handdator

Visa fullständig version : För många set?


aidee
2004-04-29, 16:05
Ju mer jag läser om träningsjournaler och tips här verkar det som jag helt klart för för många sets.


Jag är ofta över 18 sets på en muskelgrupp och mina pass brukar ta runt en timma.
Jag gilalr dock att superseta övningar som inte liknar varandra. Typ kör jag bröst kanske jag supersetar nåt mer stång bakom huvudet o sen nåt i kablarna. (observera att jag inte kan namn på några övningar, jag bara kör)

Jag brukar försöka köra så tungt att jag är nära att misslyckas sista reppen av 6 eller 8 reps.

Sen undrar jag om nån har nåt tips på hur man får ihop handtagen i cablecrossen när man kör tungt där för jag måste nästan rycka in dem och jag tror skaderisken är rätt hög då.
Brukar iofs kunna be en kompis hjälpa till men inte jämt.

30cm
2004-04-29, 16:12
Jag är ingen exert men jag tror hela den här överträninghypen är överproportionerad. Bara man käkar tillräckligt så är det nog inte så stor fara. Jag kör 20-25 set/träning på 45min. Jag väger inte så mycket men jag har gått upp på det

Snubben
2004-04-29, 17:14
Funkar det med många set för dig då?
Får du resultat?

Om du svarar ja, varför byta ett vinnande koncept?
Om du inte svarade ja. Testa lite lågset då. Få men ack så tungt.


Det är din kropp, du vet hur den funakr, inte vi.
Känn efter.


Hoppas de hjälpte något.
:thumbup:

Sparrisen
2004-04-29, 17:29
Kör inte så himla tungt i cablecrossen... kroppen ska vara still, inte svaja! Därför bör du sänka vikterna. "Alla" nybörjare kör med för mycket vikt i denna övning...


Att sedan cablecrossen är en fjollövning som knappt bygger någon massa är ju en annan sak... ;)

emmzan
2004-04-29, 18:11
Originally posted by 30cm
Jag är ingen exert men jag tror hela den här överträninghypen är överproportionerad. Bara man käkar tillräckligt så är det nog inte så stor fara. Jag kör 20-25 set/träning på 45min. Jag väger inte så mycket men jag har gått upp på det

Bara man tänker på att KÄNNA EFTER hur kroppen känns så... Maten är viktig men även vilan.


SwedeForce> iofs kan man ju köra cablecrunches på fullt magge i cable-crossen och då är det knappast nån fjollövning :)

aidee
2004-04-29, 19:52
Nja, kroppen är still det är jag som är lte svagare i vissa muskler för tillfället.

Jag har väldigt svårt att göra lågrepsets. Kan jag göra 4 reps kan jag oftast pressa mig till 6 reps ävenom jag från början tänkt göra 4 o då gör jag också så.

Hela grejen är att jag lagt om mitt träningsprogram helt för ca 3-4 veckr sen. Har lite svårt att säga men det är definitivt bättre nu och jag har redan ökat i en del i många övningar.

Plus att jag har en väldigt hög BF% som jag frösöker få ner.
Hittills har jag varit mer noga med att få i mig allt som verkat nyttigt och då har det slunkit med en del onyttigt på köpet.
Nån form av bulk som tyvärr inte gav så mycket.

stybb
2004-04-29, 20:00
Originally posted by aidee

Jag har väldigt svårt att göra lågrepsets. Kan jag göra 4 reps kan jag oftast pressa mig till 6 reps ävenom jag från början tänkt göra 4 o då gör jag också så.



Låt säg du ska göra fyra rep.. du känner dig stark och greppar 20 hantlarna.. om du nu tror dig göra 4 med dem så tar du 22 hantlarna och verkligen pressar dig.. du får smyghöja och så.. man ska grina på gymmet..så trött ska man vara :bpump:

Fatalist
2004-05-04, 16:20
Originally posted by emmzan


Bara man tänker på att KÄNNA EFTER hur kroppen känns så... Maten är viktig men även vilan.


SwedeForce> iofs kan man ju köra cablecrunches på fullt magge i cable-crossen och då är det knappast nån fjollövning :)

Fast våra magasin går bara tillö 70kg så man får ju hänga på extravikt från alla nautilusmaskiner ;)