handdator

Visa fullständig version : Downshifthers-har vi några på brädan? 6 timmars arbetsdag osv


leo1
2017-07-09, 20:37
Läste en artikel om detta för några år sen. Det handlar mycket om att gå ner i arbetstid.

Är det någon som gått ner till 6 timmars dagar? Det här var ju aktuellt för ett par år sen men jag vet inte om det hände så mycket

http://downshift.se/vad-ar-downshift/


"Oftast brukar downshifting beskrivas med att en väljer fritid framför pengar, konsumtion väljs bort, och värde mäts snarare i tid än pengar. Ett vanligt sätt att downshifta är att helt enkelt försöka gå ner i arbetstid på sitt befintliga arbete, men det finns många fler sätt, som tex att byta jobb helt för att slippa ansvar och eventuell pendling. Downshifting handlar inte enbart om hur lite en kan arbeta men ändå fortsätta leva, utan det handlar om balans i situationen.

Oavsett om en älskar sitt jobb, sina kollegor, sina chefer osv så är det för många en obalans i att jobba fem dagar för att vara ledig två. För vissa fungerar det, men för väldigt många andra fungerar det inte alls. Många går in i väggen, många har söndagsångest, många drömmer om lottovinster för att kunna förändra sin situation."

Edit:

https://www.svd.se/hart-jobb-att-arbeta-mindre

Daniiiel
2017-07-09, 20:40
På mitt jobb kan vi bara upshifta. 10 timmars dagar är standard🤑

Alkro
2017-07-09, 20:41
När jag har gått upp i lön om ett par år har jag tänkt att gå ned till 80%, tänkte ta ledigt två eftermiddag i veckan för att träna.

leo1
2017-07-09, 20:46
På mitt jobb kan vi bara upshifta. 10 timmars dagar är standard🤑

Varför?

knooox
2017-07-09, 20:57
Vi hade möjligheten att jobba 6 timmarsdagar för ett halvår sedan. Bästa jag gjort i mitt arbetsliv. Stress och sömnproblem försvann helt och hållet. Nu jobbar vi "8" timmar igen (fast man är på jobbet i 9 timmar). Stress och sömnproblem börjar krypa fram sakta men säkert igen.

6 timmar är drömmen för livet!

Tomten
2017-07-09, 20:59
Arbetar skift så har arbetstidsförkortning och har 10 minuters pendling till jobbet. Har väl en arbetsmånad som ligger på 17 arbetspass och en snittarbetstid på 153 timmar. För närvarande 6 veckors semester per år, 7 veckors semester efter 40. Statligt anställd. Skiftgången i sig gör dock att det inte känns som man får så mycket extra fritid. Kan dock tillägga att mina arbetsdagar är 9 eller 10 timmar, där lunch/rast ingår i arbetstiden, men jobbar då bara 4 dagar i veckan i snitt.

Daniiiel
2017-07-09, 21:34
Varför?

Kompensera för alla lata downshifters. The show must go on. Ne men jag funderar själv på att förkorta min arbetstid. Känner dock att jag hellre jobbar 4 dagar i veckan istället för att dra ner 2 timmar varje dag. Har inget emot långa dagar jag finner det tillfredställande men bara två dagars ledighet är riktigt lamt.

trädgårdsmöbel
2017-07-09, 21:51
Vi hade möjligheten att jobba 6 timmarsdagar för ett halvår sedan. Bästa jag gjort i mitt arbetsliv. Stress och sömnproblem försvann helt och hållet. Nu jobbar vi "8" timmar igen (fast man är på jobbet i 9 timmar). Stress och sömnproblem börjar krypa fram sakta men säkert igen.

6 timmar är drömmen för livet!

Det tror jag med är väldigt trevligt, men jag tror tyvärr det är utopiskt.

Tricklew
2017-07-09, 21:55
Mitt arbete kostar mig 6 timmar om dagen, har mindre pengar än andra men mer tid. Rekommenderas starkt om man inte har väldigt dyra intressen.

KlopFer
2017-07-09, 22:01
Jag har inte gått ner i tid men har ett givande arbete och känner inte att jag vill ha "mera ansvar" utan kan nöja mig där jag är. Behöver inte heller jaga några kronor i löneförhöjning för det spelar inte så stor vad som kommer in då jag på senare år börjat tänka i minimalistisk banor och iprincip slutat köpa onödiga saker.

Det jag äger är sådant jag använder och köper jag något nytt sker det en lång förhandling om det är något jag behöver eller inte. Det är väldigt skönt när man slutar jaga övertid och pengar då man inser att det inte spelar så stor roll ändå. Det kommer ändå bara hamna på högen ;)

När man frigjort sig ifrån massa prylar och ansvar så blir det svåra att hantera all fritid :D

Bärsärk
2017-07-09, 22:05
Det tror jag med är väldigt trevligt, men jag tror tyvärr det är utopiskt.

Är väl bara hoppas på att maskinerna tar över helt och hållet sen så vi människor blir så pass obetydliga att vi kan leva ostört och göra vad vi vill.

Inget vi kommer uppleva i vår livstid men.

trädgårdsmöbel
2017-07-09, 22:19
Är väl bara hoppas på att maskinerna tar över helt och hållet sen så vi människor blir så pass obetydliga att vi kan leva ostört och göra vad vi vill.

Inget vi kommer uppleva i vår livstid men.

Nja. När den tiden kommer på allvar, så kommer de färre och färre människor som faktiskt behövs bli frustrerade på de som inte behövs, och fråga sig varför de skall försörja de andra. Detta samtidigt som kapaciteten man behöver ha för att faktiskt behövas kommer öka så att den blir onåbar för de flesta.

Detta resulterar ofrånkomligt i att de arbetande antingen gör sig av med de icke-arbetande, eller att de icke-arbetande förslavar de arbetande. Dvs allt annat än att få leva ostört.

Ok, nu blev jag lite väl dystopisk över en sån grej som 6 timmars arbetsdag, men är man en negativ jävel så är man en negativ jävel :)

Frågenarkomanen
2017-07-09, 22:24
Är väl bara hoppas på att maskinerna tar över helt och hållet sen så vi människor blir så pass obetydliga att vi kan leva ostört och göra vad vi vill.

Inget vi kommer uppleva i vår livstid men. Industrialiseringen har redan tagit bort väldigt många arbeten. En framtid med medborgarlön är en intressant tanke.

supercharge
2017-07-09, 22:39
Nja. När den tiden kommer på allvar, så kommer de färre och färre människor som faktiskt behövs bli frustrerade på de som inte behövs, och fråga sig varför de skall försörja de andra. Detta samtidigt som kapaciteten man behöver ha för att faktiskt behövas kommer öka så att den blir onåbar för de flesta.

Detta resulterar ofrånkomligt i att de arbetande antingen gör sig av med de icke-arbetande, eller att de icke-arbetande förslavar de arbetande. Dvs allt annat än att få leva ostört.

Ok, nu blev jag lite väl dystopisk över en sån grej som 6 timmars arbetsdag, men är man en negativ jävel så är man en negativ jävel :)

Sen blir ju frågan. Om du inte tänker arbeta, hur mycket är du värd i medborgarlön om du sitter på röven hela dagen? Och varför är ditt rövsitteri mer värt än någon som sitter på röven i Kenya eller Eritrea? - i synnerhet om Kenyanerna kan bli svenskar bara genom att ta båten över Medelhavet. Du väntar dig väl en levnadsstandard i linje med vad du har nu antar jag?

Frågenarkomanen
2017-07-09, 22:40
Nja. När den tiden kommer på allvar, så kommer de färre och färre människor som faktiskt behövs bli frustrerade på de som inte behövs, och fråga sig varför de skall försörja de andra. Detta samtidigt som kapaciteten man behöver ha för att faktiskt behövas kommer öka så att den blir onåbar för de flesta.

Detta resulterar ofrånkomligt i att de arbetande antingen gör sig av med de icke-arbetande, eller att de icke-arbetande förslavar de arbetande. Dvs allt annat än att få leva ostört.

Ok, nu blev jag lite väl dystopisk över en sån grej som 6 timmars arbetsdag, men är man en negativ jävel så är man en negativ jävel :) Eller så fördelar man arbetet över befolkningen och låter alla bidra?

Frågenarkomanen
2017-07-09, 22:46
Sen blir ju frågan. Om du inte tänker arbeta, hur mycket är du värd i medborgarlön om du sitter på röven hela dagen? Och varför är ditt rövsitteri mer värt än någon som sitter på röven i Kenya eller Eritrea? - i synnerhet om Kenyanerna kan bli svenskar bara genom att ta båten över Medelhavet. Du väntar dig väl en levnadsstandard i linje med vad du har nu antar jag? Fast det här är ingen utopi där hela världen ska få det jämlikt. Det handlar om att förhålla sig till ett samhälle där mer och mer sköts av maskiner och robotar. Med nuvarande invandring så blir såklart en framtida medborgarlön en omöjlighet, men om utvecklingen blir en annan så kommer det ofrånkomligen bli så att samhället till stor del kommer drivas av robotar och maskiner.

Överskottet kommer att vara enormt och med tanke på att vi utvecklade en välfärd för alla när samhället var mycket fattigare, och med tanke på hur relativt jämlikt vi ändå har det, så är medborgarlön en ganska gångbar tanke i framtiden när så gott som all produktion och många tjänster sköts av maskiner.

Vi har idag redan ett skattetryck på över 40 % BNP. Om 50 år kanske 40 % av BNP räcker till mycket, mycket mer än idag.

Bärsärk
2017-07-09, 22:47
Industrialiseringen har redan tagit bort väldigt många arbeten. En framtid med medborgarlön är en intressant tanke.

Jag pratar inte medborgarlön, jag pratar att vi kanske bara jobbar 5-6 timmar och sen låter man maskiner jobba 2-3 timmar till utöver vad vi redan jobbar.

Jag tror inte på att vi bara ska sitta hemma helt och hållet, men det finns ju ingen större mening snart i att ha 8 timmars arbetsdag.

Handen på hjärtat så är de ju ingen som jobbar 8 av 8 timmar i alla fall.

Frågenarkomanen
2017-07-09, 22:50
Vi pratar alltså om en framtid där busschaufförer/lokaltrafik, McDonaldspersonal, kanske lärare, vård, all produktion och tillverkning (där trots allt det största värdet skapas, och resten av samhället flyttar runt detta med tjänster), matbutiker, frisörer, o s v sköts av maskiner.

timoat
2017-07-10, 08:31
"Hitta det ni älskar att göra så jobbar ni aldrig en dag till i livet" -some smart dude (attrib confucius)

Sanning med viss modifikation. Jag gör exakt det, och det är extremt hårt arbete, men fy fan vad gött det är hehe

Shqypnia
2017-07-10, 08:38
Downshifta? Bruh ge mig alla timmar jag kan få medan jag är ung och kan arbeta!

The_RobRoy
2017-07-10, 09:23
Innan man får barn känns det rätt fånigt om man ska behöva down-shifta. Om/när jag får barn kan jag tänka mig att det känns helt rimligt. Tyvärr är det extremt dålig förståelse för något sådant på jobbmarknaden i Hongkong. Får se om ekonomin tillåter att man går i förtidspension istället, men det är inte heller optimalt, då jag gillar det sociala med ett arbete..

KlopFer
2017-07-10, 10:23
Innan man får barn känns det rätt fånigt om man ska behöva down-shifta. Om/när jag får barn kan jag tänka mig att det känns helt rimligt. Tyvärr är det extremt dålig förståelse för något sådant på jobbmarknaden i Hongkong. Får se om ekonomin tillåter att man går i förtidspension istället, men det är inte heller optimalt, då jag gillar det sociala med ett arbete..

Jag förstår inte riktigt varför man ska jobba som ett as för att sedan gå i förtidspension. Istället för att ta det lugnt och ha en bättre balans i livet.

Det är socialt och trevligt att jobba tycker jag. Jag kommer inte vilja gå i pension när jag är 35. Men jag tänker inte heller sälja min själ till jobbet och gå in i väggen på köpet för det kommer ingen tacka mig för.

Det bästa jag kunde lära mig var ränta-på-ränta och spara mina pengar och investera så jag slipper känna något tvång att jobba ihop till en vettig pension. Den kommer jag ändå bara se som ett bidrag när jag blir äldre.

The_RobRoy
2017-07-10, 10:39
Jag förstår inte riktigt varför man ska jobba som ett as för att sedan gå i förtidspension. Istället för att ta det lugnt och ha en bättre balans i livet.

Det är socialt och trevligt att jobba tycker jag. Jag kommer inte vilja gå i pension när jag är 35. Men jag tänker inte heller sälja min själ till jobbet och gå in i väggen på köpet för det kommer ingen tacka mig för.

Det bästa jag kunde lära mig var ränta-på-ränta och spara mina pengar och investera så jag slipper känna något tvång att jobba ihop till en vettig pension. Den kommer jag ändå bara se som ett bidrag när jag blir äldre.

Jag håller väl egentligen helt med, men sen kommer verkligheten i mellan. Det är somsagt inte helt enkelt att helt flexibelt välja hur mycket man ska jobba. Sen beroende på vad man gör, kan det vara så att man måste jobba hårt en period för att faktiskt ta sig någonstans och hamna i dendär mysiga situationen att man kan resonera som du gör.

Jag va extremt lat i gymnasiet, spelade mest Counter-Strike, men därefter så har jag nog ansträngt mig betydligt mer än genomsnittet, både igenom högskolan och sedan på mitt jobb, i totalt 14 år nu. Värt det eller inte, såklart omöjligt att säga. Men av de jag känner som valt en mer downshift-style, får jag känslan att man hankar sig fram mycket mer. Alltid tänka på vad saker kostar, göra budget. Låter sjukt stressande i mina öron..

J.V
2017-07-10, 10:45
Har jag mojlighet kommer jag absolut ga ner i arbetstid efter studierna. Eller till och med jaga jobb baserat pa att kunna gora det snarast mojligt/direkt.

Det gar att hitta billigare hobbys man uppskattar nu, men det gar fan inte att fa tillbaka tid man missat for att man jobbade som ett svin nar man var 20-30-40 ar. Jag har hellre mycket ledigt nu (och genom hela livet, om jag kanner mig sjalv ratt) med lite samre ekonomi an att sitta pa en hog med pengar nar jag ar 50-60 och vara begransad av halsa eller barn/barnbarn.

dream_theater_
2017-07-10, 10:57
Jag skulle gärna gå ned i arbetstid, och jag har råd att göra det. Dock är det inget "man" gör i min bransch. Inte bra för karriären så att säga.

Anders The Peak
2017-07-10, 11:06
Arbetssamhället gör oss till slavar
Intressant diskussion kanske med en aning annorlunda angreppssätt. (https://www.svtplay.se/video/11933730/idevarlden/idevarlden-sasong-1-avsnitt-1)

leo1
2017-07-10, 11:08
Det finns olika sätt att se på det också.

Säg att man jobbar som en gris i 2 år, drar in pengar och kan i efterhand säga att det var värt det bara för nu kan man köpa bilen eller låna till lägenheten.

Eller så ser man på det dagsvis. Att man har en jäkligt skön dag. Jobbar 06-13. Är inte sliten, har varit på jobbet och surrat, klivit upp tidigt, fått i sig bra med mat redan, sedan drar man till gymmet eller sticker ut och springer en sväng. Mår som en prins i kropp och själ och klockan är bara 16.00.

Om man jobbar och sliter mycket känns det som att man ska bara ska spara ihop till det där. Sen efter det blir det nåt nytt bara det där.

Petoria
2017-07-10, 11:56
Möjligheten att jobba hemifrån 2-3 dagar i veckan räcker för mig. Tycker inte det är så farligt att jobba 8 timmar om dagen heller.

Yes
2017-07-10, 12:33
Det finns olika sätt att se på det också.

Säg att man jobbar som en gris i 2 år, drar in pengar och kan i efterhand säga att det var värt det bara för nu kan man köpa bilen eller låna till lägenheten.

Eller så ser man på det dagsvis. Att man har en jäkligt skön dag. Jobbar 06-13. Är inte sliten, har varit på jobbet och surrat, klivit upp tidigt, fått i sig bra med mat redan, sedan drar man till gymmet eller sticker ut och springer en sväng. Mår som en prins i kropp och själ och klockan är bara 16.00.

Om man jobbar och sliter mycket känns det som att man ska bara ska spara ihop till det där. Sen efter det blir det nåt nytt bara det där.
Ett annat alternativ är att jobba med något där hela dagen är sjukt rolig och händelserik. Det är ju inte så att ett jobb nödvändigtvis är ett jävla slit bara för att få ihop pengar.

shut teh face
2017-07-10, 12:59
För mig behövs det inte riktigt. Det är såpass flexibelt och jag kan jobba hemma när jag vill osv.

Jag arbetade 90% ett år förut men det var mer för barnens skull.

Minikubik
2017-07-10, 13:19
Jag gillar att jobba och har svårt med massa ledig tid. Drömmer däremot om att få till det så jag blir ännu mer flexibel än vad jag är och på så sätt kan placera min träning på dagen istället för tidigt på morgonen

svenbanan
2017-07-10, 14:47
sFk_bDFnj4U

stridis
2017-07-10, 15:23
Downshiftat har jag inte gjort men kommer inte uppshifta som det ser ut i dagsläget. Jag är stresskänslig som bara den så bara tanken på att köra 40-timmarsveckor, vecka in och vecka ut gör mig kallsvettig. Å andra sidan får jag ångest av för mycket ledighet också...

AlexGBG
2017-07-10, 16:11
Jag funderar på att gå ner lite i arbetstid/lön då lönen ändå är en liten andel av min inkomst, resten kommer från vinster i företaget jag jobbar för/är delägare i. Med ett par till anställda kommer lönen vara relativt marginell i förhållande till vinsterna som dom anställda drar in (Även om jag i nuläget är den som genererar mest intäkter till företaget, så i dagsläget funkar det inte).

Att jobba runt 30h i veckan vore riktigt trevligt. Måste bara hitta på något vettigt att göra med tiden, så man borde kanske köra 30h på 4 dagar istället, mån 08:00 - tors 14:00 så har man en långhelg varje helg.

Varit en långhelg här i Thailand denna helgen vilket alltid är skönt.

qozmox
2017-07-10, 16:49
I ca 4 år jobbade jag 19.5timmar/veckan, fördelat på två dagar.
I dagsläget jobbar jag ca 50%, dock 5 dar i veckan.
Men efter sommaren (då ordinarie folk är tillbaka), kommer jag nog
försöka att inte jobba mer än 3 dagar i veckan (8 timmars dagar då).

Läskeblask
2017-07-10, 16:52
Kul för dom som har råd. Själv så skulle jagnlätta jobba ca 50 timmar i veckan ifall lönen var skälig.

Bärsärk
2017-07-10, 19:21
"Hitta det ni älskar att göra så jobbar ni aldrig en dag till i livet" -some smart dude (attrib confucius)

Sanning med viss modifikation. Jag gör exakt det, och det är extremt hårt arbete, men fy fan vad gött det är hehe

Jag är runt 30 och har fortfarande ingen aning om vad jag ska jobba med eller vad som är roligt, och det är samma sak för alla mina polare också.

Flesta av polarna gick bygg på gymnasiet och de har blivit fast där sen dess bara för att lönen är så jävla bra.

Andy.da.wohoo
2017-07-10, 19:39
Bästa argumentet mot sex timmars arbetsdag jag hört var "Men tror du inte man kommer slappa två timmar och jobba fyra??!??!?".

Som om förkortad arbetsdag innebär att man blir mer slapp under arbetstid, till skillnad från åtta timmars arbetsdag :)

Woodrow
2017-07-10, 19:44
Jag jobbar halvtid. Avskyr att arbeta/hatar att ha tråkigt + är född pankis som älskar lugna dagar så det passar mig perfekt. Hade betalat för att slippa jobba.

Önskar dock jag någon gång kunde hitta en utbildning som leder till ett roligt och utmanande jobb, men eftersom jag är rätt kass på att plugga och inte hittar något går det trögt, är 26 så kanske inte är försent men min lugna vardag fungerar väldigt bra hittills.

Är galet att jag aldrig blir uttråkad heller med tanke på hur lite jag jobbar. Är dock rädd att om jag någon gång skulle bli tillsammans med någon att hon skulle tröttna rejält på mitt pankis-beteende.

DudX
2017-07-10, 19:49
Jag är andra vägen. Vill gå upp i arbetstid, har 100% nu.

Men vill ligga borta på traktjobb och jobba som jag gjorde förut. Ca 55-65timmar på 4 dagar.

Baha
2017-07-10, 20:11
Jag jobbar halvtid. Avskyr att arbeta/hatar att ha tråkigt + är född pankis som älskar lugna dagar så det passar mig perfekt. Hade betalat för att slippa jobba.

Önskar dock jag någon gång kunde hitta en utbildning som leder till ett roligt och utmanande jobb, men eftersom jag är rätt kass på att plugga och inte hittar något går det trögt, är 26 så kanske inte är försent men min lugna vardag fungerar väldigt bra hittills.

Är galet att jag aldrig blir uttråkad heller med tanke på hur lite jag jobbar. Är dock rädd att om jag någon gång skulle bli tillsammans med någon att hon skulle tröttna rejält på mitt pankis-beteende.

berätta gärna lite mer om vad du pysslar med på dagarna?

jag har haft föräldraledigt, haft friåår, jobbat 75% när ungar var mindre

nu e dom dock äldre och med facit i hand nr möjlighten inte finns där jag är nu så är det äsmsta man kan göra att jobba heltid känns det som(för mig)

har mer pengar än vad jag behöver, frun jobbar 75% nu

tror halvtid skulle va rätt lagom om man nu måste jobba alls, då menar jag 4H per dag jobba hem äta lunch, träna lite, laga en jättefin middag till barn och alla hemma, ta en lugn efter middags promenad sen ha hela kvällen fri till umgänge datorspel läxhälp bokläsning etc

ja man hinner till och med se några tv serier, ligga med sin fru och sova riktigt länge

KlopFer
2017-07-10, 20:30
Har man dragit på sig en dyr livsstil är det nog tungt att trappa ner. Inte kul att byta till mindre hus, sämre bil, billigare resor.

Det går nog inte hem på instagram ;)

Kryss
2017-07-10, 21:32
Hade gärna gjort det, kanske lite längre fram i tiden. Trivs bra på jobbet men trivs bättre med mina fritidsaktiviteter, hade kunnat tänka mig att ta ut några veckors obetald ledighet också som en form av downshifting.

Det svåra är hur det ska gå till med arbetsgivarn, det är inte direkt vanligt förekommande - och skulle säkert mötas med en väldig skepsis.

Blaine
2017-07-10, 22:20
… Sedan har vissa möjlighet till en arbetstidsmodell som ger full lön på 32-timmarsvecka.

Kaalle
2017-07-11, 00:42
Har ett online baserat och helt provisionsbaserat jobb med rätt bra förutsättningar i form av lön och flexibilitet. Sitter i regel inte mer än 3-4 timmar per dag, dock rätt effektiv tid. Det är på alla sätt och vis ett "skitjobb" men helt perfekt för min situation. Värderar det högt.

dluddeckens
2017-07-11, 07:58
Jag flyttade ifrån sthlm för att slippa pendlingen, sparade mig nästan 2 h per dag. Tycker inte 40 h per vecka är så mycket. Men skulle kunna tänka mig att vara föräldraledig nästa vår, ex 1 dag i veckan.

Viktigt att komma ihåg att spara till pension o så, det kan bli en tuff tid senare i livet annars.

timoat
2017-07-11, 08:22
Jag är runt 30 och har fortfarande ingen aning om vad jag ska jobba med eller vad som är roligt, och det är samma sak för alla mina polare också.

Flesta av polarna gick bygg på gymnasiet och de har blivit fast där sen dess bara för att lönen är så jävla bra.

Vild spekulation från mig generellt!


Det kan ju vara för att folk kanske har ett "vanligt" jobb som betalar räkningarna, och göra att man kan leva ett "normalt" liv i samhällets ögon, sen fyller folk fritiden med att träna, kröka på helgen, och köpa prylar och hinner aldrig riktigt tänka efter vad dom gör, sen träffar den en brud och sen skaffar de ett par ungar för det ska man ju också göra, allt annat är onormalt såklart. , helt plötsligt har det gått 10 år och de undrar vad Fan som hände med den tiden. Too late.

Jag själv ska flytta in i en mobil studio efter sommaren och måla mig genom Sverige i 2 år, sen Europa 3 år och sen USA 3. Efter det kanske Sydamerika eller Kina. Länder där jag riskerar dö sist! Jag kommer vara helt självförsörjande. Göra mig av med allt onödigt skit. Frihet!

Snobbe
2017-07-11, 08:23
Har funderat på att försöka gå ner till 6timmar, hade fått mindre sparpengar varje månad men den extra tiden hade varit underbar. Visst om man har något man älskar, men samtidigt tycker jag att mitt jobb gör mig väldigt slut. Hade jag "bara" jobbat 6timmar så tror jag inte att jag hade varit lika trött efter jobbet.

wintersnowdrift
2017-07-11, 08:36
Jag prioriterar frihet kring var och när jag jobbar över kortare lagstadgad arbetsdag. Jag har förtroendearbetstid i mitt kontrakt vilket passar mig perfekt. Dessutom kan jag till stora delar sköta jobbet helt på distans och det är väldigt värdefullt för mig som vill bo ute på landet och slippa tidskrävande jobbpendling.

anvihl
2017-07-11, 08:39
Jobbar i projekt eller på timmar, aldrig heltid. När det passar mig kan jag maxa ut övertidslagar och alla arbetstidslagar för att tjäna maximalt med pengar, för att sedan inte lyfta ett finger på ett tag, aldrig fattat varför man ska jobba 8-9h varje dag året runt? Självskadebeteende, normativa fucks. Hellre organiserad brottslighet eller självmord före ett sådant liv.

Magnus N
2017-07-11, 08:42
Jobbar i projekt eller på timmar, aldrig heltid. När det passar mig kan jag maxa ut övertidslagar och alla arbetstidslagar för att tjäna maximalt med pengar, för att sedan inte lyfta ett finger på ett tag, aldrig fattat varför man ska jobba 8-9h varje dag året runt? Självskadebeteende, normativa fucks. Hellre organiserad brottslighet eller självmord före ett sådant liv.

Varför?
För att på de flesta jobb kan man inte jobba hur som helst och arbetstiderna är där av en anledning?

Att du inte kan hantera det gör inte det till ett skadat beteende för normala folk

Petoria
2017-07-11, 09:14
Jobbar i projekt eller på timmar, aldrig heltid. När det passar mig kan jag maxa ut övertidslagar och alla arbetstidslagar för att tjäna maximalt med pengar, för att sedan inte lyfta ett finger på ett tag, aldrig fattat varför man ska jobba 8-9h varje dag året runt? Självskadebeteende, normativa fucks. Hellre organiserad brottslighet eller självmord före ett sådant liv.

Vanliga människor mår bra av rutiner.

Jag hatar varierande arbetstider och att jobba kvällar/nätter.

C.E.J.
2017-07-11, 11:25
sen USA 3 [år]

Hur tänkte du göra med uppehållstillstånd?

timoat
2017-07-11, 11:55
Hur tänkte du göra med uppehållstillstånd?

"öhh, det har jag inte tänkt på, vadå visum?" :smash:

Petoria
2017-07-11, 12:08
"öhh, det har jag inte tänkt på, vadå visum?" :smash:

Att svara hur du tänkte gå till väga hade varit ett annat alternativ.

Tobbey
2017-07-11, 12:09
Plattan i mattan nu sen kapa jobbet helt i framtiden är målet.

timoat
2017-07-11, 12:19
Att svara hur du tänkte gå till väga hade varit ett annat alternativ.

EB-1 visum

Patriarch K
2017-07-11, 12:20
Min plan är att gå i pension mellan 40-50 någon gång.
Men jag tänker INTE köra "plattan i mattan" tills dess eftersom det är 10 år kvar tills jag börjar närma mig min tänka pensionsålder.
Därför har jag i samband med mitt jobb bestämt mig för att jobba 90% från och med augusti i år. Kommer att ta en dag ledigt varannan helg så att det blir långhelg varannan måndag - alla är ju ändå så glada på fredagar så vore trist att slopa den dagen.

Det blir ingen större skillnad i plånboken och kommer troligtvis göra livet betydligt mer intressant eftersom man i teorin kan resa bort på långhelg varannan vecka och göra något kul. Eller bara driva runt en dag extra.
Våren kommer vara extra najs eftersom det är så många röda dagar då!

Jag längtar som tusan! Och jag råder andra att göra likadant. Åren 30-40 är extremt viktiga och det är då man behöver leva ut sin ungdom och sitt liv. Inte jobba ihjäl sig tills man är 40 bara för att kunna gå i pension tidigt.

Jag kommer gå ner 10% i arbetstid var 5:e år. Så om 5 år när jag är 35 kommer jag att gå ner till 80%. När jag är 40 så går jag ner till 70% etc etc etc...
Sedan håller jag det lite öppet.

TheOne1994
2017-07-11, 12:33
Jobbet har vi väl mest för att fördriva tiden generellt. Utan jobb blir dagarna ganska långa..jag hade turen att bli hemskickad för jag gick till konkurerande verksamhet. 1 månad "satt jag hemma". Visst gjorde jag saker , jag satt inte bara rakt upp och ner. Efter 2 veckor kom sanningen ifatt mig, är det så här att bli pensionär. Du är inte behövd längre, telefonen slutade ringa...herre jesus vilken otäck känsla.
"Vi" kan inte klippa gräset mer än en gång om dagen, träna, köra mc, gå på badhuset osv. Att sen klockan är 11 på förmiddagen och du undrar : vad ska jag göra nu ? Scary feeling...

Captainwide
2017-07-11, 12:45
Försöker upshifta så mycket som möjligt för att kunna downshifta senare i livet. Eller i alla fall hitta de saker som jag kan trivas med på daglig basis.

Yes
2017-07-11, 12:52
Jobbet har vi väl mest för att fördriva tiden generellt. Utan jobb blir dagarna ganska långa..jag hade turen att bli hemskickad för jag gick till konkurerande verksamhet. 1 månad "satt jag hemma". Visst gjorde jag saker , jag satt inte bara rakt upp och ner. Efter 2 veckor kom sanningen ifatt mig, är det så här att bli pensionär. Du är inte behövd längre, telefonen slutade ringa...herre jesus vilken otäck känsla.
"Vi" kan inte klippa gräset mer än en gång om dagen, träna, köra mc, gå på badhuset osv. Att sen klockan är 11 på förmiddagen och du undrar : vad ska jag göra nu ? Scary feeling...
Nej, det finns inget "vi" här. Jag kan sitta hemma bra jäkla länge innan det blir tråkigt. Det är snarare att det finns så många intressanta saker att göra att jag inte vet vart jag ska lägga min energi.

TheOne1994
2017-07-11, 13:03
Nej, det finns inget "vi" här. Jag kan sitta hemma bra jäkla länge innan det blir tråkigt. Det är snarare att det finns så många intressanta saker att göra att jag inte vet vart jag ska lägga min energi.

ja en del kan nog sitta hemma. Sen om det går att leva så vet du inte förrän du är där...med rätt ålder inne.

timoat
2017-07-11, 13:05
Jobbet har vi väl mest för att fördriva tiden generellt. Utan jobb blir dagarna ganska långa..jag hade turen att bli hemskickad för jag gick till konkurerande verksamhet. 1 månad "satt jag hemma". Visst gjorde jag saker , jag satt inte bara rakt upp och ner. Efter 2 veckor kom sanningen ifatt mig, är det så här att bli pensionär. Du är inte behövd längre, telefonen slutade ringa...herre jesus vilken otäck känsla.
"Vi" kan inte klippa gräset mer än en gång om dagen, träna, köra mc, gå på badhuset osv. Att sen klockan är 11 på förmiddagen och du undrar : vad ska jag göra nu ? Scary feeling...

Um det är ju precis då din hjärna börjar fungera imo. och du börjar söka vad du vill göra. Hittar på saker. Necessity is the mother of invention. Vilket fritidsintresse som helst kan man bli miljonär på (om man nu tycker att mycket pengar är viktigt.) DU ska sätta ditt egna värde, inte vad andra tycker eller vilket jobb de "ger" dig. Att skapa sina egna arbetstillfällen är det bästa som finns, oerhört tillfredsställande. man är i full kontroll över sitt liv. Det finns ingen arbetstrygghet längre. Tryggheten finns i att det är upp tilll en själv.

Går inte att beskriva hur jävla underbart det är att få in pengar på något man styrt upp själv.

Jag kan se paralleler med ungar idag som aldrig får chansen att vara uttråkade, utan då har den en telefon eller en skärm framför näsan på 5 sekunder så de blir tysta. Back in the day fick man fanimej hitta på något, ocgh så blev kojjor byggda och bmxbanor uppstyrda i skogen. Likaså för vuxna.

TheOne1994
2017-07-11, 13:28
Um det är ju precis då din hjärna börjar fungera imo. och du börjar söka vad du vill göra. Hittar på saker. Necessity is the mother of invention. Vilket fritidsintresse som helst kan man bli miljonär på (om man nu tycker att mycket pengar är viktigt.) DU ska sätta ditt egna värde, inte vad andra tycker eller vilket jobb de "ger" dig. Att skapa sina egna arbetstillfällen är det bästa som finns, oerhört tillfredsställande. man är i full kontroll över sitt liv. Det finns ingen arbetstrygghet längre. Tryggheten finns i att det är upp tilll en själv.

Går inte att beskriva hur jävla underbart det är att få in pengar på något man styrt upp själv.

Jag kan se paralleler med ungar idag som aldrig får chansen att vara uttråkade, utan då har den en telefon eller en skärm framför näsan på 5 sekunder så de blir tysta. Back in the day fick man fanimej hitta på något, ocgh så blev kojjor byggda och bmxbanor uppstyrda i skogen. Likaså för vuxna.


Håller med !

Jag drog en parallell vid ett tillfälle i mitt liv bara.

Pengar kan jag inte få in i min skalle riktigt, kan inte förknippa pengar med lycka. Ingen i vår familj kan det...vi går bara igång på prestationer så jag "tappar" dig vid: "Går inte att beskriva hur jävla underbart det är att få in pengar på något man styrt upp själv"

Men jag tror jag kan tänka mig in i känslan.

tur vi alla är olika :)

timoat
2017-07-11, 13:38
Håller med !

Jag drog en parallell vid ett tillfälle i mitt liv bara.

Pengar kan jag inte få in i min skalle riktigt, kan inte förknippa pengar med lycka. Ingen i vår familj kan det...vi går bara igång på prestationer så jag "tappar" dig vid: "Går inte att beskriva hur jävla underbart det är att få in pengar på något man styrt upp själv"

Men jag tror jag kan tänka mig in i känslan.

tur vi alla är olika :)

När man betalar hyra och mat med pengar man genererat helt genom egna ansträngningar så kan du ge dig på att det är en prestation! Och ingen liten sådan heller.

JacobHeitmann
2017-07-11, 16:12
Jobbar 6h/dag, i genomsnitt 3ggr/veckan. Jobbat 300 timmar i månaden i 6 månader en gång i tiden, så halvtid är jag mer än värd.

eternallord
2017-07-11, 16:16
När man betalar hyra och mat med pengar man genererat helt genom egna ansträngningar så kan du ge dig på att det är en prestation! Och ingen liten sådan heller.

Du menar alla världens lönetagare? :)

Frågenarkomanen
2017-07-11, 16:44
Du menar alla världens lönetagare? :) Nej. Det finns exempel i vårt land på folk som inte lever helt och hållet på sitt eget arbete. Jag tänker på arbeten där arbetsgivaren bara betalar en viss procent och sedan står skattebetalarna för resten.

Man skulle även kunna hävda att hela den offentliga sektorn lever på pengar de inte har genererat "helt genom egna ansträngningar". Även om yrkena är extremt viktiga, som sjukvårdspersonal och lärare, så är de ju trots allt så att de finansieras via skattebetalarnas pengar.

caelus
2017-07-11, 16:53
Ingen har beskrivit det moderna arbetssamhället bättre än Tyler Durden:

Zi9ivZL7vmA

Cykelcykel
2017-07-11, 17:00
När man betalar hyra och mat med pengar man genererat helt genom egna ansträngningar så kan du ge dig på att det är en prestation! Och ingen liten sådan heller.

Vad är det du tjänar pengar på så du går runt?
Är nyfiken

timoat
2017-07-11, 18:44
Du menar alla världens lönetagare? :)

Nej, någon Annan har skapat arbetstillfället och en person har fyllt den positionen. Om du tex ser eller upptäcker nånting som någon vill ha, och säljer den till någon eller märker att en vara eller tjänst fattas i en viss marknad har du skapat ditt egna arbetstillfälle.

timoat
2017-07-11, 18:45
Vad är det du tjänar pengar på så du går runt?
Är nyfiken

Jag målar.

C.E.J.
2017-07-12, 09:18
EB-1 visum

Jag målar.

Men hur går de där två ihop? "extraordinary ability in the ... arts ... which has been demonstrated by sustained national or international acclaim and whose achievements have been recognized in the field through extensive documentation". Är du en så framstående konstnär?

eternallord
2017-07-12, 09:33
Nej, någon Annan har skapat arbetstillfället och en person har fyllt den positionen. Om du tex ser eller upptäcker nånting som någon vill ha, och säljer den till någon eller märker att en vara eller tjänst fattas i en viss marknad har du skapat ditt egna arbetstillfälle.

Det där är ren semantik. Det finns ett behov av en vara eller tjänst (att programmera en app åt ett företag exempelvis), om du programmerar den och faktuerar företaget för tjänsten, eller du arbetar för företaget och får lön direkt för arbetet spelar knappast någon roll för huruvida man genererat pengarna "helt genom egen ansträngning". Att du personligen trivs bättre med att jobba mer timmar mot att du får mer frihet i hur du lägger upp arbetet och andra fördelar är kanon, men att försöka få det att låta som att det är mer ärorikt är bara tramsigt.

The_RobRoy
2017-07-12, 10:08
Det där är ren semantik. Det finns ett behov av en vara eller tjänst (att programmera en app åt ett företag exempelvis), om du programmerar den och faktuerar företaget för tjänsten, eller du arbetar för företaget och får lön direkt för arbetet spelar knappast någon roll för huruvida man genererat pengarna "helt genom egen ansträngning". Att du personligen trivs bättre med att jobba mer timmar mot att du får mer frihet i hur du lägger upp arbetet och andra fördelar är kanon, men att försöka få det att låta som att det är mer ärorikt är bara tramsigt.

Måste +1:a den. Vi kanske missuppfatta timoat, men får också känslan att han går runt och känner att han gör något helt speciellt när han får pengar direkt ifrån slutkund, istället för att pengarna går via en lön. Mycket märkligt resonemang.

nisse1976
2017-07-12, 10:15
Måste +1:a den. Vi kanske missuppfatta timoat, men får också känslan att han går runt och känner att han gör något helt speciellt när han får pengar direkt ifrån slutkund, istället för att pengarna går via en lön. Mycket märkligt resonemang.

Jag tycker att du missförstår. Eller jag tolkar det i alla fall annorlunda.
Om du läser hans inlägg numer 63 så tolkar jag honom som att det ger en större personlig tillfredsställelse att:
1: Scanna av marknaden efter behov
2: Utveckla produkt x som behövs efter behovsanalysen
3: Kontakta potentiella kunder
4: Make the sell

än att:
1: Ta jobb på ett företag som tillverkar produkt x
2: Bygga produkt x

Även om pengarna man får i slutändan är samma

Petoria
2017-07-12, 10:21
Fast inom många yrken så gör man ju samma sak som du beskrev i steg 1-4.

Bärsärk
2017-07-12, 18:15
Jobbet har vi väl mest för att fördriva tiden generellt. Utan jobb blir dagarna ganska långa..jag hade turen att bli hemskickad för jag gick till konkurerande verksamhet. 1 månad "satt jag hemma". Visst gjorde jag saker , jag satt inte bara rakt upp och ner. Efter 2 veckor kom sanningen ifatt mig, är det så här att bli pensionär. Du är inte behövd längre, telefonen slutade ringa...herre jesus vilken otäck känsla.
"Vi" kan inte klippa gräset mer än en gång om dagen, träna, köra mc, gå på badhuset osv. Att sen klockan är 11 på förmiddagen och du undrar : vad ska jag göra nu ? Scary feeling...

Jag tycker också vi ska jobba, för alla anledningar du nämner ovan.

Det är så mycket med jobbet mer än bara lön, det är socialt, man håller igång kropp&knopp och man får fasta rutiner.

Jag tror många mår bra av det, visst finns det folk som klarar sig utan men rent generellt...

blåvitt
2017-07-12, 18:21
Jobbar vanliga 8h-pass men cirka ett i veckan och har en levnadskostnad på cirka 2k i månaden (hyra, mat, telefon osv) nu över sommaren. Har väldigt svårt att se hur jag någonsin skulle kunna gå tillbaka till att jobba 160h/månad, även om min situation inte alltid kommer vara så lyckosam som just nu så tänker jag se till att jag, i slutändan, har spenderat mer tid på mina intressen än på mitt yrke när jag går i pension och att hålla levnadskostnaderna extremlåga.

shut teh face
2017-07-12, 18:25
Jag kanske är konstig men jag blir uttråkad när jag är hemma för länge, sedan jobbar jag ju delvis med min hobby.

Jag tror det skulle krävas att jag var hemma typ 1-2 år för att verkligen upptäcka nya saker jag kunde spendera min fritid på.

Skulle varit kul att testa någon gång, men då kanske man blir lat och tappar momentum i ens karriär. Bäst att hålla sig frisk och göra det när man blir pensionär? :D

För övrigt sparar jag rätt mycket pengar och planerar att "kunna" gå i pension vid 45-50 års ålder, men det kräver att jag ökar mitt sparande rejält inom ett par år, barnen är ju rätt små fortfarande så det är lite annat nu.

baktung
2017-07-12, 20:25
Har nu kommit upp till halvtid efter fyra mån på första jobbet sen sommarjobbet för 10 år sen. Blir rätt utmattad i huvet av det och måste sova när jag kommer hem. Bävar inför att behöva öka till 5-6 timmar om dagen vilket jag kommer utsättas för snart då jag håller på att testa min arbetsförmåga. Kommer aldrig vilja jobba mer än absolut max 75 %.

timoat
2017-07-12, 23:34
Men hur går de där två ihop? "extraordinary ability in the ... arts ... which has been demonstrated by sustained national or international acclaim and whose achievements have been recognized in the field through extensive documentation". Är du en så framstående konstnär?

Jag har 5 år på mig.

Det där är ren semantik. Det finns ett behov av en vara eller tjänst (att programmera en app åt ett företag exempelvis), om du programmerar den och faktuerar företaget för tjänsten, eller du arbetar för företaget och får lön direkt för arbetet spelar knappast någon roll för huruvida man genererat pengarna "helt genom egen ansträngning". Att du personligen trivs bättre med att jobba mer timmar mot att du får mer frihet i hur du lägger upp arbetet och andra fördelar är kanon, men att försöka få det att låta som att det är mer ärorikt är bara tramsigt.

Du missuppfattar.

Måste +1:a den. Vi kanske missuppfatta timoat, men får också känslan att han går runt och känner att han gör något helt speciellt när han får pengar direkt ifrån slutkund, istället för att pengarna går via en lön. Mycket märkligt resonemang.

Är du egenföretagare?

timoat
2017-07-12, 23:38
Jag tycker att du missförstår. Eller jag tolkar det i alla fall annorlunda.
Om du läser hans inlägg numer 63 så tolkar jag honom som att det ger en större personlig tillfredsställelse att:
1: Scanna av marknaden efter behov
2: Utveckla produkt x som behövs efter behovsanalysen
3: Kontakta potentiella kunder
4: Make the sell

än att:
1: Ta jobb på ett företag som tillverkar produkt x
2: Bygga produkt x

Även om pengarna man får i slutändan är samma

Det är mer rätt mot det jag menar ja, men samtidigt är det inte "samma" pengar. Det är, i min värld, skillnad att ha skapat sina egna jobbtillfällen från ingenting, eller ett hål i en marknad, än att ta ett jobb där jobbtillfället har skapats av någon annan. aka var anställd på ett företag. Men om någon har kommit till ett företag, och visat att de har briter som de kan fylla, då har de ju skapat sitt egna jobbtillfälle.

Jag säger inte att det är mer ärofyllt eller att jag går omkring och känner mig stroppig, jag säger bara att det är mycket mer tillfredställande, och jag vet, eftersom jag gjort båda. Jag pratar väl om entreprenörskap.

timoat
2017-07-12, 23:40
Fast inom många yrken så gör man ju samma sak som du beskrev i steg 1-4.

Jag har aldrig påstått att det var få yrken förunnat, eller hur?

eternallord
2017-07-13, 12:06
Du missuppfattar.

Eller så är det du som skriver otydligt, och/eller inte står för vad du säger. Du har upprepade gånger nu betonat att folk som får lön för sitt arbete inte tjänar sina pengar "helt genom egen prestation" och att det inte är "samma pengar" som från vad du gör. Du kanske inte tror att du låter stroppig eller vad du nu vill kalla det, men det är precis vad du förmedlar. Återigen, det är helt i ordning att du personligen får en annan sorts tillfredsställelse från att leva på det viset, men det har bara med dig själv att göra.

timoat
2017-07-13, 14:52
Eller så är det du som skriver otydligt, och/eller inte står för vad du säger. Du har upprepade gånger nu betonat att folk som får lön för sitt arbete inte tjänar sina pengar "helt genom egen prestation" och att det inte är "samma pengar" som från vad du gör. Du kanske inte tror att du låter stroppig eller vad du nu vill kalla det, men det är precis vad du förmedlar. Återigen, det är helt i ordning att du personligen får en annan sorts tillfredsställelse från att leva på det viset, men det har bara med dig själv att göra.

Skulle jag skriva utifrån någon Annans synvinkel än min mer du?
Jaja du får lova att läsa in vad du vill i det.