handdator

Visa fullständig version : Ont i högra sätesmuskeln


missL
2017-06-29, 12:43
Det började förra veckan med att jag under mitt första benpass (kör 3x per vecka) fick ont i både vänstra o högra sätesmuskeln. Mest vänstra. Var tvungen o avbryta men körde nästan alla övningar. Sen hände det igen. Och igen. Det går över när jag ej tränat, men efter igår så har jag fortfarande ont idag. Jag har stretchat och använt mig av en foamroller. Det går inte över... gör särskilt ont i mellersta sätesmuskeln.

Det här hände för 2 år sen med, men det gick över och gjorde ej lika ont. Jag kan inte ens köra någon övning pga detta... det strålar ej ned till benen iaf.

Lite mer info: min kropp är van vid att träna ben/rumpa hårt och ofta. Jag stretchar aldrig efter pass.

Någon som vet vad det är för fel och kan en kiropraktor ta bort problemet?

Bob90
2017-06-29, 13:49
Minns du under vilken övning du upplevde debuten?

missL
2017-06-29, 15:21
Minns du under vilken övning du upplevde debuten?

Knäböj i Smith, brukar gå ner djupt o köra rätt tungt. Gjorde inget annorlunda.

CoKEmaN
2017-06-29, 18:49
Om du känner på musklerna, tycker du att det är musklerna som gör ont eller är det bara i det området men blir inte värre av att man trycker?
Inte ovanligt att man får refererad smärta ner mot glutéer om man har ont i ryggen.
Om du provar att upprepa följande rörelser, flera gånger, och märker skillnad, oavsett om det är bättre eller sämre, så är chansen att det kommer från ryggen rätt stor, med tanke på att du kände av det första gången vid knäböj.
Jag hade testat de högra övningarna först.

McKenzie (https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/3f/87/de/3f87de4a29a09a827f2683419ec27a15.jpg)

Om du mår sämre av något, sluta, mår du bättre av något av ovanstående, fortsätt.
Om ingen förändring, men fortsatt stora besvär, sök hjälp hos sjukgymnast.. :)

missL
2017-06-29, 23:30
Det känns lite bättre nu några timmar senare, men det känns när man trycker till i mellersta sätesmuskeln. Jag har under dagen fått ont om jag tex rört mig på ett speciellt sätt.

Jag kände ingenting av McKenzie övningarna. Det känns däremot lite bättre när jag gör raka mark-rörelsen (kroppsvikt). Har för övrigt haft problem med ryggen i flera år, men ej skadat mig på senaste. Däremot kan jag det kännas lite ibland, men man har blivit van.

Scratch89
2017-07-03, 09:34
Du kanske borde besöka någon som arbetar med detta. Var bor du?

missL
2017-07-04, 23:35
Du kanske borde besöka någon som arbetar med detta. Var bor du?

Nu har det konstigt nog gått över. Jag vilade 4 dagar, körde ben igår, nu är det som vanligt igen som tur. Får värma upp ordentligt innan benpassen.