handdator

Visa fullständig version : Mer deffad = inte alltid bättre? (Som natty)


Stor Hård Ådrig
2017-06-18, 15:24
Hej!

Brukar hålla mig hyfsat deffad året om. 80 kg som mest och då syns absen hyfsat. Nere på 76 är jag "rätt deffad" utan att se liten ut.

Till min poäng då, jag upplever att efter en viss gräns (för mig när jag kmr under 76) så krymper jag typ och tappar storlek. Även om jag hade kunnat fortsätta ner till typ 74-75 om jag ville funderar jag på att stanna på typ 76 för att inte bli för liten. Naturliga bodybuilders ser ju väldigt små ut i tävlingsform, nästan så att de ser bättre ut även på beachen på lite högre vikt.

Någon som kan relatera? Ser naturliga bodybuilders bättre ut i tävlingsform än på aningen högre vikt?

Minikubik
2017-06-18, 15:42
Handlar inte om huruvida man preppar eller inte, utan bara om hur mycket muskelmassa man har

Stor Hård Ådrig
2017-06-18, 15:48
Handlar inte om huruvida man preppar eller inte, utan bara om hur mycket muskelmassa man har

Nu handlar inte tråden om att preppa eller inte. Vad jag har sett så verkar det lättare att se fyllig ut på låg BF med steroider. Därför skriver jag att frågeställningen bygger på rena individer eftersom de får en viss look på väldigt låg BF.

Shqypnia
2017-06-18, 15:51
Främst så är väl en alldeles för låg fett% inte sund för hälsan. Så länge du inte ska tävla så ser jag ingen idé med att gå ner riktigt lågt i vikt, i synnerhet inte om du är nöjd med din form.

Jag har dessvärre ingen erfarenhet av att vara nöjd och inte vilja gå ner ytterligare..

Minikubik
2017-06-18, 16:13
Nu handlar inte tråden om att preppa eller inte. Vad jag har sett så verkar det lättare att se fyllig ut på låg BF med steroider. Därför skriver jag att frågeställningen bygger på rena individer eftersom de får en viss look på väldigt låg BF.

Okej, då missförstår jag frågeställningen och förstår inte alls istället :) Hoppas andra kan ge bättre svar

Diomedea exulans
2017-06-18, 16:21
Känner inte igen det där, det är snarare ansiktets utmärgling som sätter gränsen för när jag tycker det är för deffat.

Cruceuz
2017-06-18, 17:30
Själv tycker jag att man ser bättre ut utan kläder deffad, men mycket bättre med kläder med lite mer fett. Dessutom är man bra mycket starkare *flex*

ApexProcyon
2017-06-18, 17:53
Själv tycker jag att man ser bättre ut utan kläder deffad, men mycket bättre med kläder med lite mer fett. Dessutom är man bra mycket starkare *flex*

En gammal skolkamrat fick syn på någon strandbild på mig och ansåg att jag såg "mycket bättre ut där med mer massa på kroppen".

Att jag egentligen hade mer massa som doldes av kläder vid kommentarstillfället är lite komiskt. Personen i fråga hade hakat upp sig på att jag såg "farligt smal" ut.

smerk
2017-06-18, 21:27
Man blir liten, platt och klen i tävlingsform som ren, dvs typ runt 5 % kroppsfett. Jag ser ingen anledning till att gå under 10-12% kroppsfett. 12-15% är optimalt för styrka kombinerat med utseende enligt mig

xan
2017-06-18, 21:41
I början av deffen ser jag större ut trots att jag krymper pga att musklerna blir mer definierade. Men när man redan är definierad och deffar ännu mer får man inte samma effekt och det blir "diminishing returns" istället. Så jag tycker helt klart ett mellanläge på kanske 12% blir bra om man vill se både stor och vältränad ut. För egen del är det mest viktigt att vara hård som fan, oavsett om jag ser "liten" ut.

Agitator
2017-06-19, 00:51
Reagerar mest på orvalete "naturliga bodybuilders". Verkligheten knackar på dörren och frågar om ordvalet!

Ju mer man går ner ju pundigare ser man ut. Been there done that. Familjen säger, inte mer nu. Man lever i någon illussion av att det ser ok ut. Egentligen ser man bara utmärglad ut.

Inte alls snyggt. Att gå upp i vikt var det bästa val jag någonsin gjort. Att jag nu väger mer än vad jag tycker är vettigt är en annan femma. Ska deffa ner mig igen dock. Men aldrig som förra omgången!

Shqypnia
2017-06-19, 06:50
Reagerar mest på orvalete "naturliga bodybuilders". Verkligheten knackar på dörren och frågar om ordvalet!

Ju mer man går ner ju pundigare ser man ut. Been there done that. Familjen säger, inte mer nu. Man lever i någon illussion av att det ser ok ut. Egentligen ser man bara utmärglad ut.

Inte alls snyggt. Att gå upp i vikt var det bästa val jag någonsin gjort. Att jag nu väger mer än vad jag tycker är vettigt är en annan femma. Ska deffa ner mig igen dock. Men aldrig som förra omgången!

Utav ren nyfikenhet; vilken vikt var du på då vs nu?

dodie
2017-06-19, 11:23
Det finns helt klart en gräns där mer deffad inte är = snyggare kropp. Det ska oxå tilläggas att det ser klart mkt bättre ut med tävlingsform insmord i brunkräm poserandes på scen, mot vad det gör avslappnad "i verkliga livet".

Vart den gränsen går är nog högst individuellt dock.

ApexProcyon
2017-06-19, 11:30
Vad är meningen med att ha extra fett på kroppen? Onödig massa förutsatt att man mår bra på mindre.

Ogillar man det estetiska med att se tunn ut så får man träna hårdare. ;)

King Grub
2017-06-19, 11:34
Det finns en del fysiska nackdelar med att gå omkring med 4-5 % kroppsfett även om man mår bra och inte får problem med hormonerna.

Man fryser konstant och våldsamt.

Det gör ont att sitta och ligga på annat än mjuka underlag. Att cykla 5-10 minuter är en ren plåga om man inte har något fett över gluteus. Att lägga sig raklång på golvet ger blåmärken inifrån då kotorna trycker mot golvet och det nästan bara finns hud mellan.

Energinivåerna går upp och ner. Dom kan gå från normala till obefintliga på nolltid och enkla vardagssysslor blir plötsligt outhärdligt jobbiga.

Stressfrakturer i fötterna när fettkuddarna där är borta.

ApexProcyon
2017-06-19, 11:54
Det finns en del fysiska nackdelar med att gå omkring med 4-5 % kroppsfett även om man mår bra och inte får problem med hormonerna.

Man fryser konstant och våldsamt.

Det gör ont att sitta och ligga på annat än mjuka underlag. Att cykla 5-10 minuter är en ren plåga om man inte har något fett över gluteus. Att lägga sig raklång på golvet ger blåmärken inifrån då kotorna trycker mot golvet och det nästan bara finns hud mellan.

Energinivåerna går upp och ner. Dom kan gå från normala till obefintliga på nolltid och enkla vardagssysslor blir plötsligt outhärdligt jobbiga.

Stressfrakturer i fötterna när fettkuddarna där är borta.


Ja, jag använde termen "mår bra" subjektivt då många inte skulle må bra av effekterna du nämner.

Min gräns skulle gå vid stressfrakturer och ojämna energinivåer, då slår nackdelarna över med råge. Att det är en kamp att sitta bekvämt på hårda underlag går att leva med.

xan
2017-06-19, 18:29
Energinivåerna går upp och ner. Dom kan gå från normala till obefintliga på nolltid och enkla vardagssysslor blir plötsligt outhärdligt jobbiga.

Är inte det sannolikt att man har problem med hormoner eller annat då?

Minikubik
2017-06-19, 18:46
Energinivåerna går upp och ner. Dom kan gå från normala till obefintliga på nolltid och enkla vardagssysslor blir plötsligt outhärdligt jobbiga.


Så här är jag, det betyder alltså att jag har 4% kroppsfett,deffen är klar fram med glassen!

Cerberus
2017-06-22, 14:05
Tycker 4-5% BF på nattys ofta inte ser särskilt bra ut...

Förr i tiden va de min drömform...känns inte realistiskt längre sen vet jag av erfarenhet att jag ser hyfsad ut på 10-13%. E betydligt slätare idag..men jobbar på d... några kilon ifrån vad jag ansåg då var bra form för att va jag iaf.

Tror nog ja aldrig klarat av att gå så mkt lägre än så..möjligtvis nån extremt kort tid...sen grisade jag bort formen på nolltid då..tusen år sen.

spoon
2017-06-22, 17:55
Personligen så tycker jag alltid att Robert Berg eller Sewen. Har sett bäst ut efter sina tävlingar. När kroppen har lite fylligare. Kanske kan vara runt 8-10%?

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Depzon
2017-06-24, 08:50
Märkte den här våren att det här med ansiktets utmärgling kunde förebyggas genom en lugnare deff. Förra deffen så var det några dagars VLCD och många -800 kcal-dagar, kanske 4 månader lång deff. Nu hade jag sett till att bara behöva typ 2½-3 månader samt körde inte hårdare än -600 kcal. Kanske 10-11 % kroppsfett nu jämfört med kanske 9 % förra gången, men förra gången såg jag ut som en fårad, 10 år äldre man och den här gången är det nästan ingen skillnad i ansiktet.