handdator

Visa fullständig version : Freeletics / calisthenics


Danglaren
2017-06-12, 15:43
Tjena!
Har ett par frågor (riktade främst till de som enbart tränar med kroppsvikten, de som är kunniga och vet kan ju självklart också svara!) ang. övningar med enbart kroppsvikt.
Har gått och tröttnat på styrketräningen, inte blivit något av på 2-3 veckor ungefär så tänkte att jag ska prova på något annat.
Så all hjälp uppskattas!

1: finns det någon "gräns" för hur stor eller stark man kan bli med hjälp av enbart kroppsvikt?
Tänker då när man ser de "största" på Youtube osv som enbart tränar med kroppsvikt, calisthenics som det kallas.
Visst, de flesta ser riktigt bra ut, väldigt rippade och stora magrutor.
Men armar, bröst, rygg, inte minst axlar och ben är inte speciellt imponerande.
Visserligen finns det undantag men de flesta verkar vara rätt "små".
Så finns det någon gräns, tro?

2: Hur exakt tränar man calisthenics?
Gör man så många repetitioner och sets som man bara orkar?
Vill minnas att när jag för ex antal år sedan bara tränade med kroppsvikt knappt klarade av 15 armhävningar i början, sedan efter någon månad då jag fått lite kött på benen så klarade jag av 90 st ("riktiga") armhävningar utan problem och kände då att jag aldrig vart starkare eller större utan jag klarade helt enkelt bara av fler och fler repetitioner.
Så då slutade jag efter 2-3 månader...

Så ja, hur gör man? Ett par set (3-5) gånger så många reps man bara orkar? 8-15 reps?
Förstår mig inte på hur man tränar calisthenics, inte minst hur man progresserar :smash:

3: Är det någon här som tränar calisthenics och har ett färdigt schema man skulle kunna få och prova på? Komplett med sets och reps osv.
Eller vet någon sida där det finns färdiga scheman? - Har nämligen googlat senaste timmen utan att hitta något som verkar speciellt vettigt haha.

All hjälp uppskattas! :)

Bob90
2017-06-12, 16:01
Finns en stor tråd för just sånt här: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=226165