handdator

Visa fullständig version : Min alldeles egna variant av "megarexi"


trädgårdsmöbel
2017-06-11, 22:04
Har ni hört talas om megarexi? Det är kortfattat att man upplever sig själv som liten och klen, trots att man är stor och stark och är väldigt kritisk när man ser sig själv i spegeln.

Jag tror mig drabbats av en variant på detta, fast lite tvärtom. När jag tittar mig i spegeln ser jag någon som är grov och muskulös som fan, inte vacker men med väldigt tilltalande utseende. Men när jag ser mig själv på bild eller på film så motsvarar inte det vad jag ser i spegeln. Visst, det är ju samma person, men inte alls tilltalande, fet istället för grov, inte muskulös osv. Från 9/10 till 2/10.

Jag kan inte få ner den här spegelbilden på bild eller film, det går inte. I bästa fall en liten skymt av den, någon detalj som kan se bra ut, men helheten är skit, vilket det inte är i spegeln. Därför förstår jag att det sitter i mitt huvud.

Har den här störningen något namn? Lider någon fler av samma?

Diomedea exulans
2017-06-11, 22:06
Jag har samma, fast med ansiktet. Ibland ser jag mig i spegeln och undrar varför inte kvinnor och modellagenturer stoppar den där perfekta Adonisen på stan. Sen ser jag mig på kort och undrar vem det skalliga ballonghuvudet med den skeva hakan är.

Bob90
2017-06-11, 22:43
Blir ju helt annan vinkel man ser sig själv i, ljus osv. Misstänker att det är lite som att höra sin egen röst uppspelad.
Omarisuf snackade om det du tar upp i en video för några dagar sen.

Från 5.30.
u_iakcnjIHg

JacobHeitmann
2017-06-11, 22:59
Du gillar bättre den verkligheten du skapat som du har repeterat hela ditt liv. Som du har förstärkt om och om igen. I den moderna människans liv så är det framför spegeln. Därför är det väldigt lätt att bli mer kritisk när man ser bilden av sig själv på bild eller video än vad dina vänner upplever. "Vaddå, det blev ju en jättebra bild, sluta klaga!"

“We see ourselves in the mirror all the time—you brush your teeth, you shave, you put on makeup,” says Pamela Rutledge, director of the Media Psychology Center. “Looking at yourself in the mirror becomes a firm impression. You have that familiarity. Familiarity breeds liking. You’ve established a preference for that look of your face.”

That’s not just an anecdotal observation, that’s science. According to the mere-exposure hypothesis, people prefer what they see and encounter most often. In terms of self-perception, this means that people prefer their mirror images to their true images, which are what other people see. Experiments conducted at the University of Wisconsin, Madison in 1977 support this idea: When presented with photos of their true image and their mirror image, participants preferred their mirror image while friends and romantic partners preferred their true image. When asked to explain their preference, participants pointed out camera angles, lighting, head tilt and other differences that didn’t actually exist because the photos were made from the same negative. (According to the founders of True Mirror, which reflects back one’s true image by angling standard mirrors at right angles, only 10 percent of people prefer their real image to their mirror image.)
https://www.theatlantic.com/health/archive/2014/03/why-selfies-sometimes-look-weird-to-their-subjects/359567/

https://cdn.theatlantic.com/assets/media/img/posts/2014/03/allsmall/bda0e0b4b.jpg
Jag är såååå killen längst till höger :DThe close proximity of our faces to our smartphone lenses doesn’t make that any easier. Often incorrectly attributed to lens distortion, the way selfies exaggerate certain features is more a matter of geometry, as Daniel Baker, a lecturer in psychology at the University of York, explains on his blog. The parts of your face that are closer to the camera seem larger than other features in comparison to non-selfie photographs, where the distance from the camera to your face is longer and has more of a flattening effect on your face. (Different lenses, such as wide-angle lenses, can alter this effect, but Baker says the differences are negligible.)

Matsa
2017-06-11, 23:16
Ligger mycket i det Jacob skriver. I spegeln ser jag He-Man men om jag ser mig själv på ett foto eller i en film är det snarare detta jag ser:
3Kk6SB8kwEA

Fast alla försäkrar mig om att fotot/filmen är jättebra, jäkla lögnare.

Agitator
2017-06-12, 04:21
Har ni hört talas om megarexi? Det är kortfattat att man upplever sig själv som liten och klen, trots att man är stor och stark och är väldigt kritisk när man ser sig själv i spegeln.

Jag tror mig drabbats av en variant på detta, fast lite tvärtom. När jag tittar mig i spegeln ser jag någon som är grov och muskulös som fan, inte vacker men med väldigt tilltalande utseende. Men när jag ser mig själv på bild eller på film så motsvarar inte det vad jag ser i spegeln. Visst, det är ju samma person, men inte alls tilltalande, fet istället för grov, inte muskulös osv. Från 9/10 till 2/10.

Jag kan inte få ner den här spegelbilden på bild eller film, det går inte. I bästa fall en liten skymt av den, någon detalj som kan se bra ut, men helheten är skit, vilket det inte är i spegeln. Därför förstår jag att det sitter i mitt huvud.

Har den här störningen något namn? Lider någon fler av samma?

Lenny lider av det.

https://i.ytimg.com/vi/so27-EFsMPw/maxresdefault.jpg

Bärsärk
2017-06-12, 06:21
Du gillar bättre den verkligheten du skapat som du har repeterat hela ditt liv. Som du har förstärkt om och om igen. I den moderna människans liv så är det framför spegeln. Därför är det väldigt lätt att bli mer kritisk när man ser bilden av sig själv på bild eller video än vad dina vänner upplever. "Vaddå, det blev ju en jättebra bild, sluta klaga!"

Skulle man kunna vänja av sig vid sitt egna utseende om man bodde utan speglar mitt ute i ingenstans i ett par år?

Grahn
2017-06-12, 06:32
Skulle man kunna vänja av sig vid sitt egna utseende om man bodde utan speglar mitt ute i ingenstans i ett par år?

Din upplevda spegelbild skulle ju då inte uppdateras medans du förändrades, skulle den inte bli ännu mer skev bara?

Bob90
2017-06-12, 08:07
Din upplevda spegelbild skulle ju då inte uppdateras medans du förändrades, skulle den inte bli ännu mer skev bara?

Man skulle ju annars kunna byta ut spegeln mot en tv-skärm och en kamera med X lins?

skattefusk
2017-06-12, 08:22
I spegeln ser man sig som i 3d ungefär. En bild blir bara platt och ful. Oftast.

Bob90
2017-06-12, 08:22
I spegeln ser man sig som i 3d ungefär. En bild blir bara platt och ful. Oftast.

Beror väl på motivet också :naughty:
Jag har aldrig lyckats se min spegelbild, de spricker när jag närmar mig.

Minikubik
2017-06-12, 08:23
Jag förstår precis vad du säger. Iofs har jag alltid uppfattat mig själv som liten, och känner mig liten med. Detta rimmar rätt illa med en våg som säger 115kg, tröjor med tre x innan ett l men ändå känner jag mig mindre än vilken random kille som helst. Händer ibland att jag tycker jag ser riktigt bra ut på bild, men det är väl en av tusen ungefär, annars ser jag mest ut som shrek, en liten ogrön shrek

shadowfire
2017-06-12, 08:36
Jag kan stå framför en spegel och rikta in den perfekta vinkeln och det optimala ljuset och se att det är lite hunkvarning. Smyger upp kameran, en helt vanlig digitalkamera och ingen mobil, och krämar av avtryckaren i hoppet om att få till en bild som får Tinder att braka ihop. Resultatet? Ser ut som en häst. Kvittar hur jag fotar, det kommer en häst på bilderna. Har stått och avlossat 50 bilder, utan överdrift och försökt vrida, vinkla, posera. Hjälper inte, jag är dömd att vara häst.

Mental
2017-06-12, 08:38
Jag kan stå framför en spegel och rikta in den perfekta vinkeln och det optimala ljuset och se att det är lite hunkvarning. Smyger upp kameran, en helt vanlig digitalkamera och ingen mobil, och krämar av avtryckaren i hoppet om att få till en bild som får Tinder att braka ihop. Resultatet? Ser ut som en häst. Kvittar hur jag fotar, det kommer en häst på bilderna. Har stått och avlossat 50 bilder, utan överdrift och försökt vrida, vinkla, posera. Hjälper inte, jag är dömd att vara häst.

Du går hem hos hästtjejerna alltså? ;)

shadowfire
2017-06-12, 08:50
Du går hem hos hästtjejerna alltså? ;)

Har du väl blivit utsatt för betsel och piska en gång i livet så... ;)

Mental
2017-06-12, 09:05
Har du väl blivit utsatt för betsel och piska en gång i livet så... ;)

Once you go valack you never go back ;)

ceejay
2017-06-12, 09:19
I feel u shadow. Hästvarning här också. :'(

JacobHeitmann
2017-06-12, 09:50
Skulle man kunna vänja av sig vid sitt egna utseende om man bodde utan speglar mitt ute i ingenstans i ett par år?

Som Grahn säger så skulle du nog bli rätt så överraskad om du skulle se en tydlig bild av dig själv efter 10 år i skogen (du kan ju visserligen spegla dig i vattenpölar). Speciellt nu när man åldras efter 10 år. Men jag vet inte, kanske du rebootar din självbild. Men det verkar inte så... praktiskt... att bo i skogen.

Artikeln föreslår att man fortsätter ta selfies (som inte automatiskt speglas, I guess) då dessa människor som gör det kontinuerligt har en bättre bild av hur man egentligen ser ut. Då slipper man se sig själv som hästar, tjocka, skalliga ballonghuvuden eller smala ansikten med stora näsor. *gah!*

Stoltz
2017-06-12, 09:57
Detta är nog väldigt vanligt, kanske framförallt bland män.

Sökte på "How men see themselves in the mirror" och bombarderades med resultat som:
http://davengrace.com/dave/MenVsWomen/ManInMirror.jpg
https://goodmenproject.com/wp-content/uploads/2013/04/homer-simpson.jpg
Osv.

Min version är att jag tycker jag ser klen och liten ut i spegeln, sen ser jag fotografier med normalbyggda personer runtomkring mig och inser vilken jätte man är. Mycket av det kommer av att bara vara lång och ha -lite- mer muskler än medel. Det är ingen The Mountain, absolut inte, men fan vad längden fuskar fram storhetsintryck.

Det måste du väl också känna ceejay?

ceejay
2017-06-12, 10:06
Mja, jag väger ändå lite över 120kg i rätt bra form. Så jag ser både stor ut på bredd och längd tycker jag nog. Kroppen är okej, fejjan sådär.
Så här ser det ut när jag passar en av de tjejer jag tränar.
https://www.instagram.com/p/BTChDvulrvi/?taken-by=miccccan

MackeJuve
2017-06-12, 10:37
Angående bilder på sig själv: här spelar väl kameran en ett spratt? En selfie tagen med vanlig mobilkamera blir nästan alltid katastrof. Kan se helt skev ut i ansiktet. En selfie tagen via Snapchat blir nästan alltid bättre. Vet inte hur jag ska förklara varför det ena blir bättre än det andra men skillnaden kameraverktygen emellan är att den ena blir som en spegelbild och den andra som en "vanlig" bild.

Alltså, tar jag en bild via Snapchat där jag håller upp vänsterhanden så kommer det i bilden se ut som att det är min högerhand. Tar jag en likadan bild med mobilkameran så kommer min vänsterhand se ut som just min vänsterhand. Av någon anledning så tenderar Snapchat-varianten att resultera i snällare och snyggare bilder.

StarkaUlf
2017-06-12, 10:42
Angående bilder på sig själv: här spelar väl kameran en ett spratt? En selfie tagen med vanlig mobilkamera blir nästan alltid katastrof. Kan se helt skev ut i ansiktet. En selfie tagen via Snapchat blir nästan alltid bättre. Vet inte hur jag ska förklara varför det ena blir bättre än det andra men skillnaden kameraverktygen emellan är att den ena blir som en spegelbild och den andra som en "vanlig" bild.

Alltså, tar jag en bild via Snapchat där jag håller upp vänsterhanden så kommer det i bilden se ut som att det är min högerhand. Tar jag en likadan bild med mobilkameran så kommer min vänsterhand se ut som just min vänsterhand. Av någon anledning så tenderar Snapchat-varianten att resultera i snällare och snyggare bilder.

Den fula bilden är alltid sanningen.

MackeJuve
2017-06-12, 11:08
Den fula bilden är alltid sanningen.

Nja. Sanningen ligger nog någonstans mitt emellan. En bra måttstock kan vara vilken nivå tjejerna som är intresserad av en håller. Där spelar i och för sig annat än enbart estetiken i plytet in men det går i alla fall att bilda sig en ganska bra bild av hela ens uppenbarelse.

Stoltz
2017-06-12, 11:15
Mja, jag väger ändå lite över 120kg i rätt bra form. Så jag ser både stor ut på bredd och längd tycker jag nog. Kroppen är okej, fejjan sådär.
Så här ser det ut när jag passar en av de tjejer jag tränar.
https://www.instagram.com/p/BTChDvulrvi/?taken-by=miccccan

Nu menade jag så klart inte att du INTE är stor, bara att längden ger helhetsintrycket av att du är ännu större, när du rör dig bland personer som inte är lika vältränade som dig.

Det kanske bara är jag, jag känner i alla fall det så på bilder som tas när jag står bredvid normallånga och normalbyggda individer numer.

När man vägde tvåsiffrigt var det lite annorlunda, då undrade man vem som släpat med ett stuprör och satt en tröja på det.

shadowfire
2017-06-12, 11:18
Nu menade jag så klart inte att du INTE är stor, bara att längden ger helhetsintrycket av att du är ännu större, när du rör dig bland personer som inte är lika vältränade som dig.

Det kanske bara är jag, jag känner i alla fall det så på bilder som tas när jag står bredvid normallånga och normalbyggda individer numer.

När man vägde tvåsiffrigt var det lite annorlunda, då undrade man vem som släpat med ett stuprör och satt en tröja på det.

I loled :D

Fredszky
2017-06-12, 11:19
Angående bilder på sig själv: här spelar väl kameran en ett spratt? En selfie tagen med vanlig mobilkamera blir nästan alltid katastrof. Kan se helt skev ut i ansiktet. En selfie tagen via Snapchat blir nästan alltid bättre. Vet inte hur jag ska förklara varför det ena blir bättre än det andra men skillnaden kameraverktygen emellan är att den ena blir som en spegelbild och den andra som en "vanlig" bild.

Alltså, tar jag en bild via Snapchat där jag håller upp vänsterhanden så kommer det i bilden se ut som att det är min högerhand. Tar jag en likadan bild med mobilkameran så kommer min vänsterhand se ut som just min vänsterhand. Av någon anledning så tenderar Snapchat-varianten att resultera i snällare och snyggare bilder.

Det är nog för att du är van att se din spegelbild eftersom du mest ser dig själv i spegeln. Andra ser dig som mobilkameran ser dig och tycker förmodligen du är snyggast så (om dom har sett dig många gånger).

Så det du tycker är fult (icke-spegelvänt) tycker andra är den snyggare varianten av dig, och vice versa :)

ceejay
2017-06-12, 11:19
Angående bilder på sig själv: här spelar väl kameran en ett spratt? En selfie tagen med vanlig mobilkamera blir nästan alltid katastrof. Kan se helt skev ut i ansiktet. En selfie tagen via Snapchat blir nästan alltid bättre. Vet inte hur jag ska förklara varför det ena blir bättre än det andra men skillnaden kameraverktygen emellan är att den ena blir som en spegelbild och den andra som en "vanlig" bild.

Alltså, tar jag en bild via Snapchat där jag håller upp vänsterhanden så kommer det i bilden se ut som att det är min högerhand. Tar jag en likadan bild med mobilkameran så kommer min vänsterhand se ut som just min vänsterhand. Av någon anledning så tenderar Snapchat-varianten att resultera i snällare och snyggare bilder.

Förmodligen därför att snapchatbilden liknar din spegelbild.

ceejay
2017-06-12, 11:20
Nu menade jag så klart inte att du INTE är stor, bara att längden ger helhetsintrycket av att du är ännu större, när du rör dig bland personer som inte är lika vältränade som dig.

Det kanske bara är jag, jag känner i alla fall det så på bilder som tas när jag står bredvid normallånga och normalbyggda individer numer.

När man vägde tvåsiffrigt var det lite annorlunda, då undrade man vem som släpat med ett stuprör och satt en tröja på det.

Ja alltså, det händer rätt ofta när jag jobbar att folk nämner min storlek :P Längden spelar säkert roll!

MackeJuve
2017-06-12, 11:58
Förmodligen därför att snapchatbilden liknar din spegelbild.

Det är nog för att du är van att se din spegelbild eftersom du mest ser dig själv i spegeln. Andra ser dig som mobilkameran ser dig och tycker förmodligen du är snyggast så (om dom har sett dig många gånger).

Så det du tycker är fult (icke-spegelvänt) tycker andra är den snyggare varianten av dig, och vice versa :)

Så är det säkerligen :)

trädgårdsmöbel
2017-06-12, 12:04
Längden har jag lite samma skeva uppfattning om. Jag känner mig lång, jag tycker jag ser lång ut, men jag är 178cm. Det är bara när andra, längre människor är hyfsat nära jag inte känner mig lång. Med lite fysisk distans till andra är jag längst i rummet, ett halvt huvud längre. I spegeln är jag lång och ståtlig.

Att vara lång passar liksom in i bilden spegeln ger mig, jag är i den biffig, muskulös, attraktiv (utan att vara vacker) och då är jag givetvis lång också.

shadowfire
2017-06-12, 12:10
Det tragikomiska är att så fort jag känner mig i skapligt bra form, tycker att livet är trevligt och att fysiken utvecklas åt rätt håll - precis då fotar någon fotograf mig på en tävling med chipstuttarna slafsandes som varsin vägkon under linnet och nederlaget är ett faktum.

Stoltz
2017-06-12, 13:07
Det tragikomiska är att så fort jag känner mig i skapligt bra form, tycker att livet är trevligt och att fysiken utvecklas åt rätt håll - precis då fotar någon fotograf mig på en tävling med chipstuttarna slafsandes som varsin vägkon under linnet och nederlaget är ett faktum.

Hahahahaha så jävla hög igenkänningsfaktor :D

The_RobRoy
2017-06-12, 13:36
Det tragikomiska är att så fort jag känner mig i skapligt bra form, tycker att livet är trevligt och att fysiken utvecklas åt rätt håll - precis då fotar någon fotograf mig på en tävling med chipstuttarna slafsandes som varsin vägkon under linnet och nederlaget är ett faktum.

Skrattar så sällan åt grejer man läser nu längre, men dehär va igenkänningsfaktor och så jävla roligt skrivet. :laugh::laugh:

Gde
2017-06-15, 21:48
Samma med mig. Känner mig grov i spegeln sen på kort en pinne:laugh:

ceejay
2017-06-15, 22:01
Ser okej ut på morgonen i spegeln men ser ut som en åsna på kort.

ApexProcyon
2017-06-15, 22:06
Den här tråden får mig att inse hur lite jag reflekterar över mitt eget utseende. Jag kunde inte svara på vilken uppfattning jag har av mig själv när jag började fundera över det.

Kanske att jag är längre än vad jag känner mig, folk tenderar att se korta ut bredvid mig på kort och film.

Mats J
2017-06-15, 22:27
Kan bara instämma med er andra, i vissa speglar känner jag mig stor, hård och rätt snygg. På kort som tagen ur en skräckfilm *cry*

Onigiri
2017-06-16, 12:27
Det tragikomiska är att så fort jag känner mig i skapligt bra form, tycker att livet är trevligt och att fysiken utvecklas åt rätt håll - precis då fotar någon fotograf mig på en tävling med chipstuttarna slafsandes som varsin vägkon under linnet och nederlaget är ett faktum.Acceptera livet, åldern och östrogenet så känns det successivt bättre och genomförbart att leva.

TheOne1994
2017-06-16, 14:43
Jag kan stå framför en spegel och rikta in den perfekta vinkeln och det optimala ljuset och se att det är lite hunkvarning. Smyger upp kameran, en helt vanlig digitalkamera och ingen mobil, och krämar av avtryckaren i hoppet om att få till en bild som får Tinder att braka ihop. Resultatet? Ser ut som en häst. Kvittar hur jag fotar, det kommer en häst på bilderna. Har stått och avlossat 50 bilder, utan överdrift och försökt vrida, vinkla, posera. Hjälper inte, jag är dömd att vara häst.

ha ha ha så jvl najs kommentar !

Du är bara så ball kille :)