handdator

Visa fullständig version : Ont i vaden av löpning


Slartibartfast
2017-06-29, 07:44
Jag löptränar sedan nån månad ca tre gånger i veckan, 20-30min per pass.

Dom senaste passen har jag fått ont i höger vad, vid en punkt ungefär mitt inne i vaden på baksidan, så att jag tvingas avbryta och linka hem. Smärtan kommer smygande över några minuter. Första gången jag kände av det, för ca ett halvår sedan (testlöpningspass) så small det till på en gång. Jag har hittills sprungit ett par månader helt utan problem, men nu strular det igen.

Hur kommer jag runt detta?

skogstanke
2017-06-29, 08:54
Du kanske har en muskelbristning som går sig påmind?

Slartibartfast
2017-06-29, 09:07
Låter möjligt. vad gör man åt saken?

skogstanke
2017-06-29, 09:11
Låter möjligt. vad gör man åt saken?

När skadan har skett är det mycket viktigt att man omgående avslutar träningen. Detta för att blödningen i muskeln inte ska öka. Hur snabbt man börjar behandlingen har stor inverkan på hur snabbt man blir skadefri. Ett tryckförband bör fästas över det skadade området inom några minuter och benet bör ligga i högläge.

För fortsatt behandling bör skadan undersökas av någon medicinskt utbildad personal med idrottsmedicinsk kompetens, tex naprapat, kiropraktor eller sjukgymnast. Ett troligt scenario för rehab är vila de första dagarna. Därefter lätt stretch av vaden (smärtan bestämmer nivån för stretchen) och när muskeln tillåter det är tåövningar en bra övning att börja med. Börja på två ben och öka successivt belastningen.

Källa: https://www.accessrehab.se/symptom/ben-och-fotter/vadsmarta/muskelbristning-i-vaden/

En mindre muskelbristning behöver oftast inte behandlas av en läkare utan läker av sig själv. En del större muskelbristningar läker av sig själva, andra kan behöva opereras.

Om muskeln svullnar upp kan du lägga på ett tryckförband med en elastisk binda eller kläder. Förbandet ska dras åt hårt och sitta kvar i cirka 20 minuter.

När du har fått en muskelbristning kan det göra mindre ont om du kyler ner det skadade området. Det kan du göra genom att lägga is i en plastpåse. Ispåsen bör inte läggas direkt på huden, eftersom kylan kan göra skada. Du kan lägga en tröja eller en handduk emellan för att skydda huden. Om du har ont kan du ta ett receptfritt smärtstillande läkemedel. Du kan också få hjälp av en fysioterapeut, även kallad sjukgymnast.

En mindre muskelbristning läker oftast på ett par veckor. Du ska låta bli att belasta den skadade muskeln några dagar, men fortsätta att röra den. Det gör att blodcirkulationen i muskeln ökar, och skadan läker fortare. Det är viktigt att du tränar upp muskeln igen innan du börjar med de aktiviteter du höll på med innan bristningen.

Källa: https://www.1177.se/Skane/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Muskelbristning/

Först och främst är det viktigt att minska blödningen, och detta bör ske omedelbart och inom 1-2 minuter. Tryckförband över det skadade området, och högläge på benet. Efter några minuter kan förbandet läggas om ifall trycket varit för hårt. Generellt bör man inte röra på sig de närmaste timmarna efter en muskelbristning. Inom det första dygnet kan man påbörja viss rörelseträning, genom att tex sitta på en stol och böja och sträcka i fotleden utan något annat motstånd än vikten av ens fot.

Efter 24 timmar kan man oftast börja motionera väldigt lugnt. I detta fall sätta sig på en cykel, utan clips, och börja trampa utan motstånd. Detta medför att cirkulationen i muskeln ökar, och nytt färskt blod kommer till det skadade området. Det medför även att blödningen och svullnaden i muskeln minskar, och därmed den smärta som du upplever.

Efter detta är det dags att du söker upp en idrottsmedicinsk kunnig person, och någon med vidareutbildning inom idrottsmedicin. Detta för att du ska få ett personligt anpassat rehabiliteringsprogram och titta på orsaken till varför du drabbades av en muskelbristning i vaden. I annat fall riskerar du att få ett återfall om du inte kommer fram till orsaken, och behandlar den istället för symptomen.

Oftast blir man helt återställd efter en muskelbristning i vaden, och om man sköter sin rehabilitering bra. Det blir alltid någon form av ärrvävnad, men besvären av detta kan man minska genom att träna upp muskulaturen så att den i princip har 110% av styrkan jämfört med innan skadan, samt att orsaken till varför du fick muskelbristningen hittas.
Normalt sett kan du börja löpträna med mycket lätt jogg inom 1-2 veckor, och för fullt efter 4-6 veckor, baserat på hur du sköter din rehabilitering och vem du får ditt rehabiliteringsprogram av.

Källa: http://www.muskelbristningar.se/muskelbristning-i-vaden

Jag har haft en muskelbristning en gång, eller i alla fall någonting som liknande en muskelbristning. Jag vilade 3-5 dagar och körde lite lätt cykling och styrketräningsövningar/rehabövningar. Smärtan försvann gradvis helt och var helt återhämtad efter cirka 1 vecka. Jag vet dock inte hur din situation ser ut, du får helt enkelt utvärdera själv.

Hoppas det löser sig :) Väldigt segt att ha ont när man har flyt i löpningen.

Max
2017-06-29, 15:44
Styrketräning av vaderna, många reps, har hjälpt mig. Man inför det när skadan inte känns längre känns, eller åtminstone inte gör ont.

Scratch89
2017-06-30, 08:28
Även kallat "Gubbvad". :D

Det låter som om dina aktiva strukturer inte klarar av belastningen. Jag hade också ordinerat diverse tåhävningar; ofta och mycket. Gärna annat också, kanske lite gummibandsträning för tibialis anterior, för att se till att du klarar av den excentriska fasen av löpsteget också.