handdator

Visa fullständig version : Blir aldrig mätt längre efter längre PF-upplägg. Leptinresistens?


Goldman Sachs
2017-06-29, 16:45
Har mer eller mindre kört ett PF-upplägg i drygt 10-12mån nu då det helt enkelt passat mig bäst, men har på senare tiden haft stora problem med detta.

När jag inte äter mår jag bra och känner mig inte särskilt hungrig. När det närmar sig eftermiddag, och då jag brukar äta, så känner jag nu snabbt att jag blir mer orklös än tidigare tills jag satt mig ner och börjat äta (vilket kanske inte är så konstigt alls förvisso). Hur som helst - så fort jag börjar äta nu så blir jag inte mätt utan jag blir tvärtom bara mer hungrig.

Kan exempelvis sätta i mig 600g kyckling, 400g potatis, 500g grönsaker med diverse såser samt 1-2L vatten och det enda jag känner och tänker på efteråt är att äta mer. Känner mig inte mätt alls.

Igår kände jag att detta var ett riktigt problem då jag inte hade några planer för kvällen, kände mig lite nere och trött från jobb och annat, och kände då att jag nästan inte ville börja äta då jag visste att det det enda mina tankar skulle gå åt resten av kvällen var just mat. Precis så var det och jag satte i mig massor av ytterligare skitsaker (och förstörde ett flertal dagars deff till följd av detta).

När jag sedan lägger mig till sängs kan jag ligga och kolla mat och bakverk/godsaker på instagram och tänka på hur jag skulle vilja och eventuellt kommer äta det imorgon (tänker typ "YOLO, här ska det ätas!"). När jag vaknar dagen efter är alla dessa tankar helt bortblåsta och jag har ingen hungerkänsla alls.

Googlade lite och leptinresistens verkar vara något som stämmer in hyfsat på symptomen, men är inte säker. Vad tror ni, kan det vara leptinet? Så fort jag börjar äta något så blir jag ju superhungrig, oavsett tidpunkt, och det är anledningen till att jag inte försökt dela upp måltiderna under dagen istället. Kanske är det dock detta som krävs för att komma på banan igen?

Mina kvällar består just nu av allt för mycket matfokus/tänkande vilket jag avskyr. Det gäller att jag har andra saker att fokusera på hela tiden.

Cykelcykel
2017-06-29, 16:58
Har du legat på ett underskott länge?

Goldman Sachs
2017-06-29, 17:10
Har du legat på ett underskott länge?

Ja. Inte under hela perioden, utan det har varierat över tid - liksom storleken på underskottet, men större delen av denna tid definitivt. Det har påverkat min ämnesomsättning likaså.

1x0
2017-06-29, 19:01
Känner igen mig i allt.
För mig fungerar det utmärkt att bryta fastan med bara protein och fett. Skippa kolhydraterna. Det är dessa som kickar igång aptiten för mig. Första-måltiden är LCHF och min kvällsmåltid innan läggdags 400-600g kolhydrater.

Har du mycket förbjudna livsmedel som du suktar efter? Prova inkludera dessa dagligen. Låter som du hetsäter och kommer förmodligen bli värre om du fortsätter deffa, PF och förbjuder livsmedel.


Hur länge har du deffat? Kroppsstats? Hur stort underskott och viktnedgång? Vad har du för ~fettprocent?

ovarl
2017-06-29, 20:42
Har mer eller mindre kört ett PF-upplägg i drygt 10-12mån nu då det helt enkelt passat mig bäst, men har på senare tiden haft stora problem med detta.

När jag inte äter mår jag bra och känner mig inte särskilt hungrig. När det närmar sig eftermiddag, och då jag brukar äta, så känner jag nu snabbt att jag blir mer orklös än tidigare tills jag satt mig ner och börjat äta (vilket kanske inte är så konstigt alls förvisso). Hur som helst - så fort jag börjar äta nu så blir jag inte mätt utan jag blir tvärtom bara mer hungrig.

Kan exempelvis sätta i mig 600g kyckling, 400g potatis, 500g grönsaker med diverse såser samt 1-2L vatten och det enda jag känner och tänker på efteråt är att äta mer. Känner mig inte mätt alls.

Igår kände jag att detta var ett riktigt problem då jag inte hade några planer för kvällen, kände mig lite nere och trött från jobb och annat, och kände då att jag nästan inte ville börja äta då jag visste att det det enda mina tankar skulle gå åt resten av kvällen var just mat. Precis så var det och jag satte i mig massor av ytterligare skitsaker (och förstörde ett flertal dagars deff till följd av detta).

När jag sedan lägger mig till sängs kan jag ligga och kolla mat och bakverk/godsaker på instagram och tänka på hur jag skulle vilja och eventuellt kommer äta det imorgon (tänker typ "YOLO, här ska det ätas!"). När jag vaknar dagen efter är alla dessa tankar helt bortblåsta och jag har ingen hungerkänsla alls.

Googlade lite och leptinresistens verkar vara något som stämmer in hyfsat på symptomen, men är inte säker. Vad tror ni, kan det vara leptinet? Så fort jag börjar äta något så blir jag ju superhungrig, oavsett tidpunkt, och det är anledningen till att jag inte försökt dela upp måltiderna under dagen istället. Kanske är det dock detta som krävs för att komma på banan igen?

Mina kvällar består just nu av allt för mycket matfokus/tänkande vilket jag avskyr. Det gäller att jag har andra saker att fokusera på hela tiden.
Alltså det som du beskriver är exakt vad jag gick igenom under min deff!! Kört PF länge nu men aldrig deffat så seriöst som innan sommaren nu. Började deffen försiktigt för att sedan de sista veckorna ligga på ett ganska stort underskott, rookie mistake?.
Började deffen på 95kg och avslutade på 87kg innan allt gick åt skogen med en USA resa...

Men precis som du skriver så under deffen så satt jag och kollad Instagram på allt tänkbart gott, gick till och med så långt att jag smygåt kakor/muffins osv. Hade jag väl fått smak på något så fanns det inget stopp.

Minns en efter en träning där jag gick och handlade och råkade köpa några chokladbars. Inom loppet av typ 2 minuter hade bokstavligen tryck i mig allihop. Helt sjukt beteende!!

Nästa deff ska jag helt klart inte ha så mycket underskott, mot slutet hade jag typ 1600-1700 kcal i snitt. Utan jag kommer lägga till mer cardio istället och avbrott i deffen! Typ efter 8 veckor så kör man en vecka mer avslappnat, inte helt bananas men äta sånt man tycker är gott och har saknat!

Skönt att höra att man inte är ensam om detta beteendet... [emoji13] Vet dock inte om det är PF specifikt eller om det helt enkelt är underskottet som gör det.

Sent from my D6503 using Tapatalk

doddoo
2017-06-30, 00:15
Har oxå kört PF under en längre tid. Får ner 2-3kg mat i en sittning utan större problem och mättnad. Finns inget stopp haha.

1x0
2017-06-30, 03:25
Tror (tyvärr?) att det är väldigt vanligt att en blir matinsnöad av PF. Mycket mattänk och matfokus. Blir som man deffar även under bulk pga fastan.

När man väl lyckas plocka bort mattänket, iallafall under fastan, så fungerar det skitbra (för mig)! När PF fungerar bäst för mig tänker jag inte på mat någonting förrän jag startar mitt ätfönster (ca 17:00). Mycket av mattänket kommer ju från att täcka sina makros, för att optimera resultat och prestation.

Jag tar hellre extra mattänket än behöva äta på ett sätt jag inte trivs med och bara bidrar till mer stress. Sen gillar jag att äta, väldigt stor del av mitt liv. Tycker om att äta för avslappning på kvällen, ladda upp inför morgondagen. En kvällsrutin för varva ner inför sängdags.

Under en deff (eftersom detta är defforumsektionen) blir allt matrelaterat mer laddat. Även utan PF. Själv blir det mer mycket mer tankar under fastan (vid deff) vad jag ska äta. För jag inte vill 'slösa kalorier' på halvgod mat.

Filipb
2017-06-30, 07:37
Jag vill påpeka att alla symptom ni skriver är ju standard för någon som gått ned en del i vikt. Kroppen vill befinna sig i homoestas, och stretar därför emot. Leptin ned, ghrelin upp.

Langster
2017-07-03, 07:11
Jag vill påpeka att alla symptom ni skriver är ju standard för någon som gått ned en del i vikt. Kroppen vill befinna sig i homoestas, och stretar därför emot. Leptin ned, ghrelin upp.

Det stämmer, men jag tror att det här med att man vänjer sig att trycka in väldigt stora måltider ställer till det lite extra då det gäller hunger och mättnad.

Filipb
2017-07-03, 07:26
Det stämmer, men jag tror att det här med att man vänjer sig att trycka in väldigt stora måltider ställer till det lite extra då det gäller hunger och mättnad.

Mycket möjligt. Jag har upplevt alla symptom själv, både efter dieter med och utan PF, men jag har inte märkt några större skillnader. Kanske att det "bottenlösa hålet" framkommer tidigare under diet med PF, men ej säker