handdator

Visa fullständig version : Hur många storlekar större skor vid långa promenader på 2 mil?


FrankNewton
2017-07-03, 08:28
Hur många storlekar större skor vid långa promenader på 2 mil? Räcker det med 1 storlek större eller kräver det 2 storlekar större?

Sarco
2017-07-03, 08:57
Menar du att fötterna skulle svälla så mycket? Jag skulle säga bekväma skor, rätt storlek och ingångna skor helt enkelt.

svenbanan
2017-07-03, 08:58
Hur många storlekar större skor vid långa promenader på 2 mil? Räcker det med 1 storlek större eller kräver det 2 storlekar större?

Samma storlek som annars.

Varför skulle du behöva större skor för att gå längre promenader? Du lär bara få skavsår för att skorna inte passar ifall du har för stora skor.

rbn
2017-07-03, 09:00
Jag har sprungit många mil i mina dagar och aldrig behövt några större löparskor än min ordinarie storlek. Har du gjort detta innan och vet att det är ett problem för dig? Annars lär du inte behöva större skor.

FrankNewton
2017-07-03, 09:15
Jag har sprungit många mil i mina dagar och aldrig behövt några större löparskor än min ordinarie storlek. Har du gjort detta innan och vet att det är ett problem för dig? Annars lär du inte behöva större skor.
Du, jag hade perfekt storlek på mina skor, efter 2 mil x2 så blev jag tvungen att ta bort en tånagel.

Bob90
2017-07-03, 09:17
Du, jag hade perfekt storlek på mina skor, efter 2 mil x2 så blev jag tvungen att ta bort en tånagel.

Då hade du fel storlek/modell på skor eller alldeles för långa tånaglar :d

Shqypnia
2017-07-03, 09:17
Du, jag hade perfekt storlek på mina skor, efter 2 mil x2 så blev jag tvungen att ta bort en tånagel.

Trappade du upp dina promenader eller gick du direkt till att gå 2-4 mil?

FrankNewton
2017-07-03, 09:19
Trappade du upp dina promenader eller gick du direkt till att gå 2-4 mil?
Behövs ingen träning för att promenera 2 mil 5 km/h.

Shqypnia
2017-07-03, 09:21
Behövs ingen träning för att promenera 2 mil 5 km/h.

Tydligen behöver dina fötter det.

FrankNewton
2017-07-03, 09:23
Tydligen behöver dina fötter det.
Nej bara rätt storlek i skorna.

llnc
2017-07-03, 10:09
Vid maratonlöpning rekommenderas ofta en halv- eller helstorlek större. Finns mycket diskussioner om ämnet om du googlar marathon och shoe size, t.ex.

Rickrude
2017-07-03, 10:31
Fötterna blir större när du tränar eller går. Har man köpt skor där foten precis får plats när den är kall så kommer skon att klämma vid träning. Vid riktigt långa distanser så behövs ytterligare större skor.

Hur rymliga skor du köper som är "din storlek" avgör om du behöver större skor för att kunna röra dig i dem.

Minns en intervju med Kari Martens som genomförde 10 ironmans i rad (avslutade med 420 km löpning) Han hade behövt tre par skor, ett i standardstorlek, ett par som var en storlek större och ett par till som var två storlekar större. Tyvärr hade han tre par skor i sin standardstorlek med sig och hade rätt stora skador på fötterna vid målgång.

Beemel
2017-07-03, 10:44
Fötterna blir större när du tränar eller går. Har man köpt skor där foten precis får plats när den är kall så kommer skon att klämma vid träning. Vid riktigt långa distanser så behövs ytterligare större skor.

Hur rymliga skor du köper som är "din storlek" avgör om du behöver större skor för att kunna röra dig i dem.

Minns en intervju med Kari Martens som genomförde 10 ironmans i rad (avslutade med 420 km löpning) Han hade behövt tre par skor, ett i standardstorlek, ett par som var en storlek större och ett par till som var två storlekar större. Tyvärr hade han tre par skor i sin standardstorlek med sig och hade rätt stora skador på fötterna vid målgång.

Efter 10 ironmans i rad tror jag fötterna kommer ta rejält med stryk oavsett vilken skostorlek man har. =P

Beemel
2017-07-03, 10:47
Jag har aldrig upplevt ett behov av olika storlekar på skor.
Har kutat upp till 45km.
Använder samma skostorlekt oavsett om jag går till jobbet, springer 5km springer en mil eller springer 4mil.

Kanske är individuellt hur mycket fötterna sväller.

Däremot har min skostorlekt ökat 1 storlek över de senaste 3 åren, vilket är lite lustigt.

Old Nick
2017-07-03, 12:43
Varken jag eller någon av långdistanslöparna jag känner håller på och byter skostorlekar beroende på vilken sträcka vi springer. Inte ens dem som löper +10 mil åt gången. Ämnet har aldrig ens varit uppe för diskussion. Det här är första gången jag hör något om det.

Bob90
2017-07-03, 12:53
Jag har aldrig upplevt ett behov av olika storlekar på skor.
Har kutat upp till 45km.
Använder samma skostorlekt oavsett om jag går till jobbet, springer 5km springer en mil eller springer 4mil.

Kanske är individuellt hur mycket fötterna sväller.

Däremot har min skostorlekt ökat 1 storlek över de senaste 3 åren, vilket är lite lustigt.

Bra fot gains *hug*

svenbanan
2017-07-03, 13:26
Du, jag hade perfekt storlek på mina skor, efter 2 mil x2 så blev jag tvungen att ta bort en tånagel.

Jag har aldrig upplevt nåt särskillt problem med blånagel under långpass i löpning uppemot 20-25km. Har aldrig upplevt att de skor som känns bekväma för kortare löpturer helt plötsligt känns trånga efter 20km löpning. Jag har fått blånagel ibland. Men det har lika gärna kommit efter kortare löppass på under milen. Dvs det har inte berott på att fötterna svullnat.

Har du inte supertajta skor så borde du inte få nåt problem även efter ett par timmars löpning/prommenad. Jag skulle gissa att dina blånaglar berodde på att nageln var oklippt.

Den goda nyheten är att det oftare är skönare i skorna då man ryckt bort en blånagel. :thumbup:

Du skulle ju kunna testa att ta på dig två par strumpor i skorna bara för att känna hur de känns med "svullna fötter". Större än så lär ju inte fötterna kunna bli hur man än beter sig under sina prommenader. Ifall du kan släppa på snörningen lite och skorna känns hyfsade så borde de ju vara okej även under riktiga maratonpass.

Dessutom, ifall fötterna svullnar under dina prommenader så borde de ju rimligen bli tjockare runt hålfot o.dyl snarare än längre. Det tycker jag låter som att det inte borde leda till blånagel, och att blånageln troligare berodde på nåt annat...

Lillleif
2017-07-04, 13:25
När du väl hittat ett par löparskor som passar din fot kommer de att sitta bra hela löpturen/promenaden. Det gäller dock att ha lite tur och prova sig fram.

Jag måste t.ex. ha ett par skor som nyper åt runt hälen och har gott om utrymme i tåboxen. Annars glider fötterna runt i skon, alt. klämmer tårna.

Beemel
2017-07-04, 13:58
Bra fot gains *hug*

Det är faktiskt bra på riktigt. då jag hoppade från en storlekt som ta mig fan alltid var slutsåld till en som inte verkar vara det lika ofta!

J.V
2017-07-04, 16:26
Du, jag hade perfekt storlek på mina skor, efter 2 mil x2 så blev jag tvungen att ta bort en tånagel.Jag har avverkat en promenad pa 4.5 mil i ett par Converse utan problem. Du maste nog bara klippa tanaglarna oftare, eller se over din gangstil. Speciellt om du gjorde dina 2x2 mil i loparpjux.

Sohlsken
2017-07-04, 17:46
när du väl hittat ett par löparskor som passar din fot kommer de att sitta bra hela löpturen/promenaden. Det gäller dock att ha lite tur och prova sig fram.

Jag måste t.ex. Ha ett par skor som nyper åt runt hälen och har gott om utrymme i tåboxen. Annars glider fötterna runt i skon, alt. Klämmer tårna.

+1

svenbanan
2017-07-04, 18:09
Jag har aldrig upplevt ett behov av olika storlekar på skor.
Har kutat upp till 45km.
Använder samma skostorlekt oavsett om jag går till jobbet, springer 5km springer en mil eller springer 4mil.

Kanske är individuellt hur mycket fötterna sväller.

Däremot har min skostorlekt ökat 1 storlek över de senaste 3 åren, vilket är lite lustigt.

Jag tror fötterna blir större då man blir äldre för att hålfoten sjunker mer och mer. Det kan ju hända att det händer något negativt med fotens funktion iom detta, jag har inte nån riktig koll. Kanske nåt du kan träna för att få det att gå tillbaka om det ger besvär på lång sikt?

Bara en tanke...

Scorpionida
2017-07-04, 19:40
Fick rådet på Intersport att köpa en storlek större vid löpning långdisdans. Har vanligen storlek 46. Skaffade mig storlek 47 Nike Pegasus. Detta pga att fötterna rör på sig när man springer så långt, så att man slipper just klämma naglarna mot skon. Sprang som mest 25 km per pass. Fick aldrig några "blånaglar" och skorna passade i övrigt perfekt. Men detta gällande löpning.

Gällande promenader så lär det vara en annan sak. Så säger samma storlek då.

LoveMachine
2017-07-05, 02:00
Hur många storlekar större skor vid långa promenader på 2 mil? Räcker det med 1 storlek större eller kräver det 2 storlekar större?

Inga. Fötter som sväller blir sällan ett problem förrän dag två, men då så ska du nog gå längre än så och mer än en dag. Inte ens när jag misshandlade mina fötter som värst var svullnaden nog stor sista dagen för att det skulle krävas en större storlek på skorna. Jag bytte till tunnare strumpor med det var allt. Men på bussen hem, när jag var barfota, så svällde de upp som ballonger och svulnaden slet sönder alla blåsor jag hade.

Hanse
2017-07-05, 05:26
Har inga problem med vare sig mina löparskor eller promenadskor som är i min normala storlek. Har iofs aldrig sprungit längre än 2,7 mil.
Semestrar gärna i storstäder och senast var jag uppe i 2 mil gående värja dag utan några fotproblem.
Svaret på frågan är nog att det är helt individuellt. Dock en helt ny frågeställning för mig.

stridis
2017-07-05, 07:01
Kan löparstrumpor med kompression vara något så att du inte svullnar upp?

inZane
2017-07-05, 09:20
Det är som sagt högst individuellt om fötterna sväller något efter en lång tid på fot men några 2-3 storlekar handlar det inte om i ditt fall. Dessutom har du inte samma kraft framåt i skon som vid löpning heller som tidigare skrivits så jag skulle inte köpa mer än en halv storlek större om du måste ha fasta råd om det.

Jag skulle vara mer orolig för övriga skav om du tänkt gå 2 mil varenda dag om du inte är van det. Skav på hälar, mellan tår etc. Testa och se vart det börjar kännas kärvt efter några dagar.