handdator

Visa fullständig version : Kvinnor tolererar långvarig träning bättre än män


King Grub
2017-06-21, 08:27
BACKGROUND:

While overall physical activity is clearly associated with a better short-term and long-term health, prolonged strenuous physical activity may result in a rise in acute levels of blood-biomarkers used in clinical practice for diagnosis of various conditions or diseases. In this study, we explored the acute effects of a full Ironman-distance triathlon on biomarkers related to heart-, liver-, kidney- and skeletal muscle damage immediately post-race and after one week's rest. We also examined if sex, age, finishing time and body composition influenced the post-race values of the biomarkers.

METHODS:

A sample of 30 subjects was recruited (50% women) to the study. The subjects were evaluated for body composition and blood samples were taken at three occasions, before the race (T1), immediately after (T2) and one week after the race (T3). Linear regression models were fitted to analyse the independent contribution of sex and finishing time controlled for weight, body fat percentage and age, on the biomarkers at the termination of the race (T2). Linear mixed models were fitted to examine if the biomarkers differed between the sexes over time (T1-T3).

RESULTS:

Being male was a significant predictor of higher post-race (T2) levels of myoglobin, CK, and creatinine levels and body weight was negatively associated with myoglobin. In general, the models were unable to explain the variation of the dependent variables. In the linear mixed models, an interaction between time (T1-T3) and sex was seen for myoglobin and creatinine, in which women had a less pronounced response to the race.

CONCLUSION:

Overall women appear to tolerate the effects of prolonged strenuous physical activity better than men as illustrated by their lower values of the biomarkers both post-race as well as during recovery.

PLoS One. 2017 Jun 13;12(6):e0179324. Blood biomarkers in male and female participants after an Ironman-distance triathlon.

http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0179324

skogstanke
2017-06-21, 08:51
Lite enklare uttryckt...

BIOMARKÖRER SPEGLAR PÅFRESTNINGEN

Studien gjordes på 15 män och 15 kvinnor som deltog i Ironman i Kalmar. Alla utom en slutförde hela tävlingen. Gruppen hade en genomsnittsålder och ett genomsnittligt tävlingsresultat som liknade det totala antalet tävlandes genomsnittliga ålder och resultat.

Blodprover togs på deltagarna före tävlingen, precis efteråt och efter en veckas vila. Bland annat mättes biomarkörer som brukar indikera hjärtmuskelnedbrytning, skelettmuskelnedbrytning, njurpåverkan och leverpåfrestning. Värdena steg kraftigt efter genomfört lopp, men de flesta hade återgått till ursprungsläget efter en veckas vila.

Hos män ökade halterna av de biomarkörer som indikerar skelettmuskelnedbrytning avsevärt mer än hos kvinnor.

Studien har publicerats i den vetenskapliga tidskriften Plos One.

Källa: Linnéuniversitetet :)

Diomedea exulans
2017-06-21, 08:52
Vad är den evolutionära nyttan med detta?

dodie
2017-06-21, 09:57
Vad är den evolutionära nyttan med detta?

Att kvinnorna ska vara ute och leta bär när männen latar sig *grr*

Sohlsken
2017-06-21, 20:40
Jag undrar om graviditet/födsel också räknas som "prolonged strenuous activity". Kvinnor brukade väl bära betydligt fler barn också, och det är ju bra om kroppen inte bryts ned så fasansfullt.

För övrigt känns detta inte så pjåkigt som långdistanslöpare.

ApexProcyon
2017-06-21, 20:46
Jag har ett vagt minne av att kvinnor har bättre anlag än män för ultradistanslöpning förutsatt att båda parter gör samma på milen.

Intressant hur som.

svenbanan
2017-06-21, 21:01
Jag har ett vagt minne av att kvinnor har bättre anlag än män för ultradistanslöpning förutsatt att båda parter gör samma på milen.

Intressant hur som.

Hur menar du med bättre anlag?

Att en tjej som springer milen på 45min förmodligen kommer springa 10mil snabbare än en kille som springer milen på 45min, om de bägge får två år på sig att träna till en ultra? Ungefär så fast utslaget på ett större urval med lite plats för individuell variation etc?

Anders The Peak
2017-06-21, 21:16
Kvinnor har bättre förutsättningar för lågintensivt arbete och har evolutionärt utvecklat en annorlunda annorlunda energiomsättning jämfört med män som evolutionärt har utvecklat energimetabolism för högintensivt arbete.

Det är känt sedan länge så studien måste bara ha bekräftat att det gäller fortfarande.

Men som alltid finns det genetisk varianter som gör att vissa kvinnor är mer lika mäns och vissa män är mer lika kvinnors energimetabolism.

Svensk Idrottsmedicin (http://svenskidrottsmedicin.se/index1.asp?siteid=1&pageid=187&mst=4) För er som vill förkovra i ämnet idrottsmedicin

skogstanke
2017-06-21, 21:19
Kvinnor har bättre förutsättningar för lågintensivt arbete och har evolutionärt utvecklat en annorlunda annorlunda energiomsättning jämfört med män som evolutionärt har utvecklat energimetabolism för högintensivt arbete.

Det är känt sedan länge så studien måste bara ha bekräftat att det gäller fortfarande.

Men som alltid finns det genetisk varianter som gör att vissa kvinnor är mer lika mäns och vissa män är mer lika kvinnors energimetabolism.

På vilket sätt har de utvecklat en annorlunda energiomsättning? Hur skiljer sig energiomsättningen mellan könen?

CapnMiler
2017-06-21, 21:20
Kvinnor har bättre förutsättningar för lågintensivt arbete och har evolutionärt utvecklat en annorlunda annorlunda energiomsättning jämfört med män som evolutionärt har utvecklat energimetabolism för högintensivt arbete.

Det är känt sedan länge så studien måste bara ha bekräftat att det gäller fortfarande.

Men som alltid finns det genetisk varianter som gör att vissa kvinnor är mer lika mäns och vissa män är mer lika kvinnors energimetabolism.

Tycker mig ha hört exakt detsamma ifrån olika träningscoacher ifrån någon Juggernautpodcast till artiklar/videos ifrån Poliquin. Den senare som man inte alltid vet när man ska tro på.

Det som sägs då vara tydliga skillnader är att kvinnor tolererar högre träningsmängd över tid (inte behöver vila lika länge). När man talar om orsaker dyker alltid muskelfibersammansättningen upp, där kvinnor påstås ha % fler långsamma muskelfibrer.

CapnMiler
2017-06-21, 21:51
Boken Physiology of Sport and Exercise (2015, 6th ed.) av Jack Wilmore, Larry Kenney & David Costill, menar:

"Research indicate that women have greater resistance to fatigue compared with men"

"The reason for this greater resistance to fatigue is not yet know but could be related to the amount of muscle mass recruited and the compression of blood vessels, substrate utilization, muscle fiber type and neuromuscular activation"

ApexProcyon
2017-06-22, 01:13
Hur menar du med bättre anlag?

Att en tjej som springer milen på 45min förmodligen kommer springa 10mil snabbare än en kille som springer milen på 45min, om de bägge får två år på sig att träna till en ultra? Ungefär så fast utslaget på ett större urval med lite plats för individuell variation etc?

Förutsättningar kanske var ett bättre ord.

Jag har ett vagt minne av anekdoter från olika ultra/maratonpodcasts jag lyssnat på bland löpare som sett resultat bland män och kvinnor som haft liknande tider på milen som sedan sprungit ett längre lopp och jämfört. Jag skulle inte ta gift på att det finns någon sanning i det, det var bara en fundering som slog mig när jag läste vad Grub presenterade då jag hört liknande saker tidigare.

Min fundering är från ett faktaperspektiv inte ens värd den kraft det tar att trycka ned tangenterna, men det ska bli intressant att se om det dyker upp mer information angående något ultralöpare verkar ha haft på känn tidigare. :)

svenbanan
2017-06-22, 01:37
Förutsättningar kanske var ett bättre ord.

Jag har ett vagt minne av anekdoter från olika ultra/maratonpodcasts jag lyssnat på bland löpare som sett resultat bland män och kvinnor som haft liknande tider på milen som sedan sprungit ett längre lopp och jämfört. Jag skulle inte ta gift på att det finns någon sanning i det, det var bara en fundering som slog mig när jag läste vad Grub presenterade då jag hört liknande saker tidigare.

Min fundering är från ett faktaperspektiv inte ens värd den kraft det tar att trycka ned tangenterna, men det ska bli intressant att se om det dyker upp mer information angående något ultralöpare verkar ha haft på känn tidigare. :)

Det vore intressant om det stämmer.

Frågan är ju vad det isåfall beror på...
Manliga elitultralöpare är ju snabbare än de kvinnliga.

Det skulle kanske kunna vara så enkelt som att en kvinna som springer 10k på 35min ju rimligen har mycket bättre gener för långdistans (på alla möjliga distanser) än än manlig som springer på 35min. Kvinnan är ju typ sverigeelit, medans mannen är väldigt duktig motionär, och att detta visar sig tydligare på längre distanser. Inte helt säker på att detta resonemang håller hela vägen, men det är ju i alla fall nåt man kan ha i åtanke.

Ifall det är så att en kvinnlig löpare som springer 10000m på säg 15% långsammare än världsrekordet för damer visar sig kunna springa ultramaraton snabbare än en manlig löpare som springer 10000m 15% långsammare än det manliga världsrekordet, så kanske det skulle säga ännu mer till damernas fördel. Även ifall hon skulle bli slagen i ultran, men med mindre marginal (relativt distans såklart) jämfört med marginalen hon blev slagen med i 10000m.

Lurigt och klurigt.

nisse1976
2017-06-22, 05:21
Badwater ultramara har ju vunnits av kvinnor vissa år.

Shqypnia
2017-06-22, 08:41
Kvinnor tränar dock bara hälften så hårt.

I said it.

Anders The Peak
2017-06-22, 16:13
Boken Physiology of Sport and Exercise (2015, 6th ed.) av Jack Wilmore, Larry Kenney & David Costill, menar:

Shi H, Clegg DJ. Sex differences in the regulation of body weight. Physiol Behav. 2009 May 25;97(2):199-204.

Shi H, Seeley RJ, Clegg DJ. Sexual differences in the control of energy homeostasis. Front Neuroendocrinol. 2009 Aug;30(3):396-404

Redinger RN. Fat storage and the biology of energy expenditure. Transl Res. 2009 Aug;154(2):52-60

Blaak E. Gender differences in fat metabolism. Curr Opin Clin Nutr Metab Care. (2001)

Lovejoy JC, Sainsbury A. Sex differences in obesity and regulation of energy homeostasis. Obes Rev. 2009 Mar;10(2):154-67

Power ML, Schulkin J. Sex differences in fat storage, fat metabolism, and the health risks from obesity: possible evolutionary origins. Br J Nutr. 2008 May;99(5):931-40.