handdator

Visa fullständig version : Vad hade du investerat i för 2-5 miljoner?


hemlis
2017-06-20, 19:08
Säg att du hade 2-5 miljoner kr på kontot som bara ligger, och dessutom en bra inkomst varje månad på 50.000 kr/mån som täcker levnadskostnader och som ev. möjliggör ytterligare lån från banken för nytt projekt.

Nu vill du få de miljonerna att växa ännu mer.

Vad för möjligheter har du, jämfört med någon som har < 300.000 kr att investera?

Öppnas det mer lukrativa dörrar med dessa summor?
Investeringar i högavkastade projekt som andra inte har möjlighet att gå in i?
Vänta på bostadskrash och köpa fastighet till stor del kontant?
Bli fastighetsvärd?
Butiksägare?

Vad hade du gjort?

nisse1976
2017-06-20, 19:16
Köpt en kåk och fixat i ordning den till antingen studentrum eller annat typ av boende för flera huresgäster

ceejay
2017-06-20, 19:17
Långsiktigt i bra bolag och fonder, de mesta av pengarna.

rooz
2017-06-20, 19:20
Investerat. Tryckt in 20K i det sparandet varje månad. Gått i pension vid 45.

ApexProcyon
2017-06-20, 19:26
Guld eller silver.

StarkaUlf
2017-06-20, 19:29
Guld eller silver.

Rött eller svart.

King Grub
2017-06-20, 19:36
Syltade rovor.

Starke75an
2017-06-20, 19:39
Är de 50 tusen per månad betalning för jobb?

dluddeckens
2017-06-20, 19:41
5 miljoner räcker nästan för att leva på aktieutdelning.

En bra portfölj ger 5-8% stadigt per år.

Diomedea exulans
2017-06-20, 19:48
Kvinnor.

Starke75an
2017-06-20, 19:49
Kvinnor.. Räknas väl som konsumtion?

G.W
2017-06-20, 19:49
Dyra viner

shut teh face
2017-06-20, 20:04
Investerat på börsen i något extremt självgående där jag inte behöver bry mig.

25% guld/silver
25% indexfonder
25% blandade räntefonder
25% något annat

Sedan hade jag avvaktat och sett framöver.

hemlis
2017-06-20, 20:06
Är de 50 tusen per månad betalning för jobb?

Ja, du tar ut lön från ditt till stor del självgående företag där du jobbar 4h/dag.

hemlis
2017-06-20, 20:09
5 miljoner räcker nästan för att leva på aktieutdelning.

En bra portfölj ger 5-8% stadigt per år.

Absolut, men målet är att öka kapitalet med bra tillväxt.

Minikubik
2017-06-20, 20:16
Dels fastighet, dels satsa i projekt som andra driver(riskkapital)

Bob90
2017-06-20, 20:29
Betalat av alla lån och stoppat resten i madrassen.

xodd
2017-06-20, 20:33
Direktavkastande aktieportfölj. Fortsatt att investera avkastningen.

Tobbey
2017-06-20, 20:55
5 miljoner:

4-6 utdelningsaktier som ger 4-5% utdelning = 200-250k per år in, ISK. Veckovis koll, marginella omplaceringar när det behövs.

Slutat jobba. Levt billigt, ~120k per år i utgifter, levt på olika ställen i världen. Ingen bil. Äger inte boende utan hyr. Liten lägenhet runt 30 kvm då jag befinner mig i Sverige 6 av 12 månader per år, mer behövs inte eftersom jag inte äger saker, inte vill äga saker och inte behöver äga saker. Boende 3000 per månad = 7000 över till övrig konsumtion per månad. Eventuellt större boende på 40-50kvm med inneboende för att dra ner kostnad. Det är trevligare och billigare.

Utnyttjat den friade tiden då jag inte sitter på en arbetsplats 10h om dagen till att utbilda mig på egen väg inom alla områden jag finner intressanta samt byggt upp mitt sociala kapital med spännande och intressanta människor över hela världen.

Så småningom förhoppningsvis startat sidobusiness inom ett nischat område som jag med tiden försöker skala upp tillsammans med en grupp likasinnade och drivna divider. All övrig inkomst nyttjas till lätt sparande för högre livskvalité men majoriteten till att expandera portföljen vilket kommer generera högre inkomster i framtiden.

Ej låst.
Mycket möjligheter.
Mindre stress.
Kan göra det jag faktiskt vill.
Kan utbilda mig djupt pga tid finns och mer energi kan gå till inlärning overall.
Mer tid och ork till att träna för förbättrad hälsa.
Man kan alltid ta cykeln vart än man ska.

Minus:

Fallskärmen är pensionen som jag inte arbetar in. Å andra sidan, fungerar pensionssystemet om 50 år?

xan
2017-06-20, 21:31
5 miljoner räcker nästan för att leva på aktieutdelning.

En bra portfölj ger 5-8% stadigt per år.

Är det så enkelt? Vad händer om det man investerat i över natten går åt helvete?

dluddeckens
2017-06-20, 22:40
Är det så enkelt? Vad händer om det man investerat i över natten går åt helvete?

Ptja. Allt kan väl alltid gå åt helvete.

Men kollar jag ex mina ppm pengar som jag tycker jag har placerat safe. Så ligger de på ett årligt snitt om +11%. Det inkluderar ändå 2008-9 som var en mörk period för portföljen.

Klein
2017-06-20, 23:05
Investerat i bra jordbruksmark.

svenbanan
2017-06-20, 23:10
Man får exakt hundrasextiosextusensexhundrasextio trisslotter för fem miljoner kronor.
Orkar inte räkna just nu, men det är ju så många att det nästan garanterat måste vara minst en handfull storvinster.

https://alstra.se/wp-content/uploads/triss2016.jpg








;)

ApexProcyon
2017-06-20, 23:33
Man får exakt hundrasextiosextusensexhundrasextio trisslotter för fem miljoner kronor.
Orkar inte räkna just nu, men det är ju så många att det nästan garanterat måste vara minst en handfull storvinster.

[MG]https://alstra.se/wp-content/uploads/triss2016.jpg[/IMG]

;)

Lika bra att investera i "mysterious box" när du ändå är i gasen. :d
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/17/cc/f9/17ccf986d43a70c93cdc0e23acbf893e.jpg

Yes
2017-06-20, 23:37
Med inkomsten hade jag sparat ihop till handpenning för en bostadsrätt eller fastighet, samt amorterat lånet i hög takt.

Runt 30-35% hade jag lagt på kortsiktiga investeringar/trading. Resten hade gått till långsiktiga aktier och fonder med fokus på bra utdelning. Utdelning och avkastning hade förstås återinvesterats i samma aktier och fonder.

svenbanan
2017-06-21, 00:27
Lika bra att investera i "mysterious box" när du ändå är i gasen. :d
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/17/cc/f9/17ccf986d43a70c93cdc0e23acbf893e.jpg

Ooooh. Spännande!

Inte lika spännande som en sådan här låda, men ändock...

http://davidgaddy.com/wp-content/uploads/2012/01/box1.jpg

The_RobRoy
2017-06-21, 02:46
Som jag ser på världen just nu

* Om det är möjligt för dig, sälj bostaden (i Sverige) och istället hyra, alternativt bo i något väldigt litet/billigt som du äger om hyrorna är för orimliga.

* 30-40% av cash placerat på börsen spritt i en global portfölj. Har du inte koll, köp 3-5 ETFs/Index-fonder.

* 10-20% placerat i lågrisk, t.ex. marknadsneutrala hedgefonder (här kan du komma åt placeringar som är svåra att göra med små belopp), dock inte obligationer, massor av dold risk där. Du kan även göra andra alternativa placeringar som ger bättre ränta än bankkontot till låg-risk

40-60% cash placerat på flera banker (så att du har insättningsgaranti) hos de som ger högst ränta. Pengarna ska du ha och våga använda vid nästa större sättning (>30%) på aktiemarknaden och/eller bostadsmarknaden.

--

* Varför sälja bostad när bostäder alltid går upp på lång sikt? Det stämmer nog fortfarande, men Sverige har nått en sådan prisnivå att en sättning tyvärr är rätt given i detta läge. Om man inte tror lika starkt på detta, så kan en liten bostad (mindre exponering) vara ett bättre alternativ.

* Varför aktier om man ändå väntar på en sättning? På samma sätt, så ska man akta sig för alltför digitala bets, där man är all-in eller all-out. Vi alla måste vara ödmjuka för att man kan ha fel. Går börsen upp 100% till och sen faller 30% så är man en förlorare som stått utanför. På samma sätt som bostäder så går aktier upp på lång sikt, så man ska akta sig för att vara all-out.

* Varför hedge-fonder? Du kan skippa detta och bara ha mer cash på bankkontot, men suktar man efter lite mer avkastning på pengarna bör man fundera på sätt att få lite mer avkastning (till låg risk)

* Varför cash? För att du arbitrerar den statliga insättningsgarantin, du får alltså ränta på pengarna för att banken du lånar ut till är riskfylld, men sen kommer staten rädda dig ifrån risken, alltså ett arbitrage som bara privatpersoner med små mängder pengar kan göra.

ITK
2017-06-21, 08:21
...

Det där låter som en mardröm för mig :)

agazza
2017-06-21, 09:33
Köpa gamla miljonprojekthus ifall vi får en sättning i marknaden, Akelius brukar sälja av titt som tätt

Wibba
2017-06-21, 09:53
Är det så enkelt? Vad händer om det man investerat i över natten går åt helvete?

Normalt sett borde väl en aktieportfölj bestå av minst 10 olika aktier för att sprida riskerna. Säg att man investerar i stora bolag som Atlas Copco, ABB, NCC, Apple etcetc. Hur stor är risken att ett av dessa stora företag totalt kraschar och konkar över en natt?

Slartibartfast
2017-06-21, 10:04
Normalt sett borde väl en aktieportfölj bestå av minst 10 olika aktier för att sprida riskerna. Säg att man investerar i stora bolag som Atlas Copco, ABB, NCC, Apple etcetc. Hur stor är risken att ett av dessa stora företag totalt kraschar och konkar över en natt?

Eller köp ett par globala index-etf (World+emerging markets) så har du 3000+ bolag. *popcorn*

G_lund
2017-06-21, 10:06
5 miljoner:


Det är nästan så jag tror jag själv skrivit det inlägget. *cupid*

Som "nischad" hobby/företag hade jag jobbat med fastigheter eller dyrare bilmodeller av äldre årsmodell.

Petoria
2017-06-21, 10:07
Betalt av studielån (200k), köpt lägenhet (3m), investerat resten i fonder.

Yes
2017-06-21, 11:12
Normalt sett borde väl en aktieportfölj bestå av minst 10 olika aktier för att sprida riskerna. Säg att man investerar i stora bolag som Atlas Copco, ABB, NCC, Apple etcetc. Hur stor är risken att ett av dessa stora företag totalt kraschar och konkar över en natt?
Att de konkar över en natt är närmast omöjligt, men de kan såklart börja gå dåligt precis som alla andra bolag. Sedan reflekteras givetvis bolagens storlek och status i kursen. Risk att köpa dyrt alltså.

Macroman
2017-06-21, 12:58
Säg att du hade 2-5 miljoner kr på kontot som bara ligger, och dessutom en bra inkomst varje månad på 50.000 kr/mån som täcker levnadskostnader och som ev. möjliggör ytterligare lån från banken för nytt projekt.

Nu vill du få de miljonerna att växa ännu mer.

Vad för möjligheter har du, jämfört med någon som har < 300.000 kr att investera?

Öppnas det mer lukrativa dörrar med dessa summor?
Investeringar i högavkastade projekt som andra inte har möjlighet att gå in i?
Vänta på bostadskrash och köpa fastighet till stor del kontant?
Bli fastighetsvärd?
Butiksägare?

Vad hade du gjort?

Öppnas inga särskilda dörrar med såpass "lite" kapital. Med 100 mkr däremot...

Macroman
2017-06-21, 13:06
Normalt sett borde väl en aktieportfölj bestå av minst 10 olika aktier för att sprida riskerna. Säg att man investerar i stora bolag som Atlas Copco, ABB, NCC, Apple etcetc. Hur stor är risken att ett av dessa stora företag totalt kraschar och konkar över en natt?

Minimal risk för kk etc men ett börsfall på typ 50 % är inte direkt osannolikt.

r3mpuh
2017-06-21, 13:07
Toscatårta.

ARMSTARK
2017-06-21, 13:49
Hälften hade gått till vin, kvinnor och sång. Resten skulle jag slösa bort.

Järvskan
2017-06-21, 14:05
Jag skulle ha "investerat" pengarna i mindre, billigare lägenheter runtom i världen som jag gärna besöker. Jag skulle knappast aktivt hyra ut lägenheterna, utan bara ha dem som ett fast ställe att bo på ifall jag besökte staden.

MrMuggelSnuggel
2017-06-21, 15:00
Många verkar inte läsa eller förstå "uppgiften". Han frågar inte vad du skulle använt pengarna till utan vad du skulle gjort för att få pengarna att VÄXA ännu mer.

Två olika saker.

Personligen hade jag lagt hälften i en allvädersportfölj (något i stil med 30% aktier, 40% obligationer, 15% kontanter/valutor, 7.5% guld och 7.5% fastigheter) och den andra hälften hade jag använt för att starta upp 2 olika bolag.

Wibba
2017-06-21, 17:51
Att de konkar över en natt är närmast omöjligt, men de kan såklart börja gå dåligt precis som alla andra bolag. Sedan reflekteras givetvis bolagens storlek och status i kursen. Risk att köpa dyrt alltså.

Med den åsikten borde man inte ge sig in i aktier. Risken att köpa dyrt finns ju alltid, börsen går ju dock alltid uppåt med tiden.

xan
2017-06-21, 17:51
Många verkar inte läsa eller förstå "uppgiften". Han frågar inte vad du skulle använt pengarna till utan vad du skulle gjort för att få pengarna att VÄXA ännu mer.

Två olika saker.

Personligen hade jag lagt hälften i en allvädersportfölj (något i stil med 30% aktier, 40% obligationer, 15% kontanter/valutor, 7.5% guld och 7.5% fastigheter) och den andra hälften hade jag använt för att starta upp 2 olika bolag.

Vad för bolag hade du startat?

_slipknot1_
2017-06-21, 18:45
5 miljoner:

4-6 utdelningsaktier som ger 4-5% utdelning = 200-250k per år in, ISK. Veckovis koll, marginella omplaceringar när det behövs.

Slutat jobba. Levt billigt, ~120k per år i utgifter, levt på olika ställen i världen. Ingen bil. Äger inte boende utan hyr. Liten lägenhet runt 30 kvm då jag befinner mig i Sverige 6 av 12 månader per år, mer behövs inte eftersom jag inte äger saker, inte vill äga saker och inte behöver äga saker. Boende 3000 per månad = 7000 över till övrig konsumtion per månad. Eventuellt större boende på 40-50kvm med inneboende för att dra ner kostnad. Det är trevligare och billigare.

Utnyttjat den friade tiden då jag inte sitter på en arbetsplats 10h om dagen till att utbilda mig på egen väg inom alla områden jag finner intressanta samt byggt upp mitt sociala kapital med spännande och intressanta människor över hela världen.

Så småningom förhoppningsvis startat sidobusiness inom ett nischat område som jag med tiden försöker skala upp tillsammans med en grupp likasinnade och drivna divider. All övrig inkomst nyttjas till lätt sparande för högre livskvalité men majoriteten till att expandera portföljen vilket kommer generera högre inkomster i framtiden.

Ej låst.
Mycket möjligheter.
Mindre stress.
Kan göra det jag faktiskt vill.
Kan utbilda mig djupt pga tid finns och mer energi kan gå till inlärning overall.
Mer tid och ork till att träna för förbättrad hälsa.
Man kan alltid ta cykeln vart än man ska.

Minus:

Fallskärmen är pensionen som jag inte arbetar in. Å andra sidan, fungerar pensionssystemet om 50 år?

Ah hade gjort exakt samma. Ligger i planen för framtiden ändå men med den summan kunde man hoppat av redan idag.

Yes
2017-06-21, 23:06
Med den åsikten borde man inte ge sig in i aktier. Risken att köpa dyrt finns ju alltid, börsen går ju dock alltid uppåt med tiden.
Självklart finns det alltid risk men det är lättare att köpa mindre bolag till bra pris. Storbolagen brukar inte säljas billigt, även om det såklart inte utesluter att göra en Buffett och Coca Cola. Samtidigt brukar tillväxten ha planat ut.

Att börsen alltid gått upp över lång sikt har ju inget med individuella bolag att göra. Bara för att börsen sannolikt gått upp om 10 år är det inte alls säkert att t.ex. Apple gjort det.

Wibba
2017-06-22, 11:46
Självklart finns det alltid risk men det är lättare att köpa mindre bolag till bra pris. Storbolagen brukar inte säljas billigt, även om det såklart inte utesluter att göra en Buffett och Coca Cola. Samtidigt brukar tillväxten ha planat ut.

Att börsen alltid gått upp över lång sikt har ju inget med individuella bolag att göra. Bara för att börsen sannolikt gått upp om 10 år är det inte alls säkert att t.ex. Apple gjort det.

Jag håller med. Det är därför en portfölj borde bestå av minst 10 bolag imo. För småsparare som inte jobbar heltid med aktier tycker jag dock det bättre att investera i fonder. Över lång tid är det få som slår index ändå!

Ladugårdsdörr
2017-06-22, 12:00
Jag hade köpt en mindre gård med möjligheter till odling, enklare djurhållning och en bit skog. Vettig ekonomibyggnad med plats för trä- och metallverkstad + gym. Eventuella pengar som är över åker in i indexfond vid nästa sättning. Dvs. ungefär som planen ligger nu alltså.

Starke75an
2017-06-22, 16:20
En sådan maskin hade jag köpt. http://www.hakma.se/productfiles/fckupload/image/Titan.jpg