handdator

Visa fullständig version : Leasa bil


Skön
2017-06-26, 13:09
Är egenföretagare och skulle behöva en bil. Har idag två bilar som är värda kanske 10 000 respektive 50 000 om jag säljer dem.

Jag har inte så bra koll på vad som är vettigast i mitt fall, köpa på avbetalning, leasa?. Jag skulle i alla fall behöva en "familjekombi" med stort lastutrymme.
Jag kommer köra bilen till jobbet i Stockholms stad och ibland några svänger i stan. Med andra ord inga större sträckor. Privat så kommer jag köra den de flesta dagar i veckan men inga jättesträckor.

Det allra viktigaste för mig är att bilen har stort lastutrymme utan att fälla något säte, har barnstol där bak. Jag tänker mig kanske en Peugeot 308 SW.

Skulle mest önska lite tips, råd och kanske avråd på vad man ska kika efter..
Leasa ny eller begagnad (jag kommer kanske ha visst slitage i bagageluckan). Vilka märken å modeller? Lägga in kontantinsats? Någon särskild kampanj? Ska jag byta in min bil/ar (Toyota) eller sälja privat?


Om någon orkar ta sig tid så skulle jag gärna vilja ha hjälp med att förklara förmånsvärde och hela den biten, vad får man dra av osv.


Stort tack.

pepplez
2017-06-26, 19:54
Jag leasar sedan i februari en Skoda Octavia -16 (ej begagnad). Kan väl rekommendera den baserat på dina önskemål, det är verkligen en familjekombi med stort bagageutrymme. Lastar mer än Volvo V70 med sätena fällda men den sväljer ordentligt med last även med sätena uppfällda. Inte världens tuffaste bil men fyller sitt syfte som transportfordon med bra utrymme för en billig peng.

Jag leasar via jobbet och betalar ca 2800 kr per månad (bruttolöneavdrag). Förmånsvärdet räknas ut av skatteverket baserat på årsmodell, utrustningsnivå etc. Detta förmånsvärde läggs sedan som en löneökning så att skattesatsen ökar, och sen dras beloppet bort igen. Så helt enkelt bara en liten summa som ökar på din skattesats varje månad. På min bil är förmånsvärdet 2900 kr per månad, vilket gör att min nettokostnad för bilen blir knappa 3000 kr i månad (nettolön utan bil jämfört med nettolön med bil). Jag lade ingen kontantinstans och i denna summa ingår försäkring, skatt och service.

Är det värt då? Kan räkna snabbt på det. En ny Octavia kostar ca 200k. 3k i månaden i 3 år (som avtalet sträcker sig över) ger 3*12*3 = 108000. Värdeminskningen på en ny bil i "standardklassen" över 3 år brukar man säga är ungefär 50%, så om jag skulle köpa en ny Octavia för 200k skulle jag få ca 100k för den om 3 år, dvs jag skulle förlorat 100k. Jämför detta med de 108k jag spenderat på bilen. Ingen större skillnad att leasa mot att köpa en helt ny bil alltså. Att däremot köpa en begagnad bil (1-3 år) skulle ju betyda att man slipper den allra största värdeminskningen (som sker när man plockar ut bilen). Vad jag däremot får via leasingen är en helt ny bil där allt ingår och jag behöver inte tänka på att skit om något skulle hända. För mig är den tryggheten värt mycket.

Är inte rätt person att tipsa om bilar förutom att jag är mer än nöjd med min Skoda. Jag skulle börja höra av mig till en herrans massa återförsäljare och be om offerter och välja den som kan ge dig bästa avtalet. När man leasar privat har man möjligheten att spela olika försäljare mot varandra på ett helt annat sätt än om man som jag tar den via jobbet (jag tvingas då ta den via en specad firma).

Mest svammel... hoppas det ger något iaf :)

Skön
2017-06-27, 15:39
Jag leasar sedan i februari en Skoda Octavia -16 (ej begagnad). Kan väl rekommendera den baserat på dina önskemål, det är verkligen en familjekombi med stort bagageutrymme. Lastar mer än Volvo V70 med sätena fällda men den sväljer ordentligt med last även med sätena uppfällda. Inte världens tuffaste bil men fyller sitt syfte som transportfordon med bra utrymme för en billig peng.

Jag leasar via jobbet och betalar ca 2800 kr per månad (bruttolöneavdrag). Förmånsvärdet räknas ut av skatteverket baserat på årsmodell, utrustningsnivå etc. Detta förmånsvärde läggs sedan som en löneökning så att skattesatsen ökar, och sen dras beloppet bort igen. Så helt enkelt bara en liten summa som ökar på din skattesats varje månad. På min bil är förmånsvärdet 2900 kr per månad, vilket gör att min nettokostnad för bilen blir knappa 3000 kr i månad (nettolön utan bil jämfört med nettolön med bil). Jag lade ingen kontantinstans och i denna summa ingår försäkring, skatt och service.

Är det värt då? Kan räkna snabbt på det. En ny Octavia kostar ca 200k. 3k i månaden i 3 år (som avtalet sträcker sig över) ger 3*12*3 = 108000. Värdeminskningen på en ny bil i "standardklassen" över 3 år brukar man säga är ungefär 50%, så om jag skulle köpa en ny Octavia för 200k skulle jag få ca 100k för den om 3 år, dvs jag skulle förlorat 100k. Jämför detta med de 108k jag spenderat på bilen. Ingen större skillnad att leasa mot att köpa en helt ny bil alltså. Att däremot köpa en begagnad bil (1-3 år) skulle ju betyda att man slipper den allra största värdeminskningen (som sker när man plockar ut bilen). Vad jag däremot får via leasingen är en helt ny bil där allt ingår och jag behöver inte tänka på att skit om något skulle hända. För mig är den tryggheten värt mycket.

Är inte rätt person att tipsa om bilar förutom att jag är mer än nöjd med min Skoda. Jag skulle börja höra av mig till en herrans massa återförsäljare och be om offerter och välja den som kan ge dig bästa avtalet. När man leasar privat har man möjligheten att spela olika försäljare mot varandra på ett helt annat sätt än om man som jag tar den via jobbet (jag tvingas då ta den via en specad firma).

Mest svammel... hoppas det ger något iaf :)



Tack för ett bra svar, blev lite klokare. Är ganska dålig när det kommer till siffror men om jag skulle köpa en bil i liknande prisklass och känner mig nöjd med leasing efter tre år så kan man alltså lämna in bilen och så är man klar med allt förutsatt att allt ser bra ut och jag har inte behövt betala någon skatt osv. under hela perioden?


Kan man skippa förmånsvärdet om man t.ex. bara drar bensinen och för kärjoutnal eller hur funkar det?

Är det värt att ha fast restvärde? Vad mer är viktigt? Nybilsgaranti?
Har också funderat på en Skoda, möjligtvis en Renault.


Tänker jag rätt..leasar en bil med en månadskostnad på 2300 kr. Utöver det är det förmånsvärde på säg 2000 kr. Dessa 2000 slås på på min inkomst och jag betalar skatt på bara förmånsvärdet? Grovt räknat kanske hälften, så jag kommer ha en faktiskt kostnad i 36 månader på kanske 3300?

Är så trög, men tack för hjälpen!

pepplez
2017-06-27, 19:10
Tack för ett bra svar, blev lite klokare. Är ganska dålig när det kommer till siffror men om jag skulle köpa en bil i liknande prisklass och känner mig nöjd med leasing efter tre år så kan man alltså lämna in bilen och så är man klar med allt förutsatt att allt ser bra ut och jag har inte behövt betala någon skatt osv. under hela perioden?


Kan man skippa förmånsvärdet om man t.ex. bara drar bensinen och för kärjoutnal eller hur funkar det?

Är det värt att ha fast restvärde? Vad mer är viktigt? Nybilsgaranti?
Har också funderat på en Skoda, möjligtvis en Renault.


Tänker jag rätt..leasar en bil med en månadskostnad på 2300 kr. Utöver det är det förmånsvärde på säg 2000 kr. Dessa 2000 slås på på min inkomst och jag betalar skatt på bara förmånsvärdet? Grovt räknat kanske hälften, så jag kommer ha en faktiskt kostnad i 36 månader på kanske 3300?

Är så trög, men tack för hjälpen!

Tror inte du behöver tänka på förmånsvärde när du leasar privat.
Skatt betalar man (fordonsskatt) men den bakas in i leasingavgiften. Så ja, i princip betalar du ett par tusen i månaden i tre år och sedan lämnar du in bilen. Brukar även gå att köpa loss den till restvärdet om man vill. Körjournal etc kan jag inget om.

Skoda tillhör ju VW-gruppen. Octavian är i princip en Golf i andra kläder, lite billigare och lite större - mer bil för pengarna inte, men man får inte "statusen" som VW har (eller Audi för den delen, motsvarande Audi-modell är A3 men där får du väldigt lite bil för väldigt mycket pengar).

davve
2017-06-27, 23:37
Kan man skippa förmånsvärdet om man t.ex. bara drar bensinen och för kärjoutnal eller hur funkar det?

Tänker jag rätt..leasar en bil med en månadskostnad på 2300 kr. Utöver det är det förmånsvärde på säg 2000 kr. Dessa 2000 slås på på min inkomst och jag betalar skatt på bara förmånsvärdet? Grovt räknat kanske hälften, så jag kommer ha en faktiskt kostnad i 36 månader på kanske 3300?



Om du för en körjournal och bara drar av bensinen för tjänsteresorna så ska du inte behöva ta upp någon bilförmån. Kan vara värt att tänka på att en körjournal behöver vara noggrant förd om man vill vara säker på att undvika ev. synpunkter av Skatteverket (så det kan vara lite stökigt mao).*

Om du tar hela leasingkostnaden i företaget skulle det se, något förenklat, se ut som i stycke 2 ovan.

Det framgår inte (eller så har jag läst slarvigt) om du driver företaget som enskild firma eller AB, skatten blir ungefär densamma i slutänden men det finns olika saker att tänka på beroende på företagsformen.

Det finns en nog en hel del information/räkneexempel på nätet om du vill få lite mer koll på hur just skatten hanteras/beräknas.

*En annan omständighet som kan vara värd att tänka på är att resor till/från jobbet i de flesta fall inte är tjänsteresor, dvs. risk att det landar i en förmån ändå.

Skön
2017-06-29, 17:18
Om du för en körjournal och bara drar av bensinen för tjänsteresorna så ska du inte behöva ta upp någon bilförmån. Kan vara värt att tänka på att en körjournal behöver vara noggrant förd om man vill vara säker på att undvika ev. synpunkter av Skatteverket (så det kan vara lite stökigt mao).*

Om du tar hela leasingkostnaden i företaget skulle det se, något förenklat, se ut som i stycke 2 ovan.

Det framgår inte (eller så har jag läst slarvigt) om du driver företaget som enskild firma eller AB, skatten blir ungefär densamma i slutänden men det finns olika saker att tänka på beroende på företagsformen.

Det finns en nog en hel del information/räkneexempel på nätet om du vill få lite mer koll på hur just skatten hanteras/beräknas.

*En annan omständighet som kan vara värd att tänka på är att resor till/från jobbet i de flesta fall inte är tjänsteresor, dvs. risk att det landar i en förmån ändå.

Känns som jag skippar körjournal och istället tar upp bilförmån. Drar man milersättning som vanligt då? Trängselskatt 50 % och parkering 25 % moms?

Vad skulle du säga att det skiljer i tänket menar du? Som sagt så kör jag inte dagligen i jobbet med bilen utan kanske två ggr/vecka.
Vad är det viktigaste att kolla upp innan man signar ett avtal?

Blev mycket frågor där:)