handdator

Visa fullständig version : Lyckades med det jag lovade att aldrig göra igen...


camarade
2017-07-02, 02:53
05:20, lördag morgon (läs: ensam på gymmet). Har bra pump och vill avsluta med ett sista set bänkpress, för att mjölka ur det där sista.

Kommer ned lite lägre än halvvägs och inser att "jisses, det här går inte". Till skillnad för några år sedan när jag gjorde samma misstag hemma, känns det dock helt omöjligt att hitta den hemliga superkraften av adrenalinpåslag och faktiskt pressa upp vikten ändå. Det är för tungt.

Börjar rulla stånget uppåt bröstet, med tanken att jag kanske kan nå hakarna på ställningen som sitter längst ned. Inser snart att stången börjar rulla mot halsen och jag får panik. "Dom kommer hitta mig död kvävd i bänkpressen, vad är det här för avslut på livet?"

Även om jag aldrig spänner fast vikterna, hade jag blivit varnad av en annan kille på gymmet att de skivor vi har på gymmet nästan är omöjliga att tippa av, och det upptäckte jag. Lyckas till slut dock dunsa ned ena änden i golvet och kravla mig ur situationen som en akrobat, med blåtira på ena bröstet & låret som resultat (viste inte att jag kunde böja kroppen på det sättet... kanske hade varit något för youtube).

Sitter här nu ett dygn senare och är fortfarande lite skakis. Hade jag forsatt fokusera på att faktiskt lyfta upp vikten till nedersta hakarna och rulla stången närmare halsen ett par cm hade jag lika gärna kunnat bli kvävd, inte en chans att jag hade lyckats lyfta stången så högt upp.

Lesson learned. Inte bänkpress ensam. Även om det är en vikt man "ska" klara av, så kan man överskatta sin förmåga i stridens hetta.

.

Tree Fiddy
2017-07-02, 03:09
Hur många kg på stången?

Frågenarkomanen
2017-07-02, 04:58
Jag fattar inte hur folk lyckas. Även om man failar så är man tillräckligt stark för att lyfta stången 5-10 centimeter (om man nu inte bokstavligt talat vill dö och kör negativa ensam på 150 %, men det gjorde ju inte du ... antar jag?) och knuffa den nedåt fötterna litegrand, och sedan litegrand igen, och sedan kanske det tar stopp vid bältet (och då välter man den där), eller så kan man fortsätta ner till benen. Jag har failat ensam säkert över 100 gånger (bokstavligt talat) och har aldrig blivit det minsta rädd.

VINGTOR
2017-07-02, 06:05
Jag fattar inte hur folk lyckas. Även om man failar så är man tillräckligt stark för att lyfta stången 5-10 centimeter (om man nu inte bokstavligt talat vill dö och kör negativa ensam på 150 %, men det gjorde ju inte du ... antar jag?) och knuffa den nedåt fötterna litegrand, och sedan litegrand igen, och sedan kanske det tar stopp vid bältet (och då välter man den där), eller så kan man fortsätta ner till benen. Jag har failat ensam säkert över 100 gånger (bokstavligt talat) och har aldrig blivit det minsta rädd.

Mm, gör det där du med +140 kg

svenbanan
2017-07-02, 06:17
Mm, gör det där du med +140 kg

Jag har failat med runt 110kg ett par gånger i alla fall. Det är ju inte behagligt och skönt, men det går faktiskt rätt bra att rulla/pressa stången ner över magen och till höftvecket ifall man gör nåt slags crunchrörelse samtidigt som man tar ned stången till strax under bröstmusklerna. Obehagligt, men det kändes inte som att jag var på väg att mista livet i vart fall.

Men det gäller ju att då man märker att man håller på att faila, inte försöker pressa stången mer uppåt halsen till, utan snarare lite längre ned mot magen.

Rikard Jansson
2017-07-02, 06:24
Har failat på maxreppare på 150 kg. Bara välta av vikterna från stången om man kör med en riktig stång och vikter.

henrikl
2017-07-02, 07:56
Mm, gör det där du med +140 kg

130kg är då inga problem att rulla över magen...

Frågenarkomanen
2017-07-02, 08:05
Mm, gör det där du med +140 kg

Jag har gjort det. Flera gånger. Vad spelar vikten för roll? Man har ju styrkan som matchar/motsvarar vikten, om man nu inte, som jag skrev, försöker på 150 % av 1 RM. Hade TS gjort det hade han skrivit det.

Bob90
2017-07-02, 08:20
Har failat på maxreppare på 150 kg. Bara välta av vikterna från stången om man kör med en riktig stång och vikter.

+1
Och precis av denna anledning så bör man aldrig använda lås till bänk :)

Illustrerade mannen
2017-07-02, 08:50
Har failat ett par gånger på 112,5 kg. Inga problem alls att rulla stången över bröstet och ner mot magen. Skulle aldrig försöka ta den uppåt, oavsett vikt...
Skönt dock att det gick bra för TS.

ceejay
2017-07-02, 09:18
Safety racks.

Bob90
2017-07-02, 09:40
Safety racks.
Man är aldrig säker :d
y1zB-Bu6V44

Old Nick
2017-07-02, 10:17
Man är aldrig säker :d

Vill minnas att jag läste att bänken där inte var ihopskruvad i ordning. Det skall egentligen inte gå att få ner stången mellan räckena och själva ställningen. Någon bult saknades.

Själv bänkar jag aldrig utan passare eller räcken. Inte under vanliga träningspass och definitivt inte under en maxning. Skulle aldrig förekomma.

Diomedea exulans
2017-07-02, 11:11
Huvudskälet till att träna magen är ju för att klara av att rulla stången över magen. Precis som att huvudskälet till att träna knäböj är för att få större röv så så man kan bänka mer utan att behöva göra rövlyft. Äm aj rajt, fällass?

Scorpionida
2017-07-02, 11:36
Jag kör rodd på samma vikter som bänkpress. Känner mig därför aldrig orolig över att "faila" i bänken. Bara att rulla den på magen och sen sätta sig upp.

De som är rädda för att köra ensamma är en kvalificerad gissning att det beror på att ingen kör rodd på samma vikter som de bänkar. Inte på ett vanligt gym iaf, styrkelyftargym etc undantagna.

Diomedea exulans
2017-07-02, 11:44
Jag kör rodd på samma vikter som bänkpress. Känner mig därför aldrig orolig över att "faila" i bänken. Bara att rulla den på magen och sen sätta sig upp.

De som är rädda för att köra ensamma är en kvalificerad gissning att det beror på att ingen kör rodd på samma vikter som de bänkar. Inte på ett vanligt gym iaf, styrkelyftargym etc undantagna.

Fattar inte varför vad man ror skulle ha med detta att göra?

VoDaresVins
2017-07-02, 11:54
Safety racks.

+1. Fattar inte varför så få använder där det t.o.m. finns ställbara.

Laksen
2017-07-02, 12:57
Fattar inte varför inte alla bänkar automatisk utrustas med safetyracks. Om muskeln brister eller något ben i armen går av hjälper det inte att rulla ner stången längs magen eller att välta av vikterna. Om man failar p.g.a att styrkan tar slut fattar jag inte problemet. Har testat båda sätten men +180kg och lever ännu.

StarkaUlf
2017-07-02, 13:00
Det handlar väl mycket om hur van man är att göra det också, precis som det är en konst att faila säkert i knäböj. Man måste göra det några gånger för att klara det och veta hur man ska agera när det väl händer.

Failar man ensam för första gången i sitt liv med 150 kg i händerna så får man nog lätt panik och vet inte vad fan man ska göra.

svenbanan
2017-07-02, 13:02
Fattar inte varför inte alla bänkar automatisk utrustas med safetyracks.

För att inte alla vill ha det, eller betala för det såklart.

BigBoy
2017-07-02, 13:32
Jag undrar hur många som uttalar sig om att det inte är några problem att faila med 150 pannor eller liknade i denna tråden som överhuvudtaget bänkat de siffrorna. Kasta lite skit på mig nu. Over and out, mf.

Shqypnia
2017-07-02, 13:45
Att tappa stången rakt på halsen måste vara den värsta risken med bänk. Att inte kunna lyfta låter inte så farligt - man är väl inte totalt svag och knappt kan röra stången. Adrenalinet sköter det.

Minikubik
2017-07-02, 15:05
Jag har bommat 150 när jag varit själv på gymmet, dock lyckades jag bromsa så den la sig fint på bröstet och gick att rulla av. Har även bommat på 200 när jag varit själv. Den gick inte att rulla så fick tippa vikter. Det viktigaste är att inte få panik utan hålla sig lugn

kaspen
2017-07-02, 16:08
+1
Och precis av denna anledning så bör man aldrig använda lås till bänk :)

Ot, Jag fattar inte varför man använder lås på de flesta andra övningar heller. Hur snett böjer man där ett lås kan komma till användning?

Rikard Jansson
2017-07-02, 16:53
Ot, Jag fattar inte varför man använder lås på de flesta andra övningar heller. Hur snett böjer man där ett lås kan komma till användning?

Det behöver inte vara så snett. Kan lätt bli att vikten halkar lite, lite de första 10 repsen och om man kör högreppare blir det "snabbt" åt helvete då :)

Bjorneman
2017-07-02, 16:57
Ot, Jag fattar inte varför man använder lås på de flesta andra övningar heller. Hur snett böjer man där ett lås kan komma till användning?

Böjen är väl en helt annan 5:a.

xan
2017-07-02, 17:28
Har failat på maxreppare på 150 kg. Bara välta av vikterna från stången om man kör med en riktig stång och vikter.

Välta av vikterna???

cmrVgYWidso

Så här fast i bänk?

kaspen
2017-07-02, 17:28
Det behöver inte vara så snett. Kan lätt bli att vikten halkar lite, lite de första 10 repsen och om man kör högreppare blir det "snabbt" åt helvete då :)

Det har aldrig hänt här, men vi kanske har samma sak som ts, alltså vikter som är svåra att tippa av.

Frågenarkomanen
2017-07-02, 17:29
Jag kör rodd på samma vikter som bänkpress. Känner mig därför aldrig orolig över att "faila" i bänken. Bara att rulla den på magen och sen sätta sig upp.

De som är rädda för att köra ensamma är en kvalificerad gissning att det beror på att ingen kör rodd på samma vikter som de bänkar. Inte på ett vanligt gym iaf, styrkelyftargym etc undantagna.

Styrkelyftargym undantagna? Om något, så borde väl folk vara relativt starkare i bänk, där folk tränar mer just ... bänkpress.

Chorizo
2017-07-02, 18:41
De finns folk som curlar lika mkt som de bänkar också.. bara att se till att bänka väldigt lite så är man där..

Vilken typ av rodd gör man samma som i bänk då? Militärpress å rodd är la mer lika..

rooz
2017-07-02, 20:22
Saftey racks. Alltid.

Frågenarkomanen
2017-07-02, 20:49
De finns folk som curlar lika mkt som de bänkar också.. bara att se till att bänka väldigt lite så är man där..

Vilken typ av rodd gör man samma som i bänk då? Militärpress å rodd är la mer lika..

De flesta ror ju som i någon typ av halvshrugs och i sådana kan man säkert ro vad man bänkar. I en hederlig rodd med ryggen som i en bänkrodd ... då blir det svårare.

Chorizo
2017-07-02, 20:54
De flesta ror ju som i någon typ av halvshrugs och i sådana kan man säkert ro vad man bänkar. I en hederlig rodd med ryggen som i en bänkrodd ... då blir det svårare.

Haha, ja kanske. Och de kanske har starka trapz!

Baskagge
2017-07-02, 21:01
Har en sån här på gymmet så det är inga problem. Det är ju de allra sista mumsiga repsen man vill åt.

http://www.eleikogroup.com/gfx/products/UJUABE8Q4INM43Z1_normal.png

LillisJ
2017-07-02, 21:40
Varför i helvete rullar man stången mot halsen? Jag har rullat 155kg mot höften och sedan ställt mig upp. Att göra något annat är ju bara dumheter.

Old Nick
2017-07-02, 22:33
Det handlar väl mycket om hur van man är att göra det också, precis som det är en konst att faila säkert i knäböj. Man måste göra det några gånger för att klara det och veta hur man ska agera när det väl händer.

Failar man ensam för första gången i sitt liv med 150 kg i händerna så får man nog lätt panik och vet inte vad fan man ska göra.

Lik förbaskat är det vansinnigt onödigt att vara utan säkerhetsräcken. Folk har svimmat när det har knäböjts. Och folk har dött när de har tappat stången och mosat bröstkorgen i bänkpress.

En kille på ett gym här i stan föll ihop som ett korthus utan förvarning när han böjde. Fotlederna for åt helvete och passaren blev också duktigt skadad när träningskompisen och +150 pannor vikter rasade över honom. Givetvis fanns det ett rack med säkerhetsräcken, men det var väl inte coolt att vara inne i det antar jag. *rolleyes*

Vansinnigt onödigt som sagt.

Arne Persson
2017-07-02, 22:57
Man kör aldrig bänk ensam med klovad stång.

Thornblom
2017-07-03, 00:48
De finns folk som curlar lika mkt som de bänkar också.. bara att se till att bänka väldigt lite så är man där..

Vilken typ av rodd gör man samma som i bänk då? Militärpress å rodd är la mer lika..

Jag kör hantelrodd på 67kgs, 6 reps. Stångrodd 110kg 5 reps. Militärpress kanske jag lyckas pressa 85-90 en rep. Bänk 110x6 typ (smalbänk, kör inte vanlig). Ska tillägga att mina roddar faktiskt utförs som ryggövningar och inte som halvshrugs :)

StarkaUlf
2017-07-03, 11:54
Lik förbaskat är det vansinnigt onödigt att vara utan säkerhetsräcken. Folk har svimmat när det har knäböjts. Och folk har dött när de har tappat stången och mosat bröstkorgen i bänkpress.

En kille på ett gym här i stan föll ihop som ett korthus utan förvarning när han böjde. Fotlederna for åt helvete och passaren blev också duktigt skadad när träningskompisen och +150 pannor vikter rasade över honom. Givetvis fanns det ett rack med säkerhetsräcken, men det var väl inte coolt att vara inne i det antar jag. *rolleyes*

Vansinnigt onödigt som sagt.

Självklart, jag har inte sagt något annat. Men det finns tyvärr inte möjlighet till att använda säkerhetsräcken på alla gym. Alldeles för många ställen verkar snåla in på det av någon anledning.

z_bumbi
2017-07-03, 13:25
Har failat på maxreppare på 150 kg. Bara välta av vikterna från stången om man kör med en riktig stång och vikter.

Kör du med en riktigt bra SL-stång och vikter så är passningen så att vikterna inte rör sig särskilt lätt, har man nya vikter så är det ännu bättre. Kör man däremot med gamla grejer och/eller något märke som inte tror på låga toleranser så brukar vikterna kunna glida av. Ett problem med att dumpa stången i sidled är däremot att stången kan få för hög fart åt andra hållet när vikterna glider av.

rememberence
2017-07-03, 14:37
Vill minnas att jag läste att bänken där inte var ihopskruvad i ordning. Det skall egentligen inte gå att få ner stången mellan räckena och själva ställningen. Någon bult saknades.

Själv bänkar jag aldrig utan passare eller räcken. Inte under vanliga träningspass och definitivt inte under en maxning. Skulle aldrig förekomma.

På slitna ER Equipment bänkar går det absolut att få stången mellan safety rack och ställning tyvärr.

Wormzie
2017-07-03, 15:02
Failade en gång med 52,5kg i hantelpress. Tänkte att jag släpper ner vänsterhanteln först - jävlar vad snabbt jag flög ner åt höger :D