handdator

Visa fullständig version : Stukad fot - hur lång tid för återhämtning?


Saikyou
2017-07-04, 18:11
Det var tyvärr ett steg mer i trappen än jag trodde när jag bar två ikea-kassar fulla med tegelstenar så åkte på en rejäl stukning för ett par veckor sedan. Har försökt ta mig lite till gymmet de senaste dagarna, och de allra flesta övningarna går okej. Försöker hålla mig till övningar där jag inte belastar foten alldeles för mycket, så benböj och marklyft har bänkats.

Jag trodde att två veckor skulle vara fullt rimlig till för att kunna återgå till träning och jobb som vanligt, men tyvärr så verkar inte vara fallet. Efter ett återbesök på sjukhuset förra veckan så lades 10 dagar på min redan 14 dagar långa sjukskrivning. Jag har ett väldigt fysiskt aktivt jobb som är konstant ståendes, 8-9 timmar per dag beroende på skift och just nu så börjar foten må rejält dåligt efter ca 35-45 minuters promenad. Då jag naturligtvis hoppas på att komma tillbaka till jobbet och igång med träningen så fort som möjligt så tänkte jag se om det finns någon här med liknande erfarenhet. Vad gäller rehabilitering så kör jag på dagliga promenader och 25-30 minuters ståendes på ett ben om dagen.

Enligt läkarintyget så har jag "distortion på minst 3 ställen", om detta kan ha någon relevans. Svullnaden satt kvar i 12-14 dagar (16nde dagen nu) men är inte 100% bortblåst.

Scratch89
2017-07-04, 20:14
Det låter som om du kan räkna med att ett eller ett par ledband har töjts ut, kanske gått av, och lägg till att du troligen fått sträckningar i musklerna som stabiliserar foten.
Förutom att detta ska läka, vilket kan ta 6-8 veckor, så får du lägga till att du får sämre proprioception (typ, kännedom om var leden befinner sig) om foten, vilket gör att den funkar sämre rent neuromuskulärt. Du kommer behöva rehabilitera foten där du lär om hur den ska bete sig, om man kan förenkla det så.

T.ex så kommer du säkert märka att om du står på ett ben på den oskadade foten så kommer du att kompensera och vobbla i fotleden, men på den skadade foten kommer detta inte funka så du kommer att pendla mer i överkroppen istället.

Saikyou
2017-07-04, 20:23
Det låter som om du kan räkna med att ett eller ett par ledband har töjts ut, kanske gått av, och lägg till att du troligen fått sträckningar i musklerna som stabiliserar foten.
Förutom att detta ska läka, vilket kan ta 6-8 veckor, så får du lägga till att du får sämre proprioception (typ, kännedom om var leden befinner sig) om foten, vilket gör att den funkar sämre rent neuromuskulärt. Du kommer behöva rehabilitera foten där du lär om hur den ska bete sig, om man kan förenkla det så.

T.ex så kommer du säkert märka att om du står på ett ben på den oskadade foten så kommer du att kompensera och vobbla i fotleden, men på den skadade foten kommer detta inte funka så du kommer att pendla mer i överkroppen istället.

Tack så mycket för svaret! Åkte in på röntgen samma dag det inträffade, där ingenting allvarligt syntes. Läkare kollade foten runt 4 timmar efter olyckan, hade ingen jättestor svullnad just då, utan den värsta svullnaden dök upp morgonen efter. Kunde direkt stödja på foten, om än med extremt haltande gång och smärta om det gällde sträckor runt 30-40 meter någonting.

Tycker det är märkligt att jag inte fick någon närmare undersökning, förutom röntgen och väntan så tog besöket runt 2 minuter och blev först rekommenderad att ta några dagar ledigt innan han hörde vad jag jobbade med, och sjukskrev mig då två veckor. Vad gäller rehabilitering så blev jag bara ombedd att belasta foten så mycket som möjligt, t ex genom att stå på ett ben.

Lite oro dyker upp vad gäller permanenta skador, men har kämpat mig igenom det innan då jag spräckte knäskålen och korsbanden i samma knä. 6 månader gips, 4 månader plastgips, 2 månader metallskena och läkare som sa att jag inte skulle kunna gå normalt igen. Gått normalt sen det hände för mer än 10 år sedan, fram tills nu. Så hoppas på att detta också går haffsa sig igenom.

Fortfarande förbryllad över likgiltigheten hos läkare dock, finns inte en chans att jag kan belasta foten 8 timmar om dagen även nu och någon sjukgymnast var det aldrig på tal om.

Scratch89
2017-07-05, 09:39
Det handlar nog om att det, för dem (och oss andra inom vården) inte är särskilt akut eller allvarligt, när folk kommer in med brutna höfter och skallskador. En fot blir liksom okej bra av sig självt. Men visst är det konstigt att inte läkare rekommenderar rehabilitering.

Jag tycker du ska söka dig någonstans i närheten där du bor.