handdator

Visa fullständig version : låg vs hög intensiv cardio vid deff


Kay123
2017-07-04, 17:56
stämmer detta "Ju högre intensitet du arbetar på, alltså ju högre puls du har eller ju snabbare du springer, desto mindre andel av bränslet kommer från fett"

saxat från http://www.dn.se/livsstil/sant-och-falskt-om-traning/

King Grub
2017-07-04, 18:05
Ja, det stämmer. Maximal fettoxidation under aktivitet nås vid en intensitet på 60-65 % av maximal syreupptagningsförmåga. Därefter minskar den - fett duger inte som bränsle vid hög intensitet. Ligger man nära maxintensitet är det nästan bara kolhydrat som används.

Det finns dock ingen koppling mellan fettförbränningen under aktiviteten och fettbalansen sett över hela dygnet.

tomten1
2017-07-04, 19:47
Maximal fettoxidation under aktivitet nås vid en intensitet på 60-65 % av maximal syreupptagningsförmåga.

Någon som kan översätta? Maximal syreupptagningsförmåga?

Kay123
2017-07-04, 20:58
Någon som kan översätta? Maximal syreupptagningsförmåga?

tror lika med puls

Kay123
2017-07-04, 21:02
Ja, det stämmer. Maximal fettoxidation under aktivitet nås vid en intensitet på 60-65 % av maximal syreupptagningsförmåga. Därefter minskar den - fett duger inte som bränsle vid hög intensitet. Ligger man nära maxintensitet är det nästan bara kolhydrat som används.

Det finns dock ingen koppling mellan fettförbränningen under aktiviteten och fettbalansen sett över hela dygnet.

nu blir jag helt snurrig - hög intensitet cardio är väl det som bränner mest per minut alltså 30 eller 60 min hög intensitet vs låg intensitet så bränner jag mer kalorier på hög intensitet eller?" ... så om jag håller rätt kost med 2-3g protte pkv borde jag väl " gå " ner mer i fett då ?

Jaive
2017-07-04, 21:26
nu blir jag helt snurrig - hög intensitet cardio är väl det som bränner mest per minut alltså 30 eller 60 min hög intensitet vs låg intensitet så bränner jag mer kalorier på hög intensitet eller?" ... så om jag håller rätt kost med 2-3g protte pkv borde jag väl " gå " ner mer i fett då ?

Självklart innebär högre intensitet fler förbrända kcal/min. Så om du inte har/inte vill lägga lång tid på din cardio så är högintensiv träning effektivast. Dock bör man ha i åtanke att högintensiv träning sliter betydligt mer på kroppen än lågintensiv och påverkar således hur väl du återhämtar dig.

Personligen föredrar jag lågintensiv cardio eftersom det är skonsammare och jag kan bränna fler kalorier totalt då jag orkar hålla på längre. Att springa en mil i ett behagligt tempo är betydligt trevligare än att köra 40 min HIIT och dessutom känner jag knappt av det dagen efter jämfört med om jag försöker köra ett tuffare pass.

Slutligen bör det väl tilläggas att viktnedgång bäst uppnås genom att reglera kosten. Sen är cardio självklart ett bra kompliment, men i huvudsak handlar det om vad man äter.

Frågenarkomanen
2017-07-06, 13:52
Ja, det stämmer. Maximal fettoxidation under aktivitet nås vid en intensitet på 60-65 % av maximal syreupptagningsförmåga. Därefter minskar den - fett duger inte som bränsle vid hög intensitet. Ligger man nära maxintensitet är det nästan bara kolhydrat som används.

Det finns dock ingen koppling mellan fettförbränningen under aktiviteten och fettbalansen sett över hela dygnet.

Är det bara rent procentuellt som fettoxidationen minskar? Säg att man aktiverar sig @ 65 % av syreupptagningsförmågan och förbränner X kcal fett per minut. Man ökar till 95 %. Förbränner man då mindre än X kcal fett per minut?

nu blir jag helt snurrig - hög intensitet cardio är väl det som bränner mest per minut alltså 30 eller 60 min hög intensitet vs låg intensitet så bränner jag mer kalorier på hög intensitet eller?" ... så om jag håller rätt kost med 2-3g protte pkv borde jag väl " gå " ner mer i fett då ? Det har han svarat på massvis med gånger; kort och gott: ja.

Kay123
2017-07-08, 20:27
Personligen föredrar jag lågintensiv cardio eftersom det är skonsammare och jag kan bränna fler kalorier totalt då jag orkar hålla på längre. Att springa en mil i ett behagligt tempo är betydligt trevligare än att köra 40 min HIIT och dessutom känner jag knappt av det dagen efter jämfört med om jag försöker köra ett tuffare pass.

är det inte bra/bättre för hjärtat att köra HIIT någon gång i veckan + bättre kondis ?

King Grub
2017-07-08, 20:53
Intensiteten är av stor betydelse för kondition och förbättring av hjärt- och lungkapaciteten.

Kaloribalansen är vad som avgör viktnedgång och fettförlust, oavsett om den är skapad med motion eller kostreglering.

conundrum
2017-10-01, 00:14
Ja, det stämmer. Maximal fettoxidation under aktivitet nås vid en intensitet på 60-65 % av maximal syreupptagningsförmåga. Därefter minskar den - fett duger inte som bränsle vid hög intensitet. Ligger man nära maxintensitet är det nästan bara kolhydrat som används.

Det finns dock ingen koppling mellan fettförbränningen under aktiviteten och fettbalansen sett över hela dygnet.Någon som har erfarenhet av smartklockor som kunde visa vo2max i realtid likt hur pulsen kan visas i realtid? Sedan är ju frågan hur korrekt en smartklocka kan estimera vo2max

Sent from my Le X829 using Tapatalk

King Grub
2017-10-06, 12:11
Du kan räkna ut Vo2Max från puls med ekvationen %MHR=0.64 × %VO2 Max + 37.

conundrum
2017-10-06, 17:12
Du kan räkna ut Vo2Max från puls med ekvationen %MHR=0.64 × %VO2 Max + 37.

Ja men det skulle vara bekvämt att ha en smartklocka som kan visa vad Vo2Max ligger på i realtid, säg man vill ligga mellan 60-65% av Vo2Max för effektiv fettförbränning. Släng en blick mot klockan och visar den 50% är det dags att öka takten lite. :)

Jocke67
2017-10-07, 22:03
är det inte bra/bättre för hjärtat att köra HIIT någon gång i veckan + bättre kondis ?

Vad menar du med "bra för hjärtat"?
HIIT tränar effektivt hjärtats slagvolym vilket nog är den enskilt största faktorn för att öka syreupptagningsförmågan. På det sättet är det "bra" för hjärtat. Sen om hjärtat ur ett långsiktigt hälsoperspektiv mår bra av högintensiva träning tvistar de lärde, det finns en del saker som tyder på att högintensiv träning kan ge ökad risk för att dö av hjärtrelaterade orsaker. I alla fall i höga doser.

Tanman
2017-11-04, 08:05
Finns många pulsklockor som visar vo2 i realtid. 60-65% av vo2max är ca 75% av maxpuls så har du din maxpuls är det bara att dra av en fjärdedel så har du ditt värde. Jag har 200 i maxpuls så för mig gäller alltså 150 i puls ungefär.

Dreas
2017-11-06, 13:16
Ja men det skulle vara bekvämt att ha en smartklocka som kan visa vad Vo2Max ligger på i realtid, säg man vill ligga mellan 60-65% av Vo2Max för effektiv fettförbränning. Släng en blick mot klockan och visar den 50% är det dags att öka takten lite. :)Varför då? Du bränner ju inte mer fett över dygnet för det.

Max
2017-11-06, 17:03
Varför då? Du bränner ju inte mer fett över dygnet för det.Träna kroppens förmåga att använda fett som bränsle för att klara av att använda det bättre under längre pass när kolhydraterna inte räcker till?

Dreas
2017-11-06, 18:49
Träna kroppens förmåga att använda fett som bränsle för att klara av att använda det bättre under längre pass när kolhydraterna inte räcker till?Det har man mig veterligen aldrig lyckats visa att gör någon skillnad mer än anektdotiskt. Men här är jag oinsatt så rätta mig gärna.

Max
2017-11-07, 17:41
Det har man mig veterligen aldrig lyckats visa att gör någon skillnad mer än anektdotiskt. Men här är jag oinsatt så rätta mig gärna.Jag satte ett frågetecken för att det var en frågeställning, och jag vet inte om det gjorts studier på det. Har det inte gjorts studier är många och goda anekdoter något man åtminstone kan snegla mot.
Rent generellt gäller att kroppen blir bra på det man tränar. I detta fallet tränar man på en intensitet där fett används som bränsle. Och det är väl inte helt avlägset att tro att förmågan att använda fett som bränsle, t.ex. hur snabbt nedbrytningen av fett går, transporten av syret som går åt o.s.v., blir effektivare.

Dreas
2017-11-07, 18:07
Jag satte ett frågetecken för att det var en frågeställning, och jag vet inte om det gjorts studier på det. Har det inte gjorts studier är många och goda anekdoter något man åtminstone kan snegla mot.
Rent generellt gäller att kroppen blir bra på det man tränar. I detta fallet tränar man på en intensitet där fett används som bränsle. Och det är väl inte helt avlägset att tro att förmågan att använda fett som bränsle, t.ex. hur snabbt nedbrytningen av fett går, transporten av syret som går åt o.s.v., blir effektivare.Jo, att kroppen blir bättre på att använda fett ordar jag inte om. Nyttan av det däremot.

Max
2017-11-08, 16:57
Jo, att kroppen blir bättre på att använda fett ordar jag inte om. Nyttan av det däremot.Nyttan skulle t.ex. kunna vara att åka en 5 mil och använda en bråkdel mer fett kontra kolhydrater än konkurrenterna. Därmed kan kolhydrater sparas till en mer intensiv finish/spurt.
Om det "funkar" vet jag inte.