handdator

Visa fullständig version : Större muskeltillväxt med partiell ROM än full


King Grub
2017-06-12, 08:27
The acute response to and long-term effects of partial range of motion exercise (PRE) and full range of motion exercise (FRE) of elbow extensors were compared in young trained men. The PRE was expected to increase the intramuscular hypoxic environment, which was theorized to enhance muscular hypertrophy. Forty-four resistance-trained men were divided into two training groups, PRE (n = 22) or FRE (n = 22) group, and performed the PRE or FRE acute exercise protocol. The PRE (elbow range from 45[degrees] to 90[degrees]) and FRE (from 0[degrees] to 120[degrees]) acute protocols consisted of 3 sets of 8 repetitions, with an 8-repetition maximum (RM), and an equivalent workload. After the initial testing, the training program for each group, comprised three training sessions per week for 8 weeks, was started. The acute responses of area under the oxygenated hemoglobin (Oxy-Hb) curve, blood lactate concentration, and root-mean-square of electromyography were significantly higher both before and after PRE than FRE training. Long-term effects were produced by both PRE and FRE, with significant (p < 0.05) increases in cross-sectional area (CSA) of triceps brachii and isometric strength. CSA increased significantly greater after PRE (48.7 +/- 14.5%) than after FRE (28.2 +/- 10.9%). Furthermore, during the PRE program, a positive correlation was detected between the percent increase in CSA and area under the Oxy-Hb curves before and after 8-week exercise training (before 8-week exercise training: r = 0.59, after 8-week exercise training: r = 0.70, p < 0.01). These results suggest that intramuscular hypoxia might facilitate muscular hypertrophy with PRE being more effective than FRE.

Partial range of motion exercise is effective for facilitating muscle hypertrophy and function via sustained intramuscular hypoxia in young trained men. Journal of Strength & Conditioning, June 02, 2017

King Grub
2017-06-12, 09:01
Lyckades få tag i fullängdsartikeln.

http://docdro.id/qhDKSUG

skattefusk
2017-06-12, 10:07
Detta har man väl vetat länge? Med full ROM så "vilas" ju muskeln och får syre. Kör man inte helt fullt så kväver man muskeln och får en större pump. = större tillväxt?

shadowfire
2017-06-12, 10:11
Om jag uppfattar studien rätt så är det man trycker på att konstant belastning är det som är avgörande, vilket du i vissa övningar får även om du kör full ROM (knäböj), medan i exemplet med extensioner kan få vila när du låser ut armbåge etc. Med andra ord det klassiska att undvika utlåsning/viloläge under repetitionerna?

Bob90
2017-06-12, 10:21
Om jag uppfattar studien rätt så är det man trycker på att konstant belastning är det som är avgörande, vilket du i vissa övningar får även om du kör full ROM (knäböj), medan i exemplet med extensioner kan få vila när du låser ut armbåge etc. Med andra ord det klassiska att undvika utlåsning/viloläge under repetitionerna?

Fast man kan ju inte squeeza fucket ur muskeln utan att liksom stanna lite i "toppläget"? Tänker tex på alla studiers favoritövning, benspark.

Tree Fiddy
2017-06-12, 10:24
Fast man kan ju inte squeeza fucket ur muskeln utan att liksom stanna lite i "toppläget"? Tänker tex på alla studiers favoritövning, benspark.

Det beror ju på vilken övning det är, toppläget i benspark är ju vidrigt jobbigt för låren, medan toppläget i bänkpress inte är så vidare jobbigt för bröstmusklerna.

Bob90
2017-06-12, 11:00
Det beror ju på vilken övning det är, toppläget i benspark är ju vidrigt jobbigt för låren, medan toppläget i bänkpress inte är så vidare jobbigt för bröstmusklerna.

Det var därför jag skrev "toppläget", det beror ju helt på hur muskeln jobbar i förhållande till vinkel mot planet. Det är väl oftast (alltid?) jobbigast kring 90 grader. Och så beror det ju på om det är med kabelhiss, gummiband eller fria vikter antar jag.

Baskagge
2017-06-12, 11:29
Det finns väl studier som visar att full rom ger bättre muskeltillväxt, eller minns jag fel?

Bob90
2017-06-12, 11:31
Det finns väl studier som visar att full rom ger bättre muskeltillväxt, eller minns jag fel?
Har jag också läst, men det är väl relativt vanligt att två olika studier kan ge helt olika resultat också :d

Jocke67
2017-06-12, 15:13
Problemet med denna studie som jag ser det är att man hade samma vikt. Mer relevant vore ju att anpassa vikten så att man kör till failure. Om utlåsningen gör att muskeln får en liten micro-vila så borde det innebära att man orkar träna med tyngre vikt.

StarkaUlf
2017-06-12, 15:56
http://i.imgur.com/yCWDCRG.png
hehe

Bjorneman
2017-06-12, 17:19
Grub,

Var är alla studier som säger att styrka = massa? Det snackas ju rätt mycket om det på forumet menar jag.

Bob90
2017-06-12, 17:21
Grub,

Var är alla studier som säger att styrka = massa? Det snackas ju rätt mycket om det på forumet menar jag.

Går säkert att hitta med sökfunktionen.

Rikard Jansson
2017-06-12, 18:39
RobbanColeman strikes again. 46-0!

Scorpionida
2017-06-12, 21:19
Läste/hörde någonstans att halva knäböj/över pararellt är en jäkel för att öka muskeltillväxten i bena. Kanske nån som vet mer om detta?

Anders The Peak
2017-06-12, 21:27
Den kan också visa att träna med för höga vikter ger inte samma hypertrofi som att träna muskeln fokuserat med kontakt utan gör att muskelns arkitektur ändras till att klara tunga belastningar och inte uthållighet för att klara svåra strapatser. Men muskler är mycket genetik och att individen har begåvats med extra många muskelfibrer som kan växa till.

Smalfetto
2017-06-12, 21:41
Den kan också visa att träna med för höga vikter ger inte samma hypertrofi som att träna muskeln fokuserat med kontakt utan gör att muskelns arkitektur ändras till att klara tunga belastningar och inte uthållighet för att klara svåra strapatser. Men muskler är mycket genetik och att individen har begåvats med extra många muskelfibrer som kan växa till.

Ta't lugnt nu ATP. Sl-maffian är nästintill dödsförklarad. Inte schysst att sparka på någon som redan ligger :naughty:

Jocke67
2017-06-12, 22:05
Kan man inte resonera såsom att det är bra att välja övningar som ger en hög jämn belastning över så lång rörelsebana som möjligt. Så att man kan ha hög ROM med bibehålllen hög belastning på muskeln. Så tänker jag i alla fall, och jag tycker att jag oftast bäst åstadkommer detta med kabelmaskin. Tex sidolyft hantlar bli bättre i en kabelmaskin tycker jag. Likaså bicepscurl.

Smalfetto
2017-06-12, 22:24
Kan man inte resonera såsom att det är bra att välja övningar som ger en hög jämn belastning över så lång rörelsebana som möjligt. Så att man kan ha hög ROM med bibehålllen hög belastning på muskeln. Så tänker jag i alla fall, och jag tycker att jag oftast bäst åstadkommer detta med kabelmaskin. Tex sidolyft hantlar bli bättre i en kabelmaskin tycker jag. Likaså bicepscurl.

Sidolyft i kabel? Nämnde man bara den övningen för ett par sen här på forat så kom det upp bilder på kinesiska tynglyftare som gjorde frivändningar - sidolyft wat? och blev totalt utskrattad.

Nu pratas det helt plötsligt om belastning, ROM mm. Roligt att se hur saker ändras över tid :)

Bob90
2017-06-12, 23:20
Sidolyft i kabel? Nämnde man bara den övningen för ett par sen här på forat så kom det upp bilder på kinesiska tynglyftare som gjorde frivändningar - sidolyft wat? och blev totalt utskrattad.

Nu pratas det helt plötsligt om belastning, ROM mm. Roligt att se hur saker ändras över tid :)

Alla (många) vägar leder till rom :)

ARMSTARK
2017-06-13, 07:41
Alla som tränar med full ROM kan köra samma vikter med partiell ROM, men ytterst få om ens någon som kör partiell ROM som kan köra samma vikter med full. Det säger väl allt om effektiviteten i utförandet? :)

Mats J
2017-06-13, 07:48
Sidolyft i kabel? Nämnde man bara den övningen för ett par sen här på forat så kom det upp bilder på kinesiska tynglyftare som gjorde frivändningar - sidolyft wat? och blev totalt utskrattad.

Nu pratas det helt plötsligt om belastning, ROM mm. Roligt att se hur saker ändras över tid :)

Ja, vi som varit med ett tag har sett alla möjliga träningsmetoder komma, gå och komma igen. Just nu känns det som att HIT och lågvolym borde komma tillbaka snart igen, är minst 10-12 år sedan det var inne sist. ;)

Rikard Jansson
2017-06-13, 08:07
Alla som tränar med full ROM kan köra samma vikter med partiell ROM, men ytterst få om ens någon som kör partiell ROM som kan köra samma vikter med full. Det säger väl allt om effektiviteten i utförandet? :)

Inte direkt. Man tutar ju med lägre vikter i halvrom, inte mer

Bob90
2017-06-13, 08:50
Inte direkt. Man tutar ju med lägre vikter i halvrom, inte mer

Fast jag tycker mig absolut se motsatsen? Folk som kör halvböjar eller tom kvartsböjar kan ju lägga på en respektabel mängd vikt på stången. Likaså de som kör bänkpress men vänder precis innan sin sticking point.

Eller för att ta ännu ett exempel med benpress som folk gärna överlastar men sällan kör fullt rom i.

smerk
2017-06-13, 08:59
Fast jag tycker mig absolut se motsatsen? Folk som kör halvböjar eller tom kvartsböjar kan ju lägga på en respektabel mängd vikt på stången. Likaså de som kör bänkpress men vänder precis innan sin sticking point.

Eller för att ta ännu ett exempel med benpress som folk gärna överlastar men sällan kör fullt rom i.

Bänkpress är mycket jobbigare om man vänder precis innan toppläget än om man låser ut och vilar i 0.5-1sek

Jocke67
2017-06-13, 09:47
Huruvida man klarar mer eller mindre vikt med full ROM beror ju helt på vilket övning det gäller. Om ändläget har låg belastning så klarar man mer vikt för muskeln får vila.

trädgårdsmöbel
2017-06-13, 11:41
Jag har gjort många experiment på mig själv vad gäller att "TUT:a", eftersom det sägs vara tyngre än att köra full ROM (vilket för mig inte går ihop och jag stör mig lite obekvämt mycket på folk som hävdar detta). Jag har testat i olika varianter av överkroppspressar: bänk, snedbänk, oh-press, axelpress med ryggstöd, sittande hantelpress och platt hantelpress. På samma vikter, till fail och räknat antal reps jag klarat.

Med "full ROM" avser jag här att köra från botten till toppen, med stopp i botten. Med att "TUT:a" konstant tempo utan att låsa ut. Jag var så säker på min sak att jag börjar med "full ROM" för att i nästa set försöka slå det med "TUT" när jag är trött. I varenda övning av de jag nämnde så TUT:ar jag upp fler reps.

Så oavsett om en proffsbyggare som är 18ggr större och starkare än mig och har tränat i tusen år, är professor i anatomi, har en IQ på 170, och har läst spaltljusår av träningsrelaterad litteratur hävdar att det är tyngre att "TUT:a" än "full ROM" så hävdar jag (nej jag är övertygad om) att personen snackar skit. :)

Mats J
2017-06-13, 11:47
Jag har gjort många experiment på mig själv vad gäller att "TUT:a", eftersom det sägs vara tyngre än att köra full ROM (vilket för mig inte går ihop och jag stör mig lite obekvämt mycket på folk som hävdar detta). Jag har testat i olika varianter av överkroppspressar: bänk, snedbänk, oh-press, axelpress med ryggstöd, sittande hantelpress och platt hantelpress. På samma vikter, till fail och räknat antal reps jag klarat.

Med "full ROM" avser jag här att köra från botten till toppen, med stopp i botten. Med att "TUT:a" konstant tempo utan att låsa ut. Jag var så säker på min sak att jag börjar med "full ROM" för att i nästa set försöka slå det med "TUT" när jag är trött. I varenda övning av de jag nämnde så TUT:ar jag upp fler reps.

Så oavsett om en proffsbyggare som är 18ggr större och starkare än mig och har tränat i tusen år, är professor i anatomi, har en IQ på 170, och har läst spaltljusår av träningsrelaterad litteratur hävdar att det är tyngre att "TUT:a" än "full ROM" så hävdar jag (nej jag är övertygad om) att personen snackar skit. :)

Är även min erfarenhet

Baskagge
2017-06-13, 14:41
Själv kör jag full rom i förhoppning att bli lite vigare.

Om man nu kör en begränsad rörelsebana med lång TUT så är det säkert bättre för det begränsade intervallet, men då måste man ju träna ytterlägena separat.
Å andra sidan är full rom inte någon garanti för att ytterläget blir bra tränat. Skivstångscurl t.ex. där släpper man ju ut hela vägen, men kör man tungt använder man också lite momentum i bottenläget så det ger ingen bra träning av bottenläget trots full rom.

MasterChief
2017-06-13, 15:59
Lite funderingar kring studien: Gruppen med begränsad ROM ökade mer i vikt än full ROM gruppen. Med tanke på att de körde en övning och nio set totalt per vecka för en liten muskel så kan man ju undra över hur dieten såg ut för de olika deltagarna. Sedan är jag fascinerad att man kan få en så stor ökning av tvärsnittsarean på några veckor för deltagare som redan styrketränar. Det, om något, borde ju väcka forskarnas intresse. Vidare så kan man ju undra hur det hade gått om full rom gruppen hade fått möjlighet att fuska upp vikten. Den valda övningen har ju ett jävligt tung slutläge som man lätt fastnar i, långt innan muskeln är "genomkörd".

exevision
2017-06-13, 18:50
Innan man börjar se ännu mer minimala rörelser på gymmet:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=199663
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=209425

Rikard Jansson
2017-06-13, 19:20
Jag har gjort många experiment på mig själv vad gäller att "TUT:a", eftersom det sägs vara tyngre än att köra full ROM (vilket för mig inte går ihop och jag stör mig lite obekvämt mycket på folk som hävdar detta). Jag har testat i olika varianter av överkroppspressar: bänk, snedbänk, oh-press, axelpress med ryggstöd, sittande hantelpress och platt hantelpress. På samma vikter, till fail och räknat antal reps jag klarat.

Med "full ROM" avser jag här att köra från botten till toppen, med stopp i botten. Med att "TUT:a" konstant tempo utan att låsa ut. Jag var så säker på min sak att jag börjar med "full ROM" för att i nästa set försöka slå det med "TUT" när jag är trött. I varenda övning av de jag nämnde så TUT:ar jag upp fler reps.

Så oavsett om en proffsbyggare som är 18ggr större och starkare än mig och har tränat i tusen år, är professor i anatomi, har en IQ på 170, och har läst spaltljusår av träningsrelaterad litteratur hävdar att det är tyngre att "TUT:a" än "full ROM" så hävdar jag (nej jag är övertygad om) att personen snackar skit. :)

Bah, då gör du fel! :) Inte ovanligt att folk som klarar 20 reps på 100 i knäböj får lust att kapa av sig benen vid 20 riktiga tut-reps på 40 kg.

Ozziking
2017-06-13, 21:00
Bah, då gör du fel! :) Inte ovanligt att folk som klarar 20 reps på 100 i knäböj får lust att kapa av sig benen vid 20 riktiga tut-reps på 40 kg.

this!! Får extrem mjölksyra av bara stången

MasterChief
2017-06-13, 21:28
this!! Får extrem mjölksyra av bara stången

Då kanske det är dags att träna lite kondis... :D

Jocke67
2017-06-13, 22:02
Nej, prestationen varar så kort tid att det är anaerobt arbete så "kondis" (syreupptagningsförmåga) spelar ingen roll.

MasterChief
2017-06-13, 22:43
Nej, prestationen varar så kort tid att det är anaerobt arbete så "kondis" (syreupptagningsförmåga) spelar ingen roll.

Jag har sista varvat kondis och styrketräning ganska friskt sista 25 åren och min styrketräning har alltid var intensiv. Min erfarenhet är att min tålighet i styrketräning är bättre när min kondition är riktigt bra. Så även om den specifika aktiviteten är anaerob så kör man ju fler set och övningar och en bra kondition underlättar återhämtningen mellan övningarna, tror jag. Jag har inga belägg för detta utan är endast min egen erferenhet.

david80
2017-06-13, 23:05
Jag har sista varvat kondis och styrketräning ganska friskt sista 25 åren och min styrketräning har alltid var intensiv. Min erfarenhet är att min tålighet i styrketräning är bättre när min kondition är riktigt bra. Så även om den specifika aktiviteten är anaerob så kör man ju fler set och övningar och en bra kondition underlättar återhämtningen mellan övningarna, tror jag. Jag har inga belägg för detta utan är endast min egen erferenhet.

Håller med. Har sista tiden tränat ganska mycket kondition och har samma erfarenhet. Upplever att jag orkar mer i styrketräningen, fler övningar osv.

Old Nick
2017-06-14, 07:29
Jag har sista varvat kondis och styrketräning ganska friskt sista 25 åren och min styrketräning har alltid var intensiv. Min erfarenhet är att min tålighet i styrketräning är bättre när min kondition är riktigt bra. Så även om den specifika aktiviteten är anaerob så kör man ju fler set och övningar och en bra kondition underlättar återhämtningen mellan övningarna, tror jag. Jag har inga belägg för detta utan är endast min egen erferenhet.

Jag upplever typ samma sak. Jag blir mycket repstarkare i t.ex. chins när jag springer under sommaren och får upp flåset. Även om kroppsvikten är densamma. Så det är inte kopplat till viktnedgång. Och jag kan inte säga att jag ens är måttligt andfådd efter ett set heller. Så det är inte så att jag "orkar mer" för att jag har bättre flås heller.

Men visst, det kan ju mycket väl handla om vad kroppen gör mellan seten. Att den är bättre på att spola undan mjölksyra eller rent allmänt återhämta sig. Eller nåt annat.

ARMSTARK
2017-06-14, 08:22
Jag tänker mig kroppen som en bil, där musklerna är motorn, lungorna är luftfiltret, och hjärtat är förgasaren. Om luftfiltret är igensatt går motorn dåligt för att den inte får tillräckligt med luft, om det är skit i förgasaren går motorn dåligt för att den inte får tillräckligt med bensin. (Bilkunniga behöver inte påpeka felaktigheter, det handlar om ungefärliga funktioner.)
Självklart måste hjärtat och lungorna vara i bra skick för att resten av kroppen ska fungera optimalt.

Jocke67
2017-06-14, 11:21
Jag håller med om att styrketräningen på många sätt gynnas av bra kondition, man återhämtar sig snabbare mellan seten och orkar träna hårdare. Men när man är utvilad och kör ett set till failure (även hög-reps pump-set om det inte är frågan om typ 50 reps eller mer) så tror jag att konditionen (avseende syreupptagningsförmåga) inte har någon signifikant påverkan på prestationen. Även om du kanske blir mer andfådd efteråt om du har dålig kondis.

Men sen så tränar och förbättrar man säkert ofta också muskeluthålligheten vid konditionsträning. I alla fall om man tränar högintensivt med mjölksyra. Dock långt mer effektivt att träna just denna egenskap genom styrketräning baserat på min erfarenhet i alla fall.

trädgårdsmöbel
2017-06-14, 17:48
Bah, då gör du fel! :) Inte ovanligt att folk som klarar 20 reps på 100 i knäböj får lust att kapa av sig benen vid 20 riktiga tut-reps på 40 kg.

Jag får testa specifikt i böj och återkomma. Men jag skall inte köra en 20:a i ett "strikt" "referensset", för då blir jag för trött, vikt som jag pallar kring 10 reps blir lämpligare tror jag. Eller kanske skita i att böja och benpressa istället.

Rikard Jansson
2017-06-14, 17:55
Jag får testa specifikt i böj och återkomma. Men jag skall inte köra en 20:a i ett "strikt" "referensset", för då blir jag för trött, vikt som jag pallar kring 10 reps blir lämpligare tror jag. Eller kanske skita i att böja och benpressa istället.

Du behöver inget referensset, du vet ju ungefär vart du ligger. Det viktigaste är att få till utförandet: ner till parallell, inte djupare än så (det ska vara tungt att vara stilla här), långsamt ner, snabbt upp men inte fortsatt snabbt upp utan bara en liten rivstart, sen absolut inte högre upp än att det fortfarande är riktigt jobbigt, inget stopp där utan direkt ner igen. Om du på riktigt försöker att hitta det jobbigaste läget att röra dig i på det sättet ska jag åka ner till hisingen om du inte tycker det är jobbigare än full rom :)

Lance Uppercut
2017-06-14, 18:40
En övning där jag tycker att det blir tydligt att begränsad ROM är mycket jobbigare är sidolyft med hantel. Fyfan.

Mats J
2017-06-14, 20:03
Du behöver inget referensset, du vet ju ungefär vart du ligger. Det viktigaste är att få till utförandet: ner till parallell, inte djupare än så (det ska vara tungt att vara stilla här), långsamt ner, snabbt upp men inte fortsatt snabbt upp utan bara en liten rivstart, sen absolut inte högre upp än att det fortfarande är riktigt jobbigt, inget stopp där utan direkt ner igen. Om du på riktigt försöker att hitta det jobbigaste läget att röra dig i på det sättet ska jag åka ner till hisingen om du inte tycker det är jobbigare än full rom :)

Ja en full rom I SL stil, där du vilar I flera sekunder I toppläget, släpper på ned och sedan bryta upp vikten. Men en full rom böj med samma teknik du beskriver, långsamt ner så långt du kan, liten rivstart men inte för mycket och vända direkt när du kommer till toppläget är jag helt övertygad om kommer både vara klart jobbigare och att du måste köra ännu lättare för at klara.

Rikard Jansson
2017-06-14, 20:23
Ja en full rom I SL stil, där du vilar I flera sekunder I toppläget, släpper på ned och sedan bryta upp vikten. Men en full rom böj med samma teknik du beskriver, långsamt ner så långt du kan, liten rivstart men inte för mycket och vända direkt när du kommer till toppläget är jag helt övertygad om kommer både vara klart jobbigare och att du måste köra ännu lättare för at klara.

Ja, strunta sedan i de sista 15 cm i toppenläget så blir det ännu jobbigare? :)

StarkaUlf
2017-06-14, 20:33
Har du rörlighet att verkligen köra ATG, så testa att vända några cm innan du är i bottenläget och några cm innan du är i toppläget. Håll ett jämnt tempo i hela rörelsen, aldrig något stopp eller studs. Konstant anspänning. 2-2 tempo kan nog vara lagom. (2 sek ner 2 sek upp).

Ni lär få ta ner ert ego :D du får ha hur bra kondition som helst, det kommer brännas och vara förjävligt och du kommer att bli väldigt andfådd.

trädgårdsmöbel
2017-06-15, 08:44
Du behöver inget referensset, du vet ju ungefär vart du ligger. Det viktigaste är att få till utförandet: ner till parallell, inte djupare än så (det ska vara tungt att vara stilla här), långsamt ner, snabbt upp men inte fortsatt snabbt upp utan bara en liten rivstart, sen absolut inte högre upp än att det fortfarande är riktigt jobbigt, inget stopp där utan direkt ner igen. Om du på riktigt försöker att hitta det jobbigaste läget att röra dig i på det sättet ska jag åka ner till hisingen om du inte tycker det är jobbigare än full rom :)

Nu försöker du intellektualisera något som är antiintellektuellt :) Att "tut:a" handlar om att jucka med vikter i kort rörelsebana i högt tempo. Men visst, jag skall försöka emulera det där du beskrev och testa.

Rikard Jansson
2017-06-15, 10:08
Nu försöker du intellektualisera något som är antiintellektuellt :) Att "tut:a" handlar om att jucka med vikter i kort rörelsebana i högt tempo. Men visst, jag skall försöka emulera det där du beskrev och testa.

Det beskriver där är ju burns! Skönt för vader :)

trädgårdsmöbel
2017-06-15, 10:30
Här tutas det hejvilt, https://youtu.be/GKH4ZkWqsdc

Vid c:a 2,5 min Tutar han upp sisådär 170kg i axelpress i flera reps. Hade han kört full ROM hade han alltså orkat mer än dubbelt :)

Tree Fiddy
2017-06-15, 10:34
Här tutas det hejvilt, https://youtu.be/GKH4ZkWqsdc

Vid c:a 2,5 min Tutar han upp sisådär 170kg i axelpress i flera reps. Hade han kört full ROM hade han alltså orkat mer än dubbelt :)

Vad är det där för halvsittandes/halvståendes/lutandes mot bänken studspress? :laugh:

trädgårdsmöbel
2017-06-15, 10:44
Vad är det där för halvsittandes/halvståendes/lutandes mot bänken studspress? :laugh:

En till:

https://youtu.be/G9Qx7zaLK10?t=269


(Utförandet i böjen är ordagrannt beskrivet i Rikards beskrivning av en Tut-böj. Hade han orkat mer med full-rom?)

StarkaUlf
2017-06-15, 11:02
y5gxcl3q1kw

Kungen själv kan ju få visa i frontböj :) allt mellan 4:00-9:00 i filmen.

Sen är det ju bara kolla hans utföranden i t.ex liggande hantelpress i andra videos. Riktig TUT :)

lTn9Iy0B-DA

Bjorneman
2017-06-15, 11:05
Här tutas det hejvilt, https://youtu.be/GKH4ZkWqsdc

Vid c:a 2,5 min Tutar han upp sisådär 170kg i axelpress i flera reps. Hade han kört full ROM hade han alltså orkat mer än dubbelt :)

Hahaha Branch! :D

Det är kul att kolla på honom.

ARMSTARK
2017-06-15, 12:08
Hahaha Branch! :D

Det är kul att kolla på honom.

Hahaha, Branch är Branch, ingen bör ta efter honom, enda skälet till att han fått några muskler är att han varje morgon går till farmors hus uppe på berget...

171
2017-06-15, 13:37
En till:

https://youtu.be/G9Qx7zaLK10?t=269


(Utförandet i böjen är ordagrannt beskrivet i Rikards beskrivning av en Tut-böj. Hade han orkat mer med full-rom?)

Snacka om att missuppfatta hela betydelsen av Tut-träning....

Bjorneman
2017-06-15, 13:40
Hahaha, Branch är Branch, ingen bör ta efter honom, enda skälet till att han fått några muskler är att han varje morgon går till farmors hus uppe på berget...

Hans träningsstil är ju en i en klass för sig, men det är jävligt roligt att kolla på.

trädgårdsmöbel
2017-06-15, 14:12
Snacka om att missuppfatta hela betydelsen av Tut-träning....

Betydelsen är att få jucka upp tunga vikter i många reps med liten ROM genom att använda alla muskler man kan i högt tempo med momentum, för att sedan hävda att man isolerar avsedd muskel och att man hade kunnat använda ännu mer vikt, inte mindre, med en strikt teknik.

Ozziking
2017-06-15, 14:25
En till:

https://youtu.be/G9Qx7zaLK10?t=269


(Utförandet i böjen är ordagrannt beskrivet i Rikards beskrivning av en Tut-böj. Hade han orkat mer med full-rom?)

Mja. Killen på filmen kommer inte ens ner till parallellt, svårt och se om han eftersträvar en good-morning eller en knäböj. Gissar på det förstnämnda då han inte ens böjer på knäna.

I en TUT-böj så knäböjer du utan utlåsning i toppläget och helst utan studs i bottenläget för att, som sagt, få så mycket TUT på benen som möjligt (Positioner vid maximal muskelanspänning). Sen, som alltid, så skiljer det sig hur vissa väljer att tolka det.

Tycker personligne att coleman har korrekt TUT-teknik.

Mats J
2017-06-15, 14:36
Hahaha, Branch är Branch, ingen bör ta efter honom, enda skälet till att han fått några muskler är att han varje morgon går till farmors hus uppe på berget...

Och det gäller kanske alla proffsen och deras träning? ;)

Svårt att avgöra vad som är "rätt" när de alla ser ungefär lika ut oavsett hur de tränar.

z_bumbi
2017-06-15, 15:01
I en TUT-böj så knäböjer du utan utlåsning i toppläget och helst utan studs i bottenläget för att, som sagt, få så mycket TUT på benen som möjligt (Positioner vid maximal muskelanspänning). Sen, som alltid, så skiljer det sig hur vissa väljer att tolka det.

En TUT-böj är när man säger tut i toppläget...

TUT är fortfarande bara ett tidsbegrepp och säger inte ett dugg om utförandet.

Ozziking
2017-06-15, 15:08
En TUT-böj är när man säger tut i toppläget...

TUT är fortfarande bara ett tidsbegrepp och säger inte ett dugg om utförandet.

Haha, men i detta sammanhang m.t.p. tråden och tidigare posts så tror jag att min poäng framgår väldigt tydligt. Eller ska det fjantas mer? :)

Har du något bättre namn på knäböj med detta utförande då? Söker du på TUT-squats eller liknande så kommer det upp videos/beskrivningar på det.

OT: Här var väldigt fina sånna, böjar med "knäböjutanutlåsningitopplägetochstoppibottenläget"-teknik.

7cmBtIVdDlc

trädgårdsmöbel
2017-06-15, 15:25
Mja. Killen på filmen kommer inte ens ner till parallellt, svårt och se om han eftersträvar en good-morning eller en knäböj. Gissar på det förstnämnda då han inte ens böjer på knäna.

I en TUT-böj så knäböjer du utan utlåsning i toppläget och helst utan studs i bottenläget för att, som sagt, få så mycket TUT på benen som möjligt (Positioner vid maximal muskelanspänning). Sen, som alltid, så skiljer det sig hur vissa väljer att tolka det.

Tycker personligne att coleman har korrekt TUT-teknik.

Jämför med vad Rikard beskrev och hur Kyriakos gör i form av en punktlista:

* Inte djupare än parallell: Check!
* långsamt ner: Check!
* snabbt upp med rivstart: Check!
* Inget stopp utan ner direkt igen: Check!

Coleman har optimal teknik, han gör som Branch fast inte fullt så extremt, han är "Light-Branch". Men han gör knappast så för att kunna lyfta mindre vikter i färre reps, utan tvärtom. Det är ni Tut:are :) som tolkar det till något mer avancerat än vad det är, och försöker desperat intellektualisera och överanalysera något som inte är ett dugg intellektuellt.

Jag klagar inte alls på effektiviteten av det, studien tråden handlar om bekräftar ju det, Branch och Colemans muskler bekräftar det och ja även Kyriakos muskler och styrka bekräftar det (trots att han är fet och ful) utan jag klagar på påståendet att det inte skulle tillåta tyngre vikter, när det är hela syftet med att lyfta så.

Rikard Jansson
2017-06-15, 15:30
En till:

https://youtu.be/G9Qx7zaLK10?t=269


(Utförandet i böjen är ordagrannt beskrivet i Rikards beskrivning av en Tut-böj. Hade han orkat mer med full-rom?)

Nu får du väl ge dig :D Han är ju förstås ALLDELES för högt upp. Gå 25 cm längre ner, och sänk toppenläget motsvarande 25 cm, så ja då är det bra.

z_bumbi
2017-06-15, 16:25
Haha, men i detta sammanhang m.t.p. tråden och tidigare posts så tror jag att min poäng framgår väldigt tydligt. Eller ska det fjantas mer? :)

Har du något bättre namn på knäböj med detta utförande då? Söker du på TUT-squats eller liknande så kommer det upp videos/beskrivningar på det.

OT: Här var väldigt fina sånna, böjar med "knäböjutanutlåsningitopplägetochstoppibottenläget"-teknik.

7cmBtIVdDlc


Det är inte frågan om att fjantas utan att begreppet felanvänds så frekvent så det helt tappar betydelse. Det visar ju inte minst den här tråden där det finns olika tolkningar av vad det är och vad man ska jämföra med. Iofs i det aktuella fallet får man leta reda på studien och kika på exakt vad som har undersökts. För att göra sådana här jämförelser så måste det nämligen finnas begrepp som berättar vad man faktiskt jämför.

LoveMachine
2017-06-15, 17:20
Istället för TUT så ska man nog se mer på integralen av anspänningen och tiden, med andra ord impulsen. Om man kortar ner sitt rörelseomfång och jobbar där man klara av att generera störst kraft så kan man nog samla ihop en större impuls än om man alltid slutar när man inte kommer förbi sitt svagaste läge.

Ozziking
2017-06-15, 17:34
Det är inte frågan om att fjantas utan att begreppet felanvänds så frekvent så det helt tappar betydelse. Det visar ju inte minst den här tråden där det finns olika tolkningar av vad det är och vad man ska jämföra med. Iofs i det aktuella fallet får man leta reda på studien och kika på exakt vad som har undersökts. För att göra sådana här jämförelser så måste det nämligen finnas begrepp som berättar vad man faktiskt jämför.



Snacka om att komplicera saker och ting

¯\_(ツ)_/¯


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Anders The Peak
2017-06-15, 18:52
En till:

https://youtu.be/G9Qx7zaLK10?t=269


(Utförandet i böjen är ordagrannt beskrivet i Rikards beskrivning av en Tut-böj. Hade han orkat mer med full-rom?)

Det där är att nöta ordentligt på ledpannan i bäckenet slutar med Charnley and Ring total hip replacements...

Bjorneman
2017-06-15, 21:42
Testade byggarstuk på böjen idag och det var jobbigt. Det brände på bra och då körde jag ändå bara 10-15 reps.

ARMSTARK
2017-06-16, 07:26
Testade byggarstuk på böjen idag och det var jobbigt. Det brände på bra och då körde jag ändå bara 10-15 reps.

Mer än 12 reps i böj är ren och skär tortyr, misstänker faktiskt att de använder 30 reppare i nordkorea som bestraffning.

King Grub
2017-06-16, 07:34
Mer än 12 reps i böj är ren och skär tortyr, misstänker faktiskt att de använder 30 reppare i nordkorea som bestraffning.

yOpZLFoHENs

Ett Orm
2017-06-16, 07:45
Man får skilja på full ROM, fullt träningsbart ROM och fullt belastat ROM innan man ens börjar diskutera TuT.
Ganska lätt i teorin, men kräver lite övning i praktiken.

Det svåra tycker jag är att motverka kroppens imulser att ta sig ur just TuTet, eftersom det är jobbigt att vara där.
Att tex göra ett stopp i botten och accelerera därifrån utan att tappa TuTet.

Ett Orm
2017-06-16, 07:48
Tom Platz gör tex bedrövliga böjar om det vore TuT han var ute efter, men det är riktigt effektiva böjar för förflyttning av vikt.

Anders The Peak
2017-06-16, 07:57
Tom Platz gör tex bedrövliga böjar om det vore TuT han var ute efter, men det är riktigt effektiva böjar för förflyttning av vikt.

Han har en ypperlig teknik han har en fin (perfekt) squeezing-teknik i toppläget som gör att han får maximal TUT och aktivering av lårmuskeln. Du har ett otränat öga Ormen och del avsaknad av träningserfarenhet lite som de självutnämnda YT specialisterna som har varit till gymmet ett par gånger och är på en gång specialister :)

King Grub
2017-06-16, 08:03
Tom Platz gör tex bedrövliga böjar om det vore TuT han var ute efter, men det är riktigt effektiva böjar för förflyttning av vikt.

Han slappnar inte av i toppläget utan behåller spänningen i låren perfekt.

Ett Orm
2017-06-16, 11:28
Han slappnar inte av i toppläget utan behåller spänningen i låren perfekt.

Spänningen, ja möjligt. Men det finns ingen belsting att tala om i toppläget, särskilt int med låsta knäleder. Vändningen i botten har också låg belastning och kort tut, om någon. Dvs en mycket effektiv böj, men för träning av låren är det ju precis det man inte vill ha.

Skulle han köra med belastat TuT hela vägen skulle han klara betydligt färre, men fortfarande ha samma TuT.

King Grub
2017-06-16, 11:29
Time under Tension = TuT. Tension = spänning.

Mats J
2017-06-16, 12:11
Ja är ju märkligt hur han kunde få bra ben med så usel teknik. *rolleyes*

Svårt att hitta någon med bättre teknik I böj än Tom P!

StarkaUlf
2017-06-16, 12:14
Svårt att hitta någon med bättre teknik I böj än Tom P!

Idalberto Aranda *drool*

VcEsmhVag1c

Mats J
2017-06-16, 12:41
Idalberto Aranda *drool*


Ja möjligen han då *drool**drool*

MasterChief
2017-06-16, 13:12
Han slappnar inte av i toppläget utan behåller spänningen i låren perfekt.

Var du där och klämde?

Anders The Peak
2017-06-16, 21:49
Kul med diskussioner men nu verkar studien bara bekräfta att träning av triceps brachii med partiell rörelse ger bättre tvärsnittsökning mot full rörelse...

Tomasholm
2017-06-16, 22:02
Tom Platz gör tex bedrövliga böjar om det vore TuT han var ute efter, men det är riktigt effektiva böjar för förflyttning av vikt.

Du visar gång på gång att du inte vet ett skit om GYMMING

xan
2017-06-16, 22:10
Kul med diskussioner men nu verkar studien bara bekräfta att träning av triceps brachii med partiell rörelse ger bättre tvärsnittsökning mot full rörelse...

Varför skulle det vara unikt för just triceps då?

Sedan antar jag att full ROM är bättre för ledhälsan och därför bättre för träningen på lång sikt?

Anders The Peak
2017-06-16, 22:14
Varför skulle det vara unikt för just triceps då?

Sedan antar jag att full ROM är bättre för ledhälsan och därför bättre för träningen på lång sikt?

Det var endast studien som jag pratade om och inte i övrigt för det har jag redan tagit upp i tråden.

Ett Orm
2017-06-20, 23:28
Du visar gång på gång att du inte vet ett skit om GYMMING

Nä, håller med. Gymming vet jag faktiskt inte ens vad det är.

Men jag är villig att lära mig mer. Vill du vara min lärare?

Ett Orm
2017-06-20, 23:31
Time under Tension = TuT. Tension = spänning.

Visst är det så, men anspänning utan belastning blir inte vidare produktivt. Eller har jag missat nått vitalt?

Hedersman
2017-06-21, 02:53
Visst är det så, men anspänning utan belastning blir inte vidare produktivt. Eller har jag missat nått vitalt?

Nej, kör på med dina studs-brytböjar så kommer du också bli grovf som peejay.

Bärsärk
2017-06-21, 06:13
Coleman är ju kungen av TuT, därav RobbanColemans namn

DbfUF-_Amj0

qCoc9PQELno

Hedersman
2017-06-22, 17:46
Att tuta på SL-vikter(monstruöst tungt) det är starkt!

Chorizo
2017-06-22, 20:38
Han e ju stark som faan...