handdator

Visa fullständig version : Boxningsäck vid hemma bruk om man redan tränar styrketränning?


The Realest
2017-06-11, 22:39
Tjena!
Har börjat få ett sug på att stå o peta på en boxningssäck lite då och då, men inget seriöst eller så. Som ett sätt att förbränna och få ut aggressioner. Men så är jag osäker på om det är värt att skaffa eller om man bara ska fortsätta med 100% gym.
Mitt mål är ju verkligen inte att bli Mike Tyson 2.0, utan mitt driv ligger i styrketräning. Så jag undrar vad Kolozzeum forumet tycker om att komplettera sin styrketräning med lite boxning?

Tricklew
2017-06-11, 22:48
Om du tycker att det är roligt ska du garanterat skaffa en boxningssäck. Allt behöver inte handla om storlek på biceps.

Bob90
2017-06-11, 22:52
Tjena!
Har börjat få ett sug på att stå o peta på en boxningssäck lite då och då, men inget seriöst eller så. Som ett sätt att förbränna och få ut aggressioner. Men så är jag osäker på om det är värt att skaffa eller om man bara ska fortsätta med 100% gym.
Mitt mål är ju verkligen inte att bli Mike Tyson 2.0, utan mitt driv ligger i styrketräning. Så jag undrar vad Kolozzeum forumet tycker om att komplettera sin styrketräning med lite boxning?

Det är jäkligt kul att mata på säck. Ganska många gym har dock boxningssäckar också, kanske kan kolla på fler träningscenter?

Bor du i hus eller lägenhet? Måste både tänka på ev grannar och att få upp en rejäl upphängningsanordning.

KoloKille
2017-06-11, 23:19
Köp en riktigt tung och inte någon billig från någon stor kedja. Det kommer du ha större glädje av.

Tolkia
2017-06-12, 05:39
Det viktiga om man skall köpa boxningssäck att ha hemma är väl att tänka till angående upphängningsanordningen också.

Illustrerade mannen
2017-06-12, 06:02
Ett hem utan sandsäck är som en säng utan kudde!

Som andra påpekar: tänk på eventuella grannar och var grundlig med upphängningen!

Kabuto
2017-06-12, 07:12
Skaffa en lång säck så du kan öva alla nivåer och sparkar också :)

Stoltz
2017-06-12, 07:16
Och om du inte har grunden, kolla lite youtube om teknik. Att ge säcken en rak höger i en timme kan göra lite ont i armbågen och handleden :D

Bob90
2017-06-12, 08:31
Och om du inte har grunden, kolla lite youtube om teknik. Att ge säcken en rak höger i en timme kan göra lite ont i armbågen och handleden :D

Man får ju variera sig lite, en dansk skalle är ju också en klassiker :naughty:

KoloKille
2017-06-12, 10:44
Testade en billig boxningssäck från ett storvaruhus en gång. Den sprängdes när jag sparkade på den då dragkedjorna i toppen och botten helt enkelt gick sönder. Köp en rejäl säck som är så lång och tung du kan.

Bob90
2017-06-12, 11:08
Testade en billig boxningssäck från ett storvaruhus en gång. Den sprängdes när jag sparkade på den då dragkedjorna i toppen och botten helt enkelt gick sönder. Köp en rejäl säck som är så lång och tung du kan.

Bullshit. Då sparkade du antingen med skridskor, stilettklackar eller så var den sjukt nergången och gammal. Det går liksom inte att tillverka en så dålig säck.

Nu är det iof idiotiskt att ha dragkedjor av flera anledningar, dels kan du skada händer/fötter om du träffar dragkedjorna och så dels så kommer sömmen till dragkedjorna aldrig palla.
Skulle inte ens kalla det för en boxningssäck, det var en tvättsäck för fighters snarare.

En riktig boxningssäck oavsett kostnad duger gott och väl för hemmabruk, krävs rätt lång tid för att sånt ska gå sönder av nötning. Ska den däremot sitta uppe i ett fighting gym där flera som slår/sparkar hårt på den dagligen så kan man ju köpa till ett sånt där "yttre skydd", armera med lite silvertejp eller så köper man en dyr som har starkare materialval.

KoloKille
2017-06-12, 11:14
Bullshit. Då sparkade du antingen med skridskor, stilettklackar eller så var den sjukt nergången och gammal. Det går liksom inte att tillverka en så dålig säck.

Nu är det iof idiotiskt att ha dragkedjor av flera anledningar, dels kan du skada händer/fötter om du träffar dragkedjorna och så dels så kommer sömmen till dragkedjorna aldrig palla.
Skulle inte ens kalla det för en boxningssäck, det var en tvättsäck för fighters snarare.

En riktig boxningssäck oavsett kostnad duger gott och väl för hemmabruk, krävs rätt lång tid för att sånt ska gå sönder av nötning. Ska den däremot sitta uppe i ett fighting gym där flera som slår/sparkar hårt på den dagligen så kan man ju köpa till ett sånt där "yttre skydd", armera med lite silvertejp eller så köper man en dyr som har starkare materialval.

Det hände, tro det eller ej. Var dock en säck som egentligen inte vad gjord för sparkar. Den hade dragkedjor i topp och botten och var fylld med något ludd. Vi silvertejpade den i stället och nu håller den bra.

StarkaUlf
2017-06-12, 11:50
Testade en billig boxningssäck från ett storvaruhus en gång. Den sprängdes när jag sparkade på den då dragkedjorna i toppen och botten helt enkelt gick sönder. Köp en rejäl säck som är så lång och tung du kan.

Låter som att den hade säckat ihop.

hugok
2017-06-19, 07:21
Jag har en säck i min inglasade balkong. Följande var bra beslut jag gjorde:
-Skaffade en riktig säck, 60 kg.
-Köpte ofylld säck, mycket billigare både inköp och transport. Inte så svårt att hitta fyllningsmaterial om man frågar runt lite.

Följande beslut var dåliga:
-Hängde först upp den i en vanlig krok, den knäcktes. Sedan köpte jag det största fästet jag kunde hitta, inte speciellt dyrt ändå.
-Kollade inte med grannarna. Har fått lite klagomål men har pratat med dem och vissa tider funkar bättre än andra. Svårt ioförsig att kolla innan, man vet ju inte hur mycket det kommer störa men var bara medveten om det om du har grannar ovanför.
-Köpte fjäder för säckar. Den knäcktes efter två månader, jäkla skitfjäder. Hade dock 1 års garanti så jag fick en ny. Men hade tipsat om att köpa någon ordentlig och överdimensionerad från typ Lesjöfors, det är generellt billiga saker.

Bob90
2017-06-19, 08:40
Jag har en säck i min inglasade balkong. Följande var bra beslut jag gjorde:
-Skaffade en riktig säck, 60 kg.
-Köpte ofylld säck, mycket billigare både inköp och transport. Inte så svårt att hitta fyllningsmaterial om man frågar runt lite.

Följande beslut var dåliga:
-Hängde först upp den i en vanlig krok, den knäcktes. Sedan köpte jag det största fästet jag kunde hitta, inte speciellt dyrt ändå.
-Kollade inte med grannarna. Har fått lite klagomål men har pratat med dem och vissa tider funkar bättre än andra. Svårt ioförsig att kolla innan, man vet ju inte hur mycket det kommer störa men var bara medveten om det om du har grannar ovanför.
-Köpte fjäder för säckar. Den knäcktes efter två månader, jäkla skitfjäder. Hade dock 1 års garanti så jag fick en ny. Men hade tipsat om att köpa någon ordentlig och överdimensionerad från typ Lesjöfors, det är generellt billiga saker.

Bästa fyllningsmaterialet (enligt mig) är sönderklippta tygbitar, men det är oerhört drygt att hålla på och fylla en hel säck med det själv. Vi var säkert 10-20 pers som höll på i ca 1-2 timmar.

Ett litet otippat tips för upphängningsanordning är romerska ringar. Så körde vi i flera år när jag tränade kampsport. Ringarna (och upphängningsanordnigen) är ju gjorda för att tyngre saker eller snarare personer, än 60 kg ska kunna utsätta dem för ganska stora krafter. Och så hänger man upp den med ett starkt rep genom ringarna (båda för säkerhetsskull) och trär repet genom en "swivel" och fäster denna i säcken.

Kommer inte på vad swivel heter på svenska..

Lipservice
2017-06-19, 09:45
Kommer inte på vad swivel heter på svenska..

Svirvel.

Kabuto
2017-06-19, 10:50
Det absolut simplaste och billigaste är att skaffa ett vanligt lite grövre rep, en ordentlig karbinhake och hänga upp det runt en ordentlig balk.

leee
2017-06-19, 11:11
http://www.halfen.com/~mi/558/579/bolzenanker-hb-b.jpg
http://www.traningsmaskiner.com/images/2.70246/casall-hook.jpeg
http://www.concept.se/storage/ma/94ec25e128244facb30d0b29cf67a6a7/97d31289076b49da97b6b7911184cad7/jpg/778A1C32E9AFBD16A3296BAAD798836E2D160DEA/CN55005.jpg

hugok
2017-06-19, 11:13
Bästa fyllningsmaterialet (enligt mig) är sönderklippta tygbitar, men det är oerhört drygt att hålla på och fylla en hel säck med det själv. Vi var säkert 10-20 pers som höll på i ca 1-2 timmar.


Jag gjorde inget med skiten jag stoppade i. Bara tog lite diverse textiler och pregade ned. I början var säcken rätt slapp men när jag slog komprimerades allt nere i den och jag kunde fylla på mer. Göra så ett par rundor så är den hård och fin. Någon i Skånetrakten med lite textiler över? Behöver fylla på mer nu.