handdator

Visa fullständig version : ICA Basic: frysta hallon KCAL osv ...(sverker eller ngn annan kunnig pls)...


Frågenarkomanen
2017-07-04, 21:50
Kcal innehåll:

https://www.fatsecret.se/kalorier-n%C3%A4ring/ica-basic/frysta-hallon/100g

7 g kolhydrat = 28 kcal + 1 protein 5 kcal = 33 kcal. Inte 50.

Har de haft på socker men inte skrivit det???

För icke frysta hallon vilket stämmer bättre överens om man räknar macros:

http://matkalkyl.se/se-hallon.php


Juicen som rinner av när man torkar - är det där allt socker är eller hur fungerar det? Jag vill få mig i det nyttiga anti oxidanter o sånt ska jag hälla bort juicen eller inte?

Varför ger de 50 kcal!!!!

King Grub
2017-07-04, 21:58
Varför bry sig om vad det står på "Fatsecret"? Vad är det för skräp? Det står 40 kcal på förpackningen.

ApexProcyon
2017-07-04, 21:59
Det svarar inte på din fråga, men koka helst frysta hallon om du inte vill riskera att bli sjuk.
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/tillagning-hygien-forpackningar/tillagning/koka-bar

Frågenarkomanen
2017-07-04, 23:49
Varför bry sig om vad det står på "Fatsecret"? Vad är det för skräp? Det står 40 kcal på förpackningen.
Nej de har citerat förpackningen där det står 50 KCAL FÖR FRYSTA HALLON!

Sverker
2017-07-05, 08:01
Men då sätter vi Livsmedelsverkets databas som referens. 38 kcal och 5,4 gram kolhydrater / 100 gram hallon.

Hur tillverkaren och fatsecret räknat är inte lätt att veta. Kanske har de räknat med kalorierna i fibrerna eller något annat.

Jag har inte den blekaste aning om hur mycket kolhydratinnehållet varierar mellan olika hallonsorter och odlingsplatser. Kanske har ICA Basic valt någon annan sort hallon som naturligt innehåller mer socker än andra tillverkare.

Cykelcykel
2017-07-05, 08:25
Väldigt ätstört att bry sig så mkt om det här.
Säger det för att jag känner igen tankesättet, iaf jag tänker så och bryr mig så mkt om sånt när har legat lågt på kalorier En längre tid och är konstan hungrig.
Då står man i timmar i matffären och vrider och vänder på alla förpackningar

Frågenarkomanen
2017-07-05, 09:01
Men då sätter vi Livsmedelsverkets databas som referens. 38 kcal och 5,4 gram kolhydrater / 100 gram hallon.

Hur tillverkaren och fatsecret räknat är inte lätt att veta. Kanske har de räknat med kalorierna i fibrerna eller något annat.

Jag har inte den blekaste aning om hur mycket kolhydratinnehållet varierar mellan olika hallonsorter och odlingsplatser. Kanske har ICA Basic valt någon annan sort hallon som naturligt innehåller mer socker än andra tillverkare.

Det är som du ser 7 g kolhydrat per 100 g.

Kan de ha haft extra, tillsatt, socker på utan att skriva det? Rent praktiskt.

Cykelcykel
2017-07-05, 10:16
Asså vad fan
Du kan aldrig veta exakt till en kcal vad varje hallon innehåller
Beror ju på vart de odlas vad för jord och hur solen lyste när de växte samt hur mycket det regnade påverkar ju också. Allt det spelar in på hur mkt socker det hinner utvecklas i hallonen innan man plockar den. Samt sorten på växten som tidigare nämnt

Därför använder sig människor av medelvärden. Så mellan 40-50kcal per 100g känner iaf jag mig trygg med. Och jag är rätt störd

King Grub
2017-07-05, 10:21
Det är som du ser 7 g kolhydrat per 100 g.

Kan de ha haft extra, tillsatt, socker på utan att skriva det? Rent praktiskt.

Visst, om ICA bryter mot lagen.

Frågenarkomanen
2017-07-06, 13:49
Väldigt ätstört att bry sig så mkt om det här.
Säger det för att jag känner igen tankesättet, iaf jag tänker så och bryr mig så mkt om sånt när har legat lågt på kalorier En längre tid och är konstan hungrig.
Då står man i timmar i matffären och vrider och vänder på alla förpackningar

Haha, va?

Jag deffar inte. Jag räknar inte ens kalorier.

Jag bara såg något som jag tyckte avvek från hur det borde vara och ville sedan ta reda på varför. Är det ätstört?

Cykelcykel
2017-07-06, 17:58
Haha, va?

Jag deffar inte. Jag räknar inte ens kalorier.

Jag bara såg något som jag tyckte avvek från hur det borde vara och ville sedan ta reda på varför. Är det ätstört?

Ok jag hade väl fel då

Frågenarkomanen
2017-07-06, 18:05
Ok jag hade väl fel då Jag vet inte? Du vet inte. Jag kan mycket väl ha en ätstörning, men ingenting jag skrivit i den här tråden, eller för delen: på Kolozzeum, bevisar det.