handdator

Visa fullständig version : Kan splitböj försämra knästabilitet?


Bob90
2017-06-17, 10:19
Eftersom ryggen och knäna inte alls vill samarbeta med knäböj bak, fram eller ryckböj just nu, så har jag sen några månader sedan börjat köra splitböj ca 2 ggr i veckan istället på ca 50-60% av 1rm av böj. All annan form av benträning (typ isolationsövningar som benspark, lårcurl, vadträning osv) är oförändrad.

Märker att jag har en ganska kraftigt ökad tendens att översträcka knäet och låsa ut det när jag typ står stilla. Kan splitböj skapa någon obalans mellan musklerna på lårets framsida/baksida eller stretchar något som kan leda till detta?

Inbillar mig att det inte ligger något problem i mitt utförande, knäet är ovanför foten, försöker trycka från hela foten men kanske lite extra från hälen eller bakre delen av foten och jag står ganska lagom brett.

Kan det bero på att jag inte låser ut benet? Blir typ som nedan eftersom jag inte kör med bakre benet upphöjt.
http://media-cache-ak0.pinimg.com/736x/66/5e/d6/665ed6ea5d2e74530210f779d1fa2e44.jpg

CoKEmaN
2017-06-19, 09:32
Jag tror att du har haft samma översträckning i knät även innan du började med denna övning i så fall, tror inte att du kan få en ökad ledrörlighet i knät av detta, men att du kanske tänker mer på det nu bara för att du fått besvär med knäna.
Jag tror inte att övningen påverkar dig negativt.

Hyperion1
2017-06-19, 10:20
Pröva sänk vikten ytterligare. Funkar det bättre med lägre vikt så kan det vara ovana för övningen och belastningen som orsakar det.

Hemi
2017-06-19, 22:53
Minns inte men tror att när jag gör den står jag lite närmare med fötterna och när jag börjar i toppläget ser jag till att höften är max framskjuten, nästan så att benet inte är helt rakt, i alla fall säkrat. Sedan går jag bakåt nedåt och sedan tillbaks till startposition. På det viset färdas inte knät fram och tillbaks, vilket jag hatar. Jag aktiverar hams och glutes så mycket det går och någon slags hip drive. Då borde knät vara säkrat. men det kan tänkas att bakre foten behöver vara lite upphöjd men inte mycket, lite mer än en dm kanske.

Bob90
2017-06-20, 00:31
Jag tror att du har haft samma översträckning i knät även innan du började med denna övning i så fall, tror inte att du kan få en ökad ledrörlighet i knät av detta, men att du kanske tänker mer på det nu bara för att du fått besvär med knäna.
Jag tror inte att övningen påverkar dig negativt.
Absolut, jag har kunnat göra så sen jag föddes säkert. Är mer att jag typ hamnar där oftare "av misstag". Mina knäbesvär har inte ändrats sen över ett år tillbaka, snarare har det blivit bättre :)

Pröva sänk vikten ytterligare. Funkar det bättre med lägre vikt så kan det vara ovana för övningen och belastningen som orsakar det.
Vikten påverkar inte mitt utförande, dock så har jag sänkt vikten och ökat repsantalen sen ungefär en månad sedan för att få lite mer volym.

Minns inte men tror att när jag gör den står jag lite närmare med fötterna och när jag börjar i toppläget ser jag till att höften är max framskjuten, nästan så att benet inte är helt rakt, i alla fall säkrat. Sedan går jag bakåt nedåt och sedan tillbaks till startposition. På det viset färdas inte knät fram och tillbaks, vilket jag hatar. Jag aktiverar hams och glutes så mycket det går och någon slags hip drive. Då borde knät vara säkrat. men det kan tänkas att bakre foten behöver vara lite upphöjd men inte mycket, lite mer än en dm kanske.

Alltså, jag upplever inget konstigt under övningen. Det är bara under vardagen.