handdator

Visa fullständig version : Funderingar om upplägg


Gearhead85
2017-06-14, 20:39
Hej!
Har haft ett liknande inlägg tidigare och funderar på att överge den femsplitt jag har nu med
Måndag-Ben
Tisdag-Axlar
Onsdag-Bröst
Torsdag-Vila (tar min metotrexatspruta onsdagar så kan vara rätt illamående torsdag)
Fredag-Rygg
Lördag eller söndag armar och vila den dagen jag inte kr armar.

Har två alternativ som jag väljer mellan om jag ska byta ut det här splitschemat och det är ena
Måndag-helkropp
Tisdag-Överkropp tungt
Onsdag- Underkropp tungt
Torsdag- Vila för sprutillamåendet
Fredag- Överkropp lätt
Lördag- Underkropp lätt
Söndag- vila

Eller rullande PPL
Dag 1: Pullövingar
Dag 2: Pushövingar
Dag 3: Leg
Dag 4:Vila
Och så börjar det om på fredag med Pull.

Så ni lärda. Vad säger ni? Att träna mindre än fem dagar finns inte på kartan då jag redan blir uttråkad ena vilodagen. :smash:

Kan tillägga att även om jag siktar in mig på en specifik muskelgrupp gör jag nästan inga isolationsövningar utan många muskelgrupper får sig en liten omgång som sekundärmuskler som chins äf främst rygg men tar även biceps och bänkpress är främst bröst men tar även triceps. Och många axel och ryggövningar går nåstan in i varandra. :) Kör mage i slutet av varje pass med två övningar. En för raka och en för sneda bukmuskulaturen.

Tristan1
2017-06-14, 20:44
Jag tycker du ska köra på PPL.

Gearhead85
2017-07-01, 11:38
Återupplivar den här tråden lite snabbt. :)

Jag har nu u två veckor kört PPL. Dock funderar jag på att lägga om lite bendagens upplägg. Just nu består den av sumomarklyft och squats med kroppsvikt då jag inte tar mig så djupt med vikter. Funderar dock på om jag ska ta bort marklyftet och istllet satsa på lite mer varierad styrka/kondis-träning på bendagen då jag tack vare min reumatism och den stelhet som följer har lite svårt att utföra den övningen korrekt ens i sumoutförandet. (Jag kan ha en hel del problem gällande både stelhet och smörta i höfter, knän och fotleder.)

Samtidigt är lite sumomarklyftet min personliga stolthet genom att jag klarar 5X5 125 kg. Så behöver lite visdom. Att det är så få övningar bendagen är för att det tar rätt mycket tid att göra iordning stången inför marklyftet samt städa efter sig. Sedan för dem som undrar den biten så ja jag använder bälte och det på korrekt sätt.

Tänkte även då på at det kan vara bättre att köra två lättare benpass så det verkligen blir PPL PPL2 än nu är det PP1 PP2 L då jag kör två olika push och pull-scheman i veckan. på sättet
Söndag Push1
Måndag Pull1
Tisdag Push2
Onsdag Pull2
Torsag vila då jag mår illa av min reumaspruta
Fredag Leg
Lördag vila

Cruceuz
2017-07-02, 20:48
Om du inte kan utföra sumo riktigt eller får ont av övningen bör du definitivt sluta göra den. Antingen tillfälligt tills dess att du löst de obalanser eller andra problem som orsakar smärtan eller helt enkelt välja en annan övning. Hur mycket du tar i sumomark är orelevant om du inte tänkt tävla,bättre att hålla sig borta från skador. Det går utmärkt att bygga fina glutes utan sumomark,kan starkt rekommendera hip thrusts. Skön övning och bygger röv som inget annat.

Gearhead85
2018-01-23, 13:47
Snabbfråga igen. Facepull eller reverse flies? De stärke ju ungefär samma muskelgrupp som jag förstått. Kör nu reverse flies men det är nästan huggsexa om cablecrossen på gymmet eftersom det bara finns en. :smash:

forslund
2018-01-23, 14:04
Det går att köra med hantlar också.

Gearhead85
2018-01-23, 14:57
Det går att köra med hantlar också.

Testade det men vart inget bra. :)

Gearhead85
2018-02-02, 06:52
Istället för att starta en ny tråd så ställer jag frågan här. :)
För övre rygg, vilken övning mellan latsdrag, chins eller enhandsdrag i cable ungefär som en latsdrag rekomenderas mest? :)

gilbert25
2018-02-02, 08:05
Istället för att starta en ny tråd så ställer jag frågan här. :)
För övre rygg, vilken övning mellan latsdrag, chins eller enhandsdrag i cable ungefär som en latsdrag rekomenderas mest? :)

Chins eller pull ups hade jag rekomenderat.

Gearhead85
2018-02-02, 08:11
Chins eller pull ups hade jag rekomenderat.

Okej. 🙂 Jag har nyligen bytt ut latsdragen mot chins och smal latsdrag (med roddhandtaget) till chins med neutralt grepp. Den andra övningen jag beskrev var det Jeff Cavalier (AthleanX på youtube) som nämnde. Kan tycka vad man vill om sådana filurer. Dock gav han mig väldigt bra tips på chinsteknik