handdator

Visa fullständig version : Tips på bra övningar utanförgymmet för att förstärka rygg och få bättre hållning?


Pankakssmet
2017-06-20, 19:24
Hej.
Har märkt nu på det senaste att jag har ett tydligt framåttippat svank och jag tro det hänger ihop med tröttheten och lätt ömhet i ryggen långt ner.
Har läst att man ska träna baksidalår och magmuskler för att åter få en neutral hållning och förhoppningsvis mindre känningar i ryggen.
Har ett fysikst jobb där man bär mycket så stärka lite muskler i rygg,mage,lår hade inte
varit fel.
Kan man förstärka musklerna med övningar hemma eller är gym ett måste.
Om jag nu måste gå till gym hur går jag till väga som nybörjare för att inte skada ryggen ännu mer.

Alla tips är högt uppskattade!

Nyland
2017-06-21, 08:25
Jag tycker du skall gå till en fysioterapeut/sjukgymnast, det är sånt här dem är till för. Kostar 80 kr för ett besök.

Bob90
2017-06-21, 10:19
Jag tycker du skall gå till en fysioterapeut/sjukgymnast, det är sånt här dem är till för. Kostar 80 kr för ett besök.

80? Fan där skulle man bo :d Standardkostnad för ett vårdbesök här är 200 kr (vilket förvisso inte heller är en summa att bråka om).

leee
2017-06-21, 10:43
Hej.
Har märkt nu på det senaste att jag har ett tydligt framåttippat svank och jag tro det hänger ihop med tröttheten och lätt ömhet i ryggen långt ner.
Har läst att man ska träna baksidalår och magmuskler för att åter få en neutral hållning och förhoppningsvis mindre känningar i ryggen.
Har ett fysikst jobb där man bär mycket så stärka lite muskler i rygg,mage,lår hade inte
varit fel.
Kan man förstärka musklerna med övningar hemma eller är gym ett måste.
Om jag nu måste gå till gym hur går jag till väga som nybörjare för att inte skada ryggen ännu mer.

Alla tips är högt uppskattade!

Om du bär tungt varje dag så handlar det nog om att din rygg inte hinner återhämta sig så byt jobb kanske vore bästa lösningen.

Ett Orm
2017-06-21, 10:54
Hej.
Har märkt nu på det senaste att jag har ett tydligt framåttippat svank och jag tro det hänger ihop med tröttheten och lätt ömhet i ryggen långt ner.
Har läst att man ska träna baksidalår och magmuskler för att åter få en neutral hållning och förhoppningsvis mindre känningar i ryggen.
Har ett fysikst jobb där man bär mycket så stärka lite muskler i rygg,mage,lår hade inte
varit fel.
Kan man förstärka musklerna med övningar hemma eller är gym ett måste.
Om jag nu måste gå till gym hur går jag till väga som nybörjare för att inte skada ryggen ännu mer.

Alla tips är högt uppskattade!
Stärk upp hela kroppen, men först och främst lär dig lyfta ergonomiskt.

Bob90
2017-06-21, 11:24
Stärk upp hela kroppen, men först och främst lär dig lyfta ergonomiskt.

Och använda hjälpmedel oftare om du inte gör det. Typ pirror, "lyftselar" eller vad de heter (typ såna man bär tunga möbler med) mm.

Waimea
2017-06-21, 11:29
Prova en hållningsväst som påminner dig om att ha en bra hållning?

Cruceuz
2017-06-22, 08:35
Skulle rekommendera att du skaffar ett gymkort och kör mycket marklyft,hyperextensions med vikt,farmer walks,plankan,ab wheel rollouts osv. Dock kan du fortfarande göra övningar hemma men progressionen blir svår då du är väldigt begränsad i vikter. Men du kan ju givetvis göra lite supermans,plankan,köpa dig ett magjul osv.