handdator

Visa fullständig version : PWO i samband med löpning


LöptoK
2017-06-15, 20:09
Hej

Undrar om det finns några fördelar med att inta PWO i samband med löpning som varar mellan 30-60 min och i så fall vilka ämnen ska man satsa på?

Försöker hålla hyffsat högt tempo under en längre tid.

Tänkte därför eventuellt köra på en kombo av Beta-alanin, främst i syfte för pH buffring, Koffein för fokus och eventuellt BCAA?

Tänker jag fel, eller är det några andra ämnen som jag med fördel borde inta dessutom eller istället för ökad prestation?

Med vänlig hälsning LöptoK

Konradsson
2017-06-15, 20:56
Hej

Undrar om det finns några fördelar med att inta PWO i samband med löpning som varar mellan 30-60 min och i så fall vilka ämnen ska man satsa på?

Försöker hålla hyffsat högt tempo under en längre tid.

Tänkte därför eventuellt köra på en kombo av Beta-alanin, främst i syfte för pH buffring, Koffein för fokus och eventuellt BCAA?

Tänker jag fel, eller är det några andra ämnen som jag med fördel borde inta dessutom eller istället för ökad prestation?

Med vänlig hälsning LöptoK

BCAA är nog ganska verkningslöst. Koffein kan definitivt hjälpa. pH-buffring med B-alanin eller bikarbonat låter som en bra idé. Jag brukar använda tillskott som ökar NO (kväveoxid, bra för syretransport). Exempelvis rödbetsjuice och citrullin.

Rahf
2017-06-15, 21:00
Jag brukar vilja ha så lite i magen som möjligt under löpning. Annars skvalpar det bara omkring och vill komma upp igen. På sin höjd ett par koffeintabletter.

Pallar ni verkligen en massa smaksatt gunk i kistan? Oavsett om det är aerobt eller anaerobt så blir det bara dåliga reaktioner för mig.

ApexProcyon
2017-06-15, 21:07
Jag brukar trycka i mig 400 - 600 mg koffein och någon brödskiva innan längre pass. Eventuellt en näve godis om jag känner för det.

LöptoK
2017-06-15, 21:19
Så beta-alanin, koffeintabletter samt l-citrulin, känns som en stadig kombo?

Brukar köra på ca 400 mg koffein (2 tabletter a 200 mg), finns det evntuellt fördelar med att inta ännu mer koffein menar ni? Kan vara värt att nämna att jag ibland intar tyrosin, vad tror ni?

Tristan1
2017-06-15, 22:09
Citrulin malate samt koffein skulle jag satsat på.

LöptoK
2017-06-16, 08:52
Citrulin malate samt koffein skulle jag satsat på.

Ok tack, låter bra.

Men skulle inte Beta-alanin kunna öka prestationen ytterligare?

Tänker mest på att sura muskler jobbar sämre och att Beta-alaninet i så fall skulle kunna hjälpa musklerna från att bli försurade, eller tänker jag helt fel?

tack för alla svar.

Rahf
2017-06-16, 14:59
Det låter som hokus pokus-snack. Ska du köra högintensiva intervaller?

Konradsson
2017-06-16, 17:14
Det låter som hokus pokus-snack. Ska du köra högintensiva intervaller?

Jag tror det finns ganska bra underlag för att använda en pH-buffer vid konditionsträning. Den motverkar antagligen mjölksyran som bildas. Bikarbonat är den jag har läst mest om. https://examine.com/supplements/sodium-bicarbonate/.

LöptoK
2017-06-16, 19:13
Det låter som hokus pokus-snack. Ska du köra högintensiva intervaller?

Har tänkt att hålla ett tempo som är rätt nära maxpuls under längre tid och tänkte därför att beta alaninet ska fungera som en pH buffrare och därmed motverka för tidig mjölksyra.

Har dessutom prövat att springa på PWO där bland annat citrulin malat, kreatin och beta alanin ingick, jag upplevde att jag klarade av att hålla ett högre tempo under betydligt längre tid innan mjölksyra inträffade än de gånger då jag inte intog pwo.

Max
2017-06-17, 08:59
Jag tror det finns ganska bra underlag för att använda en pH-buffer vid konditionsträning. Den motverkar antagligen mjölksyran som bildas. Bikarbonat är den jag har läst mest om. https://examine.com/supplements/sodium-bicarbonate/.Hindras mjölksyran samtidigt från att bidra med energi i detta fall?
Hur obehagligt mjölksyra än är så har den ju faktiskt den goda egenskapen att den hjälper dig att prestera.

LöptoK
2017-06-17, 09:11
Hindras mjölksyran samtidigt från att bidra med energi i detta fall?
Hur obehagligt mjölksyra än är så har den ju faktiskt den goda egenskapen att den hjälper dig att prestera.

Mjölksyra kommer väl för eller senare att inträffa, beta-alaninet, bikarbonatet (pH-buffraren) är tänkt att fördröja innan det sker.

Sura muskler jobbar ju inte lika effektivt.

Rahf
2017-06-17, 09:14
Vad är detta "sura muskler" för någonting? Jag vill minnas att det nämnts någon gång förut, men alltid av någon amerikan som var helsåld på pH-värdet i mat.

Om sura muskler menas muskler som är på väg att krampa ihop av mjölksyra, ja då köper jag den teorin. Men om det här är något som hörts från en YouTube-PT är jag skeptisk.

Max
2017-06-17, 09:16
Mjölksyra kommer väl för eller senare att inträffa, beta-alaninet, bikarbonatet (pH-buffraren) är tänkt att fördröja innan det sker.

Sura muskler jobbar ju inte lika effektivt.
Mjölksyra är en del av energisystemet och bidrar med energi för att hjälpa dig prestera, det skapas inte av ondo.

LöptoK
2017-06-17, 09:26
Vad tror ni om att inta kreatin? Kanske är det ogynnsamt i detta fall då oftast mindre vikt vid löpning anses vara till fördel.

Rahf
2017-06-17, 09:30
Vad tror ni om att inta kreatin? Kanske är det ogynnsamt i detta fall då oftast mindre vikt vid löpning anses vara till fördel.

Hej du, har du funderat på det här konceptet med sura muskler?

LöptoK
2017-06-17, 09:45
pH värdet i musklerna sjunker då muskelcellerna frigör energi, ATP splittras bildas H+ och koncentrationen av oxoniumjoner ökar > surhetsgraden ökar.

Jag tror jag kan ha blandat ihop mjölksyra med laktat

Jag menar att pH-buffert ska se till att se till att musklerna har tillgång till syre under en längre tid och därav förskjuta tiden innan mjölksyran inträffar..

Men jag kanske är way off..=)

LöptoK
2017-06-17, 09:50
Så det kanske är en hyperton drink man behöver istället, men det kanske bara fungerar under själva händelseförloppet?

Konradsson
2017-06-17, 16:59
pH värdet i musklerna sjunker då muskelcellerna frigör energi, ATP splittras bildas H+ och koncentrationen av oxoniumjoner ökar > surhetsgraden ökar.

Jag tror jag kan ha blandat ihop mjölksyra med laktat

Jag menar att pH-buffert ska se till att se till att musklerna har tillgång till syre under en längre tid och därav förskjuta tiden innan mjölksyran inträffar..

Men jag kanske är way off..=)

Laktat och mjölksyra är samma sak. Mjölksyra försämrar musklernas arbetsförmåga. B-alanin omvandlas till karnosin som motverkar pH-förändringen.

Physicochemical buffers in the muscle, of which carnosine is one, provide the first line of defence against local changes in pH. As such, any means of increasing the ability of the muscle to buffer the H+, produced during high-intensity exercise, is likely to be of value to athletes and athletic individuals.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3374095/

King Grub
2017-06-17, 17:16
Mjölksyra förbättrar musklernas arbetsförmåga.

Konradsson
2017-06-17, 18:24
Mjölksyra förbättrar musklernas arbetsförmåga.

Okej, kan du förklara hur? Sänker mjölksyran pH-värdet kring musklerna? Eller är det när mjölksyra bryts ned till protoner som pH-värdet sjunker? I varje fall bildas ju en sur miljö, och det stör muskelfunktionen enligt artikeln jag länkade tidigare.


Nonetheless, acidosis interferes with several metabolic processes that will result in reduced force production and fatigue. More specifically, the accumulation of H+ in the muscle has been shown to disrupt the resynthesis of phosphorylcreatine, inhibit glycolysis and disrupt the functioning of the muscle contractile machinery directly

King Grub
2017-06-17, 18:35
Någonstans strax efter år 2000 upptäckte man att den gamla föreställningen var felaktig. Mjölksyra är ett bränsle för muskulaturen.

http://m.jap.physiology.org/content/100/4/1410.short

Konradsson
2017-06-17, 18:38
Någonstans strax efter år 2000 upptäckte man att den gamla föreställningen var felaktig. Mjölksyra är ett bränsle för muskulaturen.

http://m.jap.physiology.org/content/100/4/1410.short

Ok tack, ska läsa det.

Men i varje fall finns rätt mycket belägg för att B-alanin kan gynna träningsprestanda, oavsett vad mekanismen är. Jag skulle antagligen köra på det. Det kan ju knappast skada.

EDIT: kolla noga på länken du postade Grub. Scrolla ner halvvägs så ser du en bra "counterpoint", som påstår att nettoeffekten av mjölksyra ändå är negativ. Jag är inte påläst i ämnet så jag vet faktiskt inte vad jag ska lita på här.

LöptoK
2017-06-17, 20:29
Laktat och mjölksyra är samma sak. Mjölksyra försämrar musklernas arbetsförmåga. B-alanin omvandlas till karnosin som motverkar pH-förändringen.


https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3374095/

Ok så m.a.o är jag kanske inne på rätt spår? Men tror ni främst på att använda Beta-alanin eller kanske bikarbonat som nämnts i vissa studier.

Har fått för mig att beta-alanin ger en förbättrad pH-buffring successivt, medans bikarbonatet endast är till för stunden, rätta mig om jag har fel.

King Grub
2017-06-17, 20:32
EDIT: kolla noga på länken du postade Grub. Scrolla ner halvvägs så ser du en bra "counterpoint", som påstår att nettoeffekten av mjölksyra ändå är negativ. Jag är inte påläst i ämnet så jag vet faktiskt inte vad jag ska lita på här.

Syftet med länkningen var att förklara mekanismerna. Det där var 11 sedan.

Konradsson
2017-06-17, 21:00
Syftet med länkningen var att förklara mekanismerna. Det där var 11 sedan.

Ok, det var en bra artikel, men den skapade mer förvirring än klarhet i frågan om mjölksyra. Artikeln jag postade är från 2012 och den driver tesen att mjölksyra är dåligt. Kanske är juryn fortfarande ute?

skogstanke
2017-06-18, 08:56
Personligen anser jag att den bästa "PWO:n" (om man nu kan kalla det för en PWO?) inför löpning är kaffe, svart sådant. Rätta mig om jag har fel, men brukar inte PWO-produkter bara vara rena koffeinpiller/pulver som sedan saluförs som något slags magiskt energipiller?

StarkaUlf
2017-06-18, 09:37
Personligen anser jag att den bästa "PWO:n" (om man nu kan kalla det för en PWO?) inför löpning är kaffe, svart sådant. Rätta mig om jag har fel, men brukar inte PWO-produkter bara vara rena koffeinpiller/pulver som sedan saluförs som något slags magiskt energipiller?

PWO brukar vara utspätt med mycket som inte ger någon som helst prestationshöjande effekt. Det är därför man blandar sin egen till ett betydligt lägre pris, om man nu vill ha en PWO.

Du tar dig väldigt långt med koffein, beta-alanin, citrullin och kreatin. Om än kreatin och beta-alanin (om jag inte minns fel) är saker som inte ger akut effekt utan något man bör inta dagligen för att hålla nivåerna.

Rahf
2017-06-18, 09:57
Personligen anser jag att den bästa "PWO:n" (om man nu kan kalla det för en PWO?) inför löpning är kaffe, svart sådant. Rätta mig om jag har fel, men brukar inte PWO-produkter bara vara rena koffeinpiller/pulver som sedan saluförs som något slags magiskt energipiller?

Många PWO-produkter har långa ingredienslistor fyllda med kvacksalveri. Sen finns det motpolen som rör sig mot ett mer minimalistiskt sett, men det är nog mer ovanligt.

LöptoK
2017-06-18, 10:13
Många PWO-produkter har långa ingredienslistor fyllda med kvacksalveri. Sen finns det motpolen som rör sig mot ett mer minimalistiskt sett, men det är nog mer ovanligt.

Tyngre's produkt "Fräs" är väl av detta slag, den innehåller följande

- L-citrullinmalat 8 g
- Beta-alanin 4 g
- Koffein 300 mg

Rahf
2017-06-18, 10:17
Japp, vilket speglar en del av den kultur Tyngre skapat för sig själv, alltså den med Jacob Gudiol et al.

Fräs känns dock ganska tung på koffein. 300mg är en rejäl dos för känsliga.

skogstanke
2017-06-18, 11:17
Många PWO-produkter har långa ingredienslistor fyllda med kvacksalveri. Sen finns det motpolen som rör sig mot ett mer minimalistiskt sett, men det är nog mer ovanligt.

Stämmer säkert. Dock bör ju koffein rimligtvis vara den substans som ger effekt.

shadowfire
2017-06-20, 22:54
Rödbetsjuice (shot) + Koffein + Betaalanin + Bikarbonat.

RUN.

skogstanke
2017-06-21, 12:37
En kopp svart kaffe och ett glas kallt vatten.

De ä bar å åk (eller rättare sagt De ä bar å spring i det här fallet) :)

Sneaky
2017-06-29, 14:33
Mjölksyra är en del av energisystemet och bidrar med energi för att hjälpa dig prestera, det skapas inte av ondo.

"Syftet" med att bilda mjölksyra är inte att bilda energi (men den gör ju det också). Det är att återställa NAD+ balansen när du inte har tillräckligt med syre för att återställa den via electron transport chain.

Det är ju mjölksyra som tillslut gör att du inte kan fortsätta träningen. Så beroende på vad du vill uppnå så kan det vara "av ondo".

LöptoK
2017-07-11, 18:53
Har provat lite olika kombinationer.

#1 "vanlig" pwo innehållande citrulin-malat, beta alanin, kreatin och koffein.
#2 "BCAA" med citrulin, beta alanin samt koffein.
#3 koffein och beta alanin

#2 är det som jag själv tycker har gett bästa resultat.
Funderar på att prova #2 fast utan BCAA, eller kan det finnas någon fördel med intag av BCAA?

LöptoK
2017-07-11, 18:55
Men det som verkligen ger bästa trycket måste ändå vara mängden koffein, märkte stor skillnad på 200 mg vs 400-500 mg (400 mg, känns som en sweet spot)