handdator

Visa fullständig version : Tråden för oss som "plastbantar" eller tänker börja göra det.


Bärsärk
2017-06-18, 23:17
Plastbanta, eller att helt enkelt ta bort så mycket plast ifrån hemmet som möjligt känns ju mer aktuellt nu än någonsin så varför inte göra en tråd om det där vi kan hjälpas åt och tipsa varandra.

Själv har jag börjat gå igenom köket ganska ordentligt, och bytt ut stekspadar mot trä. Men en sak som slår mig då är att jag är lite osäker på hur man diskar saker i trä, jag vet att diskmaskin funkar dåligt men med borste känns det svårt att få det helt rent, hur brukar ni göra?

blåvitt
2017-06-18, 23:50
Så länge man diskar grejerna direkt inpå användning brukar jag inte Ga några problem med att få det rent. Om någon tomatsoppa råkar dra in ordentligt i en träsket är det inte hela världen. Skärbrädor är värre, där tycker jag ändå att man ska kompromissa och använda plast till fläsk och fågel, trävarianten är det bara att låta dra i varmvatten efter grönsaker osv.

Och släng för guds skull inte plastredskap. Ge vidare eller använd tills de är körda, att slänga miljöboviga produkter i onödan gör en bara till en ännu större miljöbov!

xan
2017-06-18, 23:56
Och släng för guds skull inte plastredskap. Ge vidare eller använd tills de är körda, att slänga miljöboviga produkter i onödan gör en bara till en ännu större miljöbov!

Plaståtervinning hjälper inte?

Bob90
2017-06-18, 23:59
Huvudregeln med träredskap är lite som att sköta om en kökskniv. Rengöra snabbt efter användning och inte låta grejerna ligga blöta. Sen får man bara acceptera att träslevar och stekspadar blir missfärgade så inåt helvete av typ curry, paprika, chili osv.

Jag kör fortfarande skärbräda i plast och "blanda-/rörabunke" i plast och två matlådor. Annars är alla redskap i stål eller trä och glas (matlådor).

Bunke och skärbräda känns inte praktiskt att gå över helt till trä/metall. En metallbunke är avig och bara låter mycket och en träskärbräda är inte lika hygienisk för tex kyckling och dylikt som blåvit redan sagt.

Klein
2017-06-19, 04:28
Plastskärbrädor är väl extremt ohygieniska vad jag förstått det:

Think your plastic chopping board is more hygienic than a wooden one? You're wrong. Plastic chopping boards in fact harbour much more bacteria than their wooden cousins, according to Allrecipes magazine. And when you find out how disgusting a plastic board can really get, you may never want to use one again.Plastic chopping boards may be easier to wipe clean but a study found they harbour more bacteria than wooden ones. Plastic chopping boards may be easier to wipe clean but a study found they harbour more bacteria than wooden ones. With their wipe-clean surfaces, many assume that a plastic chopping board is more hygienic because it's easier to clean.
But several studies have revealed that bacteria multiplies much quicker on plastic boards.

A study by University of Wisconsin study found that bacteria including salmonella did not survive on wooden cutting boards when left overnight. However on a plastic board, the bacteria thrived and multiplied. Another study found that people were more likely to fall ill if using a plastic chopping board.

Wooden chopping boards are less likely to have severe dents where bacteria can grow, unlike plastic boards, which wear out quickly. Old or worn chopping boards are also a bacteria risk as the dents and grooves made over time can harbour germs. Mould can grow under the surface of the board, leading to staining and creating a potential health risk.

TOP TIPS FOR KEEPING CHOPPING BOARDS CLEAN

- Wash thoroughly with hot water and soap before prepping food

- Always prepare vegetables before raw meat if using the same board

- Dry wooden boards with a cloth

- Don't stack wet boards together

- Throw away worn or old boards

When there are too many grooves, the safest thing to do is to throw the old board away. Wooden boards meanwhile tend to last longer because the material is much sturdier than plastic and less likely to dent severely. But there may not be a need to throw away your plastic chopping board just yet.

Food safety researcher Ben Chapman of NC State has said that plastic chopping boards are useful for prepping raw meat as they can be put in the dishwasher where the high temperature inside the machine will kill any bacteria. But he recommends using wooden boards for chopping vegetables or ready-to-eat foods.

The United States Department of Agriculture says that both wood and plastic can harbour bacteria, and the best way to stay safe and prevent illness is to make sure you wash your clean chopping boards thoroughly with hot water and soap before prepping food.

Dry boards with a towel as soon as they're washed and don't stack damp boards together, says Allrecipes, as this will let the bacteria multiply.

http://www.dailymail.co.uk/femail/food/article-4187352/Plastic-chopping-board-hygienic-wooden-one.html

Dreas
2017-06-19, 05:22
Plastskärbrädor är väl extremt ohygieniska vad jag förstått det:

http://www.dailymail.co.uk/femail/food/article-4187352/Plastic-chopping-board-hygienic-wooden-one.htmlFast nu är det inte så att man använder en skärbräda efter att den stått framme över natten utan slänger in den i diskmaskinen vilket inte en i trä klarar speciellt bra.

Wipe off? Jag tycker inte att det verkar applicerbart på nordisk hantering där diskmedel används och borste eller diskmaskin.

shut teh face
2017-06-19, 05:24
Min fru har varit skitnödig på detta sedan 8 år tillbaka ungefär så vi har fasat ut det mesta av plasten.

Främst gäller det barnens grejer, de blir back-to-basics med att de inte har så hemskt mycket leksaker, som förr i tiden. Nuförtiden brukar ju en unge annars ha runt 400-500 platsleksaker. Det är ju rejält dyrt med träsaker istället för plast..

Vad gäller bestick/glas/tallrik har vi använt bambu när de varit små, nu har de samma som oss; glas.

Köper man ordentliga saker åt barnen så är de dyrare sakerna oftast inte plast, men det finns undantag, lego har de exempelvis och det är ju plast.



Någon som känner till någon bra plastmatta för att använda i våtutrymmen som är giftfri?

King Grub
2017-06-19, 05:48
Lego är helt giftfritt!

Bob90
2017-06-19, 08:43
Någon som känner till någon bra plastmatta för att använda i våtutrymmen som är giftfri?
Lego är helt giftfritt!

Det här är nog det mest ondskefulla svaret jag någonsin har och kommer se skrivas på kolozzeum.

Bärsärk
2017-06-19, 16:14
Så länge man diskar grejerna direkt inpå användning brukar jag inte Ga några problem med att få det rent. Om någon tomatsoppa råkar dra in ordentligt i en träsket är det inte hela världen. Skärbrädor är värre, där tycker jag ändå att man ska kompromissa och använda plast till fläsk och fågel, trävarianten är det bara att låta dra i varmvatten efter grönsaker osv.

Och släng för guds skull inte plastredskap. Ge vidare eller använd tills de är körda, att slänga miljöboviga produkter i onödan gör en bara till en ännu större miljöbov!

Skärbräda är det som känns värst ja, men jag funderar på om man inte kan fixa skärbräda i metall? Skulle det vara så dåligt? Måste väl finnas.

Ozma
2017-06-19, 16:29
Skärbräda är det som känns värst ja, men jag funderar på om man inte kan fixa skärbräda i metall? Skulle det vara så dåligt? Måste väl finnas.

En skärbräda i metall skulle nog slita ut dina köksknivar ganska snabbt, tyvärr.

Tobbey
2017-06-19, 16:37
Tips om ni ska vara miljövänliga är att käka plantbaserad mat enbart. Jag tänker inte så mycket på min plastkonsumption, å andra sidan konsumerar jag nästan ingenting så det blir aldrig mycket kontakt med plaster för min del.

Men släng inte bort grejer som används bara för att "plastbanta" och sen köpa nytt icke plast. Blir ju ännu värre för miljön om inte annat.

Bärsärk
2017-06-19, 19:08
Jag gör det inte för miljön jag gör det för min hälsa.

unsuspected
2017-06-19, 19:55
Tips om ni ska vara miljövänliga är att käka plantbaserad mat enbart. Jag tänker inte så mycket på min plastkonsumption, å andra sidan konsumerar jag nästan ingenting så det blir aldrig mycket kontakt med plaster för min del.

Men släng inte bort grejer som används bara för att "plastbanta" och sen köpa nytt icke plast. Blir ju ännu värre för miljön om inte annat.

Äta insekter är ännu mer miljövänligt :)

Gearhead85
2017-06-20, 05:17
Så länge man diskar grejerna direkt inpå användning brukar jag inte Ga några problem med att få det rent. Om någon tomatsoppa råkar dra in ordentligt i en träsket är det inte hela världen. Skärbrädor är värre, där tycker jag ändå att man ska kompromissa och använda plast till fläsk och fågel, trävarianten är det bara att låta dra i varmvatten efter grönsaker osv.

Och släng för guds skull inte plastredskap. Ge vidare eller använd tills de är körda, att slänga miljöboviga produkter i onödan gör en bara till en ännu större miljöbov!

Hur gör man om man harcen stekspade i plast sedan man använde teflonpanna men nu bara använder den i metall och sedan träredskap? Plastspaden ligger med andra ord bara och tar plats. :)

mulliy
2017-06-20, 20:18
Någon som kan tipsa om en bra shaker i metall?

Tobbey
2017-06-20, 20:32
Någon som kan tipsa om en bra shaker i metall?

Klean Kanteen är bra grejer, tror de har en shaker i sortimentet.

Notten
2017-06-20, 20:47
Klean Kanteen är bra grejer, tror de har en shaker i sortimentet.

Dom har ingen shaker i sortimentet men folk gör egna med modellen Klean Kanteen Reflect + en sån där mixer boll i rostfritt stål som följer med vissa plastshakers som saknar filter.

En 5x5 "Mixer Ball" går att beställa för en billig slant på amazon och liknande.

Bärsärk
2017-06-20, 22:02
Om man behöver mixerboll för att få sitt proteinpulver klumpfritt ska man nog byta märke :d

Notten
2017-06-20, 22:28
Om man behöver mixerboll för att få sitt proteinpulver klumpfritt ska man nog byta märke :d

Varför då?

Bärsärk
2017-06-21, 17:51
Varför då?

Ska ju gå att bara skaka och få de någorlunda klumpfritt.

Notten
2017-06-22, 16:27
Ska ju gå att bara skaka och få de klumpfritt.


Tack för förtydligandet men jag undrar vad det är för fel på proteinpulvret och märket om det inte blir klumpfritt?

OnTopic:
Ett tips för den som väljer att köra på en Klean Kanteen Reflect är att införskaffa en sylttratt eftersom diameterna på öppningen är så mycket mindre än en vanlig shaker.
Jag känner att det underlättar en del när man ska dumpa i en dl proteinpulver....

svartakronan
2017-06-22, 16:49
Tänker kanske införskaffa mig en shaker i rostfritt stål. Men kommer det ens göra någon skillnad med tanke på att nästan allt man äter har varit förpackat i plast och mitt proteinpulver som ligger i plastpåsar.
Ifall jag häller över proteinpulvret i glasbehållare, gör det någon nytta med tanke på att pulvret har redan legat i en plastpåse ett tag?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

xan
2017-06-22, 17:06
Att torrvaror ligger i plastförpackningar är nog inte riktigt lika illa. Gissar på att mer farliga ämnen i plastet löses upp om man tillför vätska och skakar.

upperkatt
2017-06-22, 17:22
Tänkte lägga en beställning - Hur många shakers behöver man? Bör väl räcka med en om man har behållare med sig?

Gearhead85
2017-06-23, 12:16
Någon som kan tipsa om en bra shaker i metall?

Vi har Metalshake som dock har ett lock i PP-plast, SLVR som har en shaker som även där locket är av plast. Sedan tog Roddy Benjaminsson (Hero i Gladiatorerna) och introducerade en shaker som allt utom sikikonpackningen och snöret som håller i korken som är av bävernylong av metall. Det vill säga att enda ickemetalliska som vätskan kan komma i kontakt med är silikonpackningarna. Dock är den rätt dyr.

svartakronan
2017-06-28, 10:02
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170628/138626e9bf29d0014960f7c13da4c6a0.jpg

Precis fått hem min "giftfria shaker" men tyvärr är locket av plast. Kommer det ens göra stor skillnad när locket är plast?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

upperkatt
2017-06-28, 17:21
Lego är helt giftfritt!

Är denna giftfri?

https://sh-s7-live-s.legocdn.com/is/image/LEGO/5005175?$main$

93North
2017-07-04, 16:54
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170628/138626e9bf29d0014960f7c13da4c6a0.jpg

Precis fått hem min "giftfria shaker" men tyvärr är locket av plast. Kommer det ens göra stor skillnad när locket är plast?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Om jag inte sett fel så är väl underdelens (200ml delen) insida i plast med...? :/

J.V
2017-07-04, 17:26
Blev inspirerad och plockade upp en ny vattenflaska fran Gentlemen's Hardware tidigare idag. Tyvarr bara 500ml, hade garna haft 700-1000ml, men jag var for fafang for att ta nagot annat om man nu ska lagga pengar pa annat an plast. Tillverkare av flaskor i stal ar ratt duktiga pa att kleta dit fula och/eller stora loggor, sa nagra rymligare flaskor gick bort.

https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/51ZIC3I2SOL._SY355_.jpg

sailaways
2017-07-04, 17:27
Skippa teflon också, förutom plasten.

ApexProcyon
2017-09-19, 15:36
Det blir många strider med äldre familjemedlemmar som tycker att man är knäpp i huvudet för att man vill minimera dotterns kontakt med plast. Särskilt när det kommer till praktiska saker som nappflaska, plasttallrikar, plastmuggar och närliggande. Man blir bemött som någon knäppgök som hävdar el-allergi för att man ser till barnets bästa.

Att saker produceras och säljs är tydligen ett bra argument för att det inte är farligt.

Ville inget särskilt med det här inlägget annat än att vädra irritation över folk som tycker att bristande kunskap är ett bra underlag för att kritisera "knäpp uppfostran".

Sakta men säkert försöker jag fasa ut så att alla regelbundet använda barnsaker blir plastfria.

King Grub
2017-09-19, 15:49
Jag brukar bemöta sådana kommentarer med "din åsikt är inte viktig för mig".

ApexProcyon
2017-09-19, 15:55
Jag brukar bemöta sådana kommentarer med "din åsikt är inte viktig för mig".

Ja, det brukar fungera. Det är svårt att inta låta det krypa under huden när det kommer från barnets farmor som vill idiotförklara för att man inte låter barnet använda all skräp som "alla andra barn" får använda.

Det blir ett socialt problem när plast och sådant ges bort i all välmening när tillsägelser inte tas på allvar och det sedan uppdagas att barnet inte får använda det.

Problemet ligger såklart i att det inte lyssnas på tillsägelser till att börja med, men det gör inte situationen mindre laddad när det väl kommer till kritan.

Det är bara att fortsätta vara tjurskallig i vetskapen om att man gör det för en god sak.

supercharge
2017-09-19, 18:38
Det är inte utan att man suckar lite när folk ska göra livsstilsförändringar för att det är trendigt och syns i media. Nu är det plast men samma sak gäller ekologisk mat i Sverige. Vad som står på löpsedlarna och vad som faktiskt har stark påverkan på våra liv och vår hälsa är två helt olika saker.

Dreas
2017-09-19, 18:49
Det är inte utan att man suckar lite när folk ska göra livsstilsförändringar för att det är trendigt och syns i media. Nu är det plast men samma sak gäller ekologisk mat i Sverige. Vad som står på löpsedlarna och vad som faktiskt har stark påverkan på våra liv och vår hälsa är två helt olika saker.Plast har iaf ett starkare stöd rent vetenskapligt för att vara skadligt. Ekologiskt är humbug tyvärr.

ApexProcyon
2017-09-19, 18:56
Det är inte utan att man suckar lite när folk ska göra livsstilsförändringar för att det är trendigt och syns i media. Nu är det plast men samma sak gäller ekologisk mat i Sverige. Vad som står på löpsedlarna och vad som faktiskt har stark påverkan på våra liv och vår hälsa är två helt olika saker.

För min egen del så har jag varit försiktig med plast i bra många år, vad som är nytt är barn och dom strider jag inte trodde att jag skulle behöva ta.

När man ser plastsaker överallt som man själv inte skulle ta i med tång som som stoppas in i munnen så är det svårt att inte reagera. Då blir man trött på när släktingar överöser med sådant trots att man vänligt undanbett det.

Alla som har läst grundläggande kemi borde kunna lista ut att plast inte är en välgörare för kroppen.

Dreas
2017-09-19, 18:59
För min egen del så har jag varit försiktig med plast i bra många år, vad som är nytt är barn och dom strider jag inte trodde att jag skulle behöva ta.

När man ser plastsaker överallt som man själv inte skulle ta i med tång som som stoppas in i munnen så är det svårt att inte reagera. Då blir man trött på när släktingar överöser med sådant trots att man vänligt undanbett det.

Alla som har läst grundläggande kemi borde kunna lista ut att plast inte är en välgörare för kroppen.Barn stoppar ganska mycket saker i munnen som jag inte skulle ta i med tång, där är inte plast speciellt unikt.

Det är garanterat inte dåligt att försöka undvika eller minska på plasten i sitt liv, men någon måtta får det vara också. Tur att Lego är ok, för det älskar lillgrabben!

Sen nappflaskor skulle jag aldrig skippa just nu, gotta have his välling!

ApexProcyon
2017-09-19, 19:04
Barn stoppar ganska mycket saker i munnen som jag inte skulle ta i med tång, där är inte plast speciellt unikt.

Det är garanterat inte dåligt att försöka undvika eller minska på plasten i sitt liv, men någon måtta får det vara också. Tur att Lego är ok, för det älskar lillgrabben!

Sen nappflaskor skulle jag aldrig skippa just nu, gotta have his välling!

Ja visst är det så, det känns mest vettigt att undvika det värsta i hemmets omedelbara närhet. Att hundens mat kan smaka spännande eller att något skräp utomhus kan slinka ned är en annan sak, jag resonerar som så att det är vanorna som bygger grunden - inte undantagen. :)

Lego ska jag läsa in mig mer på, om det är godkänt så är det guld värt då Duplo och byggande rent allmänt är den största hobbyn.

Nappflaskor har jag funderat på ersättare till men kommer inte på något vettigt.

xan
2017-09-19, 19:05
Jag brukar bemöta sådana kommentarer med "din åsikt är inte viktig för mig".

Då förstärker man bara deras åsikter om sin egen knäpphet. Känner igen reaktionerna t om när det gäller saker med tydliga negativa effekter som chark, grillad mat osv.

Jag är fortfarande tveksam till hur man ska se på plast. Vet att du själv har sagt att du hade uteslutit det helt om du hade barn, är det din magkänsla baserat på den vetenskapen som finns eller är bevisen helt övertygande? Företag som tar bort plast verkar mest göra det av miljöskäl.

Alla som har läst grundläggande kemi borde kunna lista ut att plast inte är en välgörare för kroppen.

Finns nog många kemikalier som i teorin kan vara "skadliga", men hurvida det faktist har någon betydande effekt i praktiken är något helt annat.

Kabuto
2017-09-19, 21:02
Bästa matlådorna? Är det glas som gäller? Vilka tycker ni är bäst?

Gearhead85
2017-09-19, 21:16
Bästa matlådorna? Är det glas som gäller? Vilka tycker ni är bäst?

Glas om du ska köra den i mikron. Annars kan du ha rostfritt stål också.

agazza
2017-09-19, 22:28
Jag har bytt vissa saker till glas, till exempel matlådor. För min egen skull.

varför skall ni helt plötsligt byta ut all plast? Är det dödens med plast?

MaxTheMarketer
2017-09-19, 23:10
Tjo på er alla plastbantare, hur ser ni på mikroplats? https://sv.wikipedia.org/wiki/Mikroplast

Enligt detta så är vi rätt körda oavsett hur mkt plast vi tar bort från vår kost och vardagliga liv som går att se med blotta ögat ;)

Det som intresserar mig är hur mkt mikroplast som vi får i oss idag jämfört med för 30 år sedan; har det blivit bättre i takt med tekniken eller har det blivit sämre för att mikroplast har upptäckts så sent som nu?