handdator

Visa fullständig version : Vill börja träna, behöver tips?


Palle188
2017-07-08, 20:27
Hejsan!

Jag är en man på 30 år, har 3 barn och jobbar som fritidspedagog och fritidsansvarig. Har barnen varannan vecka på grund av skilsmässa och då jag har barnen och heltids jobb blir det väldigt hektiskt att hinna med något annat.

När jag inte har barnen kan jag lätt hinna med att träna, men är bristande i kunskap om kost och kombinering av träning.

Form:

Är överviktig, dålig kondition men har alltid vart en sportfåne så har kämpar glöd i mig. Vill gärna bli av med magen och komma i form. Har provat på Muay thai ett par träningar med i med tiden inte räckte till gav jag upp det. Skulle dock vilja satsa lite och bli seriös med att bli bra på det mest för det var så skoj och det verkar vara ett bra sätt att hålla sig i form. Frågan är om det går att få någon effektiv träning utav det när man bara kan träna varannan vecka? kan nämligen träna på gym även när jag har barnen på grund av tillgång till gym på arbetsplatsen och kombination av raster och friskvårdstimme.

Men måste förhålla mig till att passen på gymmet får max bli 1 timme långa helst lite kortare och då ska jag hinna duscha också vilket tar 5 min för mig.

Några tips och åsikter?

Blaine
2017-07-08, 20:42
Du som fritidspedagog vet nog hur viktigt det är för barnen att röra på sig. Detsamma gäller vuxna. Det ska vara naturligt, därför handlar det oftast om en sak: att få in träning så att det integreras i sin livsstil.

Det behöver inte bli så kravfyllt i början för då är det lätt att ge upp, varför huvudsaken är att helt enkelt börja träna i enkel mån så att det sakta växer in i sin livsstil. Det är oftast rätt svart eller vitt, det finns personer som inte har träning alls i sin livsvärld och personer som har det och som sedermera har det naturligt utan att göra en stor sak av det. Se detta som något långsiktigt och försök bara komma igång.

Dreas
2017-07-08, 21:53
Vill du bli av med magen så sker det primärt via kosten. Styrketräning är att rekommendera vid viktnedgång för att behålla muskler i så hög utsträckning som möjligt. Är du relativt otränad har du också möjlighet att öka i muskelmassa trots stort underskott av kalorier.

Som Blaine säger så ska det passa ens livspussel.

Mitt tips är att börja köra på jobbet 2-3ggr i veckan. Kör hela kroppen till att börja med. Övningar är lite svårt, jag gillar marklyft, knäböj och bänkpress men det är också övningar som kräver lite koll.

panzerpig
2017-07-08, 22:39
Ingen på jobbet du kan haka på och gymma med? Eller nån annan kompis som gymmar? Det enklaste är ju att träna med någon erfaren som kan lära dig grunderna och se så du gör rätt.

Jishuku
2017-07-09, 01:12
Angående näringsläran.. om din engelska är duglig och du gillar video mer än text:

GAvW6xBZjSk

mic4IELz61w

kdFFrBByv-E