handdator

Visa fullständig version : Kroppsbyggningens "bro-science"-regler


Rikard Jansson
2017-07-08, 09:36
Allt eftersom tiden går så visar det sig att kroppsbyggarna med sin bro-science egentligen hade rätt om både det och det andra. Kanske är det så att det kommer visa sig att de haft rätt om det mesta, det tror jag iallafall jag. Därför tycker jag vi kan lista upp alla gamla regler så man kan följa om man vill.
Gör inget om man råkar få med saker som visats sig vara rätt, bara de en gång i tiden klassades som bro-science.

- Träna inte längre pass än 60 minuter, det sätter igång stresshormoner
- Du måste få i dig protein var tredje timme
- Sträva efter pump och kontakt
- Pullovers stretchar ut brösten så de inte blir som tuttar
-
-
-

Shqypnia
2017-07-08, 09:38
Kör halva kroppen (benen) lika ofta som du gör triceps.

Rikard Jansson
2017-07-08, 09:41
Kör halva kroppen (benen) lika ofta som du gör triceps.

Varför skulle man köra ben oftare än triceps? Vem gör ens det förutom tyngdlyftare? :D

King Grub
2017-07-08, 09:45
Det går att aktivera vissa delar av en muskel mer eller mindre, som inre/yttre bröst och övre/nedre mage. Vilket har visat sig vara korrekt trots årtionden av förnekelse.

Shqypnia
2017-07-08, 09:48
- En egen dag dedikerat till nacken
- Sippa BCAA under hela passet
- Maxa bänk med rövlyft
- 50 Cent - P.I.M.P i lurarna vid ryggdag
- 50 set latsdrag & 0 rep marklyft

Diomedea exulans
2017-07-08, 09:51
Många reps = mer definierade muskler.
Få reps = större muskler.

King Grub
2017-07-08, 09:54
Många reps = mer definierade muskler.
Få reps = större muskler.

Det är väl snarare mer broscience att pumpa musklerna med högre reps än att köra styrkelyftarstilen.

Wormzie
2017-07-08, 10:23
*GASP funkar lika bra till vardag som till fest

Anders The Peak
2017-07-08, 10:35
Nu bygger bro-science på mångas och ofta väldigt många års egen och andras erfarenhet. De studier som används bygger ofta på maximalt 12 veckors träning/eller kostintervention.

Bro-Science bygger ofta väldigt mångas erfarenhet och av vilka resultat som de har åstadkommit.

Jag tror inte att man ska förlöjliga den här typen av empiriskt kunnande. Men tyvärr görs sig många till experter och uttalar sig som om de har mandat utifrån egna erfarenheter, som ofta är mycket kort, och utifrån lästa studier som de inte har kompetens att bedöma.

hurril
2017-07-08, 10:40
Det är väl snarare mer broscience att pumpa musklerna med högre reps än att köra styrkelyftarstilen.

Jag tycker gossen har rätt där. Min bild är att styrkelyftare ökar volymen och kör fler reps per set för att öka muskelmassan, byggare gör tvärtom typ. När massan ska ökas så blir det basövningar på tunga vikter i få reps.

Ingen annan som gjort den reflektionen?

Rikard Jansson
2017-07-08, 10:46
Nu bygger bro-science på mångas och ofta väldigt många års egen och andras erfarenhet. De studier som används bygger ofta på maximalt 12 veckors träning/eller kostintervention.

Bro-Science bygger ofta väldigt mångas erfarenhet och av vilka resultat som de har åstadkommit.

Jag tror inte att man ska förlöjliga den här typen av empiriskt kunnande. Men tyvärr görs sig många till experter och uttalar sig som om de har mandat utifrån egna erfarenheter, som ofta är mycket kort, och utifrån lästa studier som de inte har kompetens att bedöma.

Jag är på din sida i ämnet, om det inte framgick :D

panzerpig
2017-07-08, 10:49
Jag tycker gossen har rätt där. Min bild är att styrkelyftare ökar volymen och kör fler reps per set för att öka muskelmassan, byggare gör tvärtom typ. När massan ska ökas så blir det basövningar på tunga vikter i få reps.

Ingen annan som gjort den reflektionen?

Ja, när jag började träna, ca 1990 fick jag höra: höj repsen för att få fram definition, forma muskeln med isolationsövningar (koncentrationscurl för att få PEAK), ska du bulka och bygga muskler så var det basövningar och färre reps (6-10). Tex skivstångscurl för att bygga stora bulliga biceps.

Max
2017-07-08, 11:57
Drick protein och malto/dextro direkt efter ditt pass. Träna under inga omständigheter samma muskel igen dagen efter. Bulk var mer "inne". Brosplitten var normen.

Arne Persson
2017-07-08, 12:02
En iskall öl efter träningen är den bästa PWO*:n som är känd för mänskligheten...

*PostWorkOut

DieErste
2017-07-08, 12:45
Torsk i dieten gör huden tightare :)

Anders The Peak
2017-07-08, 13:01
Torsk i dieten gör huden tightare :)

Länk (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5991060&postcount=1)

MaxTheMarketer
2017-07-08, 13:01
Allt eftersom tiden går så visar det sig att kroppsbyggarna med sin bro-science egentligen hade rätt om både det och det andra. Kanske är det så att det kommer visa sig att de haft rätt om det mesta, det tror jag iallafall jag. Därför tycker jag vi kan lista upp alla gamla regler så man kan följa om man vill.
Gör inget om man råkar få med saker som visats sig vara rätt, bara de en gång i tiden klassades som bro-science.

- Träna inte längre pass än 60 minuter, det sätter igång stresshormoner
- Du måste få i dig protein var tredje timme
- Sträva efter pump och kontakt
- Pullovers stretchar ut brösten så de inte blir som tuttar
-
-
-

WTF. Jag tränar 3,5 timme för överkropp (inkl. mage) och cirka 2,5 timme
för underkropp (ben & vader & mage). Jag har oxå fått kritk för att jag tränar
för länge så ska skapa tråd om det å dela med mina träningspass. Är tanken
då att när stresshormoner sätts igång så får du inte ut nått mer av passet?

Anders The Peak
2017-07-08, 13:07
WTF. Jag tränar 3,5 timme för överkropp (inkl. mage) och cirka 2,5 timme
för underkropp (ben & vader & mage). Jag har oxå fått kritk för att jag tränar
för länge så ska skapa tråd om det å dela med mina träningspass. Är tanken
då att när stresshormoner sätts igång så får du inte ut nått mer av passet?

Jag tränar för att hålla mig snygg och välmående och tränar max 60 minuter per pass och det gör jag ca 345 dagar per år med ca två pass i veckan för respektive muskel. Det innebär att jag kan ha ett liv utanför gymmet och sova tillräckligt mer eller mindre alltid och har troligen en kropp som är din målbild.

Hur ser ditt liv ut?

DieErste
2017-07-08, 13:30
Jag tränar för att hålla mig snygg och välmående och tränar max 60 minuter per pass och det gör jag ca 345 dagar per år med ca två pass i veckan för respektive muskel. Det innebär att jag kan ha ett liv utanför gymmet och sova tillräckligt mer eller mindre alltid och har troligen en kropp som är din målbild.

Hur ser ditt liv ut?

Ska man hålla fokus och intensitet är nog 60-90min rätt lagom för merparten med

Tree Fiddy
2017-07-08, 14:35
Träningsvärk är ett kvitto på lyckat pass och innebär uppbyggnad, man ska eftersträva träningsvärk.

Bjorneman
2017-07-08, 14:43
Det är ju rätt konstigt om det som uppenbarligen funkar för byggare är helt osant. Sen sitter det mer eller mindre smalfeta på detta forum och raljerar om det trots att de inte har minsta tillstymmelse till en byggarfysik.

Det är bara bra om den inställningen försvinner.

MaxTheMarketer
2017-07-08, 14:48
Jag tränar för att hålla mig snygg och välmående och tränar max 60 minuter per pass och det gör jag ca 345 dagar per år med ca två pass i veckan för respektive muskel. Det innebär att jag kan ha ett liv utanför gymmet och sova tillräckligt mer eller mindre alltid och har troligen en kropp som är din målbild.

Hur ser ditt liv ut?

Tack för svaret! Jag har eget företag och arbetar 100% hemifrån så
jag har därför möjlighet att vara på gymmet så länge som behövs.

Jag har dock inget emot om jag kan dra ned på tiden som det tar att
köra överkropp ena dagen, underkropp andra dagen, en dag vila, och
sedan överkropp igen, underkropp igen och sedan två dagar vila.

Så länge jag kan få ut maximal nedbrytning+hypertrofi av min träning
så har jag inget emot om jag måste träna "bara" 1,5 timme så säg.

Hur många sets+reps bör jag då orka med per muskelgrupp istället
för att köra mellan 6-10 sets per muskelgrupp som jag gör just nu?

smerk
2017-07-08, 15:19
Intressant. Har blivit intresserad av brosplit, även om jag kan tycka att jag följer ett typ av sådant nu. PPL 6ggr/vecka 45min/pass typ 20 set per muskel i veckan.
När jag började gymma var det självklart med brosplit då de erfarna på gymmet rekommenderade det, sedan lyssnade man på youtube-experter som förespråkade halv/helkropp och ska nu tillbaka till brosplit efter 3-4 år

BjarneB
2017-07-08, 15:26
Finns det någon liknande tråd för hur man ska äta som en byggare?

Tycker den biten är svårare att fixa än träningen. Äter jag mycket blir jag bara fet och äter jag lite bygger jag ingenting :em:

smerk
2017-07-08, 15:32
Finns det någon liknande tråd för hur man ska äta som en byggare?

Tycker den biten är svårare att fixa än träningen. Äter jag mycket blir jag bara fet och äter jag lite bygger jag ingenting :em:

Har haft samma problem till dess att jag minimerade processerad mat. Vatteninlagringen blev då minimal och viktuppgång är lättare att följa

trädgårdsmöbel
2017-07-08, 15:37
Jag tycker gossen har rätt där. Min bild är att styrkelyftare ökar volymen och kör fler reps per set för att öka muskelmassan, byggare gör tvärtom typ. När massan ska ökas så blir det basövningar på tunga vikter i få reps.

Ingen annan som gjort den reflektionen?

Och bägge lyckas och tror sig ha rätt , men sanningen bakom gainsen ligger i "variationsvariabeln" :). Det är lite sådär sneglande "Styrkelyftare är ju rätt grova jag får lyfta som dem" resp. "Byggare lägger ju på sig massa och de tränar lite fler reps, jag gör som dem"

(Intressant tråd fö)

bighulken
2017-07-08, 17:01
Detta fick jag höra, i början av 80-talet...På Swings!!.....

3x12r om du vill deffa---3x8r om du vill bygga volym----3x6r om du vill bli stark.....typ...
Jag följer nog det än idag!!!........lol......

Fast lite mindre reps blir det nog emellan, beroende på om man tränar grundträning eller toppning osv.....

Variation är grejen.....

Anders The Peak
2017-07-08, 17:28
Detta fick jag höra, i början av 80-talet...På Swings!!.....

3x12r om du vill deffa---3x8r om du vill bygga volym----3x6r om du vill bli stark.....typ...
Jag följer nog det än idag!!!........lol......

Fast lite mindre reps blir det nog emellan, beroende på om man tränar grundträning eller toppning osv.....

Variation är grejen.....

Var det Keith A eller Ali M som sa det :) ?

bighulken
2017-07-08, 17:34
Var Keith eller Ali som sa det :) ?

ha ha ha ha.....tänkte precis in å skriva/ändra, och skriva det!!!.....ang bro science.......lol.

Det kommer jag inte ihåg vem som sade vad, men det var bägge som gav råd då......

Och bägge vart väl proffs också....Ali Malla och Keith Armstrong........lol........:-).

Fast en själv var en liten räka då....typ 16-17 bast eller liknande...Men en djävel på fighting i stället, inom karaten då......lol...:-).

Med vänlig hälsning/

upperkatt
2017-07-08, 17:37
Träningsvärk är ett kvitto på lyckat pass och innebär uppbyggnad, man ska eftersträva träningsvärk.

Och det omvända - ingen träningsvärk och du kan lika gärna sluta träna.


///
Kosten och exakt näringstajmning är i närheten lika viktigt som träningen.

Rikard Jansson
2017-07-08, 18:03
Och det omvända - ingen träningsvärk och du kan lika gärna sluta träna.


///
Kosten och exakt näringstajmning är i närheten lika viktigt som träningen.

Kosten överlag är väl lika viktig som träning? :) blir inte så grov om man lever på cola och dammsugare...

upperkatt
2017-07-08, 18:38
Kosten överlag är väl lika viktig som träning? :) blir inte så grov om man lever på cola och dammsugare...

Vi får väl förutsätta

1) att en hypotetisk person = mannen på gatan
och
2) att mannen på gatan inte lever på cola och dammsugare

?

Mannen på gatan äter visserligen inte perfekt, men han skulle aldrig nå till dina bänkpressrekord enbart genom att börja äta perfekt. Om han däremot skulle fortsätta äta som han gör och bara börja bänka 1 gång/vecka skulle han åtminstone ha potential att öka sin bänkpress, vilket jag har svårt att tro att han skulle göra genom enbart kostomläggning, och verkligen inte i samma utsträckning som genom att bara börja bänka.

Träning>kost.

Träningen är överlägset viktigast. När det gäller kosten är det främst att man äter tillräckligt det handlar om, gram hit och minut dit har väldigt liten betydelse.

Rikard Jansson
2017-07-08, 18:42
Vi får väl förutsätta

1) att en hypotetisk person = mannen på gatan
och
2) att mannen på gatan inte lever på cola och dammsugare

?

Mannen på gatan äter visserligen inte perfekt, men han skulle aldrig nå till dina bänkpressrekord enbart genom att börja äta perfekt. Om han däremot skulle fortsätta äta som han gör och bara börja bänka 1 gång/vecka skulle han åtminstone ha potential att öka sin bänkpress, vilket jag har svårt att tro att han skulle göra genom enbart kostomläggning, och verkligen inte i samma utsträckning som genom att bara börja bänka.

Träning>kost.

Man får väl jämföra ingen träning alls med skitdålig kost och halvdan träning med halvdan kost om det ska vara rättvist :)

Diomedea exulans
2017-07-08, 18:44
När man är hungrig äter kroppen upp musklerna.

Frågenarkomanen
2017-07-08, 19:26
När man är hungrig äter kroppen upp musklerna. Det finns det väl inga tvivel om, generellt? Vissa är såklart hungriga dygnet runt, men när man inte äter blir man hungrig, och då äter kroppen upp musklerna.

Däremot kanske inte kroppen äter upp speifikt hjärnan när man kör PF, som Lyle McDonald hävdade.

upperkatt
2017-07-08, 19:42
Man får väl jämföra ingen träning alls med skitdålig kost och halvdan träning med halvdan kost om det ska vara rättvist :)

Ah, jag vet inte. Känns luddigt hursomhelst :p

Kanske blir lite tydligare om jag säger så här:

Du träffar på en snubbe på gatan. Du vill att han ska öka i bänkpress (vad annars?) och bygga tuttarna (för det verkar vara mer trådspecifikt)

Skulle du då, om du var tvungen att välja:
1) ändra hans kost?
2) ändra hans träning?

Om du tycker att kosten är lika viktig som träningen spelar det ingen roll om du väljer alternativ 1 eller 2.

Mats J
2017-07-08, 20:22
Det jag lärde mig som ny i gymmet i slutet av 80 talet från erfarna byggare och muskelbyggartidningar var bla..

Vill du bygga kör 4-8 rep, deffa 10-12 och allt däröver är slöseri med tid eftersom det inte ger något alls.. 1-2 min vila mellan seten om du vill bygga och 30 sek - 1 min under deff.. basövningar för massa och isolerings övningar för att mejsla detaljer

Muskeln behöver ca 96 timmar innan den tränas igen så 3-1-3 var mest poppis

Du kan ta upp Max 30 g protein per måltid

Du måste äta ofta för att hålla igång förbränningen och går det över 2-3 timmar sedan du åt så blir du katabol

Om du inte dricker 10 liter vatten/dag så kommer du inte orka träna och fettförbränningen går ner

Osv... osv..

Diomedea exulans
2017-07-08, 20:33
Av den här tråden blir jag sugen på att hoppa på något super-bro-science-igt kost/tränings/livsstilsschema bara för att se hur det går.

smerk
2017-07-08, 20:58
Av den här tråden blir jag sugen på att hoppa på något super-bro-science-igt kost/tränings/livsstilsschema bara för att se hur det går.

Jag har tränat 4 år typ och hade stått still i 2 år ca. Nu med högvolym har jag faktiskt sett stor skillnad på några månader. Träningen är äntligen rolig igen när inte styrks är i fokus där passet är förstört om man ej tar mer

upperkatt
2017-07-08, 21:08
Denna sammanfattar det väl rätt bra
_dCtNLMQ07E

CalleP
2017-07-08, 21:40
Jag har tränat 4 år typ och hade stått still i 2 år ca. Nu med högvolym har jag faktiskt sett stor skillnad på några månader. Träningen är äntligen rolig igen när inte styrks är i fokus där passet är förstört om man ej tar mer

Hur kör du nu om du orkar skriva? :)

Chorizo
2017-07-08, 22:28
Jag har Aldrig tränat med eller på riktigt känt än kroppsbyggare.. så jag baserar väl de mesta jag tror om sånna av sånt jag läst på nätet...

Brukar de inte köra med bälte hela dagen för att få smalare midja?

Dåren
2017-07-09, 06:55
Cardio kills gains.

Scratch89
2017-07-09, 11:10
Jag har tränat 4 år typ och hade stått still i 2 år ca. Nu med högvolym har jag faktiskt sett stor skillnad på några månader. Träningen är äntligen rolig igen när inte styrks är i fokus där passet är förstört om man ej tar mer

Håller med. Jag har tränat betydligt längre än så men också stått stilla längre. Kan ju bero på tusen andra faktorer, som att jag inte är så konsekvent eller strikt i min träning, dålig mathållning, dricker mer alkohol än vad jag borde osv, men ändå. Började på ett tresplitsupplägg, med låga vikter och många repetitioner, efter flera år med hel- och halvkroppspass, och jag älskar det.

Visst, jag är inte särskilt stark längre, men jag bryr mig inte om det.

1x0
2017-07-09, 11:53
Hur kör du nu om du orkar skriva? :)
Förmodligen har han kollat upp sin tidigare veckovolym och nu trappat upp successivt. Volym är huvuddrivaren för hypertrofi?

Decepticon
2017-07-09, 12:10
Jag har Aldrig tränat med eller på riktigt känt än kroppsbyggare.. så jag baserar väl de mesta jag tror om sånna av sånt jag läst på nätet...

Brukar de inte köra med bälte hela dagen för att få smalare midja?

Nej

Mats J
2017-07-09, 14:25
Nu går de flesta över till byggarsplitar, ska bli kul att se om 2-3 år när det vimlar av rejäla byggare på gymmen 😏😏 Helt övertygad att det kommer vara omvänd diskussion då istället, att de flesta fått bättre resultat när de bytte till helkropps, 2 split, hög frekvens som det var för ca 2-3 år sedan..

trädgårdsmöbel
2017-07-09, 14:49
Scottcurl bygger "peak" på biceps. Rak stångcurl "overallmassa" på biceps. Curlar du inte hela vägen upp adderar du massa till biceps nederdel, sträcker du inte ut dina curls bygger du på överdelen, tränar du hela rörelsen bygger du hela biceps. Hammercurls ger bredd på biceps, tränar du högreps i kabelhiss för biceps adderar du detaljer till muskeln och finslipar den, men den ger ingen nämnvärd massa.

DieErste
2017-07-09, 15:56
Nu går de flesta över till byggarsplitar, ska bli kul att se om 2-3 år när det vimlar av rejäla byggare på gymmen 😏😏 Helt övertygad att det kommer vara omvänd diskussion då istället, att de flesta fått bättre resultat när de bytte till helkropps, 2 split, hög frekvens som det var för ca 2-3 år sedan..

Och då kan man ju fråga sig om det verkligen är olika träningssplitar som är anledningen till att inte alla går runt med ett FFMI på 25 eller om det kanske är fler variabler :)

BjarneB
2017-07-09, 16:04
Nu går de flesta över till byggarsplitar, ska bli kul att se om 2-3 år när det vimlar av rejäla byggare på gymmen ���� Helt övertygad att det kommer vara omvänd diskussion då istället, att de flesta fått bättre resultat när de bytte till helkropps, 2 split, hög frekvens som det var för ca 2-3 år sedan..

Rejäla byggare är nog tveksamt? Men det kommer i alla fall vara fler som ser grova ut än idag. Att träna på gym och dricka proteinpulver är ju mainstream nu i Sverige. Trots det ser man knappt någon med muskler vart man än vänder sig.

Chorizo
2017-07-09, 16:12
Rejäla byggare är nog tveksamt? Men det kommer i alla fall vara fler som ser grova ut än idag. Att träna på gym och dricka proteinpulver är ju mainstream nu i Sverige. Trots det ser man knappt någon med muskler vart man än vänder sig.

Själv tror jag de kommer vara samma.. de som knappt får resultat nu kommer inte få det för de byter splitt...

När man ser på hur de flesta tränar (trots program, splittar och teknologi) blir man ju knappast förvånad att de inte får resultat... svingadet av proteinflaskan är väl det jobbigaste de gör typ...

Anders The Peak
2017-07-09, 16:37
När man ser på hur de flesta tränar (trots program, splittar och teknologi) blir man ju knappast förvånad att de inte får resultat... svingadet av proteinflaskan är väl det jobbigaste de gör typ...

Kan inte mer än medge att det gäller generellt för både Styrkelyftare och Byggare och båda försöker att bygga muskler utifrån ungefär samma preferenser.

När man kommer till de som lyckas med träningen oavsett mål är det oftast bara fettprocenten som skiljer individerna åt.

trädgårdsmöbel
2017-07-09, 16:42
Knäböj och benpress ger massa på hela framsida lår, hacksquatmaskinen bygger "svepet" och bensparken ger "droppen" samt "mejslar fram detaljer".

xan
2017-07-09, 16:52
WTF. Jag tränar 3,5 timme för överkropp (inkl. mage) och cirka 2,5 timme
för underkropp (ben & vader & mage). Jag har oxå fått kritk för att jag tränar
för länge så ska skapa tråd om det å dela med mina träningspass. Är tanken
då att när stresshormoner sätts igång så får du inte ut nått mer av passet?

Vad gör du på gymmet som tar 3.5 timmar???

Det är ungefär vad jag brukar spendera per vecka, för hela kroppen.

Chorizo
2017-07-09, 16:55
Vad gör du på gymmet som tar 3.5 timmar???

Det är ungefär vad jag brukar spendera per vecka, för hela kroppen.

Jag tycker vissa gym är enklare att spendera tid på än andra. T ex nordic wellness är ju inget gym man kan hänga på (finns kanske undantag). Jag kör själv ofta 3,5 timmar men det är ju inte så intensivt då såklart..

Scorpionida
2017-07-09, 17:22
Jag har tränat 4 år typ och hade stått still i 2 år ca. Nu med högvolym har jag faktiskt sett stor skillnad på några månader. Träningen är äntligen rolig igen när inte styrks är i fokus där passet är förstört om man ej tar mer

+1

Lite roligt också att idag körde jag för första gången en riktigt byggarpass med bla annat vader och underarmar. Roligaste passet någonsin!

Men om nånting så är väl TUT (time under tension) typisk byggargrej?

à la Frank Zane, t ex som idag långsam rörelse i lutande bänkpress för maximal spänning i muskeln under rörelsen. Fokus ligger på att den korrekta muskeln arbetar maximalt under så lång anspänning som möjligt, inte på själva vikten på stången.

panzerpig
2017-07-09, 17:32
Nu går de flesta över till byggarsplitar, ska bli kul att se om 2-3 år när det vimlar av rejäla byggare på gymmen 😏😏 Helt övertygad att det kommer vara omvänd diskussion då istället, att de flesta fått bättre resultat när de bytte till helkropps, 2 split, hög frekvens som det var för ca 2-3 år sedan..

Japp, men först kommer det komma en våg med HIT, lågvolym och hög intensitet, sen tillbaka till helkropp igen.

Chorizo
2017-07-09, 21:42
Nej

Det är en myt alltså. Undra hur många som gått på myten att byggare går med bälte hela tiden och därför börjat göra så själv.

trädgårdsmöbel
2017-07-09, 21:57
Flyes gör bröstmuskeln bred, pressar gör den tjock. Pressar med ganska smalt grepp tar på insidan bröst, pressar med brett grepp på utsidan bröst. Enbart sl-bänkpress som bröstträning gör brösten till strutar i formen.

Ett Orm
2017-07-09, 22:16
Det går att aktivera vissa delar av en muskel mer eller mindre, som inre/yttre bröst och övre/nedre mage. Vilket har visat sig vara korrekt trots årtionden av förnekelse.

Är det inte mer förmågan att träna sig till en visuell skillnad i en självvald del av muskel som är den stora frågan.
Aktivera övre/mellan/nedre eller tom höger/vänster sida magen separat kan tex jag göra ganska lätt, men att gå därifrån till att bygga upp mina högra magrutor mer...nja där åker jag nog på att leva i förnekelse ett tag till.

BjarneB
2017-07-09, 22:37
Är det inte mer förmågan att träna sig till en visuell skillnad i en självvald del av muskel som är den stora frågan.
Aktivera övre/mellan/nedre eller tom höger/vänster sida magen separat kan tex jag göra ganska lätt, men att gå därifrån till att bygga upp mina högra magrutor mer...nja där åker jag nog på att leva i förnekelse ett tag till.

Klart det går. Sällan någon är helt symmetrisk. Höger kroppshalva brukar vara större än vänster eller vice versa. Och har man t.ex större höger bröst är det oklokt att bara träna bänkpress för tuttarna, då är det smartare med hantelpress för att få jämn utveckling på båda sidor.

Ett Orm
2017-07-09, 22:48
Klart det går. Sällan någon är helt symmetrisk. Höger kroppshalva brukar vara större än vänster eller vice versa. Och har man t.ex större höger bröst är det oklokt att bara träna bänkpress för tuttarna, då är det smartare med hantelpress för att få jämn utveckling på båda sidor.

Det är inte det som avses, utan huruvida det går att träna EN separat muskelbuk så tex bara yttre delarna växer.

Det är f.ö sällan muskelbukarna ser exakt likadana ut, utöver storleken, på höger och vänster sida( inte skelettet heller för den delen). just detta är inget man kan göra mycket åt, iaf inte med träning.

BjarneB
2017-07-09, 23:15
Det är inte det som avses, utan huruvida det går att träna EN separat muskelbuk så tex bara yttre delarna växer.

Det är f.ö sällan muskelbukarna ser exakt likadana ut, utöver storleken, på höger och vänster sida( inte skelettet heller för den delen). just detta är inget man kan göra mycket åt, iaf inte med träning.

Det går fortfarande. Annars skulle väl varenda byggare köra enbart bänkpress för exempelvis tuttarna om den övningen nu är så fantastisk att den även bygger övre-bröst och hela skiten som vissa säger. Men nu är det inte så.

Ett Orm
2017-07-10, 08:26
Det går fortfarande. Annars skulle väl varenda byggare köra enbart bänkpress för exempelvis tuttarna om den övningen nu är så fantastisk att den även bygger övre-bröst och hela skiten som vissa säger. Men nu är det inte så.

Jo, plan press bygger övre i praktiken lika bra som de andra. Finns det ens en mätbar skillnad är den mycket liten.
Men en byggare som enbart kör bänk år ut och år in kommer troligen skrota axlarna bla.
Variation är fördelaktigt mest för ledhälsan.

Stoltz
2017-07-10, 09:36
Jo, plan press bygger övre i praktiken lika bra som de andra. Finns det ens en mätbar skillnad är den mycket liten.
Men en byggare som enbart kör bänk år ut och år in kommer troligen skrota axlarna bla.
Variation är fördelaktigt mest för ledhälsan.

Jag kan bara inte köpa detta. För några år sedan lade jag mer eller mindre alla vertikala pressar åt sidan pga axelskador och jag märkte verkligen en stor skillnad på min bröstform.

Nedre och sidorna fortsatte växa medan övre delen sakta blev släpande.

Läskeblask
2017-07-10, 17:22
Nu går de flesta över till byggarsplitar, ska bli kul att se om 2-3 år när det vimlar av rejäla byggare på gymmen 😏😏 Helt övertygad att det kommer vara omvänd diskussion då istället, att de flesta fått bättre resultat när de bytte till helkropps, 2 split, hög frekvens som det var för ca 2-3 år sedan..

Om vi tar en normal tränare som inte tar träning till 100% så är säkert nåt slags styrkelyfprogram med högre frekvens bra. Kör man ett riktigt byggarpass,ben t.ex med dropsets,högre antal reps, till fail så klarar man knappt av att göra ben på 5 dagar. Ok med lite trevliga substanser i blodet gör ju saken lite lättare men sättet en byggare tränar på och en vanlig dallare skiljer sig ganska rejält

Slartibartfast
2017-07-10, 22:53
Om brospliten med 30+ set per kroppsdel en gång i veckan anekdotiskt är det bästa sättet att bygga muskler, vad är det då som gör att metastudier på saken visar att frekventa halv- och helkropp är överlägset?

Var brister metoden? Jag tror också att byggarspliten är bäst för massa, men varför visar inte studierna på det då?

Vilka är dom mest uppenbara felkällorna? för otränade deltagare? För korta uppföljningar? Mäter bara akut respons? Och varför missar alla rimligtvis kompetenta forskare konsekvent dessa i sin resultatanalys?

david80
2017-07-11, 05:09
Om brospliten med 30+ set per kroppsdel en gång i veckan anekdotiskt är det bästa sättet att bygga muskler, vad är det då som gör att metastudier på saken visar att frekventa halv- och helkropp är överlägset?

Var brister metoden? Jag tror också att byggarspliten är bäst för massa, men varför visar inte studierna på det då?

Vilka är dom mest uppenbara felkällorna? för otränade deltagare? För korta uppföljningar? Mäter bara akut respons? Och varför missar alla rimligtvis kompetenta forskare konsekvent dessa i sin resultatanalys?

En sak kan ju vara att det i stort sett alltid handlar om otränade personer.

Anders The Peak
2017-07-11, 07:37
Om brospliten med 30+ set per kroppsdel en gång i veckan anekdotiskt är det bästa sättet att bygga muskler, vad är det då som gör att metastudier på saken visar att frekventa halv- och helkropp är överlägset?

Var brister metoden? Jag tror också att byggarspliten är bäst för massa, men varför visar inte studierna på det då?

Vilka är dom mest uppenbara felkällorna? för otränade deltagare? För korta uppföljningar? Mäter bara akut respons? Och varför missar alla rimligtvis kompetenta forskare konsekvent dessa i sin resultatanalys?

Bro-Spliten är en skröna och ingen sanning. Största delen tränar muskelgrupperna ett par gånger per vecka.

Brospliten används ofta under tuff diet för att bibehålla muskelmassan och hålla ned stressen på muskulaturen.

1x0
2017-07-11, 07:47
Brospliten används ofta under tuff diet bara bibehålla för att bibehålla muskelmassan.
Borde inte högre frekvens (än en muskelgrupp per vecka, brosplit) och helkropp vara bättre under deff? Jag menar om du tränar brosplit, ben på måndagen, så kommer det vara sex dagar på kaloriunderskott innan nästa benpass. Känns inte som ett höjdarrecept för behålla muskelmassa, om du deffar hårt.

(Har skrivit denna kommentar innan minns jag.)

Ajiusa
2017-07-11, 12:13
Om brospliten med 30+ set per kroppsdel en gång i veckan anekdotiskt är det bästa sättet att bygga muskler, vad är det då som gör att metastudier på saken visar att frekventa halv- och helkropp är överlägset?

Var brister metoden? Jag tror också att byggarspliten är bäst för massa, men varför visar inte studierna på det då?

Vilka är dom mest uppenbara felkällorna? för otränade deltagare? För korta uppföljningar? Mäter bara akut respons? Och varför missar alla rimligtvis kompetenta forskare konsekvent dessa i sin resultatanalys?

Ofta så göra studierna endast under några veckors tid. Ofta gör de studien på någon enskild skitövning t.ex vem får störst triceps? Killen som kör benspark 3 gånger i veckan eller han som gör det en gång? Sedan så är det ofta på väldigt låga volymer. Om de istället skulle jämföra kalle som kör bröst 2 gånger i veckan på 6 set och som kör bröst en gång i veckan på 25 set så skulle resultaten se annorlunda ut.

henrikl
2017-07-11, 14:56
Ofta så göra studierna endast under några veckors tid. Ofta gör de studien på någon enskild skitövning t.ex vem får störst triceps? Killen som kör benspark 3 gånger i veckan eller han som gör det en gång? Sedan så är det ofta på väldigt låga volymer. Om de istället skulle jämföra kalle som kör bröst 2 gånger i veckan på 6 set och som kör bröst en gång i veckan på 25 set så skulle resultaten se annorlunda ut.

Ja, dum vore man om man trodde annat. 25set i veckan är ju dubbla volymen jämfört med 2x6set...

Scratch89
2017-07-11, 14:59
Om brospliten med 30+ set per kroppsdel en gång i veckan anekdotiskt är det bästa sättet att bygga muskler, vad är det då som gör att metastudier på saken visar att frekventa halv- och helkropp är överlägset?

Var brister metoden? Jag tror också att byggarspliten är bäst för massa, men varför visar inte studierna på det då?

Vilka är dom mest uppenbara felkällorna? för otränade deltagare? För korta uppföljningar? Mäter bara akut respons? Och varför missar alla rimligtvis kompetenta forskare konsekvent dessa i sin resultatanalys?

De brukar väl ofta inte riktigt kompensera för volymen, om jag vill minnas rätt.

Man får också tänka på att "två gånger i veckan" går att tolka lite annorlunda. Säg att jag tränar såhär:

Måndag: Rygg, triceps
Onsdag: Framsida lår, axlar
Fredag: Bröst, baksida lår, biceps

Här får ju allt en omgång två gånger i veckan, förutom kanske ryggen, eftersom jag dipsar på tricepspasset och pressar med triceps på bröstpasset osv.

robiiiinnnn
2017-07-14, 07:19
Någon som märkt någon större skillnad från att ha gått från att träna musklerna 2 gånger i veckan till en "brosplit" 4-5 split? Eller visa verse? Jag har alltid kört helkropp från första början, till 2 split (över, under) till push pull legs, har fått bra med gains, men nu dem sista två åren har mycket avtagit både i muskelmassa och styrka. Som många säger finns det många variabler för vart det kan brista, frågan är varför det börjat brista och avta när allt gick så bra. Vore det en klok idé att testa på en 5 split med hög volym? Bröst en dag, rygg ena dagen och armar osv osv.

Anders The Peak
2017-07-14, 12:20
Någon som märkt någon större skillnad från att ha gått från att träna musklerna 2 gånger i veckan till en "brosplit" 4-5 split? Eller visa verse? Jag har alltid kört helkropp från första början, till 2 split (över, under) till push pull legs, har fått bra med gains, men nu dem sista två åren har mycket avtagit både i muskelmassa och styrka. Som många säger finns det många variabler för vart det kan brista, frågan är varför det börjat brista och avta när allt gick så bra. Vore det en klok idé att testa på en 5 split med hög volym? Bröst en dag, rygg ena dagen och armar osv osv.

Jag tror inte att någon framgångsrik byggare tränar enligt det sättet. Utan de tränar muskelgrupperna två ggr per vecka.
Jag tycker att det är bra att stega sig upp enligt nedan förslag i tempo 2sek ned, excentrisk fas och 0 ingen vila i topp eller botten utan pressar vikten kraftfullt upp på ca 1 sekund i koncentriska fasen. När den koncentriska fasen blir långsammare är det en för tung vikt.

5 sets of 30, 12, 10, 8, 6 reps, 45-150 seconds rest

Bandid0
2017-07-15, 19:54
Fattar bara att 5-splitten visar sig vara det mest optimala för massa.

SLG
2017-07-22, 16:05
En fråga jag ställt förut men inte fått något svar på; om det skulle vara så att pumpträning är överlägset som många här verkar anse, borde inte strypträning vara det ultimata för hypertrofi? Man kan väl knappast få sådan pump på annat vis?

xan
2017-07-22, 17:20
En fråga jag ställt förut men inte fått något svar på; om det skulle vara så att pumpträning är överlägset som många här verkar anse, borde inte strypträning vara det ultimata för hypertrofi? Man kan väl knappast få sådan pump på annat vis?

Finns en del studier på strypträning men troligtvis inte tillräckligt för att man ska kunna veta säkert hur effektivt det är.

För mycket "pump" är inte bra i alla fall, 100 reps med bebisvikter utan vila lär ju göra att muskeln nästan exploderar av allt blod men det betyder inte att det är bra för att bygga muskler.

SLG
2017-07-22, 18:00
Finns en del studier på strypträning men troligtvis inte tillräckligt för att man ska kunna veta säkert hur effektivt det är.

För mycket "pump" är inte bra i alla fall, 100 reps med bebisvikter utan vila lär ju göra att muskeln nästan exploderar av allt blod men det betyder inte att det är bra för att bygga muskler.

Hmm, nej det är sant. Men det beror väl kanske på att belastningen är så låg att de muskelfibrer med potential för hypertrofi ändå inte aktiveras tillräckligt?

xan
2017-07-22, 18:21
Hmm, nej det är sant. Men det beror väl kanske på att belastningen är så låg att de muskelfibrer med potential för hypertrofi ändå inte aktiveras tillräckligt?

Vet inte riktigt, men om du vill vara på säkra sidan så är det nog bäst att träna med färre än 15 reps och variera periodsvis för att undvika platåer långsiktigt.

smerk
2017-07-22, 19:17
Hur tränar en byggare som inte vill bo på gymmet 6 dagar i veckan, utan nöjer sig med säg 4 gånger

panzerpig
2017-07-22, 23:41
Hur tränar en byggare som inte vill bo på gymmet 6 dagar i veckan, utan nöjer sig med säg 4 gånger

Typ: 4-Day Training Split

Day 1 (e.g., Monday) – Chest & Biceps
Day 2 (e.g., Tuesday) – Back & Abs
Day 3 (e.g., Thursday) – Shoulders, Triceps, & Abs
Day 4 (e.g., Friday) – Legs

Eller halvkropp X 2
Osv.

Strumpa
2017-07-23, 18:12
Jag tycker gossen har rätt där. Min bild är att styrkelyftare ökar volymen och kör fler reps per set för att öka muskelmassan, byggare gör tvärtom typ. När massan ska ökas så blir det basövningar på tunga vikter i få reps.

Ingen annan som gjort den reflektionen?

Det kanske stämmer generellt. Själv vet inte. Idag är jag emellertid en aning försiktig att göra uttalande i frågan. Sök t ex på cyklister med stora lår. Bara detta tycker då jag visar att man nog inte bör generalisera i frågan dvs. att det bara är tunga vikter som gäller för att öka i muskelmassa. Nej det bästa är nog istället att försöka komma underfund med hur en själv fungerar. Ja må var och en bli klok på sin egen fason. Det tycker i alla fall jag. Vissa kanske rent av får större resultat av att köra tjugo eller fler repetitioner. Det enda jag bryr mig om nu mera är hur jag fungerar för stunden. Ja såsom den 55 årige "gubbe jag idag" är.

PatekPhillipe
2017-07-23, 19:48
Typ: 4-Day Training Split

Day 1 (e.g., Monday) – Chest & Biceps
Day 2 (e.g., Tuesday) – Back & Abs
Day 3 (e.g., Thursday) – Shoulders, Triceps, & Abs
Day 4 (e.g., Friday) – Legs

Eller halvkropp X 2
Osv.

Ser helt värdelöst ut, köra rygg dagen efter man köttat ur sina biceps, och sen mage 2 dagar i följd?

Chorizo
2017-07-23, 19:51
Ser helt värdelöst ut, köra rygg dagen efter man köttat ur sina biceps, och sen mage 2 dagar i följd?

Man kanske använt sig av sånna kylskåpsmagneter med ord på man sprider ut och gör dikter av när man skapat den rutinen.

Tristan1
2017-07-23, 20:18
Ser helt värdelöst ut, köra rygg dagen efter man köttat ur sina biceps, och sen mage 2 dagar i följd?

Lol

Chorizo
2017-07-23, 20:38
Är det så vanligt att en byggare bara är på gymmet 4 pass i veckan? Då e det nog rätt stora pass...


Jag har nästan aldrig tränat på gym där det finns byggare men har ju sett Ronnie colemans filmer som alla andra. Känns som att jag har noll koll på hur hårt å seriöst de tränar.. man ser ju bara när de ska göra reklam för sina tillskott annars inte mkt om träning...

Määng
2017-07-23, 21:10
Ser helt värdelöst ut, köra rygg dagen efter man köttat ur sina biceps, och sen mage 2 dagar i följd?

Äh, kan man träna böj 6 dagar i veckan kan man gott träna biceps dagen efter rygg utan att implodera.

panzerpig
2017-07-23, 21:12
Ser helt värdelöst ut, köra rygg dagen efter man köttat ur sina biceps, och sen mage 2 dagar i följd?

Tog den härifrån: https://www.t-nation.com/workouts/tried-and-true-bodybuilding-program-template
Går ju att splitta hur man vill:

4 Day Maximum Mass Workout Split

Day 1 - Back and Biceps
Day 2 - Chest and Triceps
Day 3 - OFF
Day 4 - Quads, Hamstrings and Calves
Day 5 - Shoulders, Traps and Forearms
Day 6 - OFF
Day 7 - OFF

https://www.muscleandstrength.com/workouts/dougs-4-day-split-workout.html

Ska ni köra brosplit ska ni fasen läsa brosplitsidorna ;)

Chorizo
2017-07-23, 21:27
Tog den härifrån: https://www.t-nation.com/workouts/tried-and-true-bodybuilding-program-template
Går ju att splitta hur man vill:

4 Day Maximum Mass Workout Split

Day 1 - Back and Biceps
Day 2 - Chest and Triceps
Day 3 - OFF
Day 4 - Quads, Hamstrings and Calves
Day 5 - Shoulders, Traps and Forearms
Day 6 - OFF
Day 7 - OFF

https://www.muscleandstrength.com/workouts/dougs-4-day-split-workout.html

Ska ni köra brosplit ska ni fasen läsa brosplitsidorna ;)


Jag tror att man behöver köra skiten ur de där passen för att få ut något av det känns ju som att de riskerar bli 4 loja discopass. Jag tror sånna här slappa rutiner jag mest ger resultat för de som tar anabola eller har väldigt lätt naturligt att bygga muskler.. tror knappast t ex jag själv skulle få till det särskilt bra med en sån rutin å jag är ändå ganska bra på att träna hårt om jag är motiverad. Typ som man tränade när man typ va på gymmet första halvåret med polarna och va 15 bast...

panzerpig
2017-07-23, 22:21
Jag tror att man behöver köra skiten ur de där passen för att få ut något av det känns ju som att de riskerar bli 4 loja discopass. Jag tror sånna här slappa rutiner jag mest ger resultat för de som tar anabola eller har väldigt lätt naturligt att bygga muskler.. tror knappast t ex jag själv skulle få till det särskilt bra med en sån rutin å jag är ändå ganska bra på att träna hårt om jag är motiverad. Typ som man tränade när man typ va på gymmet första halvåret med polarna och va 15 bast...

Jag svarade bara på frågan om hur man skulle kunna träna brosplit samtidigt som man bara var på gymmet fyra gånger i veckan. Lägger ingen värdering i själva upplägget. (Personligen tror jag tvåsplit x2 är bättre om man kör fyra dagar i veckan)

Jocke67
2017-07-23, 22:27
Hur tränar en byggare som inte vill bo på gymmet 6 dagar i veckan, utan nöjer sig med säg 4 gånger

Rullande PPL kanske?

Chorizo
2017-07-23, 22:27
Jag svarade bara på frågan om hur man skulle kunna träna brosplit samtidigt som man bara var på gymmet fyra gånger i veckan. Lägger ingen värdering i själva upplägget. (Personligen tror jag tvåsplit x2 är bättre om man kör fyra dagar i veckan)

Menade inte att du la någon värdering i... ville bara lägga min egen.

Tror ni någon seriös byggare kör sådär förutom under kanske någon semesterträning eller så?

Jag tror att de som är bra tränar hårdare än man (om man fått den input jag fått) tror... vilket är en paradox.. men ändå

King Grub
2017-07-23, 22:33
Jag tror att de som är bra tränar hårdare än man (om man fått den input jag fått) tror...

wuJsaAM15qc

Brad Lee
2017-07-23, 23:11
wuJsaAM15qc

"This is my second workout of 2016" :D

robiiiinnnn
2017-07-24, 08:05
Argumentet att "naturliga" byggare drar större nytta av högre frekvens av muskelgrupperna än en "brosplit". Står det fortfarande fast? Anabola steroider användare drar mer nytta av högre volym pga proteinsyntesen är förlängd jämfört med oss som inte tar..? Rätta mig gärna.

Klein
2017-07-24, 08:38
Argumentet att "naturliga" byggare drar större nytta av högre frekvens av muskelgrupperna än en "brosplit". Står det fortfarande fast? Anabola steroider användare drar mer nytta av högre volym pga proteinsyntesen är förlängd jämfört med oss som inte tar..? Rätta mig gärna.

Doping > Gener > Träningsprogram

Shqypnia
2017-07-24, 09:13
Haha fyfan vad Phils pass ser tråkigt ut. Påminner om en del tjejer på det lokala gymmet.

Hans fysik är dock monstruös!

0rre
2017-07-24, 09:24
Jag har alltid gillat att köra "för många" övningar med "för många" set. Har dock dragit tillbaka på det på grund av rädslan att det istället kan motverka muskeluppbyggnaden och styrkeökningarna.

Håller mig just nu till 20 set för varje muskelgrupp i veckan.

Mats J
2017-07-24, 09:26
Tror ni någon seriös byggare kör sådär förutom under kanske någon semesterträning eller så?


Det vanligaste upplägget för seriösa byggare enligt min erfarenhet är 4 split och 4 pass veckan.

Oftast något liknande denna

Bröst, biceps
Ben
vila
Axlar, triceps
vila
Rygg, baksida axlar
vila

Shqypnia
2017-07-24, 09:35
Om man säger till en bro att man är klar med bröst efter bänk så är risken för en mildare hjärtinfarkt väldigt stor. Min erfarenhet är att bros kör 4-5 övningar minimum per muskel.

Annars har man knappt tränat..

Tristan1
2017-07-24, 09:58
Argumentet att "naturliga" byggare drar större nytta av högre frekvens av muskelgrupperna än en "brosplit". Står det fortfarande fast? Anabola steroider användare drar mer nytta av högre volym pga proteinsyntesen är förlängd jämfört med oss som inte tar..? Rätta mig gärna.

90 % av alla som har en fysik som liknar en kroppsbyggarfysik tränar ett specifikt pass per vecka för varje muskel. Dopad eller inte. Högfrekvensare verkar bli starkare snabbt men har mer sällan en volym som matchar styrkan.

Anders The Peak
2017-07-24, 10:16
90 % av alla som har en fysik som liknar en kroppsbyggarfysik tränar ett specifikt pass per vecka för varje muskel. Dopad eller inte. Högfrekvensare verkar bli starkare snabbt men har mer sällan en volym som matchar styrkan.

Inte tror du på det här själv? Om du gör det är det dags att vakna. Det är väldigt få byggare/styrketränande/SL som bara tränar ett pass per muskelgrupp. Det var under en period på 80-talet som upplägget spreds som en löpeld. Före och efter den här perioden tränar majoriteten minst två pass per vecka per muskelgrupp.

Skillnaden för att se ut som en bodybuilder handlar till 95% om andel underhudsfett och inte alls om skillnader i muskelmassan. Ofta ser en kroppsbyggare tunn och anskrämlig ut med kläder och styrketränande/Styrkelyftare är stora som hus ut med kläder men oftast anskrämliga i ett par badshorts.

Mats J
2017-07-24, 10:25
Skillnaden för att se ut som en bodybuilder handlar till 95% om andel underhudsfett och inte alls om skillnader i muskelmassan. Ofta ser en kroppsbyggare tunn och anskrämlig ut med kläder och styrketränande/Styrkelyftare är stora som hus ut med kläder men oftast anskrämliga i ett par badshorts.

Håller med till 100%

Tristan1
2017-07-24, 10:25
Inte tror du på det här själv? Om du gör det är det dags att vakna. Det är väldigt få byggare/styrketränande/SL som bara tränar ett pass per muskelgrupp. Det var under en period på 80-talet som upplägget spreds som en löpeld. Före och efter den här perioden tränar majoriteten minst två pass per vecka per muskelgrupp.

Skillnaden för att se ut som en bodybuilder handlar till 95% om andel underhudsfett och inte alls om skillnader i muskelmassan. Ofta ser en kroppsbyggare tunn och anskrämlig ut med kläder och styrketränande/Styrkelyftare är stora som hus ut med kläder men oftast anskrämliga i ett par badshorts.

Jag lyssnar ju bara på king Grub :(

HenrikJ
2017-07-24, 10:31
Inte tror du på det här själv? Om du gör det är det dags att vakna. Det är väldigt få byggare/styrketränande/SL som bara tränar ett pass per muskelgrupp. Det var under en period på 80-talet som upplägget spreds som en löpeld. Före och efter den här perioden tränar majoriteten minst två pass per vecka per muskelgrupp.

Skillnaden för att se ut som en bodybuilder handlar till 95% om andel underhudsfett och inte alls om skillnader i muskelmassan. Ofta ser en kroppsbyggare tunn och anskrämlig ut med kläder och styrketränande/Styrkelyftare är stora som hus ut med kläder men oftast anskrämliga i ett par badshorts.

Hans inlägg var en rak copy-paste av detta inlägget http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7788941&postcount=21

upperkatt
2017-07-24, 10:38
Jag lyssnar ju bara på king Grub :(

Inte så mycket lyssna som att ta hans ord och använda som dina egna.

Brad Lee
2017-07-24, 10:40
Eftersom ingen vågar säga emot Grub så kanske det behövs nån som stjäl hans inlägg för att det ska bli någon diskussion. :D

Hanse
2017-07-24, 10:43
90 % av alla som har en fysik som liknar en kroppsbyggarfysik tränar ett specifikt pass per vecka för varje muskel. Dopad eller inte. Högfrekvensare verkar bli starkare snabbt men har mer sällan en volym som matchar styrkan.

Stämmer inte. Jag är tävlande med en coach som själv tävlat i BB i EM/VM, jag tränar bland andra tävlande. Vågar påstå att i princip ALLA tränar igenom sin kropp 2 gnr/vecka. Oftast någon form av tresplit och ett extra pass för sin "sämsta" muskelgrupp. Dvs träning 6-7dagar/vecka. Många klämmer in både ett morgon och ett kvällspass.
Sin bästa muskelgrupp kanske man dock bara tränar en gång/v.

Tristan1
2017-07-24, 10:43
Menade inte att stjäla det, förlåt

Diomedea exulans
2017-07-24, 10:49
Menade inte att stjäla det, förlåt

Lämna tillbaka det nu.

hurril
2017-07-24, 11:28
Inte tror du på det här själv? Om du gör det är det dags att vakna. Det är väldigt få byggare/styrketränande/SL som bara tränar ett pass per muskelgrupp. Det var under en period på 80-talet som upplägget spreds som en löpeld. Före och efter den här perioden tränar majoriteten minst två pass per vecka per muskelgrupp.

Skillnaden för att se ut som en bodybuilder handlar till 95% om andel underhudsfett och inte alls om skillnader i muskelmassan. Ofta ser en kroppsbyggare tunn och anskrämlig ut med kläder och styrketränande/Styrkelyftare är stora som hus ut med kläder men oftast anskrämliga i ett par badshorts.

Ibland inträffar det och vi har precis samma åsikt! Dessutom brukar fysikerna se lite olika ut med större lår, röv och djupare rygg på lyftaren och större armar och axlar på byggaren.

Stoltz
2017-07-24, 11:45
Inte tror du på det här själv? Om du gör det är det dags att vakna. Det är väldigt få byggare/styrketränande/SL som bara tränar ett pass per muskelgrupp. Det var under en period på 80-talet som upplägget spreds som en löpeld. Före och efter den här perioden tränar majoriteten minst två pass per vecka per muskelgrupp.

Skillnaden för att se ut som en bodybuilder handlar till 95% om andel underhudsfett och inte alls om skillnader i muskelmassan. Ofta ser en kroppsbyggare tunn och anskrämlig ut med kläder och styrketränande/Styrkelyftare är stora som hus ut med kläder men oftast anskrämliga i ett par badshorts.

Sen är det väl också så att t.ex. ett bicepspass inte består av 100% curls for the gurls heller i sådana upplägg, utan en hel del smalgreppade dragövningar följt av curls?
På så sätt är det ju sällan ett renodlat bicepspass som många vill tro, utan nästintill ett litet ryggpass med mycket curlskrydda?

Rätta mig om jag har fel.

PutteGG
2017-07-24, 12:02
Om det nu bara är mängden underhudsfett som skiljer så skulle jag då gärna vilja veta vilka lyftare som kan matcha de större byggarna.

Alltså inte nödvändigtvis de "bästa byggarna" utan de absolut största, Ruhl, Coleman, Yates, Ramy m.fl. De vägde väl i sin prime MER rippade på scen än blötfeta lyftare med gravidlikanade magar och fettvalkar runt ansiktet. Eller?

Diomedea exulans
2017-07-24, 12:24
Om det nu bara är mängden underhudsfett som skiljer så skulle jag då gärna vilja veta vilka lyftare som kan matcha de större byggarna.

Alltså inte nödvändigtvis de "bästa byggarna" utan de absolut största, Ruhl, Coleman, Yates, Ramy m.fl. De vägde väl i sin prime MER rippade på scen än blötfeta lyftare med gravidlikanade magar och fettvalkar runt ansiktet. Eller?

Ceejay.

xan
2017-07-24, 12:53
Alltså inte nödvändigtvis de "bästa byggarna" utan de absolut största, Ruhl, Coleman, Yates, Ramy m.fl. De vägde väl i sin prime MER rippade på scen än blötfeta lyftare med gravidlikanade magar och fettvalkar runt ansiktet. Eller?

Nej det tror jag knappast.

ceejay
2017-07-24, 12:55
Skulle hafthor 204cm 200kg deffa ned sig så är han nog rätt jävla stor.
Jämför inte äpplen och päron putte. En svensk styrkelyftare i plussen mot olympia? Nja.

ceejay
2017-07-24, 13:01
Håller med till 100%

90%
Byggning handlar mer om proportioner än SL.
Stor bröstkorg, feta lår, stor röv och en ladugårdsvägg till rygg för en slare är det som gäller :)

panzerpig
2017-07-24, 14:15
Stämmer inte. Jag är tävlande med en coach som själv tävlat i BB i EM/VM, jag tränar bland andra tävlande. Vågar påstå att i princip ALLA tränar igenom sin kropp 2 gnr/vecka. Oftast någon form av tresplit och ett extra pass för sin "sämsta" muskelgrupp. Dvs träning 6-7dagar/vecka. Många klämmer in både ett morgon och ett kvällspass.
Sin bästa muskelgrupp kanske man dock bara tränar en gång/v.

Precis min erfarenhet. Känner flera seriösa byggare som brukar köra morgon och kväll.

PutteGG
2017-07-24, 18:47
Ceejay.

:laugh:

Anders The Peak
2017-07-24, 19:07
Om det nu bara är mängden underhudsfett som skiljer så skulle jag då gärna vilja veta vilka lyftare som kan matcha de större byggarna.

Alltså inte nödvändigtvis de "bästa byggarna" utan de absolut största, Ruhl, Coleman, Yates, Ramy m.fl. De vägde väl i sin prime MER rippade på scen än blötfeta lyftare med gravidlikanade magar och fettvalkar runt ansiktet. Eller?

Det finns gott om exempel om du googlar lite. Ta och ställ den här stora byggaren bredvid en relativt framgångsrik SL med anlag för muskler :) Då blir den har stora byggaren försvinnande liten i relation. Men byggning handlar inte om att vara störst utan ha bäst symmetri till sin massa.

PutteGG
2017-07-24, 19:33
Men nu var de byggarna jag nämnde inte speciellt svaga heller. Både Coleman och Yates reppade på "SL" vikter och då är det med full kontroll och inte det spasmerlikande downs-lyftande man ser hos smällfeta lyftare och dessutom med massa utrustning och fuskaktig teknik. Och många upcoming byggare är på god väg att bli ännu starkare - se Dallas McGarver och Big Ramy även om han inte visat på det än.

Egentligen så är byggare både starkare och större om man ser på det nyktert.

Anders The Peak
2017-07-24, 19:54
Men nu var de byggarna jag nämnde inte speciellt svaga heller. Både Coleman och Yates reppade på "SL" vikter och då är det med full kontroll och inte det spasmerlikande downs-lyftande man ser hos smällfeta lyftare och dessutom med massa utrustning och fuskaktig teknik. Och många upcoming byggare är på god väg att bli ännu starkare - se Dallas McGarver och Big Ramy även om han inte visat på det än.

Egentligen så är byggare både starkare och större om man ser på det nyktert.

Fast när det gäller den begåvade delen av dessa är de precis lika duktiga de är både starkare och större. Det hör liksom till på något sätt och så har det alltid varit.

Laksen
2017-07-24, 20:18
Men nu var de byggarna jag nämnde inte speciellt svaga heller. Både Coleman och Yates reppade på "SL" vikter och då är det med full kontroll och inte det spasmerlikande downs-lyftande man ser hos smällfeta lyftare och dessutom med massa utrustning och fuskaktig teknik. Och många upcoming byggare är på god väg att bli ännu starkare - se Dallas McGarver och Big Ramy även om han inte visat på det än.

Egentligen så är byggare både starkare och större om man ser på det nyktert.

Det är dags att sluta knarka nu Putte.

PerLedin
2017-07-24, 20:53
Men nu var de byggarna jag nämnde inte speciellt svaga heller. Både Coleman och Yates reppade på "SL" vikter och då är det med full kontroll och inte det spasmerlikande downs-lyftande man ser hos smällfeta lyftare och dessutom med massa utrustning och fuskaktig teknik. Och många upcoming byggare är på god väg att bli ännu starkare - se Dallas McGarver och Big Ramy även om han inte visat på det än.

Egentligen så är byggare både starkare och större om man ser på det nyktert.

Jävligt märkligt att byggarna då inte bara glider in på sl-tävlingar och vinner över de fetbleka SL-svagisarna. Bara för att jävlas liksom.

Tristan1
2017-07-24, 21:19
Jävligt märkligt att byggarna då inte bara glider in på sl-tävlingar och vinner över de fetbleka SL-svagisarna. Bara för att jävlas liksom.

Dem skulle ju inte klara dopingtesterna ;p

MackeJuve
2017-07-24, 21:29
Dem skulle ju inte klara dopingtesterna ;pFinns lyftarförbund med slappa/inga dopingregler.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

KoloKungen
2017-07-24, 21:30
Jävligt märkligt att byggarna då inte bara glider in på sl-tävlingar och vinner över de fetbleka SL-svagisarna. Bara för att jävlas liksom.

Märkligt att alla SL-biffar inte bara deffar och vinner Mr Olympia.

Chorizo
2017-07-24, 22:25
Märkligt att alla SL-biffar inte bara deffar och vinner Mr Olympia.

Vet du hur jobbigt det är att banta för någon med tjockisideal? Det är inte va att gö :D.


Ipflyftare har knappast byggarmassa. Ipf-lyftare testas regelbundet om de är duktiga. Byggning äär i princip doping är iaf min bild.

PutteGG
2017-07-24, 22:50
De starkaste lyftarna proppar i sig minst lika mycket skit. Det är träningen som skiljer.

hurril
2017-07-24, 22:51
Om det nu bara är mängden underhudsfett som skiljer så skulle jag då gärna vilja veta vilka lyftare som kan matcha de större byggarna.

Alltså inte nödvändigtvis de "bästa byggarna" utan de absolut största, Ruhl, Coleman, Yates, Ramy m.fl. De vägde väl i sin prime MER rippade på scen än blötfeta lyftare med gravidlikanade magar och fettvalkar runt ansiktet. Eller?

Ska vi jämföra samma nivå av dopingmissbruk så hittar du de där jävla strongmen:en som ligger kring 180-200kgsnivån. De har mer muskelmassa än de du räknar upp och det vet du också. Men detta är inte en dag där jag önskar mäta kük med en kretin som syltat för många år.

Jocke67
2017-07-24, 22:55
Men en strongman tränar väl mer varierat (och kanske även mer högreps?) jämfört med en styrkelyftare.

Chorizo
2017-07-24, 23:05
Men en strongman tränar väl mer varierat (och kanske även mer högreps?) jämfört med en styrkelyftare.

Jag tror att tungviktarna i SL hade förstått att variation och högreps va the shit om det visade sig att man fick en kropp på 200 kg. Folk har koll på hur konkurrensen tränar nu för tiden.

hurril
2017-07-24, 23:15
Men en strongman tränar väl mer varierat (och kanske även mer högreps?) jämfört med en styrkelyftare.

Det var fråga om muskelmassa och utseende. Båda sakerna handlar om kost, droger och genetik före träningen.

Detta är en jävla skitdebatt som drivs på av personer utan hjärna. Det är som att byggare tror att kroppen fungerar på ett annat sätt när man tittar på Ronnie och Heath på film. Samma jävla regler gäller all styrketräning.

Hård blir man av diet. Hårdare med hjälp av droger.
Stor blir man av totalvikt över tid (av dryga halva dussinet olika faktorer). Större av droger (och mat.)
Stark blir man av samma saker som man blir stor av i kombination med att öva på det man vill vara stark i. Starkare av droger.

Bryr man sig om sitt utseende före styrkan så väljer man övningar och variation efter det och håller kosten stramt.
Bryr man sig om styrkan före utseende så väljer man övningar och (icke-)variation efter det (och håller kosten stramt om man tävlar i ett viktklassystem.)

Om man inte begriper det ovan utan vill köra det snack som den här tråden skapades för att driva med som sanningar så har man sannolikt grava förståndsproblem.

Jocke67
2017-07-24, 23:17
Jag tycker i alla fall att en strongman oftast har en snyggare fysik jämfört med en styrkelyftare med ungefär motsvarande kroppsvikt och def. Bättre armar och axlar framför allt.Att träna för att lyfta maximalt i tre stycken lyft tror jag knappast är det bästa sättet för en välbalanserad allround-fysik.

Dessutom har strongman-grabbarna mycket coolare tatueringar! :cool:

Chorizo
2017-07-24, 23:29
Jag tycker i alla fall att en strongman oftast har en snyggare fysik jämfört med en styrkelyftare med ungefär motsvarande kroppsvikt och def. Bättre armar och axlar framför allt.Att träna för att lyfta maximalt i tre stycken lyft tror jag knappast är det bästa sättet för en välbalanserad allround-fysik.

Dessutom har strongman-grabbarna mycket coolare tatueringar! :cool:

Fixa fram bilder då.. jag tror det varierar lika mycket inom grupperna som mellan...

Sen ser man ju ut på ett visst sätt om man försöka fylla ut massan med fett...med mkt fett har de flesta svårt att fy snygg fysik

panzerpig
2017-07-24, 23:31
Finns ju även denna klassiker med Brian Shaw och Phil Heath. Lite kul att se skillnaden på kroppstyp.
UM_cW1aY0Fw

Chorizo
2017-07-24, 23:43
Nu bygger bro-science på mångas och ofta väldigt många års egen och andras erfarenhet. De studier som används bygger ofta på maximalt 12 veckors träning/eller kostintervention.

Bro-Science bygger ofta väldigt mångas erfarenhet och av vilka resultat som de har åstadkommit.

Jag tror inte att man ska förlöjliga den här typen av empiriskt kunnande. Men tyvärr görs sig många till experter och uttalar sig som om de har mandat utifrån egna erfarenheter, som ofta är mycket kort, och utifrån lästa studier som de inte har kompetens att bedöma.

Bra inlägg tycker jag. Finns mycket kunskap på gymmen.

PutteGG
2017-07-25, 01:07
Strongman gubbarna kan i alla fall flåsa lite utan att få en hjärtinfarkt. Tänker inte nämna avlida styrkelyftare som gått bort p.g.a den anledningen för det vore respektlöst. Men för inte så länge var det det ju en välmeriterad svensk styrkelyftare som råkade ut för precis det. Och det uppmärksammades här också.

Agitator
2017-07-25, 02:10
Vet du hur jobbigt det är att banta för någon med tjockisideal? Det är inte va att gö :D.


Ipflyftare har knappast byggarmassa. Ipf-lyftare testas regelbundet om de är duktiga. Byggning äär i princip doping är iaf min bild.

Tittar man på antal test per år så känns det inte direkt som ipflyftare testas regelbundet när man räknar på det. Sedan ser man ju att det inte är speciellt många som finns i RTP som folk roteras in i då och då.

viringer
2017-07-26, 00:35
Du kan inte säga att dom har bevisats vara rätt när påståendena som du skriver är otroligt vridna.

Ingen har förnekat att det ökar stresshormonerna, det är inget som kommer påverka negativt dock, det är inget som betyder att passen ska vara korta. Det är taget ur sammanhang.

Du måste inte äta protein var tredje timme nej, dock är det antagligen optimalt med helst var fjärde timme för att det inte ska bli för tätt. Blir det med för korta mellanrum så blir kroppen "bedövad" för dess effekt, har glömt vad namnet för det fenomenet är.

Att sträva efter pump och kontakt kommer inte ge dig någon direkt större muskelmassa. Visst man ska känna muskeln men folk som pratar om kontakt överdriver det alltid. Antar att du syftar på studier som säger att ökad blodtillförsel i musklerna har en positiv effekt och ja men det är ingen princip värd att träna efter. Folk fokuserar på pump och försöker tajma proteinet men har ingen aning om hur dom ska manipulera volym och återhämtning vilket bör vara grunden.

Anders The Peak
2017-07-26, 06:59
Du kan inte säga att dom har bevisats vara rätt när påståendena som du skriver är otroligt vridna.

Ingen har förnekat att det ökar stresshormonerna, det är inget som kommer påverka negativt dock, det är inget som betyder att passen ska vara korta. Det är taget ur sammanhang.

Du måste inte äta protein var tredje timme nej, dock är det antagligen optimalt med helst var fjärde timme för att det inte ska bli för tätt. Blir det med för korta mellanrum så blir kroppen "bedövad" för dess effekt, har glömt vad namnet för det fenomenet är.

Att sträva efter pump och kontakt kommer inte ge dig någon direkt större muskelmassa. Visst man ska känna muskeln men folk som pratar om kontakt överdriver det alltid. Antar att du syftar på studier som säger att ökad blodtillförsel i musklerna har en positiv effekt och ja men det är ingen princip värd att träna efter. Folk fokuserar på pump och försöker tajma proteinet men har ingen aning om hur dom ska manipulera volym och återhämtning vilket bör vara grunden.

Jag tror att du tror allt för mycket utan att ha någon som helst pejl på läget :)

xan
2017-07-26, 14:06
Men byggning handlar inte om att vara störst utan ha bäst symmetri till sin massa.

https://www.t-nation.com/system/publishing/articles/10002934/original/Fail-Pro-Bodybuilding-and-Big-Guts.jpg?1432240126

Anders The Peak
2017-07-26, 15:20
https://www.t-nation.com/system/publishing/articles/10002934/original/Fail-Pro-Bodybuilding-and-Big-Guts.jpg?1432240126

praktexempel på fin symmetri :)

Chorizo
2017-07-26, 15:23
Både bättre bränna och större kagge än styrkeidrottare :D

Arne Persson
2017-07-26, 15:47
https://www.t-nation.com/system/publishing/articles/10002934/original/Fail-Pro-Bodybuilding-and-Big-Guts.jpg?1432240126

Det är så vackert att man nästan blir tårögd...

hurril
2017-07-26, 23:01
https://www.t-nation.com/system/publishing/articles/10002934/original/Fail-Pro-Bodybuilding-and-Big-Guts.jpg?1432240126

När man kör lätta reps med god kontakt istället för att bara köra knäböj für alles!11111 så blir fysiken balanserad och proportionerlig. Hör ni det jävla SL-bögar?!?!?!!11

svenbanan
2017-07-27, 02:04
Lugn och fin nu örfilen... :D

Shqypnia
2017-07-27, 09:43
Finns mer likheter mellan byggning, OL, SL och Strongman än olikheter. Krama nu varandra istället.

Frågor på det?

panzerpig
2017-07-27, 10:07
Schoenfeld och Contreras nördar ner sig:
https://www.t-nation.com/training/why-bodybuilders-are-more-jacked-than-powerlifters

trädgårdsmöbel
2017-07-27, 11:12
Jag gillar det där med att hobbybyggare propagerar för "lätta vikter och god kontakt", sen studsjuckgrisfulsvingar, juckar, rycker, hivar och kastar de vikter i minimal rörelsebana och använder minst halva kroppen oavsett övning. Men ok, det är i många fall ändå trots fuskandet lätta vikter, så ett halvt rätt där ändå.

Det blir ännu roligare att de verkligen verkar tro att det är tyngre att träna på det sättet än mindre spastiskt.

Anders The Peak
2017-07-27, 11:38
Jag gillar det där med att hobbybyggare propagerar för "lätta vikter och god kontakt", sen studsjuckgrisfulsvingar, juckar, rycker, hivar och kastar de vikter i minimal rörelsebana och använder minst halva kroppen oavsett övning. Men ok, det är i många fall ändå trots fuskandet lätta vikter, så ett halvt rätt där ändå.

Det blir ännu roligare att de verkligen verkar tro att det är tyngre att träna på det sättet än mindre spastiskt.

Varför gör de så vad är källan till detta onödiga träningssätt ?

Jocke67
2017-07-27, 14:15
Jag gillar det där med att hobbybyggare propagerar för "lätta vikter och god kontakt", sen studsjuckgrisfulsvingar, juckar, rycker, hivar och kastar de vikter i minimal rörelsebana och använder minst halva kroppen oavsett övning. Men ok, det är i många fall ändå trots fuskandet lätta vikter, så ett halvt rätt där ändå.

Det blir ännu roligare att de verkligen verkar tro att det är tyngre att träna på det sättet än mindre spastiskt.

Men detta gäller ju även de största pro-byggarna. Kollar man nått YT-klipp från ett pass så är det ett jävla gungande och inte ofta särskillt strikta reps men dom blir ju stora som as ändå. Försvarar inte detta sätt att träna, bara en observation.

PutteGG
2017-07-27, 15:12
Det är fortfarande med god kontakt med inget ett otränat öga kan se.