handdator

Visa fullständig version : upperkatts journal - tredje gången gillt!


upperkatt
2017-07-10, 18:34
Äsch, testar en sista gång.

74.1 kg

Marklyft 122.5x2 -> 100x3 i 3 set
Bänkpress 62.5x5 i 3 set
Knäböj 70x5 i 3 set
Latsdrag 45x8-10 i 3 set

+ byggarbös

upperkatt
2017-07-11, 19:50
Hopprep 1 min x 10 med 1 min vila mellan.

upperkatt
2017-07-12, 18:12
74.1 kg

Knäböj 95x2 -> 85x3 i 3 set
Bänkpress 85x2 -> 75x3 i 3 set
Marklyft 100x5 i 3 set
Rodd 50x8-10 reps i 2 set, 55x8

+byggarbös

upperkatt
2017-07-13, 10:55
74.0 kg

Sprang 2120 m på 11 minuter och 25 sekunder.

upperkatt
2017-07-14, 10:18
73.3 kg

Marklyft 122.5x2 i 2 set -> 110x3 i 3 set
Bänkpress 80x4, 80x3 i 2 set -> 70x6 i 2 set, 70x5 i 2 set
Knäböj 85x6 -> 70x9
Latsdrag 45x9, 45x8, 50x8

+ byggarbös.

Tack ceejay för tipsen. Blev lite fel där med böjen men tar ett tag att komma in i det.

upperkatt
2017-07-17, 09:57
Knäböj 100x1x2 (? djup första) -> 90x3 | bra känsla!
Bänkpress 90x1 (lite felträff) -> 80x3 | skulle vara 2 :p
Marklyft 120x2, 120x3 -> 105x5 i 2 set | seegg första topp, taggade till lite andra
Rodd 55x10, 55x8 i 2 set

+ byggarbös (ska nog skriva ner övningar, setxreps i fortsättningen)

Shqypnia
2017-07-17, 10:24
Några mål med träningen?

upperkatt
2017-07-17, 16:40
Några mål med träningen?

Oklart. Vill nog mest fortsätta som jag gör - gilla träningen, öka vikterna och få/bibehålla god kondition.

Shqypnia
2017-07-17, 22:38
Bra mål! Lycka till!

upperkatt
2017-07-18, 07:16
Bra mål! Lycka till!

Tack! Och lycka till med ditt!

upperkatt
2017-07-18, 09:39
Sprang 3.5 km. Gillar verkligen att springa, har nog svårt att släppa det helt, även om jag nu satsar på styrka ffa.

upperkatt
2017-07-19, 10:43
Ovanligt kort sömn, men kände mig pigg så behövdes kanske inte så mycket heller.

Marklyft 120x3 i 2 set -> 105x5 i 2 set
Bänkpress 80x5 -> 70x6 i 4 set
Knäböj 90x5 -> 72.5x8 i 2 set
Latsdrag 45x10, 50x10, 50x8

Marklyften var skolboksexempel enligt Ove Eriks(s)on. Det kan man leva på länge.
Bänken var väldigt tung. Att tänka på.
Knäböjen kändes bra, fick tips och kändes ännu bättre.
*Håll bredare
*Stå bredare
*Kläm inte stången så mycket
*Pusta ut på uppvägen
*Ha inte på bältet så extremt hårt
*Lyft av stången innan du kliver bak
*Sänk spärrarna där stången ligger på ett snäpp
(Börja med bara stången - nöt teknik)

Blev lite längre pass än tänkt. Fick alltså massa hjälp med knäböj av en på gymmet och jag frågade om han ville ha pass och det ville han så stannade lite extra och körde latsdrag på lätta vikter bara för att göra något, så att jag kunde passa alla hans set. :p Han körde 80x2 i bänk och var antagligen runt samma ålder. Det får bli mitt långsiktiga mål.

upperkatt
2017-07-19, 14:48
Pass 1
Knäböj
Bänkpress
Marklyft
Rodd 4 set x8-10
Lårcurl 3 set x10
French Press 3 set x10
Mage 3 set

Pass 2
Marklyft
Knäböj
Bänkpress
Latsdrag 4 set x8-10
Benspark 3 set x10
Lårcurl 3 set x10
French press 3 set x10

Böj/Bänk/Mark
1-3 topset, 3-5 backoffset, topset mellan 1-5 reps och backoffset mellan 3-8 reps.
Varieras på lämpligt sätt med avseende på progression från pass till pass.
Förbättra och variera så långt du kan och när det börjar bli tungt, kör en vecka med mer volym, ta en deloadvecka och börja om igen på lite lägre vikter (Men givetvis högre än vad du började med från början)


Grund härifrån http://www.styrkelabbet.se/traningsprogram-helkropp/
Tips från ceejay vad gäller top/backoffset, progression...
Och lite egna tankar.

upperkatt
2017-07-20, 11:29
Hopprep 5 x 2 min, 1 min vila emellan

upperkatt
2017-07-21, 16:29
Får tvinga mig att vila mer mellan seten. Vill bara bröta på, vilket inte är bra.

Knäböj 100x2 -> 90x3 i 2 set
Bänkpress 85x2 i 2 set, 87.5x2 -> 80x3 i 3 set
Marklyft 117.5x4 -> 105x5 i 3 set
Rodd 55x8 i 4 set

Liggande lårcurl 20x10, 25x10 i 2 set
French press, hantel 7.5x10 i 2 set, 10x7
Kabelcrunches 25x10 i 3 set

kommentarer:

Knäböj Gott. Verkar vänja mig vid low bar snabbt.
Bänkpress. Bör sikta på att öka antal set, tror jag. Börja med 2 min mellan varje.
Marklyft. Hyfsat tungt, men även här kan det nog lösas med bara mer setvila.

upperkatt
2017-07-24, 09:21
Squash igår. Halvseg idag.

Marklyft 117.5x4 i 2 set -> 105x5 i 4 set
Bänkpress 80x4 i 2 set -> 70x6 i 2 set, 70x4, 70x6, 70x5
Knäböj 90x4, 90x5 -> 72.5x8 i 4 set
Latsdrag 45x10, 50x8 i 3 set

Benspark 50x10, 55x10 i 2 set
Lårcurl 25x10 i 3 set
French press, hantel 7.5x10 i 2 set, 10x8

kommentarer:

Marklyft. Tvingad setvila gav resultat. Riktigt bra känsla. Ska bli intressant om det blir någon värk i ryggen när jag glömde bältet i andra topsetet. Om inte är det säkert ett bra tecken på att jag kan öka mera.
Bänkpress. Bör nog sänkta vikten, fler reps och set - är egentligen inga problem med styrkan såsom det är i Knäböj och Marklyft. Kan säkert tjäna på mer muskler där.
O. Eriksson: Tekniken är u.a., men bryggan behöver jobbas på. Jag har långa armar så bänken kommer inte vara mitt starkaste kort. Däremot hjälper det i marklyft och jag har dessutom långa lår som hjälper där.
Knäböj Även här hjälp från Herr Eriksson, står ännu bredare än tidigare och fötterna ut. "Sätt dig ner" är ett enkelt kommando när man väl fått fötterna och stången på plats.
Egna noteringar är titta uppåt, pusta ut på uppvägen. Känner även att själva saken att stå bredbent kan ge en mer "självförtroende", man ser större ut.

upperkatt
2017-07-25, 08:42
...eller... konditionen får komma i andrahand, tenderar bara att bli fet och inte mycket starkare när jag går upp i vikt annars. Sålänge det inte stör i vardagen och hälsovärdena är perfekta så

upperkatt
2017-07-25, 19:07
Ryggen är god. Känns märkligt (vilket i sig är märkligt) att kunna köra marklyft utan några ländryggssmärtor. Jag har alltså kört med kass teknik i många år innan, och ibland kanske undermedevetet slutat och börjat med övningen pga detta.
Sedan får jag tips från ceejay, hamnar på styrkelyftsgym och får tips där: inga problem. Gött som fan.

upperkatt
2017-07-26, 10:23
Knäböj 90x5 i 2 set -> 72.5x8 i 5 set
Bänkpress 75x5 i 3 set -> 65x8, 65x7 i 2 set, 65x8 i 2 set
Marklyft 125x3 i 2 set -> 110x4 i 2 set
Rodd 55x9 i 4 set

Liggande lårcurl 25x10 i 2 set, 30x7
French press, hantel 7.5x10 i 2 set, 10x9
Kabelcrunches 25x10 i 2 set, 30x10

kommentarer:

Knäböj Bra, men jobbigt (på rätt sätt). Får köpa nya skor, jag har funderat på att byta och när rätt person säger det så lyssnar jag. Stan Smith är det tydligen som gäller, de som alla lyftare körde med förr.
Bänkpress. Får sikta på att sätta alla 8:orna. Men bra annars.
Marklyft. Väldigt bra brötande. Bara 125x3 är PB i sig, att jag gjorde det 2 ggr är... dubbel-PB? :p. 110x4, andra setet glömde jag bältet. Är nog bäst att bara ha på sid det hela tiden så jag inte glömmer.

upperkatt
2017-07-27, 08:15
Länge varit sugen på att maxa i marklyft så (om kroppen är fräsch etc) tänkte göra imorgon när den ändå är första övningen.

130 ska inte vara några problem så tror inte jag börjar med det, utan 135 verkar rimligt. Så får jag se efter det om/vad jag kan höja till. 135 är PB bara det :)

1x0
2017-07-27, 09:26
Länge varit sugen på att maxa i marklyft så (om kroppen är fräsch etc) tänkte göra imorgon när den ändå är första övningen.

130 ska inte vara några problem så tror inte jag börjar med det, utan 135 verkar rimligt. Så får jag se efter det om/vad jag kan höja till. 135 är PB bara det :)
Lycka till! Hur kommer uppvärmningsstegen se ut? Haha glömma ta på sig bältet. Aldrig! Det är rutin inför ett viktigt lyft/arbetsset. Ibland kan det väl glömmas på något uppvärmningsset (över 60-70%, använder ej bälte under den intensiteten).
Om man ätit kanske... 2.5 kg kött och 1.5 kg kyckling (#buffélife), hur många liter vätska/vatten bör man dricka?

4 kg låter idag lite i överkant om jag ska vara ärlig (3 kg är också rätt mycket). Men å andra sidan åt jag fem tallrikar med bra lass, varav en med bara kött (flankstek).

Helt korrekt i båda avseenden.

Tack, Siffer-Sverker! :)
Ofta du åt 4 kilo kött?! Fem tallrikar, varav en hade bara kött? Hur stora tallrikar? Tror du överskattat enormt. Hur långt tid åt du? Äta över 2 kilo kött lär ta bra med tid! Kött går jättelångsamt att äta, för mig. :) Jag har ätit 1 kilo kycklingfilé många gånger men det är mycket mer lättätet än kött. Tror mitt personbästa är 1300 g högrev (körde som en stek i över 7 timmar i ugnen). :) Hade gärna velat prova mer men så overkill med proteinet samt kostnaden.

upperkatt
2017-07-27, 17:28
Lycka till! Hur kommer uppvärmningsstegen se ut? Haha glömma ta på sig bältet. Aldrig! Det är rutin inför ett viktigt lyft/arbetsset. Ibland kan det väl glömmas på något uppvärmningsset (över 60-70%, använder ej bälte under den intensiteten).



Ofta du åt 4 kilo kött?! Fem tallrikar, varav en hade bara kött? Hur stora tallrikar? Tror du överskattat enormt. Hur långt tid åt du? Äta över 2 kilo kött lär ta bra med tid! Kött går jättelångsamt att äta, för mig. :) Jag har ätit 1 kilo kycklingfilé många gånger men det är mycket mer lättätet än kött. Tror mitt personbästa är 1300 g högrev (körde som en stek i över 7 timmar i ugnen). :) Hade gärna velat prova mer men så overkill med proteinet samt kostnaden.
Tack! Inte något direkt planerat, du har inga tips? Annars börjar jag väl på 5:or med lägre vikt och går ner med 1:or kanske 120x1 innan jag maxar på 135x1. Men vet inte hur bra det är.
Är ju inte så van vid det. :p



Tror så. 30 cm typ i diamater, kanske några timmar. Flanksteken var i princip i flytande form, smälte i munnen vilket bidrar till mängde. Men visst, jag vet inte hur mycket det var, bara att det var mycket... och gott :)
Mm, man kanske får testa någon dag när det är billigt köttpris och så så man kan väga allt. Men att vara på buffé ökar säkert mängden med minst 42%, kommer säkert snåla annars. ...Äsch, protein kan man väl inte få för mycket av? ;)

1x0
2017-07-27, 18:40
Tack! Inte något direkt planerat, du har inga tips? Annars börjar jag väl på 5:or med lägre vikt och går ner med 1:or kanske 120x1 innan jag maxar på 135x1. Men vet inte hur bra det är.
Är ju inte så van vid det. :p
Min maxarstege är:
Stången (60 kg i mark) 2-4 set 15-5 reps. Bli mjuk och varm.
40-50% x4> 60% x3> 70% x2> 77.5% x1> 85% x1> 92.5% x1> 100% (pb-försöket) x1!!1 PB!
Alltså 10-procentshack i början sen lite tätare vikthack med singlar. Tränar nästan alltid några timmar efter uppvaknande, "morgonträning". Så föredrar rätt mycket sets för väcka viktvanan/CNS till liv.

Tror så. 30 cm typ i diamater, kanske några timmar. Flanksteken var i princip i flytande form, smälte i munnen vilket bidrar till mängde. Men visst, jag vet inte hur mycket det var, bara att det var mycket... och gott :)
Mm, man kanske får testa någon dag när det är billigt köttpris och så så man kan väga allt. Men att vara på buffé ökar säkert mängden med minst 42%, kommer säkert snåla annars. ...Äsch, protein kan man väl inte få för mycket av? ;)
Åt du i över en timma är det säkert de mängderna. Men en 20-30 minuterslunch - inte en chans en trycker i sig 3-4 kilo kött! Om det inte är någon ätartävling och man är tränad. :Pp
Kanske prova maxa i köttätning. Kan alltid sänka proteinintaget dagen innan (och efter) till 1.5 g protein xkg kv, så känns det inte som lika mycket pengaslöseri att äta kött för 500 spänn och 7g protein xkg kv.

Vad ligger vikten på? Hur har din reverse diet gått? Hetsätit något?

upperkatt
2017-07-27, 19:16
Min maxarstege är:
Stången (60 kg i mark) 2-4 set 15-5 reps. Bli mjuk och varm.
40-50% x4> 60% x3> 70% x2> 77.5% x1> 85% x1> 92.5% x1> 100% (pb-försöket) x1!!1 PB!
Alltså 10-procentshack i början sen lite tätare vikthack med singlar. Tränar nästan alltid några timmar efter uppvaknande, "morgonträning". Så föredrar rätt mycket sets för väcka viktvanan/CNS till liv.

Åt du i över en timma är det säkert de mängderna. Men en 20-30 minuterslunch - inte en chans en trycker i sig 3-4 kilo kött! Om det inte är någon ätartävling och man är tränad. :Pp
Kanske prova maxa i köttätning. Kan alltid sänka proteinintaget dagen innan (och efter) till 1.5 g protein xkg kv, så känns det inte som lika mycket pengaslöseri att äta kött för 500 spänn och 7g protein xkg kv.

Vad ligger vikten på? Hur har din reverse diet gått? Hetsätit något?

Najs, låter bra. Tränar också på morgonen om det finns möjlighet. :)

Nä, man får nog träna en del då ja ^^
Hahaha låter bra :hbang:

Aldrig hetsätit,
Nja alltså är nog närmare 75 nu men blev lite sugen på det Eriktheelectric sa med att följa spegeln och gymresultaten istället, blir ibland lite för mkt noja kring kaloriräknandet och vågen och vill istället kunna äta kring mättnad på ett vettigt sätt. Mer praktiskt. Kände att det inte var (i nuläget) vettigt att räkna kalorier när jag hamnade på lågt testo pga (förmodligen) långt gången deff. Nu har jag gått upp några kg och hormonbalansen verkar mer vettig (ska testa om någon månad), så bör lugna ner mig lite med viktuppgången nu. :p

upperkatt
2017-07-28, 06:15
Najs, låter bra. Tränar också på morgonen om det finns möjlighet. :)

Nä, man får nog träna en del då ja ^^
Hahaha låter bra :hbang:

Aldrig hetsätit,
Nja alltså är nog närmare 75 nu men blev lite sugen på det Eriktheelectric sa med att följa spegeln och gymresultaten istället, blir ibland lite för mkt noja kring kaloriräknandet och vågen och vill istället kunna äta kring mättnad på ett vettigt sätt. Mer praktiskt. Kände att det inte var (i nuläget) vettigt att räkna kalorier när jag hamnade på lågt testo pga (förmodligen) långt gången deff. Nu har jag gått upp några kg och hormonbalansen verkar mer vettig (ska testa om någon månad), så bör lugna ner mig lite med viktuppgången nu. :p

Eller ja, kanske bör man räkna kalorier och väga sig, bara att det blir för nojjigt med enskilda gram fett/protein/kolhydrat hit och dit, men samma kalorier och aktivitet/dag och vikttrend är ju egentligen rimligt. Får se. Vill lägga det på en rimlig nivå, vore skönt att när jag tillslut nått vikten jag vill nå att kroppen vill ligga runt den vikten utan att jg behöver tänka så mycket på det. Vill långsiktigt gärna ligga runt 90+ om kroppen tillåter, att man inte har för mkt fetthalt då etc.

1x0
2017-07-28, 08:47
Najs, låter bra. Tränar också på morgonen om det finns möjlighet. :)

Nä, man får nog träna en del då ja ^^
Hahaha låter bra :hbang:

Aldrig hetsätit,
Nja alltså är nog närmare 75 nu men blev lite sugen på det Eriktheelectric sa med att följa spegeln och gymresultaten istället, blir ibland lite för mkt noja kring kaloriräknandet och vågen och vill istället kunna äta kring mättnad på ett vettigt sätt. Mer praktiskt. Kände att det inte var (i nuläget) vettigt att räkna kalorier när jag hamnade på lågt testo pga (förmodligen) långt gången deff. Nu har jag gått upp några kg och hormonbalansen verkar mer vettig (ska testa om någon månad), så bör lugna ner mig lite med viktuppgången nu. :p
Har du gått från defftömd 72 kg till 75 kg på ca två månader, genom äta efter aptit och hunger. Då ska du vara väldigt nöjd! Det låter toppen.

Jag förstår inte riktigt varför vissa ska envisas om att kaloriräkna när deras hunger- och mättnadssignaler/känslor fungerar för deras mål. Jag hade ätit så (efter hunger, aptit och mättnad) om min kropp fungerat så. Hade lagt in proteinshakes för vara säker på ett högt proteinintag bara. Hade blivit väldigt mycket svängande i kaloriintag från dag till dag - spelar inte så stor roll om det går jämnt ut (för ditt mål) sett till veckosnittet.
Eller ja, kanske bör man räkna kalorier och väga sig, bara att det blir för nojjigt med enskilda gram fett/protein/kolhydrat hit och dit, men samma kalorier och aktivitet/dag och vikttrend är ju egentligen rimligt. Får se. Vill lägga det på en rimlig nivå, vore skönt att när jag tillslut nått vikten jag vill nå att kroppen vill ligga runt den vikten utan att jg behöver tänka så mycket på det. Vill långsiktigt gärna ligga runt 90+ om kroppen tillåter, att man inte har för mkt fetthalt då etc.
Väga dig tycker jag du ska göra! Satsa på gå upp till 80 först och främst. Så långsamt som möjligt. Pusha volym i styrketräningen + progression för framkalla gains. Håll dig motiverad och skadefri. :)

upperkatt
2017-07-28, 09:38
Har du gått från defftömd 72 kg till 75 kg på ca två månader, genom äta efter aptit och hunger. Då ska du vara väldigt nöjd! Det låter toppen.

Jag förstår inte riktigt varför vissa ska envisas om att kaloriräkna när deras hunger- och mättnadssignaler/känslor fungerar för deras mål. Jag hade ätit så (efter hunger, aptit och mättnad) om min kropp fungerat så. Hade lagt in proteinshakes för vara säker på ett högt proteinintag bara. Hade blivit väldigt mycket svängande i kaloriintag från dag till dag - spelar inte så stor roll om det går jämnt ut (för ditt mål) sett till veckosnittet.

Väga dig tycker jag du ska göra! Satsa på gå upp till 80 först och främst. Så långsamt som möjligt. Pusha volym i styrketräningen + progression för framkalla gains. Håll dig motiverad och skadefri. :)

Tack så mycket, och jag menar det verkligen. :)

upperkatt
2017-07-28, 10:33
Allmänt är vad känns som någon slags bristning i baksida skinka, verkar hållit i sig sedan squashen. Inget allvarligt och släpper långsamt. Man ser lite konstig ut när man går bara. :p

Passen tar typ två timmar, en del tjôt blir det också.

Marklyft 135x1 PB|140x1 PB|145x1 PB -> 110x5, 120x3
Bänkpress 85x3 -> 75x5 i 5 set
Knäböj 100x3 PB -> 85x5 i 5 set
Latsdrag 50x10 i 4 set

Benspark 55x10 i 3 set
Liggande Låcurl 25x10 i 2 set, 30x10
French Press, hantlar 7.5x10 i 2 set, 10x10

Markerar inte alltid PB men nu vart jag extra glad så fick bli så :)

Marklyft u.a. Har mer i tanken. Backoffseten inte helt genomtänkt, hade inte riktigt beräknat kring vikten på maxningarna.
Bänkpress sista repsen i 75:orna var lite grinder, men ändå god känsla.
Knäböj 6:e nedifrån, 12:e nedifrån ska stånge ligga. Går lite för djupt (faktiskt), hoppas jag snabbt kan lära mig perfekt djup och kanske tjäna något kilo.
Skaffa knälindor var ett tips.
Fick även tips om att träna axlarna något, får se om det behövs att slänga in. Det var nog mer för allmän axelhälsa som kan vara bra förebyggande. Typ något LÅS, någon flyes i kabel och typ bamsecurls? Det var så övningen såg ut i alla fall som han visade. Får väl fråga Ove vad han tycker.

1x0
2017-07-28, 11:26
Allmänt är vad känns som någon slags bristning i baksida skinka, verkar hållit i sig sedan squashen. Inget allvarligt och släpper långsamt. Man ser lite konstig ut när man går bara. :p

Passen tar typ två timmar, en del tjôt blir det också.

Marklyft 135x1 PB|140x1 PB|145x1 PB -> 110x5, 120x3
Bänkpress 85x3 -> 75x5 i 5 set
Knäböj 100x3 PB -> 85x5 i 5 set
Latsdrag 50x10 i 4 set

Benspark 55x10 i 3 set
Liggande Låcurl 25x10 i 2 set, 30x10
French Press, hantlar 7.5x10 i 2 set, 10x10

Markerar inte alltid PB men nu vart jag extra glad så fick bli så :)

Marklyft u.a. Har mer i tanken. Backoffseten inte helt genomtänkt, hade inte riktigt beräknat kring vikten på maxningarna.
Bänkpress sista repsen i 75:orna var lite grinder, men ändå god känsla.
Knäböj 6:e nedifrån, 12:e nedifrån ska stånge ligga. Går lite för djupt (faktiskt), hoppas jag snabbt kan lära mig perfekt djup och kanske tjäna något kilo.
Skaffa knälindor var ett tips.
Fick även tips om att träna axlarna något, får se om det behövs att slänga in. Det var nog mer för allmän axelhälsa som kan vara bra förebyggande. Typ något LÅS, någon flyes i kabel och typ bamsecurls? Det var så övningen såg ut i alla fall som han visade. Får väl fråga Ove vad han tycker.

Bra markat! Blev du inte sugen på 150 haha, det är ju dubbla kroppsvikten!

Går du skitdjupt med lowbar? Får du inte kraftig buttwink då? Ser sällan lowbarböjare som går jättedjupt. Står du ungefär axelbrett (fotstans)?
Är du inte trött i ländryggen av lowbarböj och marklyft samma pass? Fungerar inte alls för mig. Highbar och sumo funkar samma pass, highbar inte lika slitsamt på min ländrygg.
Knälindor förstår jag inte riktigt varför du fick tips om. Visst kan du lyfta mer vikt men är du intresserad av utrustad styrkelyft? Jag känner att det vore roligt att testa! Overloada. Meckigt att ta av och på dem efter varje set. Känns ganska farligt utan passare (om jättetajta lindor) också för ser svajigt ut och högre risk för snedträffar än RAW(?)

Varför gör du inte chins istället för latsdrag?

Omvända flyes eller facepulls brukas rekommenderas om en bänkar mycket. (Baksida axlar.) Har diskuterat det innan med dig när du körde bulgariskt. Jag har slarvat med min baksida axelträning men fick sagt att sälrodd räcker. Vet inte om så är fallet.

upperkatt
2017-07-28, 11:54
Bra markat! Blev du inte sugen på 150 haha, det är ju dubbla kroppsvikten!

Går du skitdjupt med lowbar? Får du inte kraftig buttwink då? Ser sällan lowbarböjare som går jättedjupt. Står du ungefär axelbrett (fotstans)?
Är du inte trött i ländryggen av lowbarböj och marklyft samma pass? Fungerar inte alls för mig. Highbar och sumo funkar samma pass, highbar inte lika slitsamt på min ländrygg.
Knälindor förstår jag inte riktigt varför du fick tips om. Visst kan du lyfta mer vikt men är du intresserad av utrustad styrkelyft? Jag känner att det vore roligt att testa! Overloada. Meckigt att ta av och på dem efter varje set. Känns ganska farligt utan passare (om jättetajta lindor) också för ser svajigt ut och högre risk för snedträffar än RAW(?)

Varför gör du inte chins istället för latsdrag?

Omvända flyes eller facepulls brukas rekommenderas om en bänkar mycket. (Baksida axlar.) Har diskuterat det innan med dig när du körde bulgariskt. Jag har slarvat med min baksida axelträning men fick sagt att sälrodd räcker. Vet inte om så är fallet.

Tack! Jo, men har någon slags siffersak i huvudet... 135-140-145 varje ökning en femma, kändes bra :p

Nej, bara lite mer än 90 grader. Känner inte av perfekt när jag nått 90. Lite bredare än axelbrett. Tror inte jag har buttwink, inget jag har fått kommentarer på iallafall. Inga problem med ländryggen (ännu). Fick tipset att aldrig köra highbar på höga vikter, och det lät rimligt i sammanhanget, lowbar sprider man ju ut vikten på större område och P=F/A... men jag vet inte. Funkar bra med low bar nu och känns bättre än highbar och mer "loadable" och då kör jag på det.
Knävärmare, men det är väl tillåtet i klassiskt? :confused: Tipset var pga mer vikt plus att det blir lite säkrare. Blir ändå sugen på att prova. Tror inte det var meningen att de skulle sitta extremt tajt, men det kanske man måste ha?
Förmodligen blir det rookietävling 21 september och då är det bra att vara van vid alla saker man får ha på sig (ska mejla och konstatera att det är tillåtet med knävärmare).

Blir för mycket sving har svårt att köra lika strikt som i latsdrag, och gillar nog latsdrag lite mer, känns lättare att öka där.

Hm... jo, kan vara bra att ta till sig. Bara det att passen är så långa redan nu :p men några set bör man hinna med

upperkatt
2017-07-28, 12:39
31 juli ska jag träna.
9 augusti nästa pass.

Mellan dess blir det intensivplugg på annan ort, får hitta annat att lyfta.

Shqypnia
2017-07-28, 21:17
31 juli ska jag träna.
9 augusti nästa pass.

Mellan dess blir det intensivplugg på annan ort, får hitta annat att lyfta.Träna flåset [emoji4]

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

1x0
2017-07-29, 09:22
Tack! Jo, men har någon slags siffersak i huvudet... 135-140-145 varje ökning en femma, kändes bra :p

Nej, bara lite mer än 90 grader. Känner inte av perfekt när jag nått 90. Lite bredare än axelbrett. Tror inte jag har buttwink, inget jag har fått kommentarer på iallafall. Inga problem med ländryggen (ännu). Fick tipset att aldrig köra highbar på höga vikter, och det lät rimligt i sammanhanget, lowbar sprider man ju ut vikten på större område och P=F/A... men jag vet inte. Funkar bra med low bar nu och känns bättre än highbar och mer "loadable" och då kör jag på det.
Knävärmare, men det är väl tillåtet i klassiskt? :confused: Tipset var pga mer vikt plus att det blir lite säkrare. Blir ändå sugen på att prova. Tror inte det var meningen att de skulle sitta extremt tajt, men det kanske man måste ha?
Förmodligen blir det rookietävling 21 september och då är det bra att vara van vid alla saker man får ha på sig (ska mejla och konstatera att det är tillåtet med knävärmare).

Blir för mycket sving har svårt att köra lika strikt som i latsdrag, och gillar nog latsdrag lite mer, känns lättare att öka där.

Hm... jo, kan vara bra att ta till sig. Bara det att passen är så långa redan nu :p men några set bör man hinna med
135-140-145 ---> 150 (x2 kv)! :)
^Edit. Ser ut som "tjat"/"krav". Skit i mig. Bra persat!

Jag gillar highbar högreps (på lägre intensitet). Lowbar lågreps (på högre intensitet). Känns som det bara tar på ländryggen och höfter när jag högreppar lowbar. Benen blir knappt trötta. Sen känns det som jag stryps haha.

Du pratade om knäLINDOR först, nu knäVÄRMARE. :) Att en tipsat dig om att skaffa knälindor!
Knävärmare är jag säker på kommer vara tillåtet - men om knälindor är tillåtet, är det ju det att föredra för du kan lyfta mer vikt med dem (lindor över värmare)!
Ska du göra en toppning inför "mock meet" (heter så på engelska, lektävling/testdag) den 21 sep?

Hade jag vägt 75 kg hade jag gillat chins mer. Coolt att göra 15-20 stycken lätt med kroppsvikt. :P Jag klarar bara 8-10 stycken med kv (98-99 kg). Hade jag bantat bort mina 68 cm lår (och krympt 30 cm) hade jag klarat 20? :D

Baksida axelträning: Har sett många rekommendera att köra band pull-aparts mellan bänkuppvärmningsseten. Kanske vore något.

upperkatt
2017-07-29, 09:35
135-140-145 ---> 150 (x2 kv)! :)
^Edit. Ser ut som "tjat"/"krav". Skit i mig. Bra persat!

Jag gillar highbar högreps (på lägre intensitet). Lowbar lågreps (på högre intensitet). Känns som det bara tar på ländryggen och höfter när jag högreppar lowbar. Benen blir knappt trötta. Sen känns det som jag stryps haha.

Du pratade om knäLINDOR först, nu knäVÄRMARE. :) Att en tipsat dig om att skaffa knälindor!
Knävärmare är jag säker på kommer vara tillåtet - men om knälindor är tillåtet, är det ju det att föredra för du kan lyfta mer vikt med dem (lindor över värmare)!
Ska du göra en toppning inför "mock meet" (heter så på engelska, lektävling/testdag) den 21 sep?

Hade jag vägt 75 kg hade jag gillat chins mer. Coolt att göra 15-20 stycken lätt med kroppsvikt. :P Jag klarar bara 8-10 stycken med kv (98-99 kg). Hade jag bantat bort mina 68 cm lår (och krympt 30 cm) hade jag klarat 20? :D

Baksida axelträning: Har sett många rekommendera att köra band pull-aparts mellan bänkuppvärmningsseten. Kanske vore något.

Tack, haha det är lugnt. Jag är nöjd och ryggen känns perfekt idag också :)

Ja det låter inte så bra att högreppa lowbar i så fall, förstår om du kör highbar då. Kanske kommer kännas på högre vikter, får se vad som händer.

Hahaha nej det var knävärmare jag blev rekommenderad, har inga koll på begreppen :p Ja knävärmare är ju tillåtet men inte lindor (klassisk).
Tror inte jag ska toppa. Vill mest fokusera på muskelbyggandet och inte övergå till massa ettor och tvåor i nuläget. Att bygga massa kommer säkert hjälpa en del också, kanske mer än att köra väldigt mycket lågreps.

Jo det är iofs ganska kul med chins men föredrar ändå latsdrag. 10 stycken är väl rätt bra ändå, om du inte fokuserar på den träningen? ^^

Hm, låter inte helt dumt.

upperkatt
2017-07-29, 14:27
Blev ett par SBD sleeves. Prövat att ta på/av dem hemma och känns bra men ovant. Kan nog ge ett par tre hundra kg.

Skämt å sido, vore kul att köra 100x5 i Böj nästa pass och inte komma under det, dvs alltid köra 100+ vid topseten.

upperkatt
2017-07-31, 10:43
Morgonvikt veckostart: 76,8 kg (hoppsan)

Knäböj 100x5, 105x3, 102.5x5 -> 82.5x8 i 5 set
Bänkpress 80x5, 80x5, 85x2, 85x3 -> 70x8, 70x6 i 2 set, 70x4
Marklyft 125x5 i 2 set, 100x8 i 4 set

Liggande Lårcurl 25x10 i 2 set, 30x9
French Press, hantel 7.5x10, 10x10 i 2 set
Cable Crunches 25x10, 30x10 i 2 set

Knäböj. "Skolboksexempel" (även här) enligt O. Eriksson. Men stången ska lite längre ner på axlarna, och tänk på att stå brett.
Bänkpress Inte så bra känsla denna gången. Lite snedträffar. Måste nog lyssna lite mer på mina egna ord så jag kan köra 3 5:or och 5 8:or, sedan 3 3:or, 5 5:or nästa pass. Tror det är bra att ligga runt det. Etablera en vikt som jag kan köra de repsen med, och sedan öka vikten.
Marklyft Jovars.

Segt att det går bra i böj, mark, men man fokuserar på att det går dåligt i bänk. :p

upperkatt
2017-07-31, 11:43
Morgonvikt veckostart: 76,8 kg (hoppsan)

Knäböj 100x5, 105x3, 102.5x5 -> 82.5x8 i 5 set
Bänkpress 80x5, 80x5, 85x2, 85x3 -> 70x8, 70x6 i 2 set, 70x4
Marklyft 125x5 i 2 set, 100x8 i 4 set

Liggande Lårcurl 25x10 i 2 set, 30x9
French Press, hantel 7.5x10, 10x10 i 2 set
Cable Crunches 25x10, 30x10 i 2 set

Knäböj. "Skolboksexempel" (även här) enligt O. Eriksson. Men stången ska lite längre ner på axlarna, och tänk på att stå brett.
Bänkpress Inte så bra känsla denna gången. Lite snedträffar. Måste nog lyssna lite mer på mina egna ord så jag kan köra 3 5:or och 5 8:or, sedan 3 3:or, 5 5:or nästa pass. Tror det är bra att ligga runt det. Etablera en vikt som jag kan köra de repsen med, och sedan öka vikten.
Marklyft Jovars.

Segt att det går bra i böj, mark, men man fokuserar på att det går dåligt i bänk. :p

Missade skriva in rodd mellan mark och lårcurl: 55x10 i 3 set, 55x9

upperkatt
2017-08-09, 16:47
Morgonvikt veckostart: 77,0 kg (+0,2 kg)

Marklyft 130x3 -> 115x5
Bänkpress 82.5x3 i 3 set-> 72.5x5
Knäböj 100x1 -> 90x2 (glömde knävärmare, kanske får köra straffböj imorgon :p)
Latsdrag 50x10 i 3 set, 55x4

Benspark 55x10 i 2 set, 60x10 (lol, kändes jättebra trots vilovecka?)
Liggande lårcurl 25x10 i 2 set, 30x10
French press, hantel 10x10, 10x6 i 2 set (här märktes vilan av)

Edit: glömde, körde Latsdrag 55x8 efter french press, blev sur att jag bara klarade 55x4 :p

upperkatt
2017-08-10, 18:25
Morgonvikt veckostart: 77,0 kg (totalt +0,2 kg på 1 vecka)

knäböj
100x5 i 3 set
85x8 i 5 set

aj, oj, vilket stoj

upperkatt
2017-08-12, 17:02
Morgonvikt veckostart: 77,0 kg (+0,2 kg på 1 vecka)

knäböj
110x2
110x3 i 2 set
95x5 i 5 set

bänkpress
80x5
80x4
80x5
70x8
70x6
65x8
65x6
65x8

orkade inte mark, ländryggen kändes ej redo

+ assistans

Tänk på att köra snabbare i bänk, blir bättre då.

upperkatt
2017-08-12, 18:23
Hm... blir ändå sugen på att hoppa på Sheiko inför tävlingen 21 september. Har praktik det datumet + lite oklarheter om den blir av, men annars så får jag köra ett "mock meet" om jag tränar inför det datumet.

upperkatt
2017-08-14, 19:11
Deadlift (Up to Knees)
Mass Reps
72.5kg 3
87.5kg 3
102.5kg 3
115.0kg 2
115.0kg 2
115.0kg 2
115.0kg 2
Bench Press
Mass Reps
45.0kg 5
55.0kg 4
62.5kg 3
72.5kg 3
72.5kg 3
77.5kg 2
77.5kg 2
80.0kg 1
80.0kg 1
77.5kg 2
77.5kg 2
Deadlift (Below Knees Off Blocks)
Mass Reps
87.5kg 3
102.5kg 3
115.0kg 3
130.0kg 2
130.0kg 2
137.5kg 1
137.5kg 1
French Press
Mass Reps
10.0kg 8
10.0kg 8
10.0kg 8
10.0kg 8
Hjulet (på knäna)
Mass Reps
0.0kg 8
0.0kg 6
0.0kg 7
Lat Pulldown
Mass Reps
50.0kg 10
50.0kg 10
50.0kg 10
55.0kg 5
BW 77.0 kg
Date 2017-08-14

Workout Notes:
Lat Pulldown: tumlås två sista

upperkatt
2017-08-16, 18:40
Squat
Mass Reps
57.5kg 5
70.0kg 4
80.0kg 3
92.5kg 3
92.5kg 3
92.5kg 3
92.5kg 3
Bench Press
Mass Reps
45.0kg 5
55.0kg 4
62.5kg 3
72.5kg 2
72.5kg 2
72.5kg 2
72.5kg 2
Stående axelpress
Mass Reps
32.5kg 6
32.5kg 6
32.5kg 6
32.5kg 6
Raka marklyft
Mass Reps
60.0kg 4
60.0kg 4
60.0kg 4
60.0kg 4
60.0kg 4
Rodd
Mass Reps
52.5kg 8
52.5kg 8
52.5kg 8
52.5kg 8
Wrist curls
Mass Reps
10.0kg 20
10.0kg 20
10.0kg 15
BW 77.0 kg
Date 2017-08-16

Workout Notes:
Squat: öka setvila till 2min Stående axelpress: stanna vikt Rodd: 53,75 egentmigen

upperkatt
2017-08-18, 19:02
Squat
Mass Reps
57.5kg 5
70.0kg 4
80.0kg 3
92.5kg 3
92.5kg 3
92.5kg 3
92.5kg 3
92.5kg 3
Bench Press
Mass Reps
45.0kg 5
55.0kg 4
62.5kg 3
72.5kg 2
72.5kg 2
72.5kg 2
72.5kg 2
Cable Flyes
Mass Reps
40.0kg 8
40.0kg 8
40.0kg 8
40.0kg 8
Cable row
Mass Reps
25.0kg 8
40.0kg 8
45.0kg 8
45.0kg 8
Benspark
Mass Reps
65.0kg 10
60.0kg 10
60.0kg 10
Lat Pulldown
Mass Reps
55.0kg 5
55.0kg 5
55.0kg 5
55.0kg 5
50.0kg 5
BW 78.0 kg
Date 2017-08-18

Workout Notes:
Hyperextensions: Cable row: jävla go övning

upperkatt
2017-08-21, 17:46
Bench Press
Mass Reps
45.0kg 5
55.0kg 4
62.5kg 3
72.5kg 2
72.5kg 2
77.5kg 1
80.0kg 1
80.0kg 1
72.5kg 2
72.5kg 2
Deadlift
Mass Reps
72.5kg 3
87.5kg 3
102.5kg 3
115.0kg 2
115.0kg 2
122.5kg 1
130.0kg 1
130.0kg 1
DB French Press
Mass Reps
12.5kg 6
12.5kg 6
12.5kg 6
12.5kg 6
Benspark
Mass Reps
60.0kg 10
60.0kg 10
60.0kg 10
60.0kg 10
60.0kg 10
Seated Leg Curl
Mass Reps
30.0kg 10
35.0kg 10
35.0kg 10
35.0kg 10
35.0kg 10
Ab wheel (knees)
Mass Reps
0.0kg 8
0.0kg 8
0.0kg 8
Row
Mass Reps
52.5kg 10
52.5kg 10
52.5kg 10
52.5kg 10
52.5kg 10
BW 79.5 kg
Date 2017-08-21

upperkatt
2017-08-23, 20:21
Squat
Mass Reps
57.5kg 5
70.0kg 4
80.0kg 3
92.5kg 3
97.5kg 2
97.5kg 2
97.5kg 2
97.5kg 2
Bench Press
Mass Reps
50.0kg 4
57.5kg 4
67.5kg 3
67.5kg 3
67.5kg 3
67.5kg 3
Bench (smith)
Mass Reps
50.0kg 8
50.0kg 8
50.0kg 8
60.0kg 8
Standing shoulder press
Mass Reps
32.5kg 6
32.5kg 6
32.5kg 6
32.5kg 6
32.5kg 6
Lat Pulldown
Mass Reps
55.0kg 6
55.0kg 6
55.0kg 6
55.0kg 6
55.0kg 6
BW 79.0 kg
Date 2017-08-23

1x0
2017-08-23, 22:00
Hur går det med SBD-knävärmarna, Titan Signature Gold handledslindorna och ditt bälte? Vad för bälte har du?

upperkatt
2017-08-24, 05:34
Hur går det med SBD-knävärmarna, Titan Signature Gold handledslindorna och ditt bälte? Vad för bälte har du?

Det går fint. Speciellt knävärmarna och bältet ger mig mycket. Känner mig stabilare. Kommer nog mest använda handledslindorna vid maxningar, de vikterna och repetitionerna jag kör på nu behövs de inte. Men verkar som jag ska maxa nästa vecka så då använder jag dom.
Kör med detta https://cdn.mmsports.se/images/D/BB_WEIGHT_LIFTING_BELT_BLACK.jpg

men kommer skaffa ett bättre i framtiden.

Anton Fräs
2017-08-24, 06:12
Bälte är fantastiskt tycker jag, ger mig säkert 15-20kg i mark :p

upperkatt
2017-08-24, 18:14
Kanske kör nästa pass på söndag, funkar bättre rent praktiskt och blir ändå 3 pass/vecka.
Så är tanken tis/tors/lör nästa vecka.. tävlingen är på en torsdag så inte helt fel tanke ändå

upperkatt
2017-08-27, 14:58
Squat
Mass Reps
57.5kg 3
70.0kg 3
80.0kg 3
87.5kg 2
87.5kg 2
87.5kg 2
Bench Press
Mass Reps
45.0kg 3
55.0kg 3
62.5kg 3
67.5kg 2
70.0kg 2
70.0kg 2
70.0kg 2
Ab wheel (on knees)
Mass Reps
0.0kg 9
0.0kg 9
0.0kg 9
BW 81.0 kg
Date 2017-08-27

upperkatt
2017-08-29, 17:43
Bälte är fantastiskt tycker jag, ger mig säkert 15-20kg i mark :p

Missade helt att du kommenterat. Men ja - det är en himla hjälp - synd att jag inte började med det tidigare bara :p

upperkatt
2017-08-29, 17:44
Squat
57.5x3 @5 RIR
70x3 @5 RIR
70x3 @5 RIR
80x2 @4 RIR
80x2 @4 RIR
92.5x2 @3 RIR
105x1 @1 RIR
110x1 @1 RIR
115x1 @1 RIR
122.5x1 @0 RIR PB

Bench Press
45x3
55x3
62.5x2 @5+ RIR
62.5x2 @5+ RIR
72.5x2 @3 RIR
80x1 @ 2 RIR
90x1 @1 RIR
95x1 @0 RIR Tangerat PB

BW 79.0 kg
Date 2017-08-29

upperkatt
2017-08-31, 16:52
Bench Press
47.5x3 @5+ RIR
57.5x3 @5+ RIR
67.5x3 @4 RIR
72.5x2 @3 RIR
72.5x2 @3 RIR
72.5x2 @3 RIR
72.5x2 @4 RIR

Deadlift
72.5x3 @5+ RIR
87.5x3 @4 RIR
102.5x2 @5+ RIR
102.5x2 @5+ RIR
115x1 @3 RIR
130x1 @2 RIR
145x1 @0 RIR
152.5x1 @0 RIR PB

DB Bench Press
20x6 @4 RIR
20x6 @3 RIR
20x6 @4 RIR
20x6 @3 RIR

Cable row
40x10 @4 RIR
40x10 @3 RIR
40x10 @2 RIR
40x10 @2 RIR
40x10 @3 RIR

BW 78.5 kg
Date 2017-08-31

upperkatt
2017-09-02, 17:26
Squat
60x3 @5+ RIR
72.5x3 @5+ RIR
85x3 @4 RIR
97.5x2 @3 RIR
97.5x2 @3 RIR
97.5x2 @3 RIR
97.5x2 @2 RIR

Bench Press
47.5x3 @5+ RIR
57.5x3 @5 RIR
67.5x3 @4 RIR
75x2 @3 RIR
75x2 @3 RIR
75x2 @4 RIR
75x2 @4 RIR
75x2 @3 RIR

Squat
67.5x3 @4 RIR
80x3 @3 RIR
92.5x2 @3 RIR
92.52 @3 RIR
92.5x2 @3 RIR

DB Bench Press
20x8 @3 RIR
20x8 @3 RIR
20x8 @2 RIR
20x8 @3 RIR

Cable Row
55x4 @2 RIR
55x4 @2 RIR
55x4 @3 RIR
55x4 @3 RIR

BW 78.5 kg
Date 2017-09-02

Workout Notes:
Squat: 85: bälteglömska

upperkatt
2017-09-02, 17:48
Tänker mig 95% 100% 105% på samtliga lyft 21:a september.

Blir

Knäböj: 115-122,5-127,5
Bänkpress: 90-95-100
Marklyft: 145-152,5-160

upperkatt
2017-09-02, 18:00
Edit: Eventuellt högre i knäböj. Har nog mer att ge där.

upperkatt
2017-09-05, 19:39
Deadlift (Up to Knees)
Mass Reps
75.0kg 3
90.0kg 3
107.5kg 1
107.5kg 1
107.5kg 1
Bench Press
Mass Reps
47.5kg 3
57.5kg 3
67.5kg 3
75.0kg 2
75.0kg 2
80.0kg 1
80.0kg 1
80.0kg 1
Deadlift
Mass Reps
75.0kg 3
90.0kg 2
90.0kg 2
107.5kg 1
107.5kg 1
107.5kg 1
122.5kg 3
122.5kg 3
122.5kg 3
122.5kg 3
122.5kg 3
Ab wheel (on knees)
Mass Reps
0.0kg 9
0.0kg 9
0.0kg 9
BW 80.5 kg
Date 2017-09-05

upperkatt
2017-09-07, 13:27
Squat
Mass Reps
60.0kg 3
72.5kg 3
72.5kg 3
85.0kg 3
85.0kg 3
97.5kg 3
97.5kg 3
97.5kg 3
102.5kg 1
102.5kg 1
97.5kg 2
97.5kg 2
Bench Press
Mass Reps
47.5kg 3
57.5kg 3
67.5kg 3
75.0kg 2
75.0kg 2
75.0kg 2
75.0kg 2
DB Bench Press
Mass Reps
25.0kg 6
25.0kg 6
25.0kg 6
Row
Mass Reps
60.0kg 6
60.0kg 6
60.0kg 6
BW 79.5 kg
Date 2017-09-07

upperkatt
2017-09-09, 18:00
https://i.imgur.com/dLTn7MQ.jpg

upperkatt
2017-09-12, 19:45
Bench Press
Mass Reps
47.5kg 3
57.5kg 3
67.5kg 3
75.0kg 2
75.0kg 2
75.0kg 2
75.0kg 2
Deadlift
Mass Reps
75.0kg 3
90.0kg 3
90.0kg 3
107.5kg 3
107.5kg 3
115.0kg 2
115.0kg 2
115.0kg 2
115.0kg 2
115.0kg 2
Row
Mass Reps
70.0kg 4
70.0kg 4
70.0kg 4
70.0kg 4
BW 82.0 kg
Date 2017-09-12

upperkatt
2017-09-15, 05:14
Squat
Mass Reps
60.0kg 3
72.5kg 3
85.0kg 2
92.5kg 1
92.5kg 1
92.5kg 1
Bench Press
Mass Reps
47.5kg 3
57.5kg 3
67.5kg 3
72.5kg 2
72.5kg 2
72.5kg 2
Ab Wheel (on knees)
Mass Reps
0.0kg 11
0.0kg 11
BW 81.0 kg
Date 2017-09-14

upperkatt
2017-09-21, 20:09
Så tråkiga pass innan klubbtävlingen. Hade inte lust att logga :p

130 Böj
95 Bänk
165 Mark

259.4 Wilks

1x0
2017-10-27, 20:44
Hej! Hur går det?!

upperkatt
2017-10-28, 10:51
Hej! Hur går det?!

Det går bra. Tror dock nästa tävling blir en löpartävlning så lite annat fokus nu. :p Tränar det jag tycker är kul och är för tillfället lite less på gymmandet och gillar löpningen. Tänkte ge det en riktig chans.