handdator

Visa fullständig version : Välja rätt skor. Benhinnor. Löpning


KOLOTROLLET
2017-07-06, 03:42
Hej!

Jag får alltid ont i mina benhinnor när jag försöker ta upp löpningen. Super irriterande!

Jag skulle köpa mig ett par vettiga skor. Finns det mer redskap man kan köpa för att minimera slitage på knän m.m?

En god vän köpte någon strumpa eller liknande som skulle ta bort en hel del vibrationer i vaden. Men jag minns inte vad det hette!

Har ni några tips? Tänkte ner till affären så fort det öppnar och köpa på mig!

Stort tack!

Bob90
2017-07-06, 09:20
Strumpan din vän talade om är troligtvis en kompressionsstrumpa, från tex 2XU.

Enligt egen erfarenhet så sitter inte benhinneproblemet i skorna, utan i löptekniken, musklerna (något som behöver stärkas upp) och framförallt träningsvolymen.

CapnMiler
2017-07-06, 20:16
Jag ska inte säga vad den slutgiltiga summeringen på området är, men vissa artiklar lyfter fram tanken att kanske prova landa längre fram på foten om du har en traditionell fotisättning (häl).

Redistribution of Mechanical Work at the Knee and Ankle Joints During Fast Running in Minimalist Shoes.
J Athl Train. 2016 Oct;51(10):806-812. doi: 10.4085/1062-6050-51.12.05. Epub 2016 Nov 11.

CONCLUSIONS:
Running in minimalist shoes at a fast speed caused a redistribution of work from the knee to the ankle joint. This finding suggests that runners changing from conventional to minimalist shoes for short-distance races could be at an increased risk of ankle and calf injuries but a reduced risk of knee injuries.

(nu syftar studien ovan till skoval, men andra studier på området skriver att det kan tänkas bero på den nya löpstilen som kan uppstå vid skobytet)

Viktigt att poängtera ändå, vilket du nog ändå vet, är att man inte ska övergå ifrån en löpstil till en annan väldigt hastigt. Just studien ovan beskriver hur belastningen skiftar och att andra strukturer tar upp det. En ovan vadmuskelatur skulle t.ex. ha svårt att kunna hantera belastningen en snabb övergång skulle leda till. Någon som även har ökad risk för stressfrakturer i framfoten bör nog heller inte övergå till denna löpstil.

Jag tror det är ett oklart område, men det finns några intressanta tankegångar om det.

Rahf
2017-07-06, 21:44
Min misstanke är att du lider av problemet: för mycket volym alldeles för snabbt. Av egen erfarenhet och anekdoter från andra är det extremt vanligt. Än värre om man varit aktiv och sen slutat löpträna av diverse anledningar.

Skoval är viktigt, men sen är säkerligen alla andra accessoarer sekundära och enbart symptomlindrande till ditt grundläggande problem: varför går kroppen sönder på samma sätt, varje gång?

Det är lätt att springa mer än vad leder och senor klarar av att hantera, särskilt när man precis startar upp löpning igen. För min del var det hälsenorna som blev kraftigt inflammerade, och sen fick jag bida min tid med lååångsamt ökande volym på löpningen. Se även till att värma upp ordentligt inför den faktiska löpningen-- 'tantgympa' med diverse rörelser och lugn löpning med höga knän, spark i rumpan, svingande armar, sidohopp, osv, funkar jättebra.

Kaalle
2017-07-07, 16:22
Hur mycket bygger raska promenader i stor omfattning upp sener och leder? Och tål man mer om kroppen är betydligt lättare än när man senast löptränande, säg 20 kg?

Bob90
2017-07-07, 16:53
Hur mycket bygger raska promenader i stor omfattning upp sener och leder? Och tål man mer om kroppen är betydligt lättare än när man senast löptränande, säg 20 kg?

Beror väl på vad man jämför med och vad man har för utgångsläge.
I andra frågan så har det väl också med proportioner att göra, är du lätt men helt otränad eller är du tung och extremt vältränad?

Men jag tror generellt sett att är du lättare så är du en mycket mer "tålig" löpare.