handdator

Visa fullständig version : Starkare under deffperioden?


Midsommar
2017-06-22, 12:22
Någon annan som upplever mer styrka under
Deff? Lyckats lyfta betydligt mer än tidigare.

Tristan1
2017-06-22, 14:22
Klart som fan man inte gör det?

MackeJuve
2017-06-22, 14:25
Klart som fan man inte gör det?

Inte "betydligt mer" kanske, men m-e-r är nog inte helt osannolikt. Folk kan uppleva att de får en nytändning när de börjar sköta kosten och gå ned i vikt. Så var det för mig i vintras. Jag talar alltså om en psykisk boost som överstiger de försämrade fysiska förutsättningarna. Typ placebo.

Depzon
2017-06-24, 08:55
Inte "betydligt mer" kanske, men m-e-r är nog inte helt osannolikt. Folk kan uppleva att de får en nytändning när de börjar sköta kosten och gå ned i vikt. Så var det för mig i vintras. Jag talar alltså om en psykisk boost som överstiger de försämrade fysiska förutsättningarna. Typ placebo.

Precis, och en del kanske börjar använda kosttillskott som för dem har en effekt, samt börjar köra mer med PWO osv.

AlexGBG
2017-06-24, 09:03
Jag tror som dom andra, du sköter maten bättre, kanske mindre alkohol, och dessutom får du ju fler pass i kroppen. Själv har jag gått ner i vikt och blivit starkare, men det är mest för att jag var klen(are) tidigare.. Bara tränat i 19 månader nu (denna gången)

Shqypnia
2017-06-24, 09:46
Jag upplever det. Jag tror det beror på att man skapar rutiner i kombination med att motivationen är på topp.

Ser man dessutom framsteg på vågen - men - framförallt spegeln så är man sjukt motiverad!

1x0
2017-06-24, 10:22
Inte en chans. Men jag tränar vettigt bulk som deff. Vanligast är väl att öka i marklyft (om ökar) och tappa i pressövningar, under deff.

Jag får lite mer jävlar-anamma under deff dock. Så kan sätta nice gris-amrap-pers!

StarkaUlf
2017-06-24, 12:11
Inte en chans. Men jag tränar vettigt bulk som deff. Vanligast är väl att öka i marklyft (om ökar) och tappa i pressövningar, under deff.

Jag får lite mer jävlar-anamma under deff dock. Så kan sätta nice gris-amrap-pers!

Vanligast är nog att öka i chins/dips.

spas
2017-06-24, 15:51
Någon annan som upplever mer styrka under
Deff? Lyckats lyfta betydligt mer än tidigare.

Inte betydligt. Men första 3-4 veckorna brukar träningen gå bättre än vanligt för mig. Troligen för som andra redan påpekat för att man styr upp kosten och får en lite psykologisk "boost" gällande träningen.

MrMuggelSnuggel
2017-06-24, 17:18
Om jag deffar "seriöst" blir jag ofta starkare. Fast som dom flest andra mest i drag-övningarna som mark och chins. Bänk och militärpressarna brukar stå stilla. Har hänt att jag ökat lite i militärpressarna någon gång, men ofta står den still.

Och för mig innebär "seriöst" att ligga på -500 kcal/dag sett över hela veckan, högt proteinintag (2.5g/kg kroppsvikt) och 3 gym-pass/vecka (låg volym + RPT).

Isseman
2017-06-24, 18:09
om du inte tränar tung styrkelyfts-träning och börjar med det under/innan en deff kan du lätt öka mycket i styrka, det kommer dock bero på neuromuskulära adaptioner där du lär dig rekrytera fler motorneuron och får en ökad "fire frequency" -> du kan lyfta mer vikt.

upperkatt
2017-06-24, 18:16
Jag blir/blev det, fast då är jag n00b. Inte bara relativ styrka utan även absolut styrka ökade när jag böjde/bänkade max varje dag. Men som sagt, inga vikter att skryta med på något vis

bag
2017-06-24, 18:52
Ökade nyligen 1 rm under deff (visserligen långsam deff och blygsamt utgångsläge för styrkan). Jag hade självklart ökat styrkan mer om jag inte deffat.

turppeden
2017-06-26, 21:57
Får mer energi på underskott eller balans med viss fasta. Blir seg av för mycket mat. Därmed kan träningsmängd öka. Visst blev det PB i frontböj under underskott, men styrkan gick sakta men säkert ned över tid.

Det spelar väldigt stor roll hur högt BF du har, hur länge du varit på underskott samt hur kraftigt det varit men även hur länge/hur du tränat tidigare.

Du kommer nog inte bli starkare när du går sub 10% och vidare ifall din setpoint är över det.