handdator

Visa fullständig version : Vad innebär "stela" muskler?


caelus
2017-06-20, 15:29
Ett problem många tycks ha är att de upplever att musklerna är "stela" eller "spända". Jag har även själv haft problem med detta under lång tid. Jag upplever att jag är spänd i stora delar av kroppen, framförallt i nacke och baksida lår. T.ex. om jag sitter framför datorn, känner jag ofta att jag måste vrida/stretcha på nacken vilket gör att det "knakar" lite. Jag har också varit hos olika naprapater, fysioterapeuter och massörer som sagt att jag är väldigt "stel". Dock har jag inte riktigt fått förklarat för mig vad detta med "stelhet" egentligen innebär, eller vad det kan bero på. Nu senast var jag hos en fysioterapeut som menade att detta med "stelhet" var ett väldigt luddigt begrepp som det inte finns något vetenskapligt stöd för (minns inte riktigt förklaringen, men jag uppfattade denna fysioterapeut som mycket kunnig).

Vad säger ni kunniga här på forumet om detta?

Vad innebär detta med "stelhet" ur ett fysiologiskt perspektiv?

Vad beror "stelhet" på?

Vad kan man göra åt detta?

Tree Fiddy
2017-06-20, 15:36
Min erfarenhet av "stela muskler" är bara folk som inte tränar som säger att "man blir stel av att träna på gym, inga funktionella muskler".

Jag är med 100% säkerhet mer rörlig och mer funktionell än alla mina bekanta som inte tränar. Så ur ett fysiologiskt perspektiv så låter det snarare som att man är stel i leder och sådant snarare än "stela muskler". Du får nog stretcha helt enkelt.

CoKEmaN
2017-06-20, 16:01
Stelhet måste väl betyda det som det betyder med allt annat, att det är svårt att röra på det. T ex, svårt att forma, svårt att böja osv. En muskel ska kunna sträckas ut och ska kunna dra ihop sig, en stel muskel borde ha en minskad förmåga till detta.
Sen kan man diskutera om man ska kalla det något annat, jag brukar snarare kalla det för spända muskler, att det är svårt att få dem att slappna av.
Att musklerna är spända/stela behöver inte betyda någonting, det skulle kunna ge problem men det är inget måste, ofta så är de spända för att skydda kroppen eller för att de överbelastas, t ex av dålig hållning eller liknande, du beskriver ju t ex stelhet när du sitter framför datorn, förmodligen så har du inte världens bästa hållning där och musklerna får jobba mer än de skulle behövt jobba om du hade bättre hållning.

Jag tror att stelhet eller spända muskler egentligen är en dålig benämning, men det används..

Scratch89
2017-06-20, 21:42
Jag skulle säga att det handlar om att muskler har svårt att slappna av, möjligen i kombination med andra muskler som inte fungerar så bra. Däremot är det många som tycker att de känns stela, men de har fullgod rörlighet. En uppdriven muskel känns säkert lite öm, men den behöver inte vara stel, som i begränsad rörlighet.

caelus
2017-06-21, 12:36
Jag tror också, som ni är inne på, att det vanligtvis (när begreppet "stelhet" används) handlar om att en muskel har svårt att slappna av av någon anledning. I dessa fall är antagligen "spända" muskler en bättre benämning. Detta med rörlighet är väl kanske lite av en annan sak, som inte nödvändigtvis hör samman med att musklerna är spända?

I mitt fall handlar det nog mycket om att jag har svårt att slappna av. Jag har sedan lång tid tillbaka problem med psykisk ohälsa, bl.a. depression sedan 15 år tillbaka och nu även utmattningssyndrom. Att långvarig stress kan ge den här typen av fysiska symtom är tydligen mycket vanligt enligt vad jag förstått.

Exemplet jag tog upp (när jag sitter framför datorn) var kanske inte det bästa. Det största problemet för mig, och anledningen till att jag sökt professionell hjälp för detta, är istället smärta/spänningar i vaderna som uppstår i samband med löpning. Efter att ha sprungit en längre sträcka (ca. 10 km) får jag mycket ont i övre delen av vaderna (strax nedanför knävecken). Det gör så ont att jag ofta måste avbryta. Detta är ett problem jag haft i flera års tid, och som bara blivit värre. Jag stretchar benen regelbundet, både efter löpning och på träningsfria dagar. Masserar även lår och vader med foam roller. Inget av detta har dock hjälpt särskilt mycket, annat än att det lindrat symtomen tillfälligt. Så fort jag börjar springa igen är problemen tillbaka.

Naprapaten jag träffade nu senast (som var särskilt inriktad på löpning) föreslog att jag borde försöka springa mer regelbundet: kortare sträckor varje dag istället för längre sträckor mer sällan. Därefter försiktigt trappa upp längden för att på så sätt vänja kroppen vid längre sträckor. Han nämnde även detta som Cokeman är inne på, att det handlar om att hjärnan skickar en "signal" om smärta till kroppen för att undvika överbelastning/skada. Rent fysiskt är det ju iaf i dagsläget ingenting i mina ben/vader som är skadat.