handdator

Visa fullständig version : Några frågor inför min första deff


Cruceuz
2017-06-21, 21:25
Då var det dags att göra en liten mini def för första gången. Väger för tillfället 75-76. Vill egentligen inte deffa men börjar få mage samt feta kinder och massor med finnar samt att jag tappat motivationen till att bulka efter så lång bulk så känner att jag trotts allt behöver denna deffen. Antar att jag ligger runt 15-16% kroppsfett, vill bara gå ner till en nivå där jag kan börja bulka igen utan att bli fet för fort.

Vart ska jag börja kalorimässigt? Bulkar på 4000,så underhåll ligger väl runt 3.3-3.5. Dvs börja deffa på 3000?

Hur mycket bör jag behöva gå ner för att nå 10-12% kroppsfett? Till typ 70-72?

Hur lång tid kommer det att ta? 3-5 veckor?

Hur förändras kost samt träning när jag börjar deffa? Förstår att jag behöver tänka mer på protein för att behålla muskler samt inte köra massa dropsets till fail osv utan mer fokusera på att behålla styrka,men bör jag minska volymen eller bara köra på som vanligt?

Lite bilder kanske hjälper er se hur mycket ni tror jag behöver gå ner osv.

ceejay
2017-06-21, 21:29
För 5%-enheter ned skulle jag säga 6-7kg viktnedgång och 6-8 veckor. Gissning alltså.

Cruceuz
2017-06-21, 21:47
För 5%-enheter ned skulle jag säga 6-7kg viktnedgång och 6-8 veckor. Gissning alltså.

1.5-2 månader deff lät plågsamt för musklerna :( Har inte så mycket massa och är rädd att förlora mycket om jag kör en lång deff :/

ceejay
2017-06-21, 22:02
Då kanske du får sikta lite lägre och träna bättre till nästa gång :)

Maximal
2017-06-22, 04:47
1.5-2 månader deff lät plågsamt för musklerna :( Har inte så mycket massa och är rädd att förlora mycket om jag kör en lång deff :/

Oavsett, du kommer se bättre och större ut i deffat tillstånd. Utan tröja åtminstone! Troligtvis bättre motivation av att se konturerna och ådror osv också.

Cruceuz
2017-06-22, 07:55
Oavsett, du kommer se bättre och större ut i deffat tillstånd. Utan tröja åtminstone! Troligtvis bättre motivation av att se konturerna och ådror osv också.

säkerligen,känns bara tråkigt att spendera tid på att förlora muskler istället för att bygga muskler *cupid* Vad tror du om de andra frågorna? Något speciellt jag bör tänka på under deff osv?

ceejay
2017-06-22, 09:21
Grejen är att du inte har kommit så långt i ditt muskelbyggande så det är inte omöjligt att du endast tappar bara lite muskelmassa.

smerk
2017-06-22, 10:02
Du ser ut att ligga över 20%, jag skulle deffat.

1x0
2017-06-22, 10:24
Har du 20% kroppsfett nu på dina 75 kilo betyder det att om du går ner 10 kg fett, kommer du ha 7.7% kroppsfett.

Jag hade satsat på gå ner till 67-68 kg som lägstanotering, defftömd. Motsvarar väl strax under 70 kg fylld. Alltså -5 kg fettviktnedgång. Borde du landa på ca 14% kroppsfett.

Om du tror du behöver gå ner till 70 kg för 10% kroppsfett - betyder det att du har 16% kroppsfett just nu. Men du kommer behöva gå lite lägre då för motsvara nuvarande fyllda formen.
__

Edit. Nu har jag bara sett två bilder på dig. I ofördelaktigt ljus, opumpad och avslappnad (?). Kanske ligger du närmre 15% än 20%. Hmm. Känns som jag sett denna tråden innan? Minns att jag skrivit liknande svar. Tror det var till dig. :)

Edit2. Ceejays uppskattning låter rimlig
För 5%-enheter ned skulle jag säga 6-7kg viktnedgång och 6-8 veckor. Gissning alltså.

Cruceuz
2017-06-23, 18:34
Ja,det stämmer. Gjorde en tråd för 2-3 veckor sedan där jag frågade om det var dags att börja deffa,fick då lite blandade svar men bestämde mig nu för att börja deffa :) 20% låter lite högt,har nått gränsen där man inte längre ser magrutorna oflexad,men ser dem hyfsat tydligt om jag spänner. Kan ladda upp flexad bild i bättre ljus.

King Grub
2017-06-23, 18:38
20 låter inte högt baserat på bilden.

1x0
2017-06-23, 18:39
20 låter inte högt baserat på bilden.
+1
J20% låter lite högt,har nått gränsen där man inte längre ser magrutorna oflexad,men ser dem hyfsat tydligt om jag spänner. Kan ladda upp flexad bild i bättre ljus.
Misstolkar jag eller menar du att dina magrutor syns på bilden haha? Inte en chans (no offense).

Kan jag tänka mig de syns om du står i optiljus. Ta en bild (utan blixt) när du står _under_ en lampa. Så ljuset kommer ovanifrån.

Cruceuz
2017-06-23, 19:06
+1

Misstolkar jag eller menar du att dina magrutor syns på bilden haha? Inte en chans (no offense).

Kan jag tänka mig de syns om du står i optiljus. Ta en bild (utan blixt) när du står _under_ en lampa. Så ljuset kommer ovanifrån.

Tycker att man ser dem hyfsat på sista bilden,men definitivt inte på de två första jag la upp. Kan dock ha fel😁 Vad bör man ta för kosttillskott under deff? Tar endast kreatin nu,käkar bra med kvarg,mjölk,kött,nötter osv. Känner dock redan efter 2 dagar på 3000 kcal att jag har mindre energi på gymmet :(

1x0
2017-06-23, 19:14
Vad bör man ta för kosttillskott under deff? Tar endast kreatin nu,käkar bra med kvarg,mjölk,kött,nötter osv. Känner dock redan efter 2 dagar på 3000 kcal att jag har mindre energi på gymmet :(
Inget speciellt. Om du inte ser proteinpulver som kosttillskott (jag ser det som mat). Det (proteinpulver) kan vara fördelaktigt för det blir svårare att få i dig protein från mat, för du äter mindre kalorier. På 3000kcal lär du fixa tillräckligt med protein dock.

Fortsätt med kreatin
2-3 gram protein x kg kv
0.5-1 gram fett x kg kv

Eventuellt omega-3-tillskott om du aldrig äter fet fisk. Då kan du kapa ditt fettintag lite för du får i dig några gram fiskolja.

Tobbey skrev ett bra inlägg i din förra tråd:
Ser inte osmakligt fet ut på något sätt än så fortsätta mot 80kg skulle säkert fungera.

Om du bulkar på 4000-4200 kcal och du vill deffa, börja med att klippa bort 800-1000 från vad du äter nu (cirka 3000-3500) och ät så i en vecka eller två, kolla vikten. Har vikten rört sig ner? Inte, ta bort lite kalorier ytterligare. Gått ner? Bra. Dåligt med energi och jobbiga pass? Gymprestationen går sämre? Öka lite.

Välj kalorimängd > Ät enligt vald mängd en period > utvärdera.

Fokusera på att bibehålla styrka under deff. Behåll nuvarande volym, om det blir för tungt börja skala ner den lite. Behåll gärna intensiteten åt det högre hållet.

AlexGBG
2017-06-24, 02:28
Tycker att man ser dem hyfsat på sista bilden,men definitivt inte på de två första jag la upp. Kan dock ha fel😁 Vad bör man ta för kosttillskott under deff? Tar endast kreatin nu,käkar bra med kvarg,mjölk,kött,nötter osv. Känner dock redan efter 2 dagar på 3000 kcal att jag har mindre energi på gymmet :(

Man ser lite lite konturer av underliggande magmuskler, skulle dock inte kalla det magrutor.

Jag gissar din kroppsfettsprocent till 18-20%. Vis av egen erfarenhet finns det mer fett att ta av an man tror :P

Haller med 1x0, 2-3g protein/kg kroppsvikt, samma med fettet 0.5-1g, och resten kolhydrater. Jag ligger i hogre delen av fettintaget, pa runt 70g per dag.

Tillskotten jag kor med ar Omega3, CLA, Kreatin, Vassle/Kasein, lite vitaminer och mineraler.

Orattvist att kunna ata 3000 kcal, jag ligger pa 2000 kcal nu, pa 183 cm och 76kg (dock aldre an dig) :(

Cruceuz
2017-06-24, 08:27
Man ser lite lite konturer av underliggande magmuskler, skulle dock inte kalla det magrutor.

Jag gissar din kroppsfettsprocent till 18-20%. Vis av egen erfarenhet finns det mer fett att ta av an man tror :P

Haller med 1x0, 2-3g protein/kg kroppsvikt, samma med fettet 0.5-1g, och resten kolhydrater. Jag ligger i hogre delen av fettintaget, pa runt 70g per dag.

Tillskotten jag kor med ar Omega3, CLA, Kreatin, Vassle/Kasein, lite vitaminer och mineraler.

Orattvist att kunna ata 3000 kcal, jag ligger pa 2000 kcal nu, pa 183 cm och 76kg (dock aldre an dig) :(

Tyckte det var jobbigt att ligga på 4000 när jag bulkade,men är glad nu. Tycker man känner sig mycket mindre pigg på 3000,kan bara tänka mig hur det känns på 2000. Ska köpa omega 3 och EAA tabletter! Deffen får nog bli lite längre än jag trodde,siktar på 67-70kg beroende på hur det ser ut när jag kommer ner.

Shqypnia
2017-06-24, 09:41
Du får vänja dig - det kan mkt väl vara så att du så småningom blir tvungen att deffa under 2000kcal. Ingenting är hugget i sten.

Frågenarkomanen
2017-06-24, 14:05
20 låter inte högt baserat på bilden.

Magrutorna syns ju. Kan man verkligen ha 20 % och delvis synliga rutor, med den lilla mängden muskelmassa?

Ozziking
2017-06-25, 22:32
Magrutorna syns ju. Kan man verkligen ha 20 % och delvis synliga rutor, med den lilla mängden muskelmassa?

Vill inte påstå att man kan kalla det för att magrutorna "syns".

och självklart kan man iaktta konturerna även om man är lite halvfet/saknar muskelmassa. Magmusklerna är ju också muskler som växer och blir större, starkare, synligare

http://booostoxygen.com/static/media/blog/images/Eddie_3.jpg

Chorizo
2017-06-25, 22:49
Jag tycker man ska få va lite positiv. Ser man så ser man. Gött om man själv är den första som upptäcker :)

Ozziking
2017-06-25, 23:00
Jag tycker man ska få va lite positiv. Ser man så ser man. Gött om man själv är den första som upptäcker :)

ja, i och för sig. Är lite trött, så finns risk att jag verkar dryg. :d