handdator

Visa fullständig version : Bröstaktivering vid smalbänk och traditionell bänkpress under samma belastning?


Thornblom
2017-06-28, 12:26
Tja.

Jag funderar kring denna fråga rätt så ofta, och tänkte kolla om någon har ett vetenskapligt svar.

Om man lyfter samma belastning med smal fattning och med traditionell fattning, blir det någon skillnad i aktivering för bröstmuskulaturen? Vad min personliga erfarenhet säger är att triceps aktiveras till en större grad i smal fattning, och axlar till en större grad i traditionell fattning. Brösten borde aktiveras till samma i smal fattning som i bred fattning så länge inte triceps är väldigt svag?

Jag tränar inte styrkelyft eller traditionell bänk för att lyfta så mycket som möjligt. Självklart kan man lyfta mer i traditionell bänk än smalbänk om man tränar för det, men det hör inte till frågan.

Snobbe
2017-06-28, 14:20
Om axlar aktiveras vid normal fattning så gör man väl fel? Dvs antagligen har stången för högt upp. Iaf av min erfarenhet.

Skulle också tro att bröst aktiveras mer vid normal fattning.

Thornblom
2017-06-28, 14:25
Om axlar aktiveras vid normal fattning så gör man väl fel? Dvs antagligen har stången för högt upp. Iaf av min erfarenhet.

Skulle också tro att bröst aktiveras mer vid normal fattning.

Axlar aktiveras alltid vid press, även om man gör rätt. Nu syftade jag på att det verkar som att axlarna aktiveras mer vid bred fattning jämfört med smal.

Diomedea exulans
2017-06-28, 14:46
Är det inte en ickefråga? Jag menar, det finns väl ingen som lyfter lika mycket med smal fattning som med vanlig?

Thornblom
2017-06-28, 14:48
Är det inte en ickefråga? Jag menar, det finns väl ingen som lyfter lika mycket med smal fattning som med vanlig?

Jag. Har tagit 140 med smal fattning (pekfingrarna strax före det greppade försvinner på en eleikostång) och 140 med bred fattning. Reppar t.om bättre med smal fattning.

Diomedea exulans
2017-06-28, 14:50
Jag. Har tagit 140 med smal fattning och 140 med bred fattning. Reppar t.om bättre med smal fattning.

Se på fan. :)

Bjorneman
2017-06-28, 14:51
Jag känner ingenting i bröstet av smalbänk. Däremot dödar den triceps bra.

Chorizo
2017-06-30, 00:10
Är det inte en ickefråga? Jag menar, det finns väl ingen som lyfter lika mycket med smal fattning som med vanlig?

Massor. Innan bänkpresströjorna kom så var det rätt många styrkelyftare som körde förhållandevis smalt... finns en del som bänkar bra smalt klassiskt fortfarande.

Själv kan jag brygga upp ordentligt och få riktigt kort luftväg om jag håller maxbredd men gör ändå inte mkt mer så än smaltbänk platt på bänken... å jag har övat mkt på båda...

Ozziking
2017-06-30, 23:24
Jag känner ingenting i bröstet av smalbänk. Däremot dödar den triceps bra.

Tvärtom för mig. Känner i princip bara i bröstet :smash:

Thornblom
2017-07-03, 00:51
Tvärtom för mig. Känner i princip bara i bröstet :smash:

Jag blir trött i triceps, men får pump i bröstet:d

BengtBurk
2017-07-03, 17:15
EFFECT OF GRIP WIDTH

Assessing the effect of grip width, Lehman et al. (2005) found no difference in pectoralis major clavicular head muscle activity between narrow, middle and wide grip conditions. In contrast, they reported superior sternocostal head muscle activity when using a middle and wide grip compared with a narrow grip. Barnett et al. (1995) found no difference in sternocostal head muscle activity when comparing grip widths relating to 100% and 200% of shoulder (biacromial) width. They reported a main difference of clavicular head muscle activity between 100% (superior) and 200% grip width. Clemons et al. (1997) reported no difference in pectoralis major muscle activity between grip widths of 100, 130, 165 and 190% of shoulder (acromial) width. Since the muscle segment was not reported, it is impossible to determine the exact nature of this finding. Overall, the data indicate that grip widths >100% of shoulder (acromial) width produce superior but similar pectoralis major sternocostal head muscle activity. On the other hand, it is unclear whether differences exist for the clavicular head.
https://www.strengthandconditioningresearch.com/exercises/bench-press/#2

Thornblom
2017-07-03, 20:09
https://www.strengthandconditioningresearch.com/exercises/bench-press/#2

Tack! Möjlig skillnad är inget att tänka på helt enkelt!

waspen123
2017-07-04, 09:07
Förut innebar brett grepp typ 100% axlar för mig, kändes skit o jag tog mer smalt. Sen en dag så klickade det, brett kändes bättre än någonsin o jag tog PB på 10kg utsvulten o trött efter jobb. Kör brett efter det, kör smal FU bänk på dropsets dock.

Anders The Peak
2017-07-04, 12:50
På Old School-tiden brukade man smala bänkar för innerbröst och för massiva triceps. Jag tror att det fortfarande stämmer även om det kanske är svårt att bevisa med studier som måste anpassas för att kunna mätas. Men smal bänk ger bättre stretch i de inre fibrerna i bröstmuskeln jämfört med vanlig bänk och tar väsentligt på triceps

Thornblom
2017-07-04, 22:21
På Old School-tiden brukade man smala bänkar för innerbröst och för massiva triceps. Jag tror att det fortfarande stämmer även om det kanske är svårt att bevisa med studier som måste anpassas för att kunna mätas. Men smal bänk ger bättre stretch i de inre fibrerna i bröstmuskeln jämfört med vanlig bänk och tar väsentligt på triceps

Tror det stämmer. Jag har stora triceps, jämfört med allt annat. Kör smalbänk tungt, 5-8 reps med full rom 1 gång i veckan och gjort det länge. Tycker jag ser folk köra massor av kabelövningar nästan dagligen med uteblivna resultat vad det gäller massa i triceps. Får också rätt bra pump i bröstet.

Chorizo
2017-07-04, 22:36
Smakpress är så jävla sköna att genomföra. Kan längta efter en lång uppvärmning där man styr och kontrollerar stången i samma rörelse och tempo.... vissa tillfällen kan jag uppleva samma sak i knäböj men det är sällan och var länge sedan nu.

Bjorneman
2017-07-05, 00:13
Tvärtom för mig. Känner i princip bara i bröstet :smash:

Överdrev nog lite. Det var längesen jag körde det men nu har jag börjat igen och det känns i bröstet, men främst i triceps.