handdator

Visa fullständig version : Stukad tumme - vad göra?


MackeJuve
2017-06-16, 07:34
Bakgrund:
Slog på en boxningsboll tillhörande en maskin som mäter hur hårt man slår. Tror att man ska slå raka slag då armen som bollen sitter på gissningsvis bara går rakt bakåt, jag slog en rallarsving.

Sjukhusbesök:
Efter detta smärtade hela handen rejält. På sjukhuset konstaterade läkarna att ingenting var brutet. Frågade om handen(i efterhand skulle det visa sig vara tummen som främst var skadad) var stukad och de svarade ja.

Veckan efter:
Handen blev snabbt bättre. Redan två-tre dygn efteråt smärtade den inget om jag inte gjorde något. Ytterligare några dagar senare kunde jag t.o.m. köra latsdrag utan remmar, helt smärtfritt. Vissa andra övningar, som bänkpress eller knäböj, där det blir tryck emot handen, var dock långt ifrån att fungera.

Den här veckan:
Plötsligt blev det värre igen. Som sagt så är det området kring tummen som är ömt. Hela veckan har jag inte ens kunnat träna latsdrag MED remmar, eller för den delen marklyft med remmar, eftersom att det känns i tummen. Den kommer pyttelite i kläm i dessa övningar, vilket räcker för att det ska kännas lite obehagligt och jag avbryter.

https://ibb.co/dWd2q5

Detta fungerar:

- Knäböj med denna fattning
F80fcvhzAq8
- De tricepsövningar jag testat, t.ex. t.extension med kettlebell
- Bröstpressmaskin med en speciell sorts fattning
tlMISlUa-WQ
I ovanstående klipp visar jag först ett tillvägagångssätt som gör ont och därefter ett som är smärtfritt. Den sistnämnda går ut på att jag lägger noll tryck på området där tummen fäster i handen.

Varför det blev sämre igen:
Det undrar jag med. Det enda som jag kommer på är att jag gläppte mycket, som i jättemycket, på telefonen i söndags. Då använder jag tummen. Jag jobbar på kontor framför en dator, känner dock inte av någon ömhet vid användande av t.ex. musen.

Varför denna tråd:
Jag hade egentligen tänkt vänta ut skadan då det bara är en stukning. Det som gör mig konfunderad är faktumet att det gick åt rätt håll under hela förra veckan och blev MARKANT bättre för att sedan gå bakåt igen under den här veckan. Har inte sett ett enda tecken på att något blir bättre.

Mina frågor till er:
- Finns det saker att undvika?
- Har ni varit med om liknande stukningar? Är detta fullt normalt?
- Kan det vara dags att snart uppsöka sjukvården igen?
- Finns det något jag kan göra själv?

Alla övningar som jag tränar för tillfället är totalt smärtfria. Är inte personen som "skiter i't" och kör övningar som gör ont trots smärtan.

Tacksam för svar.

CoKEmaN
2017-06-16, 07:47
Hej!
Oklart varför det blev sämre såklart, men vila är att föredra, men att ändå ta ut rörligheten i tummen utan att det gör ont och utan att belasta den.

Finns inte mycket man kan göra i detta läge, men när det börjar kännas bättre igen så kan man försöka köra lite specifik träning för tummen med lättare belastning, typ rulla ihop en handduk som motstånd och trycka med handen och tummen osv.

mvh

CoKEmaN
2017-06-16, 07:50
Vilket gym är du på förresten? Såg intressant ut. :)

MackeJuve
2017-06-16, 07:54
Hej!
Oklart varför det blev sämre såklart, men vila är att föredra, men att ändå ta ut rörligheten i tummen utan att det gör ont och utan att belasta den.

Finns inte mycket man kan göra i detta läge, men när det börjar kännas bättre igen så kan man försöka köra lite specifik träning för tummen med lättare belastning, typ rulla ihop en handduk som motstånd och trycka med handen och tummen osv.

mvh

Jo, detta misstänkte ju jag också ;) Enda anledningen till tråden var som sagt att jag blev förvirrad över att tummen blev bättre, för att sedan bli markant sämre igen. Det känns som att jag borde ha gjort något för att detta skulle ske.

Vilket gym är du på förresten? Såg intressant ut. :)

F&S Norrköping city. Det är riktigt bra, bara kvalitetssaker.

CoKEmaN
2017-06-16, 08:48
Ja ok, ja, efter ombyggnationen har jag inte varit där, men verkade lovande, evnetuellt lite lågt i tak?

Inte helt ovanligt att man tycker en stukning blir sämre igen, rätt ofta börjar det bli bättre, sen gör man mer normala saker, belastar som vanligt, så blir det lite sämre igen.

MackeJuve
2017-06-16, 08:56
Ja ok, ja, efter ombyggnationen har jag inte varit där, men verkade lovande, evnetuellt lite lågt i tak?

Inte helt ovanligt att man tycker en stukning blir sämre igen, rätt ofta börjar det bli bättre, sen gör man mer normala saker, belastar som vanligt, så blir det lite sämre igen.

Jaså, du är från stan :) Det är inte lågt i tak, och det är mer än lovande. Du kan inte på något sätt jämföra med gymmet som var där tidigare. Det är som Ingelsta fast bättre. Alla fria vikter och stänger är Eleiko, finns SL, OL, damstång, allt man behöver. Fyra "lyftarpodier", ~sju-åtta burar/racks, en tävlingsbänk(Eleiko), alla maskiner är Hammerstrength, magnesiumstationer, farmers walk, Atlasstenar fast med säckar med mera. De enda dåliga sakerna som jag har blivit varse är att det bara finns en latsdragstation samt att den tyngsta belastningen i lårcurl- och bensparkmaskinen är skrattretande lätt. Annars perfekt.

Efter lite googling så gissar jag väl att du har rätt. Jag får använda detta som ett tillfälle att jobba på mitt tålamod, som är icke-existerande ;)

Bob90
2017-06-16, 09:09
Stukade tummen och ringfingret för lite drygt en vecka sen. Ringfingret är väl utan anmärkning nu men tummen gör fortfarande ont i vissa vinklar med smärtbas mellan/i tummens metacarpalben och grundfalangen. Som Cokeman redan sagt så upplever jag lindring i att röra och belasta tummen så mycket det går utan smärta ;) Jag verkar ha "turen" att ha ont i konstiga vinklar bara, känner knappt någon smärta om jag inte provocerar fram det eller har otur med att hamna i konstigt läge med tummen. Och det gör man ju inte så ofta, marklyft, vändningar, chins osv går tex utmärkt. Men tumgreppet gör skitont så det skippar jag :d


Inte helt ovanligt att man tycker en stukning blir sämre igen, rätt ofta börjar det bli bättre, sen gör man mer normala saker, belastar som vanligt, så blir det lite sämre igen.

Beror det på att ledbandet fortfarande är lite "plastiskt" eller vad man ska säga? Att det inte återfått sin ursprungliga elasticitet, utan är mer "plastiskt elastiskt", så att det är mer känsligt för belastning?

CoKEmaN
2017-06-16, 10:28
Beror det på att ledbandet fortfarande är lite "plastiskt" eller vad man ska säga? Att det inte återfått sin ursprungliga elasticitet, utan är mer "plastiskt elastiskt", så att det är mer känsligt för belastning?

Ett ledband är inte sådär jätte-elastiskt egentligen, en muskel har en elasticitet på runt 50% innan man får en plastisk deformitet (alltså att den blir längre än den var innan, t ex att delar av det går av), ett ledband är ju gjort för att hindra rörelse, mina siffror kan vara helt fel då jag läste detta för typ 5 år sedan, men jag tror ett ledband kan töjas runt 10-15% innan det blir en plastisk deformitet, alltså en förlängning som inte går bort eller en partiell ruptur..
Fortsätter man att belasta i lägen där ledbandet redan är förlängt eller där delar av det har gått sönder så kommer man riskera att riva upp skadan igen, då börjar inflammationen om i den akuta fasen och börjar göra mer ont igen.
Ett ledband runt tummen kanske inte är mer än 1-2cm långt, 10% av det blir 1-2mm .. Så rätt liten förlängning som krävs för att det ska bli en skada.

CoKEmaN
2017-06-16, 10:29
Jaså, du är från stan :) Det är inte lågt i tak, och det är mer än lovande. Du kan inte på något sätt jämföra med gymmet som var där tidigare. Det är som Ingelsta fast bättre. Alla fria vikter och stänger är Eleiko, finns SL, OL, damstång, allt man behöver. Fyra "lyftarpodier", ~sju-åtta burar/racks, en tävlingsbänk(Eleiko), alla maskiner är Hammerstrength, magnesiumstationer, farmers walk, Atlasstenar fast med säckar med mera. De enda dåliga sakerna som jag har blivit varse är att det bara finns en latsdragstation samt att den tyngsta belastningen i lårcurl- och bensparkmaskinen är skrattretande lätt. Annars perfekt.

Efter lite googling så gissar jag väl att du har rätt. Jag får använda detta som ett tillfälle att jobba på mitt tålamod, som är icke-existerande ;)

Låter fint. Jag har dock inte haft något gymkort senaste halvåret typ, men kanske får kika in på det gymmet, tycker du att det är mycket folk? Det var mest det som avskräckt tidigare tycker jag, att det varit så sjukt mkt folk, både på ingelsta och i city, bytte därifrån till fresh fitness vid gamla SATS, men tröttnade på det också..

MackeJuve
2017-06-16, 11:25
Låter fint. Jag har dock inte haft något gymkort senaste halvåret typ, men kanske får kika in på det gymmet, tycker du att det är mycket folk? Det var mest det som avskräckt tidigare tycker jag, att det varit så sjukt mkt folk, både på ingelsta och i city, bytte därifrån till fresh fitness vid gamla SATS, men tröttnade på det också..

Hmm, det kan vara del efter jobbet, självfallet. Tycker dock att det är hanterbart. Brukar vara lugnt efter 20. Jag tränar på morgonen nu för tiden och då är vi väl ~fem-10 pers i lokalen. Var värre med folk när det var nyöppnat.

Fresh Fitness tränade jag på förra året. Hemskt gym.

CoKEmaN
2017-06-16, 11:58
Ja, det var inte så mycket som var bra där, förutom att det var väldigt lite folk i början när de öppnade september 2015.

MackeJuve
2017-06-16, 12:12
Ja, det var inte så mycket som var bra där, förutom att det var väldigt lite folk i början när de öppnade september 2015.

Ja, och öppettiderna.

De har dämpande tjocka mattor över hela gymmet men man kan inte marklyfta som sig bör någonstans, måste släppa ned vikterna lååångsamt. Strikt förbjudet med magnesium. ALLT var billigt skit. Ae fy fan, riktigt trött gym.

CoKEmaN
2017-06-16, 12:43
Ja, och då kunde man inte knäböja heller, eftersom golvet var för mjukt att stå på..
Jaja, hoppas det går bra med tummen! :)

MackeJuve
2017-06-16, 12:51
Ja, och då kunde man inte knäböja heller, eftersom golvet var för mjukt att stå på..
Jaja, hoppas det går bra med tummen! :)

Tack :) Trådstarten mynnade inte ut i mycket men du fick ju i alla fall lite argument för att börja på F&S. Ha det fint!

CoKEmaN
2017-06-16, 14:00
Haha, jag hoppas du fick med dig lite angående stukningen och att det än så länge inte verkar onormalt i alla fall.
Om du behöver hjälp från sjukvården skulle jag rekommendera dig att höra av dig till Rehab Öst, arbetsterapin, där han du få en stödjande tum-ortos om de bedömer att det behövs.
Eventuellt kan du investera i en sån själv om du skulle vilja också, t ex denna modell;
https://www.rehaboteket.se/ortos/hand/tumortos-kort-modell

Bob90
2017-06-16, 21:10
Ett ledband är inte sådär jätte-elastiskt egentligen, en muskel har en elasticitet på runt 50% innan man får en plastisk deformitet (alltså att den blir längre än den var innan, t ex att delar av det går av), ett ledband är ju gjort för att hindra rörelse, mina siffror kan vara helt fel då jag läste detta för typ 5 år sedan, men jag tror ett ledband kan töjas runt 10-15% innan det blir en plastisk deformitet, alltså en förlängning som inte går bort eller en partiell ruptur..
Fortsätter man att belasta i lägen där ledbandet redan är förlängt eller där delar av det har gått sönder så kommer man riskera att riva upp skadan igen, då börjar inflammationen om i den akuta fasen och börjar göra mer ont igen.
Ett ledband runt tummen kanske inte är mer än 1-2cm långt, 10% av det blir 1-2mm .. Så rätt liten förlängning som krävs för att det ska bli en skada.

Ah, intressant.
Men ledbanden blir väl inte kroniskt (nåja, kroniskt men återgår med en viss procent till ursprungslängd?) förlängda?

Tänker tex på min högra fotled, har haft 4-5 vändor med stukningar på den (senaste för kanske 5 år sen) varav 3 riktigt illa som tog allt mellan ½-1½ år att bli bra efter. Men nu *ta i trä* känner jag mig faktiskt helt återställd. Är det i stora drag bara muskelkoordinationen som är återställd och inflammationen som lagt sig eller har ledbanden(et?) också återgått mer till sin ursprungliga längd?

CoKEmaN
2017-06-19, 09:38
Man brukar se att de som har haft flera stukningar tidigare har en större tendens till stukning igen, förmodligen återställs inte längden eller i alla fall inte funktionen av ledbanden helt om du fått en stukning, speciellt inte om du är fullvuxen när stukningen sker. Däremot kan funktionen i fotleden bli helt återställd med muskler som skyddar istället för ledband.