handdator

Visa fullständig version : Bristning i långa bicepsenan?


Fishen29
2017-07-08, 23:00
Hej!
4månader sedan skulle jag testa mig på en såkallad "muscle-up", rejält uppvärmd från överkroppspasset innan men utan träning på teknik försökte jag ett par gånger men fick endast upp en axeln över chinstången. Vid kanske försök 5 knakade det till i axeln/(bicepsenan?) och vart alldeles blek,svimfärdig och lite illamående, dagarna efter var hela bicepframsidan blå, alltså ett blåmärke över hela bicep. Rehaba och så, var hos naprapat och befarade att det var långa bicepsenan som fick en bristning. Det känns alltså som bicepsenan är för kort hur nu, lyfter jag upp armarna i en klassisk "frontbicep" pose så späns senan ut och är som en fiolträng ovanför armhålan precis. Naprapaten sade åt mig att enbart stretcha, kan alltså inte göra en armhävning och absolut ingen bänkpress/hantelpress enbart med väldigt låg vikt utan att det gör grymt ont. Vad tror ni? Stretcha på ännu mer tills man stretchat ut senan?
Mvh Christopher

Scratch89
2017-07-08, 23:31
Man ska inte hålla på och stretcha en muskel som fått sig en ordentlig bristning.
Du borde besöka någon duktig fysioterapeut eller annan som faktiskt vet hur man rehabiliterar skador.

EDIT: Har du haft ont i fyra månader och kan fortfarande inte träna ordentligt så finns det risk för att du dragit av någon muskel. Inte omöjligt bicepssenan, men det finns ju andra muskler som fäster på framsidan av överarmen ungefär på samma ställe som bicepssenan kommer ifrån.

Fishen29
2017-07-09, 06:11
Man ska inte hålla på och stretcha en muskel som fått sig en ordentlig bristning.
Du borde besöka någon duktig fysioterapeut eller annan som faktiskt vet hur man rehabiliterar skador.

EDIT: Har du haft ont i fyra månader och kan fortfarande inte träna ordentligt så finns det risk för att du dragit av någon muskel. Inte omöjligt bicepssenan, men det finns ju andra muskler som fäster på framsidan av överarmen ungefär på samma ställe som bicepssenan kommer ifrån.
Tack för svar! Jag kan alltså förutom "bröst"övningar på gymmet köra tunga axelpres, bicepcurls, militärpress utan problem. Tror inte muskeln är av, då jag kunnat lira hockey som vanlgt de sista månaderna utan någon som helst smärta eller så

Bob90
2017-07-09, 08:43
Tack för svar! Jag kan alltså förutom "bröst"övningar på gymmet köra tunga axelpres, bicepcurls, militärpress utan problem. Tror inte muskeln är av, då jag kunnat lira hockey som vanlgt de sista månaderna utan någon som helst smärta eller så

Kan du fortfarande köra bicepcurls så borde det inte vara något allt för allvarligt, farsan tex slet av sin "stora" (minns inte vad den heter) bicepssena nere vid armbågen för någon vecka sen. Hans arm är i princip obrukbar (nåja, läkningsprocessen har ju börjat så han kan använda den lite nu) och det var inte ens något snack om han skulle få operera den eller inte.

Fishen29
2017-07-09, 09:10
Kan du fortfarande köra bicepcurls så borde det inte vara något allt för allvarligt, farsan tex slet av sin "stora" (minns inte vad den heter) bicepssena nere vid armbågen för någon vecka sen. Hans arm är i princip obrukbar (nåja, läkningsprocessen har ju börjat så han kan använda den lite nu) och det var inte ens något snack om han skulle få operera den eller inte.

Nej precis! Läs och pratat med massor med folk och skulle en sena dras av så skulle jag inte kunna använda armen på något sett. Nu är det enbart när jag göra "bröst" övningar jag inte kan göra

Bob90
2017-07-09, 10:00
Nej precis! Läs och pratat med massor med folk och skulle en sena dras av så skulle jag inte kunna använda armen på något sett. Nu är det enbart när jag göra "bröst" övningar jag inte kan göra

Tror det också beror på vilken sena det är, om en viss sena (minns inte heller namnet på denna) går av så kommer "gemene man" inte att märka någon större skillnad efter läkning. Men en idrottare kommer ju såklart sakna lite och en elitidrottare kan nog tacka för sig.

Sen så behöver inte heller en skada helt hänga ihop med typiska symtom heller.

CoKEmaN
2017-07-10, 16:04
Om det är bröstövningar som är problemet så kanske det snarare handlar om pectoralis major. Som scratch skrev, sök till fysioterapeut/sjukgymnast.

Fishen29
2017-07-10, 18:48
Om det är bröstövningar som är problemet så kanske det snarare handlar om pectoralis major. Som scratch skrev, sök till fysioterapeut/sjukgymnast.
Befarar samma sak, tack för svar

Henke78
2017-07-31, 19:06
Gått lång tid så läge för en mr röngen.
Tippar att långa biceps senan hoppat