handdator

Visa fullständig version : Bli bra i militärpress


Klunk
2017-06-30, 20:47
Som rubriken lyder så vill jag bli bra i militärpress. Hur tränar ni? Bara militärpress eller andra övningar oxå? Sets o reps, hur ofta?

Bob90
2017-06-30, 20:55
Som rubriken lyder så vill jag bli bra i militärpress. Hur tränar ni? Bara militärpress eller andra övningar oxå? Sets o reps, hur ofta?

Jag brukar rotera 5x5, 3x3-8 och 1x3-8, ca 2 ggr i veckan. Stått stilla och trampat på samma vikt i 1rm (har ökat i 5x5 och 3x3) sen december, men nog mestadels pga skador och sömnsvårigheter.

Rahf
2017-06-30, 20:59
Juggernaut Training Systems, 5/3/1, Starting Strength, Stronglifts 5x5, osv.

Beprövade program är sjukt underskattade.

ceejay
2017-06-30, 21:21
Jag brukar rotera 5x5, 3x3-8 och 1x3-8, ca 2 ggr i veckan. Stått stilla och trampat på samma vikt i 1rm (har ökat i 5x5 och 3x3) sen december, men nog mestadels pga skador och sömnsvårigheter.

Kan vara värt att lägga till mer träning, kanske ett extra pass exempelvis.

Bob90
2017-06-30, 21:31
Kan vara värt att lägga till mer träning, kanske ett extra pass exempelvis.

Kan nog inte tillgodogöra mig ett till pass, snittar 2-3 timmar sömn per natt så har nog halvtaskig återhämtning. Provade att köra press varannan dag, typ 3x8-12, men svarade inte särskilt bra på det.

Tiden då jag ökade bra höll jag ca 2 pass per vecka. Ibland blev det 3, ibland 1.
Dock så kör jag pressvarianter 3 ggr i veckan, militärpress 2 ggr/v och enarmspress, push press eller stöt 1 g/v. Dock så gjorde jag illa vänster triceps för någon månad sen under stöt, som också kändes i strikt press ett tag. Tar nog upp push press som assistansövning snart igen och då blir det ju ett extra ordentligt pass.

Skrev för övrigt i fel format tidigare, menade 5x5, 5-8x3 och 3-8x1 (sets x reps).

ceejay
2017-06-30, 21:59
Får nog lösa återhämtningen först isåfall.

rattlesnake61
2017-06-30, 22:30
Nåt som funkar för mig är att träna pushpress istället, så blir jag starkare i militärpress på samma gång. Tränar jag bara militärpress tar det inte lång tid innan vikterna slutar öka.

Cruceuz
2017-06-30, 22:51
Militärpress är känt för att vara en övning som man ökar jävligt långsamt i. Många rekommenderar micro plattor,dvs typ 0.25kg eller 0.5kg plattor så att stegen när man ökar blir betydligt mindre. Har själv ökat från 52.5 till 55 i militärpress på typ 5 månader :(

Något som iaf verkar funka lite bättre för mig är att köra låga reps,typ 3-5. Hypa upp som fan innan och sen bara grinda ut sista reppen för att slå nytt pr. Brukar ibland även cleana upp vikten först så att den känns "lätt" innan man börjar pressa om ni förstår.

Även hört att militärpress precis som bänken mår bra av hög frekvens. Sover du bara 2-3 timmar per natt så tror jag inte det spelar så stor roll hur många reps eller set du kör dock. Svårt att öka överhuvudtaget med så dålig återhämtning.

Bob90
2017-06-30, 23:03
Jo, skulle gärna lösa återhämtningen om det låg i min makt att göra det :)

Innan jag åkte på det här så ökade jag rätt bra med mitt dåvarande upplägg, som jag fortfarande kör. Gick från 50 kg till 61 kg på ca 7-8 månader, så det är nog mestadels återhämtningen som är flaskhalsen.

Men jag har troligtvis också dåliga vinklar för press över huvudet, långa armar. Började på 20 kg och tyckte det var skittungt, trocklade länge på 25-30kg. Kommer ihåg att jag blev skitglad när jag äntligen kunde få lägga på en "riktig" viktkaka så att det blev 40 kg :d

Bjorneman
2017-06-30, 23:17
Hur kan man sova så lite mer än någon enstaka natt, Bob?

Bob90
2017-06-30, 23:28
Hur kan man sova så lite mer än någon enstaka natt, Bob?

Mitt knep är att jag hela tiden vaknar av eller har svårt att somna pga att när jag ligger ner så domnar ben, armar, fingrar, händer, axlar eller skuldra bort, krampar eller gör ont.

Bjorneman
2017-06-30, 23:31
Mitt knep är att jag hela tiden vaknar av eller har svårt att somna pga att när jag ligger ner så domnar ben, armar, fingrar, händer, axlar eller skuldra bort, krampar eller gör ont.

Det låter jobbigt. Hur kan du vara uppe på benen, göra pollar och allt möjligt? Jag hade nog dött efter 5 såna nätter.

Bob90
2017-06-30, 23:53
Det låter jobbigt. Hur kan du vara uppe på benen, göra pollar och allt möjligt? Jag hade nog dött efter 5 såna nätter.

Jo, det suger dagtid som nattid. Det finns säkert folk som har det värre som fungerar hyffsat, man anpassar sig liksom. Men det är inte opti för gains i militärpress :d

Så ser jag ju såklart fram emot att bli av med det av flera anledningar :D

smerk
2017-06-30, 23:54
Skulle ni låta bli bänkpress för att öka i pressen så bra som möjligt? Mina bröst är redan överutvecklade

Bob90
2017-06-30, 23:57
Skulle ni låta bli bänkpress för att öka i pressen så bra som möjligt? Mina bröst är redan överutvecklade

Jag skiter fullständigt i bänkpress och mina pectoraler är troligtvis underutvecklade :d

smerk
2017-06-30, 23:59
Skulle ni låta bli bänkpress för att öka i pressen så bra som möjligt? Mina bröst är redan överutvecklade

Jag kommer fortfarande träna bröst men tanken var mer i form av isolationsövningar

Agitator
2017-07-01, 00:18
Träna det som allt annat?
2 ggr veckan minst.

Själv kör jag axlar samma pass jag kör bröst och armar 2x veckan.

Däremot kör jag sittande hantlar istället för militärpress. Och slänger in pushpressar för skojs skull någon gång, kanske 1-2 gånger per månad.

Sedan som med allt annat, mål, progression, försöka gå för mer. Inte snöa in sig på volym konstant hela tiden.

smerk
2017-07-01, 00:20
Träna det som allt annat?
2 ggr veckan minst.

Själv kör jag axlar samma pass jag kör bröst och armar 2x veckan.

Däremot kör jag hantlar istället för militärpress sittande. Och slänger in pushpressar för skojs skull någon gång, kanske 1-2 gånger per månad.

Sedan som med allt annat, mål, progression, försöka gå för mer. Inte snöa in sig på volym konstant hela tiden.

Ja 2ggr i veckan har jag alltid kört det. Men då jag har kört bänk innan har jag inte kunnat öka någonting i militärpressen. Därav funderingen på att skippa bänk då jag inte är intresserad av just den övningen längre

Rahf
2017-07-01, 06:39
Jag säger det igen: låt den ingå som huvudgren i ett beprövat träningsprogram. Låt det sen ta den tid det tar.

Laksen
2017-07-01, 10:47
Högfrekvens, låg-medelvolym och hög intensitet. Om jag verkligen inte brydde mig om mitt bänkresultat alls hade jag nog kört knäböj och pushpress upp till 1-3rm 4-6 gånger i veckan följt av några back off set med striktare teknik.

Om det skulle fungera har jag ingen aning om med det hade jag testat :)