handdator

Visa fullständig version : Vila mellan bröst och axlar under ett pass?


Depzon
2017-07-06, 10:16
Mitt nuvarande träningsschema känns skitbra förutom på en punkt, och det är det här med bröst och axlar under samma pass.

Jag kör:

Dag 1: Rygg, ben, biceps
Dag 2: Vila eller kardio
Dag 3: Bröst, mage, axlar, triceps
Dag 4: Vila eller kardio

Olika ordning på de större muskelgrupperna mellan varje pass. Men jag känner mig fruktansvärt slutkörd i axlar om jag kört bröst innan och vice versa.

Ett dilemma jag sällan hört diskuteras är det här med vila mellan muskelgrupper under ett pass. Under åren har man som läst mellan raderna att "ja det är bara att hoppa upp på hästen igen, panga på direkt så vrider du ur det mesta ur musklerna". Men jag har som aldrig hört varför det skulle vara så himla dåligt att vila länge mellan. Jag kör mage mellan bröst och axlar för att dra ut lite på tiden mellan. Triceps lägger jag alltid sist eftersom jag alltid orkar ta i mycket i triceps hur som helst. Jag har ofta rätt mycket tid över till att träna, så jag funderar på om jag rentav skulle lägga in en extra 15-20-minuterspaus i mitten alternativt träna nån orelaterad liten muskel. Eller finns det faktiskt något självändamål i att "direkt gå över till det jobbiga"? Fast man kanske inte heller hinner ladda om så himla mycket under en sån paus.

Ungefär så här är siffrorna: Om jag börjar med bröst och kör bänk så kör jag kanske 80 x 10. Om jag kör bröst efter att tidigare ha kört axlar, så orkar jag inte mer än 70 x 10. Får dessutom trappa ner vikterna i högre grad genom seten för muskelgrupp nr 2 jämfört med nr 1.

Har aldrig lyckats utröna för egen del om "jobbighet" ger lika mycket för muskeltillväxt som antal kilon lyfta.

AlexGBG
2017-07-06, 13:35
Lägg axlar på en separat dag?

MackeJuve
2017-07-06, 14:11
Du har väl använt axlarna en del när du har tränat bröst, således har de redan fått lite träning för dom och du är lite trött. Möjligt att du har något att vinna i att träna axlarna när du är fräsch i dom. Lär inte vara någon jätteskillnad. Själv skulle jag dock aldrig orka bry mig.

Laksen
2017-07-06, 14:56
Varför har du splittat kroppen som du gjort? Du tränar de två största muskelgrupperna+biceps samma dag. Varför inte istället typ:

Ben, Bröst, Triceps, Mage

Rygg, Axlar, Biceps

..eller:

Ben, Axlar, Triceps

Rygg, Bröst, Biceps, Mage

Depzon
2017-07-07, 09:05
Varför har du splittat kroppen som du gjort? Du tränar de två största muskelgrupperna+biceps samma dag. Varför inte istället typ:

Ben, Bröst, Triceps, Mage

Rygg, Axlar, Biceps

..eller:

Ben, Axlar, Triceps

Rygg, Bröst, Biceps, Mage


Det är just att jag är så nöjd med det i övrigt som gör att jag vill hitta sätt att tweaka situationen så axel-bröstträningen blir bättre. Ben-rygg-bicepsdagen känns inte jobbig. Har tidigare kört rygg och bröst samma dag och det kändes jobbigare.

Men det övre förslaget där skulle kunna vara nåt. Har nog tidigare tänkt så att jag kan klumpa ihop bröst och axlar eftersom de ändå ligger lite mer i framkant än övriga muskelgrupper för mig. Men har insett efter ett tag på schemat att det ändå inte känns bra att underprestera i ena muskelgruppen.