handdator

Visa fullständig version : Antidepressiva och träning.


ispåse
2017-06-25, 17:59
Jag vet att frågan har ställts tusen gånger men har svårt att finna ork för att söka svar så frågar igen.

Frun har varit otrogen för flera månader sedan och jag ror inte ut situationen på egen hand, känner mig helt utslagen och får mindre panikattacker. Trodde det aldrig om mig själv men behöver medicinsk hjälp känner jag. Tänkte kontakta vårdcentralen imorgon och se ifall jag kan få någon hjälp då jag inte fungerar i vardagen helt.

Vad jag undrar över är vad jag tänkas få för mediciner som inte påverkar träningen? Förutom barnen så känns träningen ungefär som allt jag har just nu, vill inte medicineras så att den biten påverkas.

Frågar här ifall den läkare jag träffar inte har så bra koll vad gäller medicin ihop med styrketräning. Ifall någon annan vet.

Daniiiel
2017-06-25, 18:04
Jag vet att frågan har ställts tusen gånger men har svårt att finna ork för att söka svar så frågar igen.

Frun har varit otrogen för flera månader sedan och jag ror inte ut situationen på egen hand, känner mig helt utslagen och får mindre panikattacker. Trodde det aldrig om mig själv men behöver medicinsk hjälp känner jag. Tänkte kontakta vårdcentralen imorgon och se ifall jag kan få någon hjälp.

Vad jag undrar över är vad jag tänkas få för mediciner som inte påverkar träningen? Förutom barnen så känns träningen ungefär som allt jag har just nu, vill inte medicineras så att den biten påverkas.

Frågar här ifall den läkare jag träffar inte har så bra koll vad gäller medicin ihop med styrketräning. Ifall någon annan vet.

Undvik SSRI och liknande så långt du bara kan. Man blir inte kul på sånt asså och det är jobbigt som fan när man går av. Sånt får man inte höra av läkarna. Inget påverkar väl träningen direkt vad jag vet men du kan ju bli skittrött på vissa och så.

stridis
2017-06-25, 19:23
Man blir känsligare för återfall ifall man tar SSRI.

Om träningen påverkas lite eller ej under tiden du tar mediciner, wow, det är skit man får ta i så fall och det finns bieffekter som suger balle i jämförelse om du drabbas.

Men hör med din läkare, du kanske bara vill ha något ångestdämpande?

Baskagge
2017-06-25, 20:39
Vårdcentralen kanske kan ordna så du får prata med en psykiatriker / psykolog istället. Alternativt en läkare som har bra koll på antidepressiv medicin.

När det gäller ssri så startar man på en låg dos och sedan är det en inkörningsperiod så det tar ett tag innan man märker effekt. Man kan behöva prova olika innan man hittar rätt.

Ångestdämpande är ett alternativ och då är det nog rätt standard med Atarax. Det är ett riktigt rävgift tycker jag. För min del ger det jobbiga biverkningar så försök få något annat.

Diomedea exulans
2017-06-25, 20:49
Tycker SSRI är bra och har aldrig upplevt några bieffekter.
Atarax kände jag bokstavligt talat noll av.

stridis
2017-06-25, 21:06
Tycker SSRI är bra och har aldrig upplevt några bieffekter.
Atarax kände jag bokstavligt talat noll av.

SSRI är ett djävla rävgift och Atarax känner jag av...
Folk är olika.

r3mpuh
2017-06-26, 00:33
.SSRI: Seg start, stark effekt i längden, nedsatt könsdrift, muntorrhet, viktnedgång.


Bupropion: Den heliga gralen för nedstämda NPF-personer, med lite hull, som röker men ändå uppskattar sexuellt umgänge i sitt liv. Markoolio gjorde en låt om den ökade kramprisken:
qBvCgSaqlyc


Mirtazapin: Snabbast avkoppling från verkligheten. Instant cure för insomnia. Ett skepp kommer lastat med gainz i vikt. Ditt livs mest intensivt verklighetstrogna drömmar. Du kommer att bli en omvänd missionär. Good stuff.

SNRI: Rävgift
Atarax: Sockerpiller

California Rocket Fuel: SSRI på morgonen(20 mg Escitalopram är bäst.) + 30-45 mg mirtazapin strax innan läggdags.

stridis
2017-06-26, 06:23
SSRI: Seg start, stark effekt i längden, nedsatt könsdrift, muntorrhet, viktnedgång.

Mirtazapin: Snabbast avkoppling från verkligheten. Instant cure för insomnia. Ett skepp kommer lastat med gainz i vikt. Ditt livs mest intensivt verklighetstrogna drömmar. Du kommer att bli en omvänd missionär. Good stuff.

SNRI: Rävgift
Atarax: Sockerpiller


SSRI kan ge viktuppgång.

Mirtazapin är förstås värre än värst ifall man är deprimerad och sover för mycket. Gör dig fet.

SNRI: rävgift som fungerar. Även där kan viktuppgång ske.
Atarax: Gör en seg i skallen.

r3mpuh
2017-06-26, 10:21
SSRI kan ge viktuppgång.

Mirtazapin är förstås värre än värst ifall man är deprimerad och sover för mycket. Gör dig fet.

SNRI: rävgift som fungerar. Även där kan viktuppgång ske.
Atarax: Gör en seg i skallen.Agree to disagree, stryk det; instämmer vid omläsning.

Jag går upp i vikt av amfetamin(medicin). Bara för att jag kan... :Virro
Min hypotes: NPF-folks defekta hjärndelar "kickstartas" till en relativ abnormalt hög aktivitetsnivå av den kemiskt tillförda startgasen(ssri etc.) & utav valfri anledning uppstår då en viktuppgång.

OnT:
California Rocket Fuel är, iaf ur patientsynpunkt, väldigt intressant att överväga som första val vid ordinering, även om det inte är kutym, både när det rör sig om svår depression med särskilt inslag av suicidala tankar, melankoli, lik väl när det rör sig om långvariga om än mildare omunterhetssyndrom; dystymi.
Teorin är att patienten kommer kunna få åtnjuta en livskvalitéhöjande medicinsk effekt "med raketfart" genom att kombinera två anti-deppreparat från åtskilda verkningskategorier(likt ibuprofen & paracetamol) och detta inte bara utan några som helst ökade bieffekter utan t.o.m. även tvärtom istället med mindre sådana att behöva trilskas med, detta då de genom *insert magisk anledning* har en positivt upplevd växelinverkan hos varandras effekt på systemets OS & i den bästa utav världar så kommer det sammanlagda resultatet av alla psykofarmakans mörka baksidor bli till att en perfekt ekvivalens med + & - krafter uppstår och slutligen en värld där inget bi effektivt skådas kan, uppnås.

frågvisa
2017-06-26, 11:49
Agree to disagree, stryk det; instämmer vid omläsning.

Jag går upp i vikt av amfetamin(medicin). Bara för att jag kan... :Virro
Min hypotes: NPF-folks defekta hjärndelar "kickstartas" till en relativ abnormalt hög aktivitetsnivå av den kemiskt tillförda startgasen(ssri etc.) & utav valfri anledning uppstår då en viktuppgång.

OnT:
California Rocket Fuel är, iaf ur patientsynpunkt, väldigt intressant att överväga som första val vid ordinering, även om det inte är kutym, både när det rör sig om svår depression med särskilt inslag av suicidala tankar, melankoli, lik väl när det rör sig om långvariga om än mildare omunterhetssyndrom; dystymi.
Teorin är att patienten kommer kunna få åtnjuta en livskvalitéhöjande medicinsk effekt "med raketfart" genom att kombinera två anti-deppreparat från åtskilda verkningskategorier(likt ibuprofen & paracetamol) och detta inte bara utan några som helst ökade bieffekter utan t.o.m. även tvärtom istället med mindre sådana att behöva trilskas med, detta då de genom *insert magisk anledning* har en positivt upplevd växelinverkan hos varandras effekt på systemets OS & i den bästa utav världar så kommer det sammanlagda resultatet av alla psykofarmakans mörka baksidor bli till att en perfekt ekvivalens med + & - krafter uppstår och slutligen en värld där inget bi effektivt skådas kan, uppnås.

Någon forskning bakom dessa resonemang eller är det mest spekulationer?

De senaste rönen visar väl att SSRI är verkningslösa men skadliga, och tidigare har det varit ytterst svårt att se några skillnader mellan olika grupper.

Vinter
2017-06-26, 12:56
Jag går upp i vikt av amfetamin(medicin). Bara för att jag kan... :Virro
Min hypotes: NPF-folks defekta hjärndelar "kickstartas" till en relativ abnormalt hög aktivitetsnivå av den kemiskt tillförda startgasen(ssri etc.) & utav valfri anledning uppstår då en viktuppgång.


Du tror inte det har att göra med att du bunkrat upp nog med toscatårta för att överleva apokalypsen? :d

Frågenarkomanen
2017-06-26, 14:13
Agree to disagree, stryk det; instämmer vid omläsning.

Jag går upp i vikt av amfetamin(medicin). Bara för att jag kan... :Virro
Min hypotes: NPF-folks defekta hjärndelar "kickstartas" till en relativ abnormalt hög aktivitetsnivå av den kemiskt tillförda startgasen(ssri etc.) & utav valfri anledning uppstår då en viktuppgång.

OnT:
California Rocket Fuel är, iaf ur patientsynpunkt, väldigt intressant att överväga som första val vid ordinering, även om det inte är kutym, både när det rör sig om svår depression med särskilt inslag av suicidala tankar, melankoli, lik väl när det rör sig om långvariga om än mildare omunterhetssyndrom; dystymi.
Teorin är att patienten kommer kunna få åtnjuta en livskvalitéhöjande medicinsk effekt "med raketfart" genom att kombinera två anti-deppreparat från åtskilda verkningskategorier(likt ibuprofen & paracetamol) och detta inte bara utan några som helst ökade bieffekter utan t.o.m. även tvärtom istället med mindre sådana att behöva trilskas med, detta då de genom *insert magisk anledning* har en positivt upplevd växelinverkan hos varandras effekt på systemets OS & i den bästa utav världar så kommer det sammanlagda resultatet av alla psykofarmakans mörka baksidor bli till att en perfekt ekvivalens med + & - krafter uppstår och slutligen en värld där inget bi effektivt skådas kan, uppnås.

Någon forskning bakom dessa resonemang eller är det mest spekulationer?

De senaste rönen visar väl att SSRI är verkningslösa men skadliga, och tidigare har det varit ytterst svårt att se några skillnader mellan olika grupper.

R3mpuh är ute och cyklar. California Rocket Fuel är Venlafaxin/Effexor + Mirtazapin. Alltså NaSSA + SNRI.

Wipflash
2017-06-26, 19:46
Finns en stor risk att du stagnerar i din träning om du börjar knapra lyckopiller och tröttar ut det här forumets medlemmar med en massa trådskapande om uteblivna resultat.

r3mpuh
2017-06-26, 21:20
R3mpuh är ute och cyklar. California Rocket Fuel är Venlafaxin/Effexor + Mirtazapin. Alltså NaSSA + SNRI.Haha, jag vet. Älskar dig för att du fact-checkar Frågenarkomanen. *cupid*

Jag får helt enkelt upphöra med att vara så oerhört blygsam av mig så att vi kan uppkalla & hädan efter benämna kombinationen utav 20 mg Escitalopram + 30-45 mg mirtazapin för r3mpuh Rocket Fuel* fortsättningsvis istället!
Det är en sorts modern variant utav den högeffektiva västkust-drogcocktailen fast med den stora skillnaden att redan vid utgången är risken för obehagliga biverkningar på en signifikant lägre nivå än originalet för konceptidén. Att SNRI(Venlafaxin) har en kraftigare biverkningskurva än SSRI är som sagt redan vederlagt då SNRI som bäst kan beskrivas som att angripa sina problem med fighting-teknik helt baserad på skallning: Förvisso högeffektivt, men är rekylens smärta verkligen värt det? Escitalopram å andra sidan anses vara den SSRI som av valfri anledning har lägst risk för negativa biverkningar utav samtliga i sin kategori. Föregående mening baserat på de forskarstudier som gjorts fram till 2013 iaf & stämmer överens med mindre vetenskapligt korrekta mätningsmetoder såsom samlat användarbetyg från tillräckligt många patienter på t.ex https://www.drugs.com/comments/escitalopram/
Escitalopram är ångestdämpande guld, särskilt i kombinationen med 30 mg+ mirtazapin som vi kan se användas bland de mer progressivt nytänkande behandlingsmetoderna såsom bl.a. r3mpuh Rocket Fuel. ;)

frågvisa
2017-06-27, 06:32
Haha, jag vet. Älskar dig för att du fact-checkar Frågenarkomanen. *cupid*

Jag får helt enkelt upphöra med att vara så oerhört blygsam av mig så att vi kan uppkalla & hädan efter benämna kombinationen utav 20 mg Escitalopram + 30-45 mg mirtazapin för r3mpuh Rocket Fuel* fortsättningsvis istället!
Det är en sorts modern variant utav den högeffektiva västkust-drogcocktailen fast med den stora skillnaden att redan vid utgången är risken för obehagliga biverkningar på en signifikant lägre nivå än originalet för konceptidén. Att SNRI(Venlafaxin) har en kraftigare biverkningskurva än SSRI är som sagt redan vederlagt då SNRI som bäst kan beskrivas som att angripa sina problem med fighting-teknik helt baserad på skallning: Förvisso högeffektivt, men är rekylens smärta verkligen värt det?Föregående mening baserat på de forskarstudier som gjorts fram till 2013 iaf & stämmer överens med mindre vetenskapligt korrekta mätningsmetoder såsom samlat användarbetyg från tillräckligt många patienter på t.ex https://www.drugs.com/comments/escitalopram/
Escitalopram är ångestdämpande guld, särskilt i kombinationen med 30 mg+ mirtazapin som vi kan se användas bland de mer progressivt nytänkande behandlingsmetoderna såsom bl.a. r3mpuh Rocket Fuel. ;)

Escitalopram å andra sidan anses vara den SSRI som av valfri anledning har lägst risk för negativa biverkningar utav samtliga i sin kategori.
Enligt läkemedelsbolagen nog på grund av det där med stereoisomerer ("höger- och vänsterhänder på molekylnivå"), men även att maxdosen sänktes pga risk för livshotande hjärtbiverkningar påverkar.


Det jag ville komma till tidigare var att det är känns ohederligt att slänga fram massa påståenden om effekt o dyl när det mest verkar handla om snake oil. Du närmar dig nästan en psykiatrikers rabiata missionerande med din post.. lite högre nivå hoppas vi på här på internet.