handdator

Visa fullständig version : Era tankar om upplägg? Förändra?


moggia
2017-06-15, 06:51
Hej ni erfarna. Vill ni hjälpa mig? Jag har tränat typ "alltid" men inte styrketränat med annat än kroppsvikt och lite små fåniga hantlar. Jag har försökt ett par gånger, men lagt av för att jag tyckt det varit tråkigt och för att jag inte har vetat om jag gör rätt osv. Men nu har jag kört tre gånger i veckan i mer än ett halvår och jag har ändrat mig. Det är faktiskt roligt. Nu sist när jag började styrketräna bestämde jag mig för att ge det en ärlig chans och gav mig fan på att styrketräna ett år oavsett om jag ville lägga av efter en månad eller inte. Jag gick liksom in i det med ambitionen att lida och ha tråkigt under lång tid och det var kanske vad som behövdes. Haha. Nu vill jag istället hitta ett program som jag kan ha som grund i min styrketräning i typ resten av livet. Vill inte alls lägga av, men vet inte hur jag ska fortsätta... Jag gör samma sak varje gång jag tränar. Med lite variation eller "bonus-övningar" ibland bara. Funkar detta på sikt? Om jag berättar vad jag gör tre gånger i veckan just nu så kanske ni kan ge mig era tankar om hur bra / dåligt det egentligen är. Jag är kvinna. 39 år. 165 cm. 61 kg. Vill bli starkare och det gör mig ingenting om jag får muskler som syns heller. Men jag tränar framförallt för att jag tycker det är kul och för att jag vill hålla mig pigg och frisk.
Just nu ser styrketräningen ut som följer efter uppvärmning:

Marklyft 3×10-12. 80 kg
Knäböj 3×10-12. 70 kg
Latsdrag 3×10. 55 kg
Benpress 3×10-15. 140 kg
Militärpress 3×10-12. 25 kg
Bröstpress 3×10-12. 40 kg

Och så blandar jag nedanstående helt random beroende på... tja...

Stångrodd, bred och eller smal och med omvänt grepp på samma stång som militärpressen. Tills jag inte pallar mer.
Bicepscurl eller hammercurl. Diverse axel och tricepsövningar med hantlar.
Core om jag pallar och har tid, annars går jag på ett corepass som gruppträning ett par gånger i veckan.

Hip thrusts kör jag nästan varje gång förresten. Med stång. Tar bara en hyfsat tung som råkar vara ledig och kör 3×max tills röven dör.

Jag kör hårt och det brukar ta en dryg timme. Då är jag helt slut så längre tid än så tror jag faktiskt inte jag kan hålla på om jag ska ge allt och inte fuska med de sista övningarna.

Vad tycker ni? Hiss eller diss?




Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Rickard
2017-06-15, 07:11
Jag tycker det ser bra ut. Och det ser ut som du lyckats bli stark också så du gör ju helt klart något rätt. :)

moggia
2017-06-15, 08:32
Jag tycker det ser bra ut. Och det ser ut som du lyckats bli stark också så du gör ju helt klart något rätt. :)
Haha! Åh vad skönt att höra. Jag fasar lite för att någon ska säga att jag bör dela upp träningen i typ ben, överkropp osv. Det jag gör nu är tryggt och bra och jag behöver inte tänka så mycket. Då kanske jag bara kan fortsätta såhär... 👍

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk