Visa fullständig version : Svårskalade ägg
Har ni något bra tips för att undvika att vissa ägg är så extremt svåskalade efter de blivit kokta?
Jag upplever att problemet bara finns där ibland och med vissa sorters ägg.
Nyligen köpte jag en karta med kronägg och de första 8 jag tillagade var alla lättskalade medan de nästa 8 var svårare att skala (speciellt efter det att de legat i kylen över natten). FÖr att få av skalet offrades en hel del äggvita :(
Jag har hört att man skall salta vattnet men det hjälper föga tycker jag. Jag misstänker att det har något med nedkylningsprocessen att göra eller är det så att vissa ägg är mer svårskalade än andra per default?
Har hört att färska ägg är mer svårskalade den de som är lite äldre.
Att spola med iskallt vatten några minuter direkt när de har kokat färdigt brukar funka bra. Fast det kanske du redan gör?
Yepp, jag koker äggen i ca 5-6 minuter i saltat vatten och därefter sköljer jag dem i kallt vatten under 5-10 minuter för att sedan lägga in dem i kylen om jag inte väljer att mumsa i mig dem direkt....:eating:
Om det nu är så att det beror på äggens ålder så förstår jag inte varför min förra kokning gav bra ägg och den senaste gav svårskalade, det är ju ägg från samma förpackning och jag kan ju inte haft dne oturen att alla de första 8 äggen var äldre än de 8 jag fick idag?
Originally posted by mangs
Yepp, jag koker äggen i ca 5-6 minuter i saltat vatten och därefter sköljer jag dem i kallt vatten under 5-10 minuter för att sedan lägga in dem i kylen om jag inte väljer att mumsa i mig dem direkt....:eating:
Om det nu är så att det beror på äggens ålder så förstår jag inte varför min förra kokning gav bra ägg och den senaste gav svårskalade, det är ju ägg från samma förpackning och jag kan ju inte haft dne oturen att alla de första 8 äggen var äldre än de 8 jag fick idag?
Vattenspolningen funkar dessvärre bara om man skalar dem direkt efter att man har sköljt dem :(
Du kan ju alltid skala dem och ha dem skalade i en burk i kylen (om du käkar hårdkokta)
Köp skalade i burk som man gör i USA så slipper ni problemet :D :notme:
Hur länge tror ni att skalade ägg håller sig i kylen jämfört med icke-skalade?
GhostFace
2004-04-29, 14:48
Mat- Tina hade sina vaktelägg i olja eller om det var vinäger utspätt med vatten en stund efter att de kokat. Sedan var det bara att klämma ut äggen ur skalen så var de ätklara.
Sparrisen
2004-04-29, 15:25
Jag klyver alltid ägget (med skal) på mitten med en matkniv. Sedan får man två halvor att mumsa i sig! :thumbup:
Skala ägg?
Mat-Tina rockar!!
Om äggskalningen, vilket sätt skalar du på då?
Jag kör så att när jag väl blrjar skala rullar jag dem mot diskbänken så att det så att säga blir en bana av spräckt skal på mitten sen kan man i stort sett fläka av resten av skalet i två delar. (Jag kan skala ägg på 4-5 sekunder :cool: )
Det är i vilket fall riktigt smidigt när det funkar felfritt. Ibland får man ju självklart pilla lite.
Om ni som jag käkar ägg som har lite rinnande gula så ta inte i för hårt är ni rullar =P
Det resulterar i att man antingen får käka gulan från diskbänken eller en illaluktande och stel disktrasa.
Jag tycker det är så att om man överkokar ägget, så blir det svårskalat som f*n. HÖGST 10min, låter jag dem ligga bara en halvminut till en minut längre så blir dom skitsvåra. Spolar alltid i kallt vatten direkt efter kokning.
bubbleman
2004-04-29, 17:24
Mat-Tina rockar!!
Mat-Tina suger hårt. Hur svårt är det att laga god mat när man häller i ett kg smör i varje måltid!? Det är en konst att laga god OCH nyttig mat, inte bara god.
Dissa inte mat-tina. Hon är ju bäst :-)
Alla kockar lagar mer eller mindre onyttig mat. När man lagar lite finare mat kan man gott kosta på sig lite fett. Nyttigt kan man äta på vardagarna
Originally posted by bubbleman
Mat-Tina suger hårt. Hur svårt är det att laga god mat när man häller i ett kg smör i varje måltid!? Det är en konst att laga god OCH nyttig mat, inte bara god.
Jag tycker om henne för att hon ser så glad ut!
bubbleman
2004-04-29, 20:04
Alla kockar lagar mer eller mindre onyttig mat. När man lagar lite finare mat kan man gott kosta på sig lite fett. Nyttigt kan man äta på vardagarna
Håller inte med dig. Lite onyttigare på restaurang är ok men de hutlösa mängder smör de använder kan inte vara bra på något sätt, förutom just smaken då. Äter hellre mammas mat :eating:
Jag tror det har att göra med hur länge du kokar ägget.
Ett löskokt ägg är alltid lätt att skala (min erfarenhet).
Ju längre man kokar ju mindre vätska blir det mellan ägget och det där skinnet, sen om man inte kyler och skalar de på en gång kan det bli svårt att senare göra det då den lilla vätska som ligger där har dunstat bort.
Gammla ägg är nog genrellt svårare att skala också eftersom skinnet då kan torka.
Jag gissar nu bara men det är kvalificerade gissningar :)
och bajj de wejj så diggar jag med Tina! :kinky:
Originally posted by SwedeForce
Jag klyver alltid ägget (med skal) på mitten med en matkniv.Originally posted by aidee
Jag kör så att när jag väl blrjar skala rullar jag dem mot diskbänken så att det så att säga blir en bana av spräckt skal på mitten sen kan man i stort sett fläka av resten av skalet i två delar. (Jag kan skala ägg på 4-5 sekunder :cool: )Woooowww... :)
Ska provas i morgon! :hbang:
När vi ändå pratar ägg.. Någon som vet varför vissa ägg kokar sönder och vissa inte gör de... jag haaaaatar när äggen går sönder under kokningen...:furious:
Originally posted by Makk
När vi ändå pratar ägg.. Någon som vet varför vissa ägg kokar sönder och vissa inte gör de... jag haaaaatar när äggen går sönder under kokningen...:furious: Naturligtvis gör man ett litet hål i skalet när man kokar dem. Då spricker de aldrig. :)
Jo en synål duger bra, gör två-tre små hål och sänk ner äggen sakta om du kokar upp vattnet före du lägger i dem. Jag brukar koka up vattnet först eftersom det är lättare att bestämma koktid då.
nålen ha rjag instucken i väggen bredvid spisen, kanske inte det mest hygieniska men jag är inte den som är den =P
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.