handdator

Visa fullständig version : Feldenkrais-metoden


caelus
2017-07-05, 22:04
The Feldenkrais Method is a type of exercise therapy devised by Moshé Feldenkrais (1904–1984). The method is claimed to reorganize connections between the brain and body and so improve body movement and psychological state. There is no good medical evidence that the Feldenkrais method confers any health benefits, and it is not known if it is safe or cost-effective, even though it is hard to conceive of serious risks.

http://en.wikipedia.org/wiki/Feldenkrais_Method

Någon här som testat detta? Kan detta ha några positiva effekter på något sätt eller är det rent kvacksalveri? Enligt Wikipedia-artikeln ovan tycks iaf det vetenskapliga stödet för metoden vara minst sagt svagt.

Tree Fiddy
2017-07-05, 22:30
tl;dr ?

Bob90
2017-07-05, 22:39
tl;dr ?

Blandning mellan Ido Portal, Yoga, Jiujitsu och Judo typ. Man gör rörelser som känns stela eller onaturliga tills dem känns mjuka och naturliga. Skulle enligt utövarna hjälpa folk med autism, MS osv. Studier verkar inte ha landat i varken effektivt eller ineffektivt, men lutar åt ineffektivt.

Så får jag det till efter lite skummande i alla fall.

Fysisk aktivitet är ju bra för mycket, tror inte det är något magiskt med Feldenkrais.

Tree Fiddy
2017-07-05, 22:44
Mumbo jumbo.

Scratch89
2017-07-08, 23:35
Ptja, alltså. Det är ju kroppsmedvetandeträning. Problemet är väl att det inte bara är fysioterapeuter som använder/har använt det, utan alla möjliga. Jag skulle säga att det grundar sig i en del flummeri men patienter med stressbesvär, psykiska besvär och långvarig smärta och ångest får bra hjälp av det. Dock inget speciellt med metoden i sig.

therunningman
2017-07-09, 08:16
https://academic.oup.com/ptj/article/86/12/1641/2805079/Lengthening-the-Hamstring-Muscles-Without

Min uppfattning är att det handlar om ökad kroppsmedvetande genom rörelse, ATM, och att det kan hjälpa människor som har något att vinna på att ändra rörelsemönster. Som alltid när man arbetar med människor kan det få andra effekter också. Jag har själv sett hur några enstaka rörelser i höft och bål radikalt kan påverka rörlighet i hamstring (tip to toe) hos personer med begränsad rörlighet.

Bara för att vi gör saker på ett visst sätt betyder inte det att vi gör det på bästa sätt.

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk

Hemi
2017-07-23, 23:20
Det är min enkla uppfattning också och det fungerade på alla oss som använde oss av det. Har använt det som långvarande uppvärmining också i form av ökad rörlighet och leder. Kan vara bra om man skall gå matcher och måste sitta och vänta på sin ev försenade tur för att sedan värma upp snabbt en andra gång akut med mer vanliga rörelser. Funkade för mig i alla fall, väldigt bra. Har inte riktigt tålamod flr att hålla på med det men jag dansar ibland och då värmer vi upp och där använder jag det åtminståne stående rörelser.