handdator

Visa fullständig version : TENS & EMS - nerv & muskelstimulering?


bear.flowertwig
2017-07-03, 10:32
Nån som är inläst på vad ev forskning säger och hur pass bra dagens maskiner är?

Tänker främst TENS för tjejen som har kroniska problem med framför allt nacke och ev EMS för egen del för muskelstimulering/återhämtning. En kombomaskin således.

Något av en djungel med maskiner som kostar från 500-600:- (https://www.amazon.com/dp/B011J79PNK/?tag=pawdv-20) till ett gäng tusenlappar (https://www.amazon.co.uk/Healthmateforever-Portable-Rechargeable-Electric-Physiotherapy/dp/B00UZLY37K/ref=sr_1_fkmr0_4_a_it?ie=UTF8&qid=1498667874&sr=8-4-fkmr0&keywords=24+Modes+Touchscreen+Rechargeable+Muscle+ Pain+Relief+Electro+Impulse+Massager+%2B+2+Pairs+o f+Snap-on+Pads+%7C+HealthmateForever+Lifetime+Warranty%21 +T24AB2%28Black+in+Black%29#reviewBucketHeader).

Hyperion1
2017-07-03, 14:18
Compex verkar vara en av de allra mest populära, men även dyraste, vad gäller EMS. Vet dock inte vetenskapen säger. Tycker själv att det är skönt som en massage. Om det stimulerar återhämtningen positivt vet jag inte, men jag upplever inte att det bidrar till det sämre heller.

sailaways
2017-07-03, 14:25
Min mamma som är sjukgymnast säger att man ska köpa dessa endast genom vårdcentralen, då kostar de mellan 700-1400 kr. De som säljs kommersiellt är skräckexempel på såna apparater tydligen.

bear.flowertwig
2017-07-03, 14:53
Compex verkar vara en av de allra mest populära, men även dyraste, vad gäller EMS. Vet dock inte vetenskapen säger. Tycker själv att det är skönt som en massage. Om det stimulerar återhämtningen positivt vet jag inte, men jag upplever inte att det bidrar till det sämre heller.

Den är hård marknadsförd mot just träning och har EMS (muskel) men inte TENS (nerv) funktionalitet tyvärr.

Min mamma som är sjukgymnast säger att man ska köpa dessa endast genom vårdcentralen, då kostar de mellan 700-1400 kr. De som säljs kommersiellt är skräckexempel på såna apparater tydligen.

Hade varit intressant att höra av de säljer för några då. Folk verkar vara nöjda med en hel del av de som finns på Amazon men det är svårt att jämföra dem emellan.

sailaways
2017-07-03, 15:00
Den är hård marknadsförd mot just träning och har EMS (muskel) men inte TENS (nerv) funktionalitet tyvärr.



Hade varit intressant att höra av de säljer för några då. Folk verkar vara nöjda med en hel del av de som finns på Amazon men det är svårt att jämföra dem emellan.

De är ganska fula de som de säljer. Men de funkar iaf.

bear.flowertwig
2017-07-07, 10:34
De är ganska fula de som de säljer. Men de funkar iaf.

Utseende är sekundärt :)

Fler som använder TENS/EMS?