handdator

Visa fullständig version : Rack pulls vs marklyft


Geotric
2017-06-11, 18:17
Utgå utifrån att man tränar för ren storlek. Kan själv lista ut att marklyft tar betydligt mer på baksida lår/röv än vad rack pulls gör. Men tycker själv att det är svårt att komma in i högre reps på marken. Framförallt på grund av den perfekta form som krävs. Mycket lättare att lyfta rätt 3 gånger än att göra det 8 gånger. Däremot betydligt enklare i rack pulls. Man kan givetvis ta mer vikt i rack pulls men rörelsen blir kortare och därav även TUT (förutsatt att man lyfter i samma tempo). Säg att man vill bygga ren massa i rygg/traps.

Vilken är bäst? Skulle vara kul att höra från någon med mycket erfarenhet av båda!

ceejay
2017-06-11, 18:21
För massa skulle jag helt klart ligga på 8-12 reps i diverse olika markövningar.

Geotric
2017-06-11, 18:26
För massa skulle jag helt klart ligga på 8-12 reps i diverse olika markövningar.

Diverse markövningar = raka mark, rumänska mark?

ceejay
2017-06-11, 18:36
Mina favoriter är vanliga och långa mark, med och utan paus. Sumovarianter är jävligt trevliga för stjärten.

rooz
2017-06-11, 18:47
Mina favoriter är vanliga och långa mark, med och utan paus. Sumovarianter är jävligt trevliga för stjärten.

+1

Långa mark med brett grepp.

Bob90
2017-06-11, 18:54
Marklyft är ju också betydligt mycket mer ROM än rack pulls. För traps så är nog rack pulls minst lika bra (om kanske inte bättre) som marklyft, men för ben och röfv lär marklyft vinna överlägset.

Jocke67
2017-06-11, 20:40
För mig funkar rackpulls bättre tycker jag för att bygga övre rygg för jag har problem med att hålla formen om jag kör marklyften för hårt.

Jag kör först några lättare/medeltunga set marklyft, sen lägger jag stången på ca 18cm bumpervikter (blir som ett rackpull i lyftväg) och kör några riktigt tunga set.

Har inte kört detta så länge men min korsrygg mår bättre av att slippa de riktigt tunga marklyften märker jag. Och jag tror/hoppas att rackpullsen även på sikt kan förbättra min vanliga mark.

Men säkert väldigt individuellt detta eftersom både vinklar och relativa styrkor varierar så mycket mellan personer så jag tror inte att det går att ge generella råd som gälker för alla.