handdator

Visa fullständig version : 30 kg övervikt - Bör jag börja löpträna?


babysinclair
2017-06-22, 08:20
Jag är en man på 30 år och har 30 kg övervikt och styrketränar 2 pass i veckan i snitt, mycket basövningar, knäböj, marklyft, bänkpress, rodd, latsdrag, axelpress och så vidare. Nu har jag tänkt gå ner i vikt och börja löpträna men undrar om jag är för överviktig för att det ska vara klokt att börja jogga 3 gånger i veckan, vad tror ni andra? Bör jag vänta tills jag tappat en hel del vikt innan jag ger mig på att börja jogga eller ej med tanke på skaderisk i knän och fötter och så vidare?

Jorgen
2017-06-22, 08:30
Du kan alltid börja med promenader och öka därefter.

Men du måste också ändra på kosten om du vill gå ner i vikt.

Shqypnia
2017-06-22, 08:34
Har du några tidigare knäskador?

Testa blanda promenad/löpträning och se hur kroppen känns efteråt.

Dåren
2017-06-22, 08:39
Jag tycker du ska göra som du resonerar i ditt inlägg och vänta med löpningen för att skona dina knän. Kalorirestriktion är dessutom effektivare än löpträning för att gå ned i vikt.

Fok
2017-06-22, 08:46
Jag tycker du ska göra som du resonerar i ditt inlägg och vänta med löpningen för att skona dina knän. Kalorirestriktion är dessutom effektivare än löpträning för att gå ned i vikt.

Håller med om detta. Utifrån egen erfarenhet blir jag också jävligt hungrig av ett konditionspass så min känsla är att promenader tillsammans med en striktare kosthållning är effektivare än löpning för att tappa vikt även om du gör av med mycket energi under passet.

När jag började springa för en tio år sen var jag nog i ungefär samma sita som dig. Det första jag fick problem med var kring vristen och foten. De var helt enkelt inte vana vid belastningen som löpningen tillför, speciellt med 3 pass/vecka. Så börja långsamt vänja de vid det.
Själv gick jag ut ännu hårdare med skador som följd och de är jävligt sega att bli av med. Inte som att vänta ut en förkylning i tre dagar, vilket kan vara nog så jobbigt, utan det kan ta tid.

Lycka till!

Lillleif
2017-06-22, 09:36
Min högst personliga åsikt är att löpning är en av få träningsformer där kaloriförbrukningen är såpass hög att det inte spelar så stor roll om du blir extra hungrig (såvida du inte löser hungern genom att äta chips och kakor). Särskilt om du är en ung, lite tyngre man.

Precis som du skriver finns det en skaderisk, men det finns även de som lyckas löpa hur mycket som helst utan några större problem. Testa jogga några gånger i veckan och se hur din kropp svarar, om skorna funkar osv, så vet du hur landet ligger. Sikta på att långsamt komma upp i den "magiska" 5k-gränsen: när du obehindrat kan springa 5 kilometer är världen ditt ostron :-)

Jag vägde 100 kg på 190 cm och de extra kilona rann av mig ganska snabbt när jag målmedvetet började träna inför milen. Tyvärr drog jag på mig en och annan skada första året, men när jag väl fått ordning på kropp och utrustning har jag regelbundet kunna löpträna (trots att jag åkte på j*vla ledgångsreumatism året innan jag skulle nå drömgränsen 10k sub 40).

KoloKille
2017-06-22, 10:35
Själv fick jag problem med benhinnorna efter att jag började löpträna för snabbt och för mycket med övervikt (190 cm 107 kg). Trappa upp det långsamt.

Tree Fiddy
2017-06-22, 14:12
Gymma och ändra kosten.

svenbanan
2017-06-22, 14:32
Förmodligen är det större risk för att du drar på dig överbelanstningsskador ifall du väger mycket. Det är dock inte säkert att du åker på nåt. Det beror ju också i stor utsträckning på hur du lägger upp din träning, samt genetiska förutsättningar, tidigare löpvana och tidigare skadehistorik såklart. Men ifall du springer i väldigt långsamt tempo, och ser till att ha bra teknik i alla fotisättningar, samt bygger upp träningsmängden i väldigt långsam takt så har du i alla fall gjort vad du kunnat för att hålla nere skaderisken så gott det går.

Dock är det inget måste att löpträna för att gå ner i vikt. Börja med kosten, som övriga redan skrivit.

Ifall du verkligen vill löpträna så tycker jag du mycket väl kan testa och se hur det känns. Men var beredd på att det kanske inte är nån höjdare, och lyssna på kroppen och liknande. Varva gärna jogg med promenad för att komma igång.

bighulken
2017-06-22, 15:03
TS...
Jag tycker du ska träna, på gymet!!....
Säg en 3-4 pass/vecka, och varje pass ca:1.5 tim.
Använd dig av ett program, för att få progression, och att du slipper tänka så mkt själv också, bara göra....

Sen har du promenader som komplement, minst 30-60 minuter/ gång, för att få upp förbränningsmotor i arbete..

Sen kanske saken är biff, efter en 6-18 månader, i vart fall bör du arbetat bort fett på kroppa, omvandlat det till muckler i stället, vikten kanske är densamma, men fettet borta, till viss del.

PS: Det kanske inte är det optimala att börja med löpning, i början, när du har 30kg övervikt, skadligt för knän å leder, benhinnor, kan det vara...sen bör du äta det som kroppen behöver, inte vad psyket trånar efter....
PS igen: Jag själv väger +150kg......styrkelyftare. vikt är (ett)mått på vad man väger, inte hur man ser ut, dvs hur mkt fett på kroppa man har osv......

Lycka till på denna resa....Med vänlig hälsning/

xan
2017-06-22, 15:35
Jag hade nog valt en mer skonsam form av konditionsträning ja, monotont springandes och speciellt på asfalt lämpar sig inte särskilt bra för överviktiga.

HenrikJ
2017-06-22, 16:02
Crosstrainer vore väl inte fel för TS om han ändå skaffar gymkort?

Chorizo
2017-06-22, 20:50
Cyckla på motionscykel eller gå på löpband en timme varje dag. öka motstånd, hastighet eller lutning när det börja kännas lätt. Alltid en timme. Du ska vara svettig efteråt. Sluta med godis, läsk, alkohol, bröd och annat som är för gött att hålla i rimliga mängder.

TotteShaped4Life
2017-06-23, 06:44
Träning är Gud för din hälsa och kostreglering är Gud och mest effektiv om målet är viktnedgång och självklart kommer hälsofördelar på köpet genom att gå ner i vikt. En jag hjälpte tränade ca 2-3 styrkepass/veckan. Ingen kardio. Gick från 95 kg till 89 kg på lite över 3 månader och sade att det vara första gången han "ätit sig smal". Styrketräning oerhört viktig för att behålla muskelmassan under viktnedgången. En promenad eller två är förstås aldrig fel för hälsans skull. Det man kan säga är att ju mer du tränar desto "slöare" över dygnet blir du. Det handlar om att din NEAT, spontanaktivitet minskar och sedan har man väl klart överdrivit det här med EPOC, dvs hur mycket du förbränner i fett efter träningen.

CalleP
2017-06-23, 17:22
Hade bara kört träning som är lättare för leder t.ex cykel, simmning, promenader, crosstrainer tills du har nått en mer normal vikt för att sedan kötta löpning.

Sarco
2017-06-25, 19:07
Hade bara kört träning som är lättare för leder t.ex cykel, simmning, promenader, crosstrainer tills du har nått en mer normal vikt för att sedan kötta löpning.

Jag håller med. Har gjort ungefär samma sak själv. Kör crosstrainer och roddmaskin på gymmet (men glöm inte styrketräningen) och fyll ut med att vara så aktiv du kan övrig tid. Intensiva skogspromenader i kuperad terräng, tex. Låt gärna crosstrainerpassen ha en intensiv peak - det finns ofta intervallprogram på dem. Det ger dig en bättre kondition, som du kommer att dra nytta av senare.

Kombinera med att hålla koll på din mat (räkna själv, använd viktväktarna eller vad du vill, så länge du ligger på minus 500-1000 kcal i veckan kontinuerligt).

Inom 2-4 månader kommer du att ha tappat 10-15 kilo om du håller dieten, plus vara starkare om du tränat styrka och ha bättre kondition om du kört ordentlig konditionsträning. Då skulle jag börjat springa och gradvis ökat.