handdator

Visa fullständig version : Vad tycker ni om denna sidans guide till muskeltillväxt?


smerk
2017-06-19, 19:10
https://renaissanceperiodization.com/hypertrophy-training-guide-central-hub/

Den här sidan har en guide till hur man ska träna som ren för maximal muskeltillväxt. Scrollar man ned lite hittar man en länk för varje muskelgrupp. Vad tycker ni angående totala antalet set, frekvens etc?

Jag har börjat träna på liknande sätt just innan jag upptäckte sidan med bra resultat som följd.

Anders The Peak
2017-06-19, 19:43
Betydligt bättre jämfört med alla YT experters kanaler.
Helt ok rekommendationer för att lyckas med träningen.

Rahf
2017-06-20, 07:28
Dr. Mike Israetel är för övrigt väldigt involverad med Chad Wesley Smith & CO som driver Juggernaut Training Systems. Båda kloka män med huvudet rätt påskruvat.

ThomasA
2017-06-20, 08:02
Då är frågan,hur lägger man upp ett bra träningsschema med hjälp av all den infon? (Jag orkar inte tänka ut det) *cry**popcorn*

Slartibartfast
2017-06-20, 08:15
Jag tycker Israetel är väldigt bra. Här går han igenom basics för hypertrofiträning.

Yhj1x5x4inc

CapnMiler
2017-06-20, 09:08
Betydligt bättre jämfört med alla YT experters kanaler.
Helt ok rekommendationer för att lyckas med träningen.

Dr. Mike Israetel är för övrigt väldigt involverad med Chad Wesley Smith & CO som driver Juggernaut Training Systems. Båda kloka män med huvudet rätt påskruvat.

Lägg till att Mike Israetel också har en viss bekantskap/vänskap med Brad Schoenfeld, Alan Aragon och James Krieger med tanke på att han också var med i diskussionspanelen för "Sports & Performance Summit" nyligen i Amsterdam och spenderade tiden baserat på sociala medier med dessa personer, m.fl.

Med tanke på sin akademiska bakgrund, sina kopplingar till elitlyftare och relevanta forskare inom styketräning så skulle jag inte jämföra honom med YT (Youtube?) "experter" som håller på med träning, som Scooby eller "Scott Herman Fitness" *spy*

spoon
2017-06-20, 09:24
Vettig video. Upplägget skiljer inte så mycket från träning för styrka. Det är mest volymen och att dom tänker kroppsdelar istället för övningar.


Skickat från min D5803 via Tapatalk

Shqypnia
2017-06-20, 10:02
Alla vet vad som ska göras för optimal muskeltillväxt. Det ska tränas hårt och det ska ätas mkt utav vettig mat.

Arnoldski
2017-06-20, 11:19
Jag tycker Israetel är väldigt bra. Här går han igenom basics för hypertrofiträning.

Yhj1x5x4inc


Jag tyckte om videon och deras anslag.

En fråga som jag funderar mer och mer på nuförtiden är hur man ska räkna seten. För mig spelar det mer och mer roll, för som småbarnsfar till fyra knodds är det svårt med kontinuitet och tillfällena som dyker upp måste man gripa i flykten och det är svårt att ha specifika strikta scheman.

Låt säga att jag gör 4 set bänkpress och 4 set lutande hantelpress ett pass en vecka, och att jag därmed gjort 8 set för bröst.

En annan dag`(kanske 2 dagar senare) samma vecka, blir det knäböj och armar.
Då blir det dags för triceps.
Ska jag i det läget tänka att jag (i och med bröstpasset):
-redan gjort 8 set för triceps
-gjort 0 set för triceps
-gjort x set för triceps (där x ligger någonstans mellan 0 och 10)
??

Med de få tillfällen jag har spelar det ju väldigt stor roll, eftersom jag ahr så lite tid att disponera. Jag vill ju inte lägga 20 sets på triceps, utan skulle då hellre investera de få set jag hinner med i andra muskelgrupper. Erfarenhetsmässigt behöver dock mina triceps specifik träning, men det är ju inte direkt så att de är opåverkade av bröstträningen...

Hur skulle ni tänka?

ThomasA
2017-06-20, 11:24
Alla vet vad som ska göras för optimal muskeltillväxt. Det ska tränas hårt och det ska ätas mkt utav vettig mat.

Och ändå fungerar det bara någorlunda bra i några år för de allra flesta. Efter skall vi säga 5-6 års hård träning har nog de flesta kommit till den muskelmassan de kommer att få,( i alla fall väldigt nära) efter det krävs det olagliga metoder för att öka den något nämnvärt. Det är i alla fall min erfarenhet av 13 års träning. Visst går det att äta sig fruktansvärt fet också och på det viset bli stor och stark,men vid en senare deff brukar vikterna och måtten stanna på ungefär det samma som innan grisbulken.
Man kan ju fråga sig varför man började med styrketräning !? :laugh:

Slartibartfast
2017-06-20, 12:48
Hur skulle ni tänka?

Jag skulle slänga in lite direkt tricepsträning efter bröstträningen och bicepscurls efter ryggträningen.

Hur många dagar i veckan hinner du träna? Är det tre eller fyra dagar skulle jag rekommendera Över/under-split.

ThomasA
2017-06-20, 12:59
Jag skulle slänga in lite direkt tricepsträning efter bröstträningen och bicepscurls efter ryggträningen.

Hur många dagar i veckan hinner du träna? Är det tre eller fyra dagar skulle jag rekommendera Över/under-split.

Slarti,hur hade du lagt upp det om du ville försöka bygga riktigt grova armar? Hur hade du tänkt med frekvens,volym och även övriga kroppens träning.

smerk
2017-06-20, 15:54
Om man ska implementera detta i ett över/under-upplägg 4ggr/vecka, ser detta rimligt ut för ett över-pass?

Bänk 4x8
Flies 4x10
Lutande hantelpress 3x12
Stångrodd 6x10
Kronlyft 3x10
Chins 3x15
Shrugs 5x10
Liggande tricepsextension stång 3x12
Tricepsextension över huvudet EZ-stång 3x12

Förutom detta biceps, mellersta och bakre axlar 3x10 typ 3-5ggr/vecka. Har lätta hantlar jag kan använda hemma.

Görs detta 2ggr/vecka är det ungefär den volymen jag är kört senaste halvåret i form av PPL 6ggr/vecka. Tränat icke-optimalt till och från i 4 år och har fått mycket bättre resultat det senaste halvåret än från de senaste typ 2.5 åren med den löjligt låga volym som alla typiska upplägg har jämfört med detta

Läskeblask
2017-06-20, 19:08
Jag tycker det här med set hit och set dit är luddigt. Kör man till fail, pyramid osvosv.

Nybörjare ärmdet jävligt lätt. Låg volym, mera vikt på stången varje pass. Klarar man sig en god stund på. Senare när det inte längre går att öka på detta sätt till samma grad så höjjer man volym t.ex gör man 100x5,4,3 så ökar man till 100x5,5,5 osv. Senare i karriären ta hjälp av dropsets osv för att öka den totala belastningen. Och ja om man tränat seriöst i många år och dessutom är ren så är det ofta att köra spicifika muskelgrupper hårdare och mera underhållsträning för resten. Största misstaget enligt är att köra på,onödigt hög volym i början. Inte konstigt att man dessutom orkar köra 25 set rygg när övningarna inte sitter där som ska och ryggen knappt känns alls efter passet

Arnoldski
2017-06-20, 19:28
Jag skulle slänga in lite direkt tricepsträning efter bröstträningen och bicepscurls efter ryggträningen.

Hur många dagar i veckan hinner du träna? Är det tre eller fyra dagar skulle jag rekommendera Över/under-split.

Tyvärr varierar även det, men låt oss utgå ifrån att jag kunde få till tre pass i alla fall.

Så givet tre pass, vad tänker du då?

Slartibartfast
2017-06-21, 07:27
Slarti,hur hade du lagt upp det om du ville försöka bygga riktigt grova armar? Hur hade du tänkt med frekvens,volym och även övriga kroppens träning.

15-20 set totalt per vecka och kroppsdel, med en frekvens på 2-3 gånger per vecka. kanske 10-15 set direkt armträning. Sen är det ganska skit samma hur man lägger upp det.

Tre helkroppspass med 4-5 set biceps och lika mycket triceps, eller fyra-fem halvkroppspass med tre set bi+tri, eller push/pull/ben sex pass per vecka. *flex*

Slartibartfast
2017-06-21, 07:33
Tyvärr varierar även det, men låt oss utgå ifrån att jag kunde få till tre pass i alla fall.

Så givet tre pass, vad tänker du då?

Helkroppspass eller Över/undersplit. 40-70 reps per muskelgrupp och pass, frekvens minst två gånger i veckan per muskelgrupp.

Lästips:

Forma Kroppen (Gudiol & Neuman)
The Muscle & Strength pyramid (Eric Helms)
Allt som Israetel skriver om MEV, MRV etc i bloggen i första inlägget.

Läskeblask
2017-06-21, 07:54
Push/pull kan vara ett bra alternativ. Triceps och pulldagen och biceps på pushdagen så får du extra träning då triceps involveras på i pressar och biceps i drag. Dessutom orkar man köra hyffsat hög volym för varje muskel. Helkropp är dåligt i den menjngen att det tar tid och min erfarenhet är att dom sista muskelgrupperna inte alltid blir så lyckade efter att man kört igenom resten av kroppen. Beror förståss på hur man lägger upp tränjngen men endå

IntenZe
2017-09-10, 06:58
Ingen som vill gå ihop och köpa programmet men's physique training template? Kostar 800 spänn så det kändes lite dyrt.

viringer
2017-09-10, 08:00
Dom vet vad dom pratar om. Dom har en väldigt lång bok om det också.

smerk
2017-09-10, 09:43
Dom vet vad dom pratar om. Dom har en väldigt lång bok om det också.

Sannerligen! Har tränat enligt deras filosofi sedan trådstart och fått bra resultat

Anders The Peak
2017-09-10, 09:47
Rekommenderar de här istället för Israetel motsvarande verk.

The Max Muscle plan (http://www.adlibris.com/se/bok/the-max-muscle-plan-9781450423878)

Science and Development of Muscle Hypertrophy (http://www.adlibris.com/se/bok/science-and-development-of-muscle-hypertrophy-9781492519607)


Sannerligen! Har tränat enligt deras filosofi sedan trådstart och fått bra resultat

Det är inget annat än gammaldagsträning som är ompaketerat i en ny förpackning.

smerk
2017-09-10, 10:04
Rekommenderar de här istället för Israetel motsvarande verk.

The Max Muscle plan (http://www.adlibris.com/se/bok/the-max-muscle-plan-9781450423878)

Science and Development of Muscle Hypertrophy (http://www.adlibris.com/se/bok/science-and-development-of-muscle-hypertrophy-9781492519607)




Det är inget annat än gammaldagsträning som är ompaketerat i en ny förpackning.

Har inget emot gammaldagsträning heller, om det innebär klassisk brosplit. Tror dock ej att jag kan hoppa på ett sådant schema än innan jag har hunnit vänja mig vid hög volym. Vad för typ av träning är det som förespråkas i böckerna?

Angående programmet, vad tycker ni om frekvensen för mellersta axlar, traps och biceps? Det föreslås ju att de kan tränas 6ggr/vecka om man ej kör fler än 3-4 set, vilket de menar är en fördel eftersom de återhämtas så fort. Själv har jag kört nämnda muskelgrupper 2ggr/vecka istället med ca 10 set per pass.

frys
2017-09-10, 10:31
Jag testar att träna biceps 4 ggr/v nu. istället för 2 pass med 2 övningar är det 4 pass med en övning men samma volym. Kör dock hammercurl och omvänd stångcurl på 2 av passen så kanske inte räknas som 4 riktiga bicepsövningar då.