handdator

Visa fullständig version : Köpa ett släp i hop med andra.


Starke75an
2017-06-09, 22:14
Så långt är allt ok, men vilken totalvikt bör man ligga på för att det ska funka?

Vi har två bilar, där en drar 1400kg och den andre 3500kg. Så vad drar andra normala bilar?

Lipservice
2017-06-09, 22:28
Så långt är allt ok, men vilken totalvikt bör man ligga på för att det ska funka?

Vi har två bilar, där en drar 1400kg och den andre 3500kg. Så vad drar andra normala bilar?

https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/extweb/Slapvagnskalkylator/Slapvagnskalkylator.aspx
Transportstyrelsens egna kalkylator. Funkar kalasbra om man är osäker.

Tomas W
2017-06-09, 22:37
Har ni BE? Tänkte på om en högre totalvikt på släpet ställer till det för en bil som får dra mycket (oftast rätt tunga redan ifrån början) om ni kommer över 3500 kg?

shut teh face
2017-06-10, 06:36
Förlåt om jag "lånar" din tråd. :D

Jag undrar angående obromsade släp, där man får lasta max hälften av dragbilens tjänstevikt.

Räcker det eller är det värt med bromsat släp? Det blir rätt stor skillnad i pris.

Kommer mest köra grejer till återvinningen och någon möbel ibland, samt åkgräsklippare nån gång kanske.

david80
2017-06-10, 07:06
Förlåt om jag "lånar" din tråd. :D

Jag undrar angående obromsade släp, där man får lasta max hälften av dragbilens tjänstevikt.

Räcker det eller är det värt med bromsat släp? Det blir rätt stor skillnad i pris.

Kommer mest köra grejer till återvinningen och någon möbel ibland, samt åkgräsklippare nån gång kanske.

Hade jag köpt släp av denna anledning så hade jag köpt obromsatt. Mycket billigare och framför allt mycket mindre krångel då man slipper allt krångel med bromsar.

shut teh face
2017-06-10, 07:10
Hade jag köpt släp av denna anledning så hade jag köpt obromsatt. Mycket billigare och framför allt mycket mindre krångel då man slipper allt krångel med bromsar.
Tack för ditt svar. Har spanat in denna: https://www.blocket.se/gotland/Tema_North_2612_73591168.htm?ca=11&w=3

Inte så mycket utbud på Gotlandia, detta är något polskt märkte.

Minikubik
2017-06-10, 07:19
Jag hatar obromsat och skulle av princip aldrig köpa det, för dina behov räcker det gott och väl. Dessutom vill jag minnas att obromsat släp bara behöver besiktigas vartannat år

Theander
2017-06-10, 07:36
Första rådet är väl att man skall vara försiktig med att äga saker ihop med andra. Finns stor risk att det blir problem med att det oftare går sönder när den ena använder etc etc.

Nu vet jag inte vad för släp ni tänker köpa eller vad ni skall ha det till. Men köper man ett med 1000 kg i totalvikt brukar de flesta bilar få dra det. Annars tycker jag obromsade släp funkar bra ofta är det ju inte tunga saker man skall dra utan mer skrymmande. Men som sagt det beror på vad man tänker att man skall använda släpet till.

Starke75an
2017-06-10, 12:02
Det med underhåll är löst. Alla betalar en årlig avgift. Har kikat på en kåpkärror i storlek 350x150cm. Men vikten är obestämt än. Jag har BE men övriga har det inte. Sen byter man bil i bland. Men vilka vanliga bilar har mindre än 1300kg?

Theander
2017-06-11, 19:09
Tror att typ golf och såna lite mindre bilar brukar ligga på 1200 släpvagnsvikt. Det var dock ett par år sedan jag bytte upp mig till större och tyngre bil.