handdator

Visa fullständig version : Angående Bodpod mätning


yeppe31
2017-06-10, 12:15
Hej!

FYI
Denna finns upplagd på Flashback också. Men väljer att lägga upp den här då det passar bättre. Tack.

Jag gjorde en Bodpod mätning den 23 april 2016.
Då visade den att jag vägde 67,2 kilo. Av de 67,2 kilona så visade den att 56,7 kilo var ren muskelmassa och 10,3 var rent massa i form av fett.


I mitten på juni så drabbas jag av kostikondrit och kunde tyvärr inte träna något annat än ben. Blev dock tyvärr att min motivation gick ner så jag hade två hela veckor då jag inte tränade nått alls.
Detta höll i sig fram till oktober då det gick över av sig själv och jag äntligen kunde börja träna hela kroppen fullt normalt. Så som jag brukar innan skadan.

Jag gjorde en ny bodpod den 8 December samma år. Eftersom jag ville veta hur mycket jag antagligen hade tappat i muskelmassa eftersom jag inte kunnat träna fullt ut under de halvåret.

När jag gör den så får jag följande resultat:
Den visade att jag vägde 68 kilo och av de 68 kilona så var 58 kilo ren muskelmassa.
Samt att 9, 9 kilo var rent fett. Det betyder ju då alltså att jag skulle ha gaina muskelmassa trots att jag inte alls tränat som jag skulle under 3,5 månads tid!
Jag tänkte då bara att det var ju jättebra och inte så mycket mer på det. Jag tänkte snarare att det lägger ju en bra grund inför nästa gång jag gör en bodpod som blir i juni 2017.

Så jag tränade på som vanligt från den 8 december fram till idag, utan nå skadar eller nått betydligt längre uppehåll. Var iväg och gjorde ny Bodpod idag hos på samma ställe.

Resultatet jag förväntade mig var väl att jag borde gått upp lite iaf i muskelmassa sedan 8 december förra året. Men det var inte det resultatet jag fick. Den visade att jag vägde 71,7 kilo av de 71,7 kilo så var 16,6 kilo rent fett samt att jag hade GÅTT NER 3 kilo i ren muskelmassa. Så den låg på 55,1 kilo!


Alltså, jag förstår ingenting i hur detta kan vara möjligt då jag har ätit precis som jag gjorde under den förra perioden inga större förändringar mer än att jag ökat kolhydraterna i form av vitt ris med 40 gram per dag. Snarare att den förra perioden, (alltså den innan jag gjorde min bodpod december)
Att jag då åt mycket sämre samt drack alkohol några gånger.



Det enda jag kan tänka mig som detta kan bero på var att jag tränade 24 timmar innan jag gjorde detta test, men ska det ha någon avsevärd betydelse?? Sedan att jag möjligtvis kan ha spänt vänster ben när jag satt i ägget, vilket jag är fullt medveten om kan påverka i viss mån. Men fortfarande 3 kilo tapp???

Jag åt inget och drack inget innan precis som man ska göra.

Vad kan det här bero på??????
Är det någon som snälla kan ha något klokt svar på detta??

Bodpod ska ju vara det mest tillförlitliga test som finns.




Tackar för svar

Bob90
2017-06-10, 12:31
Hej!

Jag gjorde en Bodpod mätning den 23 april 2016.
Då visade den att jag vägde 67,2 kilo. Av de 67,2 kilona så visade den att 56,7 kilo var ren muskelmassa och 10,3 var rent massa i form av fett.




Vänta lite nu, så ditt skelett och "övrigt innehåll" väger 0,2 kg?

yeppe31
2017-06-10, 13:04
Det borde ju gå under "fat free mass" men även om man drar av den vikten så är ju fortfarande skillnaden jättestor. Jag vet inte om du gjort en Bodpod någon gång?

En Bodpod visar ju bara resultatet för tre värden:

1. Totalvikt
2. Vikt i fett
3. Vikt i muskler eller lean mass, i vissa fall kallad för fat free mass.

Sedan får man alla tre värdena i procent också.
Det är liksom det som presenteras i resultatet.

Men för att hålla sig till min fråga, ämnet.

Jag undrar hur det kan komma sig att den visar att jag tappat 3 kilo på lean mass och gått upp 3 kilo i vikt i fett på ett halvår? Trots mer träning och jag både känner mig starkare och ser "bättre" ut i kroppen.

Kan det vara en fel kalibrering?

Bob90
2017-06-10, 14:21
Det borde ju gå under "fat free mass" men även om man drar av den vikten så är ju fortfarande skillnaden jättestor. Jag vet inte om du gjort en Bodpod någon gång?

En Bodpod visar ju bara resultatet för tre värden:

1. Totalvikt
2. Vikt i fett
3. Vikt i muskler eller lean mass, i vissa fall kallad för fat free mass.

Sedan får man alla tre värdena i procent också.
Det är liksom det som presenteras i resultatet.

Men för att hålla sig till min fråga, ämnet.

Jag undrar hur det kan komma sig att den visar att jag tappat 3 kilo på lean mass och gått upp 3 kilo i vikt i fett på ett halvår? Trots mer träning och jag både känner mig starkare och ser "bättre" ut i kroppen.

Kan det vara en fel kalibrering?
Fast nu skrev du ju aldrig något om lean mass eller fat free mass utan du skrev specifikt "ren muskelmassa" :naughty:
Jag har ingen aning om hur bodpods fungerar.

Kanske inte svaret du vill ha men, skit i vad bodpodden säger. Om du känner dig starkare och "ser bättre ut", vad spelar det för roll vad något kilo eller procent en maskin säger? Kostar inte sånt massvis också?

yeppe31
2017-06-10, 14:34
Fast nu skrev du ju aldrig något om lean mass eller fat free mass utan du skrev specifikt "ren muskelmassa" :naughty:
Jag har ingen aning om hur bodpods fungerar.

Kanske inte svaret du vill ha men, skit i vad bodpodden säger. Om du känner dig starkare och "ser bättre ut", vad spelar det för roll vad något kilo eller procent en maskin säger? Kostar inte sånt massvis också?



Jo, det är ju sant. :em: men ja.....som sagt.


Ja, så är det väl också. Hade bara stora förhoppningar angående testet då jag gjort det till och från i 2 år. :)

yeppe31
2017-06-12, 16:23
Men fortfarande, är det någon som kanske kan ge ett bra svar på hur det egentligen kna komma sig? :)