handdator

Visa fullständig version : Axelproblem?


neppot
2017-06-27, 13:13
Hej på Er!

Jag har ett problem som jag inte vet beror på något vajsing med axeln. Erfarenhet av gymträning sedan tidigare, nu efter ca halvårs uppehåll tillbaks.

Vid kabelrodd med smalt neutralt grepp får jag en obehagskänsla i axeln. Typ som att den ska hoppa ur led. Detsamma inträffar vid chins som blir lite smalare än axelbrett. Då kan det i slutläget bli så att kroppen "vrider sig". Någon gång har det även hänt på smal bänkpress att det känns obehagligt.
Jag har lite svårt att se rationalen till att det blir så knäppt för mig efter att kanske 70-80% av totala rörelseomfånget har använts och att det senare kommer obehagskänsla/kraftlöshet. Ingen smärta. Inget trauma. Har ev en mycket liten AC-ledsartros enl rtg för några år sedan (dock inga problem alls med militärpress vilket känns som en övning som skulle kunna ge problem om man har AC-ledsartros).

Sammanfattningsvis uppträder en obehagskänsla (vilken yttrar sig i att kroppen börjar vrida på sig eller att det helt enkelt ger vika) när jag jobbar med armarna "medialt" om själva överkroppen.

Ska jag fortsätta köra övningarna med lättare vikt eller som vanligt om det ger med sig tids nog? Kompletterande övning? Sluta köra dessa övningar?

bighulken
2017-06-27, 13:24
Svårt att säga utan undersökning.
Men kanske ledkulan/axel-leden.
Det är ju väldigt små muskler, som stabiliserar denna led.
Det man brukar/kan göra, är att, träna upp dessa (små) muskler, via rotator cuffs övningar....

Då kanske det blir bättre......
Men rådfråga en sjukgymnast, med inriktning på idrott....eller Naprapat.

Med vänlig hälsning/

Scratch89
2017-06-30, 08:29
Var bor du? Har du sökt fysio för detta?