handdator

Visa fullständig version : Äta som en kroppsbyggare


BjarneB
2017-07-09, 11:23
Undrar hur man bör äta om man vill bygga muskler men samtidigt hålla fettinlagringen till ett minimum. För vad jag förstår så äter man antingen för att gå upp i vikt eller för att gå ner i vikt. Bulk eller deff alltså.

Jag är beredd att göra avkall mycket. Om jag får bättre resultat av att äta torra kycklingfiléer hela tiden så kommer jag göra det, eller om jag måste äta tonfiskburkar på vatten. Bara det ger något resultat!

Och säg nu inte att det handlar om kalorier enbart för det gör det inte!

Så hur ser en typisk dag ut för en kroppsbyggare? Skriv klockslag och måltid med alla ingredienser.

Edit: Jag vill inte bli uppläxad om näringslära. Det jag är ute efter ett riktigt kostschema.

henrikl
2017-07-09, 11:27
Proteinrik kost med lagomt fettintag (ca 1g/kg kv) och ett litet kaloriöverskott. Detta i samband med hård träning är det som ger resultat.

1x0
2017-07-09, 11:44
Och säg nu inte att det handlar om kalorier enbart för det gör det inte!
https://41uu0orhu461b9dsh2qzpq36-wpengine.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2015/07/The-Pyramid-Of-Nutrition-Priorities-v1.1.png

Filmtajm: https://www.youtube.com/playlist?list=PLYdkxp9hJ4i58l583rJV7r2LMAiYFJ9gm

Rahf
2017-07-09, 11:54
Undrar hur man bör äta om man vill bygga muskler men samtidigt hålla fettinlagringen till ett minimum. För vad jag förstår så äter man antingen för att gå upp i vikt eller för att gå ner i vikt. Bulk eller deff alltså.

Jag är beredd att göra avkall mycket. Om jag får bättre resultat av att äta torra kycklingfiléer hela tiden så kommer jag göra det, eller om jag måste äta tonfiskburkar på vatten. Bara det ger något resultat!

Och säg nu inte att det handlar om kalorier enbart för det gör det inte!

Så hur ser en typisk dag ut för en kroppsbyggare? Skriv klockslag och måltid med alla ingredienser.

Edit: Jag vill inte bli uppläxad om näringslära. Det jag är ute efter ett riktigt kostschema.

Det du vill ha är alltså ett upplägg som någon snurrar ihop till dig. Gratis. Detta utan att du tydligen lyfter ett finger själv och spenderar faktisk tid med att söka runt alla olika alternativ.

fae8gvRiiCM

Ivan Bogus
2017-07-09, 12:20
Det du vill ha är alltså ett upplägg som någon snurrar ihop till dig. Gratis. Detta utan att du tydligen lyfter ett finger själv och spenderar faktisk tid med att söka runt alla olika alternativ.

fae8gvRiiCM

Spot on. :d

King Grub
2017-07-09, 12:28
fae8gvRiiCM

Det fungerade för honom.

http://i.imgur.com/HHiMDvM.jpg

Dåren
2017-07-09, 12:38
Smidigt att behöva plocka ned endast två olika saker i kundvagnen när man handlar.

Frågenarkomanen
2017-07-09, 12:41
Om du vill öka i muskelmassa utan att öka fettmassan, så kan du antingen ligger på energibalans, eller något över, och alltså göra en "lean bulk".

I båda fallen är det viktigt att du äter mycket protein. Mer protein = mer muskler. Minst 2 gram / kg kroppsvikt, men gärna mer.

I det senare fallet bör du antagligen hålla fettintaget till ett minimum och fokusera på protein och kolhydrat. Detta för att det är mycket lättare att lagra in fett som fett än att omvandla kolhydrat till det. Det finns inte särskilt mycket undersökningar på detta, men det är troligen så.

Dessutom är kolhydrat mer antikatabolt än fett. Det vill säga kolhydrat leder till mindre muskelnedbrytning.

Bärsärk
2017-07-09, 12:43
Det fungerade för honom.

http://i.imgur.com/HHiMDvM.jpg

Och för den här snubben

http://egmont-media.s3-website-eu-west-1.amazonaws.com/bod/bk-sportsmag.se/profil/matskardell/mats.jpg

"Tre gånger om dagen kokade jag torsk och åt, inga kryddor, salt eller annat som jag läst var dåligt. Bara 1,2 kilo torsk om dagen. En gång åt jag en bit gurka och som straff för att jag fuskat tvingade jag mig ut på en lång löparrunda".

Problemet är ju bara att nu för tiden så har jag torsk blivit ganska dyrt jämfört med 90-talet :d

Dåren
2017-07-09, 13:03
TS, prova energibalans eller ett hundratal kaloriers överskott per dag och undvik det värsta skräpet såsom raffinerat socker och fett. Du skall träna hårt, äta varierat och rikligt med protein så blir det nog bra.

Ingen kommer orka skriva ihop en exakt instruktion till dig, tyvärr... :)

J.V
2017-07-09, 13:29
Edit: Jag vill inte bli uppläxad om näringslära. Det jag är ute efter ett riktigt kostschema.Da far du nog betala nagon att skriva ihop ett schema anpassat for dig. Alternativt, ge dig ut pa Google, valj ett kostschema valfri Internetguru lagt upp och anpassa energimangden efter dina behov.

Minikubik
2017-07-09, 13:58
Enkelt
Frukost keso med proteinpulver
Lunch kyckling och ris
Middag kyckling och ris
Kvällsmat kyckling och ris
Toppa med några shakes, lite ägg och avakado sen är du rippad på nolltid

tomten1
2017-07-09, 14:11
Fett? Skräp? Nää.. kosten ska innehålla fett..

MasterChief
2017-07-10, 12:47
enkelt
frukost keso med proteinpulver
lunch kyckling och ris
middag kyckling och ris
kvällsmat kyckling och ris
toppa med några shakes, lite ägg och avakado sen är du rippad på nolltid

Du missade klockslagen! Jag kan inte använda det där!

/bjarneb

Minikubik
2017-07-10, 13:16
Du missade klockslagen! Jag kan inte använda det där!

/bjarneb

Börja när du vaknar sen varje 2 timmar, 47 minuter och 24 sekunder. Om du inte går upp 10 minuter över hel, då är det 36 sekunder

Beemel
2017-07-10, 13:48
Och säg nu inte att det handlar om kalorier enbart för det gör det inte!

ok.

BjarneB
2017-07-10, 14:09
ok.

Beemel: ok //100kg bänkpress efter 10 års träning.

Dagens garv! :laugh:

Krutpaket
2017-07-10, 15:07
Beemel: ok //100kg bänkpress efter 10 års träning.

Dagens garv! :laugh:

Inte direkt ett smart sätt att reagera om du söker hjälp från folk på forumet.

Om man själv har dålig koll på träning och/eller kost och söker hjälp på nätet, OCH dessutom är för lat för att söka info och snickra ihop ett schema själv, OCH dessutom vill att någon gör detta gratis trots att vissa livnär sig på att göra detta, SÅ ska man absolut inte håna sina med-koloiter.

Men det kanske bra är jag som tänker så.

Ivan Bogus
2017-07-10, 15:12
Förmodligen ett av samma gamla troll som brukar bannas så småningom.

Dont feed it.

BjarneB
2017-07-10, 15:17
Inte direkt ett smart sätt att reagera om du söker hjälp från folk på forumet.

Om man själv har dålig koll på träning och/eller kost och söker hjälp på nätet, OCH dessutom är för lat för att söka info och snickra ihop ett schema själv, OCH dessutom vill att någon gör detta gratis trots att vissa livnär sig på att göra detta, SÅ ska man absolut inte håna sina med-koloiter.

Men det kanske bra är jag som tänker så.

Nu var det han som började att vara spydig emot mig. Inte tvärtom. Och han är inte i positionen att håna någon, allra minst mig.

xan
2017-07-10, 15:26
Jag som verkligen såg fram emot den där "Varför hånas alla byggare?"-tråden. :D

Beemel
2017-07-10, 15:39
Beemel: ok //100kg bänkpress efter 10 års träning.

Dagens garv! :laugh:

Vem är det som tar 100 efter 10 års träning?
Jag tar mer än så och har tränat längre än så, så jag har ingen aning om vad du snackar om.

Som parantes så är målet med min träning 1,5xkv i bänk och att förbättra min löpning.

Så jag vet inte vad du skrattar åt?
Är det så glädjande för dig att jag når mina mål?

Edit: Määäh, så var han redan bannad....

xan
2017-07-10, 15:42
Vem är det som tar 100 efter 10 års träning?
Jag tar mer än så och har tränat längre än så, så jag har ingen aning om vad du snackar om.

Som parantes så är målet med min träning 1,5xkv i bänk och att förbättra min löpning.

Så jag vet inte vad du skrattar åt?
Är det så glädjande för dig att jag når mina mål?

Edit: Määäh, så var han redan bannad....

inb4 BjarneB skaffar ett nytt konto och svarar.

Läskeblask
2017-07-10, 17:03
Jag har först på senaste år börjat kolla vad jag stoppar i mig. Jävligt mycket onödigt fett och socker fastän man äter förnuftigt så.. men egentligen ganska enkelt. Kolla upp bra kolhydratkällor,bra proteinkällor och pussla ihop därifrån. Håll koll på kolhydraterna

Shqypnia
2017-07-11, 09:56
Mr Eks.