handdator

Visa fullständig version : Käka mindre på vilodagar?


Jocke67
2017-07-05, 23:22
Vill hålla nere tot kcal-intag lite men ändå få så mycket gains som möjligt från mina pass. Tränar typiskt varannan dag (kvällstid) och om jag ska gå efter aptit såhar jag mest hunger-sug på kvällen efter träning och morgonen därpå, sen avtar aptiten något. Är det smart att gå på dessa hungerkänslor och äta ganska mycket mer de dagar jag tränar och hålla igen lite på vilodagarna eller ska jag äta mer jämnt med ungefär samma kcal-intag varje dag där jag bara kompenserar för den extra kcal-förbrukningen som träningen ger, men inte mer än så?

spoonchest
2017-07-06, 05:41
Vill hålla nere tot kcal-intag lite men ändå få så mycket gains som möjligt från mina pass. Tränar typiskt varannan dag (kvällstid) och om jag ska gå efter aptit såhar jag mest hunger-sug på kvällen efter träning och morgonen därpå, sen avtar aptiten något. Är det smart att gå på dessa hungerkänslor och äta ganska mycket mer de dagar jag tränar och hålla igen lite på vilodagarna eller ska jag äta mer jämnt med ungefär samma kcal-intag varje dag där jag bara kompenserar för den extra kcal-förbrukningen som träningen ger, men inte mer än så?
Hur många vilodagar i veckan har du?

pepplez
2017-07-06, 06:13
Den här frågan dyker upp lite då och då, svaret är väl gör som funkar bäst för dig. Vissa kanske snarare vill äta extra på vilodagar för att tank upp inför träningen.

Wibba
2017-07-06, 06:34
Många professionella tyngdlyftare äter mer på vilodagarna för det är då man förbereder sig för kommande träningspass. Ät bra mat bara så behöver du inte oroa dig.

hugok
2017-07-06, 07:02
Ät bra mat bara så behöver du inte oroa dig.

This.

Kroppen har en väldigt god förmåga att reglera hungern när man äter bra mat och skippar bland annat socker som förstör den naturliga hungern otroligt mycket.

Sheikah
2017-07-06, 07:03
Fick ett mycket sundare förhållande till mängden mat på vilodagar efter jag läst det här väldigt enkla, men bortglömda, tankesättet:
Mer mat på vilodagar än träningsdagar. Det är då man skall återhämta sig från den hårda träningen.

Beemel
2017-07-06, 07:18
Jag slår ett slag för att äta (ungefär) lika mycket varje dag.

Jocke67
2017-07-06, 07:38
Men proteinsyntrses varar väl ungefär 24 tim enl vad jag har förstått och tränar man som jag varannan dag så är det 48 tim mellan passen. Om man (som jag) är en smula lönnfet och vill hålla nere tot kcal, är det då inte smartast att äta lite mer precis före samt efter träningspassen för att kroppen ska ha tillräckligt med protein och energi när proteinsyntesen är som störst?

AlexGBG
2017-07-06, 09:22
Vill hålla nere tot kcal-intag lite men ändå få så mycket gains som möjligt från mina pass. Tränar typiskt varannan dag (kvällstid).

Hur många vilodagar i veckan har du?

En vild gissning, 3-4 per vecka

Blaine
2017-07-06, 15:18
Ät jämnt fördelat givetvis. Du bör undvika att äta mindre på vilodagar då kroppen återhämtar sig och behöver näring för uppbyggnad så att du inför nästkommande träningsdag är stärkt/förberedd. Vilodag är också 'träning'.

Max
2017-07-06, 15:52
Jodå, att äta när du är hungrig och har bra aptit låter spontant som en bra idé.

Frågenarkomanen
2017-07-06, 16:01
Fick ett mycket sundare förhållande till mängden mat på vilodagar efter jag läst det här väldigt enkla, men bortglömda, tankesättet:

KG säger en sak. Så gott som alla andra säger tvärtemot.

Exempel på vilka som igår i "alla" är Lyle Mcdonald och Martin Berkhan.

Är det möjligtvis en av få gånger Grub har fel?

Jag håller med om att det låter logiskt, men det gör väl det här också ...

Ät mer på träningsdagar. Efter hård träning är dina glykogenlager tömda och behöver fyllas på, och aldrig lagras kolhydrat så effektivt in som muskelglykogen som efter träning. Dessutom är proteinsyntesen kraftigt stimulerad och behöver aminosyror för att kunna fortgå. Ät mindre på vilodagar, då du förbränner mindre energi och glykogen- och proteinsyntesen inte kräver riktigt lika mycket protein.

... eller?

sweet tooth
2017-07-06, 16:09
KG säger en sak. Så gott som alla andra säger tvärtemot.

Exempel på vilka som igår i "alla" är Lyle Mcdonald och Martin Berkhan.

Är det möjligtvis en av få gånger Grub har fel?

Jag håller med om att det låter logiskt, men det gör väl det här också ...



... eller?

Jag tror Grub förutsätter att man tränar oftare än man inte tränar för att kunna applicera tankesättet. Tränar man fyra dagar av sju är inte tre dagar vilodagar. Det är dagar man inte vill eller hinner träna helt enkelt. Kroppen behöver inte vila så ofta. Hård träning var han tydlig att påpeka att det ska vilas från.

Det är skillnad om man tar en dag utan träning för att man är utmattad. Tar man en vilodag efter 20-30 träningsdagar så är det stor skillnad från att träna fyra av veckans sju dagar.

Jocke67
2017-07-06, 19:42
Jag har valt att träna ca 3 pass/vecka som lagom prioritering av min fritid. "Träningsfri dag" kanske är mer korrekt än "vilodag".

1x0
2017-07-06, 21:43
En hård träniningsdag balansar jag på 5000kcal. En vilodag 3200kcal. Äter efter dagens energibalans.
Räknar alltså kalorier efter dagsenergibalans (inräknat träningsmängd) och inte efter veckosnitt som många verkar göra. Mitt veckosnitt ligger på typ 4400kcal per dag. Så hade kunnat äta det (4400kcal) varje dag men då hade det blivit stort överskott på vilodagarna och halvstort underskott på träningsdagarna.

Rahf
2017-07-06, 22:49
Men proteinsyntrses varar väl ungefär 24 tim enl vad jag har förstått och tränar man som jag varannan dag så är det 48 tim mellan passen. Om man (som jag) är en smula lönnfet och vill hålla nere tot kcal, är det då inte smartast att äta lite mer precis före samt efter träningspassen för att kroppen ska ha tillräckligt med protein och energi när proteinsyntesen är som störst?

Den här slutsatsen skulle ha stämt om kroppens processer reglerats i linje med:

Aktivitet A = Höjning av B

Men nu är kroppen betydligt mer komplicerad än så, och du måste försöka tänka i ett bredare perspektiv än bara timmar eller dagar. (Sen om du tränar varannan dag så är ju MPS förhöjd under vilodag, för att sen sjunka fram till passet på träningsdag.) ;)

Som jag förstått det:

- Träna inte gärna fastande. Tom mage är inte samma sak.
- Proteindrink före eller efter passet är hugget som stucket. Det får gärna vara vassleprotein och en mängd runt 15-20g.
- Matintag efter pass får gärna ha mindre fett och innehålla kolhydrater i form av glukos eller stärkelse. Socker är ett alternativ, men inte riktigt lika bra.
- Att äta en stund innan passet är en smaksak. Mår man bäst med mat i magen eller lite hungrig?

Själv tycker jag om att hålla fasta måltider och lite högre intag på vilodagar, just för att aptiten brukar vara större och möjligheten till större proteinintag ökar.

Maximal
2017-07-07, 07:05
En hård träniningsdag balansar jag på 5000kcal. En vilodag 3200kcal. Äter efter dagens energibalans.
Räknar alltså kalorier efter dagsenergibalans (inräknat träningsmängd) och inte efter veckosnitt som många verkar göra. Mitt veckosnitt ligger på typ 4400kcal per dag. Så hade kunnat äta det (4400kcal) varje dag men då hade det blivit stort överskott på vilodagarna och halvstort underskott på träningsdagarna.
Men vad spelar det för roll egentligen då? Säg att man kör gym/vila/gym/vila osv, du har väl lika mycket nytta av kalorier när du vilar? Då sker ju ändå reparation, återhämtning, superkompensation osv?

Shqypnia
2017-07-07, 07:29
Du tjänar ingenting på dessa små detaljer - tvärtom - du lär bara tröttna fort på allt som har med denna livstil att göra.

Ät som du brukar göra.

Jocke67
2017-07-07, 09:06
Du tjänar ingenting på dessa små detaljer - tvärtom - du lär bara tröttna fort på allt som har med denna livstil att göra.

Ät som du brukar göra.

Men jag vill ju gå ner i vikt och det gör jag inte om jag inte äter mindre. Och jag har heller inga problem med att gå ner i vikt när jag bestämt mig för det, jag äter bara mindre mat helt enkelt. Har aldrig räknat kcal. Men det jag nu funderade på var om det är smartare att bara hålla igen lite mer på de träningsfria dagarna.