handdator

Visa fullständig version : Styrketräning och löpnig.


X-manox
2004-04-29, 17:55
I vilken ordning ska man kombinera styrketräning och löpning. Enl tjejens instruktör ska hon spring (ca 40- 60min) före styrketräningen (ca 1 timm)

Är det inte bättre att göra tvärt om?

Gärna en förklaring oavsätt

Tackar :)

z_bumbi
2004-04-29, 19:03
Vill du bli bra på att springa så spring först och räkna inte med att styrketräningen går så bra då du har gjort av med en del energi.

Vill du bli bra på styrketräningen så träna det först och spring sen.
Du kan bli bra på båda men att springa en timme direkt efter passet är kanske inte att rekommendera, kortare tid och högre tempo och sen är det dags för kolhydrater och protein i någon form.

X-manox
2004-04-29, 19:08
Sorry förtydligande.

Vilket av ovanstående är bäst för maximal fettförbränning.

z_bumbi
2004-04-29, 19:23
Originally posted by X-manox
Sorry förtydligande.

Vilket av ovanstående är bäst för maximal fettförbränning.

Styrketräning följt av löpning skulle jag tro.
Du orkar ta i mer på styrketräningen och sen springer du när du har lite glykogen kvar i kroppen.
Du behåller även muskelmassan lättare på det sättet.

Jax
2004-04-29, 21:23
Originally posted by z_bumbi
Styrketräning följt av löpning skulle jag tro.
Du orkar ta i mer på styrketräningen och sen springer du när du har lite glykogen kvar i kroppen.
Du behåller även muskelmassan lättare på det sättet.
Skulle också gissa på att detta är korrekt. Svårt att ta i ordentligt på gymmet om man är sliten och har lågt blodsocker. Om man springer däremot går det alltid att sänka tempot lite och gneta på ändå. Och har man som sagt tömt glykogendepåerna innan löpningen så lär man nog bränna mer fett.

Men om det inte är fettförbränningen man är ute efter utan att träningen ska ha bästa möjliga effekt tror jag inte att man bör kombinera träningen alls. Dela upp det på olika dagar eller om man ska träna två pass på samma dag så kör det med några timmars mellanrum. Ät ordentligt mellan passen och sova gärna en timme också. Tyvärr så har en normal människa som går i skolan eller jobbar inte tid med detta.

skaparn
2004-04-29, 21:23
Originally posted by z_bumbi


Styrketräning följt av löpning skulle jag tro.
Du orkar ta i mer på styrketräningen och sen springer du när du har lite glykogen kvar i kroppen.
Du behåller även muskelmassan lättare på det sättet.

Spinner vidare. I en tidigare tråd med lite beräkningar från min sida så sade du att det inte gick att räkna med det totala glykogenförrådet, eftersom det lagrat i armar inte var tillgängligt för benen osv. Dock så talades det om en möjlighet att i viss mån bilda laktat som sedan gjordes om till glukos av levern men hur som helst. Låga glykogendepåer innan löpningen torde isf bara gälla efter benpass, eller?

Detta har nog ingen betydelse för tjejen i frågan som ville bränna fett, men kanske intressant.

Styrkebyggare
2004-04-29, 21:42
Håller med tidigare skribenter... Om man vill få ut maximal träningseffekt av såväl löpning som styrketräning så tycker jag nog att man skall hålla sig till separata dagar. Fettförbränning är ju dock en annan femma...där tror jag helt klart på ett joggingpass efter träningen.

X-manox
2004-04-29, 21:50
Som sagt var maximal fettförbränning. (amatör nivå)

Och enl tejens kompis som hon springer med, så är detta enl deras instruktör på nJoy som sagt att det är bättre för förbränningen och styrketräningen att springa före i stället för efter.. ??? ja ja ..

X-manox
2004-04-30, 09:32
Inga fler som har komentarer?

z_bumbi
2004-04-30, 09:34
Originally posted by skaparn


Spinner vidare. I en tidigare tråd med lite beräkningar från min sida så sade du att det inte gick att räkna med det totala glykogenförrådet, eftersom det lagrat i armar inte var tillgängligt för benen osv. Dock så talades det om en möjlighet att i viss mån bilda laktat som sedan gjordes om till glukos av levern men hur som helst. Låga glykogendepåer innan löpningen torde isf bara gälla efter benpass, eller?

Detta har nog ingen betydelse för tjejen i frågan som ville bränna fett, men kanske intressant.

Så fort du börjar nalla på glykogenet i en muskel så vill kroppen fylla på och då tar den glykogen från levern så levern tappar en del av sitt förråd, får man låga nivåer glykogen i levern samt lågt blodsocker så blir kroppen tvungen att använda en lite högre andel fett som bränsle.
Andelen som skiljer är nog försvinnande liten om man inte går på en ketodiet men även under en "vanlig" diet är det ganska vanligt att levern inte är full från början och då får man kanske ut något av det här.
I praktiken är det nog ganska ointressant för fettförlusten men det kanske gör några gram här och där i alla fall och det är ju vad man får ut av sk fettförbrännande tillskott så det här sättet kan vara bättre.

Den största skillnaden är nog att efterförbränningen efter ett intensivt styrkepass är högre än efter ett halvdant sådant och att chansen att behålla muskelmassa ökar om man kan belasta den fullt ut.

X-manox: Steg ett är att kolla vad instruktören har sagt, har den verkligen sagt att löpning före är bättre så är det dags att sluta lyssna, i alla fall vad det gäller den här biten i alla fall. :)

skaparn
2004-04-30, 10:04
Originally posted by z_bumbi


Så fort du börjar nalla på glykogenet i en muskel så vill kroppen fylla på och då tar den glykogen från levern så levern tappar en del av sitt förråd, får man låga nivåer glykogen i levern samt lågt blodsocker så blir kroppen tvungen att använda en lite högre andel fett som bränsle.
Andelen som skiljer är nog försvinnande liten om man inte går på en ketodiet men även under en "vanlig" diet är det ganska vanligt att levern inte är full från början och då får man kanske ut något av det här.
I praktiken är det nog ganska ointressant för fettförlusten men det kanske gör några gram här och där i alla fall och det är ju vad man får ut av sk fettförbrännande tillskott så det här sättet kan vara bättre.

Den största skillnaden är nog att efterförbränningen efter ett intensivt styrkepass är högre än efter ett halvdant sådant och att chansen att behålla muskelmassa ökar om man kan belasta den fullt ut.



Ok, det verkar vettigt.

Om man nu måste springa samma dag som man tränar tycker jag det kan vara idé att kanske vänta med det några timmar och fylla på förråden så man kan köra hårt. Efter ett pass på gymmet skulle det bara bli lite lätt jogging och då känns det nästan som att gå en promenad. Att istället vara laddad och verkligen löpa känns som ett bättre alternativ.

Men alla har ju iofs inte samma mål, om löpningen endast görs i förbrännande syfte så är väl gym+jogg bättre.
Det jag tänker är att det inte blir samma njutningsfulla upplevelse om man alltid springer med tomma depåer. Det blir mest tortyr och man riskerar att sluta efter några gånger.

z_bumbi
2004-04-30, 10:27
Originally posted by skaparn
Men alla har ju iofs inte samma mål, om löpningen endast görs i förbrännande syfte så är väl gym+jogg bättre.

Att t ex köra ett pass på morgonen efter frukost och ett pass på kvällen är antagligen bättre även när det gäller att bränna fett Kaloriunderskott och fettförbränning t om.

Kör man ett intensivt löppass på morgonen så har man en förhöjd förbränningen av det under hela dagen, man orkar ta ut sig rejält under löpningen och bränner på sätt "mycket" kalorier även under tiden man springer.

Sen kör man ett tungt styrkepass på kvällen och har förhöjd förbräning i två dagar av det.

Det bästa är kanske att köra varannan dag men vill man så funkar det.

Men som vanligt är väl huvudsaken att man rör på sig och i vilken form har bara underordnad betydelse för resultatet.