handdator

Visa fullständig version : Om man får välja sin könsidentitet, borde man även få välja andra attribut?


trädgårdsmöbel
2017-06-15, 11:16
Jag ville inte tramsa i idrottstråden, så jag gör en ny tråd. I den här tråden förutsätter vi att det är helt ok att själv få definiera sitt kön, och att omvärlden skall respektera och anpassa sig efter detta. Gör vi inte det kan vi inte ha denna diskussionen.

Ok, man får välja kön. Borde man även få välja andra attribut som till exempel ålder, vikt, pondus, intelligens och humor?

Om jag istället för att vara en han väljer att vara en hon får jag använda damtoaletter, tävla i damidrott och andra skall kalla mig för hon och behandla mig som det, annars är det diskriminering.

Om jag istället för att vara snart 40 väljer att vara 11 borde jag då kunna få börja om i mellanstadiet, bli adopterad (en 11 åring kan inte ta hand om sig själv), slippa vara straffmyndig och få bli behandlad som ett barn?

Om jag istället för att vara introvert, dum, elak, torr, osocial och tråkig väljer att identifiera mig som en smart, charmig, intelligent, vänlig, social charmig ledartyp
borde jag då få behandlas som detta, att andra skall lyssna på mig, skratta åt mina skämt, låta mig vara i centrum och bli uppskattad av alla?

Om jag vill vara en giraff istället för människa, borde jag då få bo på ett zoo och besökare skall ta bilder av mig och behandla mig som ett av djuren? Utfodras av skötare och det skall berätta för besökande skolklasser om djurarten giraff och syfta på mig?

Det finns oändliga möjligheter med det här.

ApexProcyon
2017-06-15, 11:19
Ok, man får välja kön. Borde man även få välja andra attribut som till exempel ålder, vikt, pondus, intelligens och humor?


Utgår du från att man inte får det? Vad fascistiskt av dig.

http://www.dailymail.co.uk/femail/article-3356084/I-ve-gone-child-Husband-father-seven-52-leaves-wife-kids-live-transgender-SIX-YEAR-OLD-girl-named-Stefonknee.html

dCVRrybYWNE

King Grub
2017-06-15, 11:20
Det där har vi redan systematiskt iscensatt.

Konradsson
2017-06-15, 12:10
Man måste skilja på kön och genus (engelskans sex och gender). Kön är biologiskt och beror på kromosomer. Genus är psykologiskt och beror på sociala faktorer.

Psykologiska attribut kan du enkelt ändra med tankekraften. Exempelvis, du kan förbättra din koncentrationsförmåga om du fokuserar hårt. Du kan ändra ditt humör om du retar upp dig/slppnar av. Därför kan du också ändra ditt genus genom tankekraften. Börja bete dig som en kvinna så har du ändrat ditt genus.

Kön är svårare att ändra, eftersom du måste ändra kroppen fysiskt. Samma gäller ålder, vikt, intelligens, etc. Du kan ändra din vikt med en operation. På samma sätt kan du ändra ditt kön genom en operation. I teorin kan du ändra din intelligens med en operation av hjärnan, men i praktiken går det inte ännu.

Så för att svara på din fråga: ja, i en perfekt värld borde man få ändra alla sina attribut. Tyvärr har inte läkarkonsten nått dit ännu.

ARMSTARK
2017-06-15, 12:24
Det där har vi redan systematiskt iscensatt.

Hahaha, fan, du hann före! :d

svenbanan
2017-06-15, 12:44
Som någon skrev här ovanför så kvittar det ju (rent fysiskt) ifall man kallar sig man eller kvinna. Huruvida omvärlden väljer att anpassa sig till detta är väl upp till omvärlden. Det finns ingen lag i världen som kan få mig att börja använda folks slumpmässiga personliga pronomen (ifall de inte först övertygar mig om att dessa är vettiga). Sådant styrs inte genom lagar. I alla fall inte om man håller till i ett demokratiskt samhälle.

Jag ser inga större problem med att folk kan få ändra i sitt pass från M till F (eller tvärtom) utan att göra en operation.

Det som är ett möjligt problem är väl då snarare tex ifall någon som bytt från M till F tycker att han har "rätt" att byta om i damernas omklädningsrum. Men det existerar väl ingen sådan "rätt" öht såvitt jag vet. Ni får gärna rätta mig, men i vilken lag står det att enbart kvinnor får byta om på damernas? Jag skulle gissa att det snarare handlar om praxis än att detta är "hårdkodat" i lagboken. Så egentligen är inte det nåt problem. Man släpper helt enkelt inte in kvinnor som har snabel mellan benen på damernas omklädningsrum...

Så självklart ska man inte kunna "kräva några särskilda rättigheter", som att få bli 11 år (å barnbidrag och gå i mellanstadiet igen) ifall man egentligen är 40 år. Man kan väl få kalla sig 11 år sålänge det inte sätter käppar i hjulen för en massa byråkrati etc. Men självklart kommer man inte få åka på barnbiljett på bussen...

Yes
2017-06-15, 12:45
Så för att svara på din fråga: ja, i en perfekt värld borde man få ändra alla sina attribut. Tyvärr har inte läkarkonsten nått dit ännu.
Nej, det är nämligen svårt att bli läkare om man är helt talanglös.

Konradsson
2017-06-15, 12:52
Nej, det är nämligen svårt att bli läkare om man är helt talanglös.

Kan du utveckla vad du menar?

Yes
2017-06-15, 12:55
Den som tror på genusvetenskap kan ingalunda vara särskilt begåvad.

Konradsson
2017-06-15, 12:57
Den som tror på genusvetenskap kan ingalunda vara särskilt begåvad.

Visserligen anekdotiskt, men när jag gick på läkarlinjen fanns där både obegåvade och genusmedvetna människor.

Vad menar du med "tror" på genusvetenskap? Det är ingen religion.

Frågenarkomanen
2017-06-15, 12:58
Nej, det är nämligen svårt att bli läkare om man är helt talanglös. Måhända, men ibland funderar man hur vissa människor lyckats bli läkare. Annika Dahlqvist, till exempel. Hur lyckas en sådan människa ta sig igenom först 2,0 på högskoleprovet eller A i allt, och sedan 5,5 års svåra studier?

Var det lättare att bli läkare förr? Kanske, men det måste ha varit höga krav redan när hon pluggade. Läkare har varit ett högaktat yrke i många hundra (för att inte säga tusen) år.

ApexProcyon
2017-06-15, 13:02
Jag har aldrig fått intrycket av att Dahlqvist är talanglös/obegåvad. Hon är betydligt mer nyanserad än sin svans vad jag har sett.

Vinter
2017-06-15, 13:17
Visserligen anekdotiskt, men när jag gick på läkarlinjen fanns där både obegåvade och genusmedvetna människor.

Vad menar du med "tror" på genusvetenskap? Det är ingen religion.

Det är inte helt klart, inom psykologin kryssar genusvetenskap in flera boxar för religiösa människor. Du behöver inte vara kort heterosexuell man när du kan vara "Fantasy dvärg, med dragning till lång a bisexuella". Samt självklart kan din identitet skifta från dag till dag. testo och östrogen är ingen som hör till kön.

Isseman
2017-06-15, 13:30
Skönaste tråden på länge! :D Hahaha!!

Vill du vara snäll social trevlig - var det då! Vill du vara en giraff- va det då! Vill du vara på ett annat sätt så var det då! Du blir behandlad som den du är.

Konradsson
2017-06-15, 13:30
Det är inte helt klart, inom psykologin kryssar genusvetenskap in flera boxar för religiösa människor. Du behöver inte vara kort heterosexuell man när du kan vara "Fantasy dvärg, med dragning till lång a bisexuella". Samt självklart kan din identitet skifta från dag till dag. testo och östrogen är ingen som hör till kön.

Självklart kan genus skifta från dag till dag. Som jag skrev ovan, du kan ändra det med tankekraften. Könshormoner hör till, men ditt psyke har företräde. Testosteron gör dig mer benägen att ta risker, men du kan välja att vara en fegis om du vill. Testosteron gör dig mer benägen att vara manlig, men du kan välja att vara kvinnlig. Du är inte slav för dina könshormoner.

Vinter
2017-06-15, 13:38
Självklart kan genus skifta från dag till dag. Som jag skrev ovan, du kan ändra det med tankekraften. Könshormoner hör till, men ditt psyke har företräde. Testosteron gör dig mer benägen att ta risker, men du kan välja att vara en fegis om du vill. Testosteron gör dig mer benägen att vara manlig, men du kan välja att vara kvinnlig. Du är inte slav för dina könshormoner.

Vilket betyder att "anti-homosexualitet" behandlingar i religiösa länder faktiskt fungerar då det bara gäller att förändra folks dagliga tankebanor en aning. Kanske inte direkt vad LBTQ+ rörelsen hade i åtanke innan identitetspolitiken, Läggning är enligt identitetspolitik inte medfött utan går att förändra.

Konradsson
2017-06-15, 13:43
Vilket betyder att "anti-homosexualitet" behandlingar i religiösa länder faktiskt fungerar då det bara gäller att förändra folks dagliga tankebanor en aning. Kanske inte direkt vad LBTQ+ rörelsen hade i åtanke innan identitetspolitiken, Läggning är enligt identitetspolitik inte medfött utan går att förändra.

Nej, det betyder det inte nödvändigtvis. Det beror på huruvida sexualitet är psykologiskt eller biologiskt. Läs mitt inlägg om kön kontra genus. Psykologiska attribut kan du ändra med tankekraften, biologiska attribut är betydligt svårare att ändra. Alla attribut är inte likvärdiga.

Vinter
2017-06-15, 13:49
Nej, det betyder det inte nödvändigtvis. Det beror på huruvida sexualitet är psykologiskt eller biologiskt. Läs mitt inlägg om kön kontra genus. Psykologiska attribut kan du ändra med tankekraften, biologiska attribut är betydligt svårare att ändra. Alla attribut är inte likvärdiga.

Då har du missat största delen av debatten, eftersom genusfolket redan bestämt att biologin har "fel".
Därför är genusvetenskap med inriktning identitetspolitik något du måste "tro" på. Det är alltså en mental process. Det sitter alltså i hjärnan på folk, som religion. Genusfolket menar dock att biologin har fel, bara att läsa lite genusartiklar.

Kön är bara en social konstruktion inte sant? Ingen skillnad där.

Yes
2017-06-15, 13:51
Vad menar du med "tror" på genusvetenskap? Det är ingen religion.
Det är då ingen vetenskap heller.

Konradsson
2017-06-15, 13:53
Då har du missat största delen av debatten, eftersom genusfolket redan bestämt att biologin har "fel".
Därför är genusvetenskap med inriktning identitetspolitik något du måste "tro" på. Det är alltså en mental process. Det sitter alltså i hjärnan på folk, som religion. Genusfolket menar dock att biologin har fel, bara att läsa lite genusartiklar.

Ja, jag är medveten om att genusvetenskap har tagit socialkonstruktivismen som sanning. Det är inte det jag argumenterar för.

Mitt argument är att vissa attribut är lätta att förändra, andra är inte det. Vi människor kan enkelt ändra vårat humör. Då behöver man inte hoppa till slutsatsen "jag får vara en kvinna eller homosexuell eller en giraff, etc". Det är ett löjlig ad absurdum argument.

Vinter
2017-06-15, 14:06
Ja, jag är medveten om att genusvetenskap har tagit socialkonstruktivismen som sanning. Det är inte det jag argumenterar för.

Mitt argument är att vissa attribut är lätta att förändra, andra är inte det. Vi människor kan enkelt ändra vårat humör. Då behöver man inte hoppa till slutsatsen "jag får vara en kvinna eller homosexuell eller en giraff, etc". Det är ett löjlig ad absurdum argument.

Då har du missad det logiska feltänket i identitetspolitiken. Enligt identitetspolitiken är inte homosexualitet medfött, det vill säga biologiskt betingat. Vilket Priderörelsen har hävdat i alla år.

Enligt den nya genusvetenskapen kan jag idag vara hetro, imorgon homo för att sedan skifta mellan hetro/homo dagligen utan problem.

Jag menar att läggning är medfött och alltså biologiskt betingat, du föds homosexuell. Vilket biologin håller med om.

Men enligt den nya genusvetenskapen baserad i postmodernism, är biologin fel och den skiftar när man vill det. Det är det debatten handlar om, kön är bara en social konstruktion, likaså sexuell läggning som du själv kan välja.

Därför baserat på nya genusvetenskapen går det att förändra läggning med påverkan. Det vill säga "anti-homosexuell" behandling fungerar, det gäller ju bara att förändra tankar. Det är exakt vad de själva säger.

spas
2017-06-15, 14:15
Nej, det betyder det inte nödvändigtvis. Det beror på huruvida sexualitet är psykologiskt eller biologiskt. Läs mitt inlägg om kön kontra genus. Psykologiska attribut kan du ändra med tankekraften, biologiska attribut är betydligt svårare att ändra. Alla attribut är inte likvärdiga.

Så psykologiska attribut och "tankekraft" påverkas inte av en individs underliggande biologi?

Konradsson
2017-06-15, 14:17
Då har du missad det logiska feltänket i identitetspolitiken. Enligt identitetspolitiken är inte homosexualitet medfött, det vill säga biologiskt betingat. Vilket Priderörelsen har hävdat i alla år.

Enligt den nya genusvetenskapen kan jag idag vara hetro, imorgon homo för att sedan skifta mellan hetro/homo dagligen utan problem.

Jag menar att läggning är medfött och alltså biologiskt betingat, du föds homosexuell. Vilket biologin håller med om.

Men enligt den nya genusvetenskapen baserad i postmodernism, är biologin fel och den skiftar när man vill det. Det är det debatten handlar om, kön är bara en social konstruktion, likaså sexuell läggning som du själv kan välja.

Därför baserat på nya genusvetenskapen går det att förändra läggning med påverkan. Det vill säga "anti-homosexuell" behandling fungerar, det gäller ju bara att förändra tankar. Det är exakt vad de själva säger.

Som sagt, jag är väl medveten om att genusvetenskapen har anammat Foucaults idéer om socialkonstruktivism. Det finns dock genusvetare som motsätter sig detta, exempelvis Paglia.

Bara för att något är medfött betyder inte att det är konstant. Alla attribut går att förändra, endast svårighetsgraden skiljer. Vissa föds med en sjätte tå, som lätt kan operaras bort. På samma sätt hoppas jag i framtiden vi kan operera folk till vilket kön eller sexualitet de önskar.

Jag lutar politiskt till höger, och tycker således att frihet är det viktigaste. Frihet är överlägsen vänsterns jämlikhet och konformism. Därför hoppas jag vi människor får friheten att styra helt över våra kroppar och ändra alla attribut.

Vinter
2017-06-15, 14:38
Som sagt, jag är väl medveten om att genusvetenskapen har anammat Foucaults idéer om socialkonstruktivism. Det finns dock genusvetare som motsätter sig detta, exempelvis Paglia.

Bara för att något är medfött betyder inte att det är konstant. Alla attribut går att förändra, endast svårighetsgraden skiljer. Vissa föds med en sjätte tå, som lätt kan operaras bort. På samma sätt hoppas jag i framtiden vi kan operera folk till vilket kön eller sexualitet de önskar.

Jag lutar politiskt till höger, och tycker således att frihet är det viktigaste. Frihet är överlägsen vänsterns jämlikhet och konformism. Därför hoppas jag vi människor får friheten att styra helt över våra kroppar och ändra alla attribut.

Paglia är inte genusvetare, utan skriver och diskuterar om homosexualitet och dess populärkultur. Hon skulle spy på den termen. Hon har skrivit böcker om den maskulina delen av homo-kulturen så hennes könsradar är det inget fel på. Hon är däremot feminist av gamla skolan som menar att kvinnors frigörelse handlar om rätten att få ta risker med sin egen sexualitet, hon skriver bland annat att Madonna på 90-talets början var höjden av kvinnors frigörelse.

Vi brukade kalla det "upptäcka sexualitet" och läggning kallade vi fetischer.Det var alla biologer med på. De transsexuella som diagnostiseras med könsdysfori är inga som dagligen byter tankebana.


Bara för att något är medfött betyder inte att det är konstant. Alla attribut går att förändra, endast svårighetsgraden skiljer.
Som du själv sa, "alla attribut går att förändra". Anti-heterosexualitet terapi fungerar alltså. Det katolska länder och nu senast Ecuador håller på med fungerar.

Det går inte att både äta kakan och behålla den.

Konradsson
2017-06-15, 14:49
Som du själv sa, "alla attribut går att förändra". Anti-heterosexualitet terapi fungerar alltså. Det katolska länder och nu senast Ecuador håller på med fungerar.

Det går inte att både äta kakan och behålla den.

Det beror på hur man definerar könsvetare. Judith Butler kallas ofta könsvetare i media, trots att hennes examen är i litteratur. Men jag har inte läst Paglia, så det är möjligt att du har rätt.

Ja, alla attribut går att förändra. Endast svårighetsgraden skiljer. Vi männskor är ju trots allt bara DNA. Om man ändrar DNA kan man helt förändra oss. Sexualitet kan i teorin ändras med genterapi och neurokirurgi, men läkarkonsten har inte nått så långt ännu. Förhoppningsvis gör den det i framtiden.

Vinter
2017-06-15, 14:56
Det beror på hur man definerar könsvetare. Judith Butler kallas ofta könsvetare i media, trots att hennes examen är i litteratur. Men jag har inte läst Paglia, så det är möjligt att du har rätt.

Ja, alla attribut går att förändra. Endast svårighetsgraden skiljer. Vi männskor är ju trots allt bara DNA. Om man ändrar DNA kan man helt förändra oss. Sexualitet kan i teorin ändras med genterapi och neurokirurgi, men läkarkonsten har inte nått så långt ännu. Förhoppningsvis gör den det i framtiden.

Troligtvis ja, däremot är inlärda sociala beteende en viktig del vilket modern psykologi , social konstruktion existerar men att pervertera det till att endast vara sociala konstruktioner är fel.

Vissa inlärda beteenden som socialt samspel måste övas in. Troligtvis är det därför vissa har svårare än andra att anpassa sig till det moderna samhället, det finns inte mycket plats för de som är mindre begåvade.

Kan rekommendera se lite föreläsningar av Paglia, även om hon har en tendens att prata som en kulspruta. Hon spyr galla över postmodernismen och speciellt Fokou.

Osvold
2017-06-15, 15:00
RCxgqHqakXc

Konradsson
2017-06-15, 15:12
Kan rekommendera se lite föreläsningar av Paglia, även om hon har en tendens att prata som en kulspruta. Hon spyr galla över postmodernismen och speciellt Fokou.

Jag såg en diskussion med Paglia och Christina Hoff Sommers. Personligen tyckte jag att det var ganska substanslöst. Men jag får kika närmare på det.

trädgårdsmöbel
2017-06-15, 15:41
Skönaste tråden på länge! :D Hahaha!!

Vill du vara snäll social trevlig - var det då! Vill du vara en giraff- va det då! Vill du vara på ett annat sätt så var det då! Du blir behandlad som den du är.

Tack. Jag blir behandlad som den jag är ja. Men jag vill inte bli det, utan jag vill bli behandlad som den jag vill vara, inte den jag är.

Om jag kan kräva av dig att du behandlar mig som en kvinna, kan jag även kräva att du behandlar mig som en snygg kvinna? Jag identifierar mig som kvinna, med ett utseende som en ung Shakira insmord i olivolja och klädd i minimal bikini. Jag kräver att du ser på mig på samma sätt, talar till mig på samma sätt och behandlar mig på samma sätt som du hade gjort om jag var detta:)

Macroman
2017-06-15, 15:55
Vad menar du med "tror" på genusvetenskap? Det är ingen religion.

I mångt och mycket har det dock stora likheter...

chadd
2017-06-15, 20:35
Det är då ingen vetenskap heller.

Låter som du är i behov av att läsa på vad som gör något till en vetenskap och/eller vad genusvetenskap är.

ApexProcyon
2017-06-15, 21:28
Låter som du är i behov av att läsa på vad som gör något till en vetenskap och/eller vad genusvetenskap är.

Kommunisten springer till försvar för en marxistisk religion förklädd som en vetenskap. Förvånande.

Konradsson
2017-06-15, 21:29
Låter som du är i behov av att läsa på vad som gör något till en vetenskap och/eller vad genusvetenskap är.

Han menar antagligen att det är svårt att tillämpa den vetenskapliga metoden inom humaniora, vilket stämmer. Sådana områden lämpar sig inte för empiriska experiment. Detta syns ju tydligt nu i psykologi som genomgår en "replication crisis", alltså oförmågan att replikera gamla vedertagna observationer.

Det som Yes missar är att vetenskap (https://sv.wikipedia.org/wiki/Vetenskap)har ytterligare en komponent förutom empiri, nämligen deduktion. Det är just denna metod som främst används inom genusvetenskap.

trädgårdsmöbel
2017-06-15, 21:30
Ni har en bra diskussion mina herrar, men om ni tar en kort paus från den och svarar på följande: Vi förutsätter att det är ok att själv välja sin könsidentitet och att omgivning och omvärld skall anpassas efter det. Är det (då) ok att välja sin ålder, sin vikt, sitt utseende, sin personlighet etc. och omgivningen skall acceptera detta, behandla dig efter din valda identitet och anpassas efter det?

Konradsson
2017-06-15, 21:35
Ni har en bra diskussion mina herrar, men om ni tar en kort paus från den och svarar på följande: Vi förutsätter att det är ok att själv välja sin könsidentitet och att omgivning och omvärld skall anpassas efter det. Är det (då) ok att välja sin ålder, sin vikt, sitt utseende, sin personlighet etc. och omgivningen skall acceptera detta och anpassas efter det?

Har du alls läst diskussionen mellan mig och Vinter? Psykologiska attribut (genus, beteende, personlighet) kan du själv ändra med tankekraften. Biologiska attribut (kön, utseende, vikt) kan ändras i teorin genom kirurgi, men det är betydligt svårare.

Ingen i din omgivning behöver acceptera något.

mottat
2017-06-15, 22:29
gkONHNXGfaM

Konradsson
2017-06-15, 22:57
gkONHNXGfaM

Jag håller med Ben Shapiro i många frågor, och han är definitivt påläst om ekonomi och den amerikanska statsapparaten. Jag undrar varför han gör sådana här "college tours"? Är det bara för att få uppmärksamhet?

Här är felen han gör:
1. Han skiljer inte på kön och genus. Hon säger "gender is still a cultural thing, it's still from society". Shapiro svarar "no". Genus är ju per definition (http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/enkel/genus) socialt kön. Vad är poängen att ens ha dikotomin sex/gender om man ändå ska insistera att båda är biologiska. Då måste vi hitta på ett nytt ord för den sociala/beteendemässiga aspekten.

2. Han inser inte att olika attribut har olika grader av formbarhet. Exemplet jag gjorde tidigare: vissa föds med en sjätte tå, som enkelt kan opereras bort. På samma sätt kan man byta kön genom en operation, men det är mycket svårare. I framtiden kommer vi säkert kunna ändra våran art genom genterapi. Då kan Shapiro bli en älg, som han babblar om. Men det går inte i dagsläget.

3. Han sviker den nyliberala principen om frihet. Han rycker till med den gamla "varför måste jag anpassa mig till din identitet?". Det måste du inte. Ingen måste anpassa sig. Jag har friheten att välja identitet, och du har friheten att acceptera eller avvisa det. Om jag inte har friheten att välja identitet, så har inte du friheten att acceptera eller avvisa det. Antingen har vi båda frihet, eller ingen av oss.

Orkar inte se hela videon, men jag kan gissa vilka ad absurdum argument som kommer härnäst.

xan
2017-06-15, 23:37
2. Han inser inte att olika attribut har olika grader av formbarhet. Exemplet jag gjorde tidigare: vissa föds med en sjätte tå, som enkelt kan opereras bort. På samma sätt kan man byta kön genom en operation, men det är mycket svårare. I framtiden kommer vi säkert kunna ändra våran art genom genterapi. Då kan Shapiro bli en älg, som han babblar om. Men det går inte i dagsläget.

Vad sade han som på något sätt motsäger detta? Har sett hela klippet förut och om jag minns rätt så utgår han från hur det faktist är nu. Dvs du är inte en älg bara för att du säger det, utan det måste finnas någon biologisk grund till det. Om man kan gå in och ändra DNA:t i framtiden, ja då har vi en helt annan diskussion.

Jag håller med Ben Shapiro i många frågor, och han är definitivt påläst om ekonomi och den amerikanska statsapparaten. Jag undrar varför han gör sådana här "college tours"? Är det bara för att få uppmärksamhet?

"Why are you doing this? Is it for fame?" :laugh:

w6iWqsE-fW8&start=2601

(time-stamped)

Konradsson
2017-06-16, 00:11
Vad sade han som på något sätt motsäger detta? Har sett hela klippet förut och om jag minns rätt så utgår han från hur det faktist är nu. Dvs du är inte en älg bara för att du säger det, utan det måste finnas någon biologisk grund till det. Om man kan gå in och ändra DNA:t i framtiden, ja då har vi en helt annan diskussion.

Shapiro hoppar direkt från könsidentitet till art till ålder. Tre helt olika attribut som är mycket svåra att jämföra. Han argumenterar från ståndpunkten att alla är lika enkla att förändra. "Om du kan vara en man, då kan jag vara en älg". Man inser ganska snabbt hur banal den jämförelsen är.

Återigen måste vi skilja på biologiska och sociala attribut. Oftast när vi pratar om älgar syftar vi på biologin. Det är omöjligt i dagsläget för människor att bli biologiska älgar. Dock finns även en social aspekt av älgar, låt oss kalla den älgus (likt genus). Den utgår ifrån samhället och beteende. Du kan själv välja att bli älgus om du vill. Ta på ett par horn, gå till skogen, lev som en älg. Då har du anammat den sociala aspekten av älglivet. Du är älgus.

Shapiro blandar ihop älg och älgus, på samma sätt som han blandar ihop kön och genus.


"Why are you doing this? Is it for fame?" :laugh:


Haha. Nu minns jag faktiskt att jag har sett det klippet förut. Det måste ha lagt sig i mitt undermedvetna på något sätt.

trädgårdsmöbel
2017-06-16, 06:16
Har du alls läst diskussionen mellan mig och Vinter? Psykologiska attribut (genus, beteende, personlighet) kan du själv ändra med tankekraften. Biologiska attribut (kön, utseende, vikt) kan ändras i teorin genom kirurgi, men det är betydligt svårare.

Ingen i din omgivning behöver acceptera något.

Jo min omgivning behöver acceptera mitt föredragna pronomen, och anpassas till det. Referera till mig som hon istället för han, samt inte gnälla när jag använder kvinnors omklädningsrum och toaletter, samt låta mig tävla i kvinnlig klass i idrott.

Vad jag undrar är om de (då) behöver anpassa sig till och efter mer än bara mitt föredragna kön och även andra attribut. Jag får vara en kvinna, men får jag vara en vacker kvinna?

Grahn
2017-06-16, 06:44
Felet är ju inte att man får välja, felet ligger i att man idag har en attityd att det bara är för andra att acceptera och att de måste spela med annars gruppmobbning, utstötning och i vissa länder risk att bli lagförd.

Ena sidan av saken är individualism tagen till dess extrem men den andra sidan är kollektivets mekanism för likriktning och en total brist på respekt för individen.

svenbanan
2017-06-16, 06:58
Jo min omgivning behöver acceptera mitt föredragna pronomen, och anpassas till det. Referera till mig som hon istället för han, samt inte gnälla när jag använder kvinnors omklädningsrum och toaletter, samt låta mig tävla i kvinnlig klass i idrott.

Vad jag undrar är om de (då) behöver anpassa sig till och efter mer än bara mitt föredragna kön och även andra attribut. Jag får vara en kvinna, men får jag vara en vacker kvinna?

Det du föreslår vara själva utgångspunkten i denna diskussion är ju nåt orealistiskt. Alla kommer inte bli tvungna att kalla dig för hon bara för att du vaknade upp en morgon och kände dig lite extra kvinnlig. Inte heller kommer alla frivilligt välja att kalla dig för hon. Samma sak gäller de övriga sakerna du listade.

Bara för att vissa är högljudda och i sin villfarelse kräver att så ska ske, och att vissa andra håller med dem, betyder inte att så är fallet (eller att det kommer ske).

Så din omgivning behöver alltså inte anpassa sig till ditt pronomen. Ifall de tycker ditt pronomen verkar vettigt så kommer de väl använda det. Men de måste inte.

ARMSTARK
2017-06-16, 07:18
Det du föreslår vara själva utgångspunkten i denna diskussion är ju nåt orealistiskt. Alla kommer inte bli tvungna att kalla dig för hon bara för att du vaknade upp en morgon och kände dig lite extra kvinnlig. Inte heller kommer alla frivilligt välja att kalla dig för hon. Samma sak gäller de övriga sakerna du listade.

Bara för att vissa är högljudda och i sin villfarelse kräver att så ska ske, och att vissa andra håller med dem, betyder inte att så är fallet (eller att det kommer ske).

Så din omgivning behöver alltså inte anpassa sig till ditt pronomen. Ifall de tycker ditt pronomen verkar vettigt så kommer de väl använda det. Men de måste inte.

Fast jag nappade lite på det där med giraff, jag tycker att vi hädanefter ska se Trädgårdsmöbel som en giraff.

Konradsson
2017-06-16, 07:57
Vad jag undrar är om de (då) behöver anpassa sig till och efter mer än bara mitt föredragna kön och även andra attribut. Jag får vara en kvinna, men får jag vara en vacker kvinna?

Suck. Jag ger upp.

Fetknoppen
2017-06-16, 08:06
Måhända, men ibland funderar man hur vissa människor lyckats bli läkare. Annika Dahlqvist, till exempel. Hur lyckas en sådan människa ta sig igenom först 2,0 på högskoleprovet eller A i allt, och sedan 5,5 års svåra studier?

Var det lättare att bli läkare förr? Kanske, men det måste ha varit höga krav redan när hon pluggade. Läkare har varit ett högaktat yrke i många hundra (för att inte säga tusen) år.

Svårt är ju en definitionsfråga. Det är tydligt svårare att studera till läkare än att vara lokalvårdare, men väldigt mycket enklare än att studera till fysiker. Att bli antagen till läkarlinjen är klart svårare än att klara av studierna. Den höga läkar-lönen är mer kopplad till att det är en väldigt lång utbildning från AT till specialist, än att studierna är svåra.

trädgårdsmöbel
2017-06-16, 17:07
Suck. Jag ger upp.

Jag med.

xan
2017-06-16, 18:03
En fundering jag har:

Varför kallar man det könsbyte eller -korrigering när man endast ändrar genus samt yttre attribut med operation och hormonterapi? Det som avgör vilket kön man är, är ju vilka könsceller man producerar, visst? Tar man bort hela könsorganet på en man antar jag att spermier slutar produceras (trots att DNAt fortfarande är programmerat för att producera manliga könsceller), men för kvinnor går det väl inte att få bort produktionen av äggceller? :confused:

Borde det inte kallas genusbyte fram tills dess att vi faktist kan ändra DNAt?

Konradsson
2017-06-16, 18:33
En fundering jag har:

Varför kallar man det könsbyte eller -korrigering när man endast ändrar genus samt yttre attribut med operation och hormonterapi? Det som avgör vilket kön man är, är ju vilka könsceller man producerar, visst? Tar man bort hela könsorganet på en man antar jag att spermier slutar produceras (trots att DNAt fortfarande är programmerat för att producera manliga könsceller), men för kvinnor går det väl inte att få bort produktionen av äggceller? :confused:

Borde det inte kallas genusbyte fram tills dess att vi faktist kan ändra DNAt?

Jag förstår din poäng. Det kallas antagligen könsbyte eftersom vi i dagsläget likställer kön med genitalier, inte kromosomer. Men i verkligheten är ju genitalier bara kosmetiskt, så det kanske är fel ord. Hela denna debatt är fylld med luddiga ord med olika definitioner som ingen verkar begripa. Det skulle underlätta om vi hade en tydlig terminologi.

Kvinnor producerar äggceller i fosterstadiet, inte i vuxen ålder. Ägglossning upphör när kvinnor behandlas med testosteron.

EDIT: jag kom på en anledning varför det kallas "könsbyte". Kön är ju faktiskt synonymt med genitalier. Så man kanske egentligen menar "genitaliebyte".

supercharge
2017-06-16, 21:26
Givetvis får man det eftersom det är den logiska följden i en värld utan absoluta värden. Total relativism har, liksom dumheten den bygger på, inga begränsningar.